Home Cinema Hulp

Pagina: 1
Acties:

• Timbo925
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste tweakers,

Ik ga binnenkort beginnen aan mijn eerste cinemakamer te bouwen. Net verhuisd en we hebben een zolder die ik ga omtoverden. Kamer is ongeveer 7x5 groot en dit is ongeveer het plan dat ik wil opstellen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IrfuYl.png

Ik ben van plan om hier de bouw bij te houden als hier intresse voor zou zijn. Maar eerst moet ik de keuze maken in wat er namelijk in de kamer komt. Als beamer dacht ik aan deze pricewatch: Epson EH-TW5900 LW
Wat dan op een 120" scherm zou projecteren. Kamer kan goed verduisterd worden.

Ik heb al veel gelezen om dit forum en andere en ben op een punt gekomen dat ik toch nog even jullie hulp wil inroepen.
Als speakerset heb ik voorlopig pricewatch: Jamo S 606 HCS 5 5.1 (Zwart) geselecteerd. Bij hificorner.nl staat deze voor 548€.
Voor versterker ben ik er nog niet echt aan uit. Budget voor heel de kamer ligt rond de 2000€ +- 400€ inclusief projector, speakers, resiever en projectiedoek.
Ik heb vooral op hificorner.nl zitten zoeken omdat deze site gratis naar belgie levert. Resievers die mij interessant leken waren:

pricewatch: Marantz SR5006 (Zwart)
pricewatch: Yamaha RX-V671
pricewatch: Pioneer VSX-826
pricewatch: Onkyo TX-NR609 Zwart
  • Vraag 1: Is dit een goede set? Vindt namelijk niet zoveel verschillende revieuws op het internet
  • Vraag 2: Het vermogen van de Towers is 130/210 (W, lange / korte termijn). Wat voor een specificaties heb ik dan nodig op de resiever? 130W genoeg?
  • Vraag 3: Voldoen deze voor mijn setup? Of moet ik een krachtigere nemen?
Andere voorstellen voor speakers / resievers zijn ook altijd welkom. Veel budget is er niet over maar als er echt een grote verbetering mogelijk is stel het gerust voor. Of ik kan natuurlijk hopen op een goede ibood aanbieding :)

Alvast bedankt!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Qua het vermogen zou ik eens beginnen met de FAQ door te lezen en niet blind te staren op cijfertjes. Zeker als je niet weet hoe je die cijfertjes moet interpreteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Timbo925
FeaR schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:27:
Qua het vermogen zou ik eens beginnen met de FAQ door te lezen en niet blind te staren op cijfertjes. Zeker als je niet weet hoe je die cijfertjes moet interpreteren.
Cijfers inderdaad soms verwarrend.
FAQ voor volledige audio topic had ik nog niet opgemerkt 8)7 Zal het direct eens lezen.

Edit:
Net gelezen en ik haal vooral dit eruit:
- Het vermogen van de versterker mag rustig veel hoger zijn dan wat de luidspreker volgens de specificaties aankan (200 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker). Omgekeerd (20 Watt versterker op een 50 Watt luidspreker) kan tot problemen leiden
- In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die naar de luidsprekers wordt verstuurt erg klein!

Dus in princiepe is er geen probleem als ik zolang je geluid niet te luid zet en de versterker maar sterk genoeg is.
pricewatch: Pioneer VSX-826 is 130W @ 6 ohm dus deze zou de s606 boxen aankunnen als ik me niet vergis.

pricewatch: Marantz SR5006 (Zwart) Lijkt me dan net te zwak.

[ Voor 52% gewijzigd door Timbo925 op 02-06-2012 00:12 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Timbo925 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:30:
[...]pricewatch: Pioneer VSX-826 is 130W @ 6 ohm dus deze zou de s606 boxen aankunnen als ik me niet vergis.

