File op een Mac is groter dan op windows PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:31
Ik was bezig met m'n externe hardeschijf te kopieren naar m'n nas via m'n Mac.

Ik merkte op dat ik 790GB aan data op m'n externe hardeschijf had, maar toevallig merkte ik later op dat dezelfde schijf op m'n windows PC aangaf dat er 740GB aan data op stond.
Dus ik ging wat bestanden vergelijken en ik zag dat bij een Mac de bestanden steeds wat groter zijn dan bij een windows PC.

Wat is hier de logische verklaring voor? Kan het niet zo meteen vinden op google. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

blubbers schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:17:
Ik was bezig met m'n externe hardeschijf te kopieren naar m'n nas via m'n Mac.

Ik merkte op dat ik 790GB aan data op m'n externe hardeschijf had, maar toevallig merkte ik later op dat dezelfde schijf op m'n windows PC aangaf dat er 740GB aan data op stond.
Dus ik ging wat bestanden vergelijken en ik zag dat bij een Mac de bestanden steeds wat groter zijn dan bij een windows PC.

Wat is hier de logische verklaring voor? Kan het niet zo meteen vinden op google. :)
Wikipedia: Megabyte
OS/X laat MB (1000*1000 bytes) zien.
Windows toont MiB (1024*1024 bytes).

[ Voor 10% gewijzigd door Kanarie op 01-06-2012 23:21 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 20:37
Wat voor files heb je vergeleken? En om wat voor grootte verschil ging het dan?

Het filesysteem van mac is anders dan dat van windows. Afronden en berekenen van groottes zijn daardoor anders.

Windows rekent in MiB (1024 bytes)
Mac rekent in MB (1000 bytes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
.mkv's, mp3's

bijvoorbeeld: Windows zei dat een mkv 1,17GB was en de mac zei dat het 1.19GB was. :)

Edit: dan klopt het wat de de pc en mac zeggen.

Bedankt voor de snelle reacties!!

[ Voor 30% gewijzigd door blubbers op 01-06-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Weet iemand wat er gebeurd als ik op windows iets begin te kopieren terwijl de mac 'zegt' dat ie al vol zit? Kan het zelf niet testen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal niet gebeuren.

Door de methode die Mac gebruikt zijn bestanden steeds 'groter', echter de totale schijfruimte van de HDD wordt met dezelfde methode berekend en is dus ook wat 'groter' dan de schijfruimte die Windows met zijn berekening laat zien.
Pagina: 1