pricewatch: Marantz SR5006 (Zwart) Lijkt me dan net te zwak.
Ik zou liever die Marantz hebben dan die Pioneer... Nogmaals, je moet weten hoe je de cijfertjes moet lezen. Het stopt niet bij xx Watt. Er staat veelal ook nog achter hoe dit is gemeten. Veel merken meten slechts op één kanaal en bij 1000 Hz en bij een relatief hoog percentage THD. Dan valt het vermogen lekker hoog uit en dat vinden consumenten leuk om te zien. Dat het vermogen zo goed als niet meer te vergelijken is met het opgegeven vermogen als je gaat meten op meer dan één kanaal en bij 20 - 20.000 Hz (dus een geheel bereik) moet je goed in de gaten houden. Op dat vlak is de Tweakers Pricewatch ook zo incompleet als maar zijn kan omdat er alleen xx Watt staat en niets meer. Voor dit soort apparatuur altijd naar de site van de fabrikant gaan. Want daar zie je dat de 100 Watt van de Marantz op een betere manier is gemeten dan de Pioneer. Al maakt het voor normaal gebruik dus niets uit, want dan heb je maar een paar Watt nodig. Maar puur uit jouw lijstje zou de Marantz mijn voorkeur hebben qua kwaliteit.

Sowieso koop je dit soort apparatuur niet via internet via de specificaties. Langs winkels gaan om te luisteren is o zo belangrijk. Voor films wellicht wat minder dan voor muziek, maar toch is het aan te raden. Elk merk en type speaker heeft een andere sound en klank, en die moet je wel aan staan natuurlijk. En uit de cijfertjes haal je niets van de klank van de speaker.

• Timbo925
Het is dus niet echt mogelijk om te weten hoe het gemeten word. Best eens rondzien van metingen van revieuws ipv de officiele cijfers dus. Zal proberen goede winkel te vinden in de buurt om allezinds eens te luisterren naar de boxen. Als er iemand goed adressje weet voor de jamo's laat iets weten.

Prijzen lijken wel schandalig op de hifi sites die ik vindt in belgie. de Jamo S606 5.1 op hificorner voor €548,00 en bij steylemans.be €899,95 :|

[ Voor 18% gewijzigd door Timbo925 op 02-06-2012 09:27 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

In de handleidingen van diverse receivers wil nog wel eens staan hoe er gemeten is en dergelijke. Alleen is het niet echt handig om alles te gaan lopen downloaden. Maar na een tijdje weet je per merk wel hoe ze meten en krijg je ook wel feeling of iets realistisch is of niet. Al zit je dan nog steeds met opgegeven vermogen, dat wil lang niet altijd overeenkomen met wat er echt wordt geleverd. Voor dat laatste moet je tests door gaan lezen. Zo zijn er receivers die bijna leveren wat er wordt beloofd, maar er zijn ook receviers die nog niet eens een derde leveren. En daar zitten ook receivers tussen van (ruim) over de duizend euro. Maar gelukkig heb je voor een beetje leuk volume niet zo heel veel nodig :)

Prijzen kunnen behoorlijk verschillen inderdaad. Let wel dat je veelal nog wel iets van de prijs af kan proberen te praten. Al zie ik die 899,95 niet snel zakken richting de Nederlandse prijzen :P

• Timbo925
Niet echt webshops te vinden in belgie die spreken over normale prijzen jammer genoeg. En meeste nederlandstalige winkels die als verdeler voor jamo werken lijken enkel in het noorden van Nederland te liggen :P
Toch eens rondbellen maar anders word het een internet bestelling. Of ik maak er een dagje Nederland van :)

De pricewatch: Marantz SR5006 (Zwart) lijkt me wel een goede keus. De borschure zegt 7x 100W @ 8 ohms (Dus nog meer W aan 6 ohm als ik het goed bebrijp). Meting gebeurd met op full range @ 8 ohm dus dat klinkt ook goed. (http://www.marantz.nl/DocumentMaster/NL/23_NL_SR5006.pdf)
Zeker krachtig genoeg om de pricewatch: Jamo S 606 HCS 5 5.1 (Zwart) aan te kunnen.
Bezit ook ethernet / airplay en Audyssey MultEQ wat dan weer handig is om het af te stellen. ;)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zoals FeaR al zei: staar je niet blind op het aantal Watts; dat zegt niets over de kwaliteit van het geluid (S/N ratio, vervorming, klasse AB, etc.). B.v. een oude Marantz versterker met 30W klasse A stereo, levert 80W klasse AB stereo , maar klinkt vermoedelijk stukken beter dan een el-cheapo 1400W 5.1 versterker.

Zorg ook dat je de fases en aarding van je apparaten goed voor elkaar hebt, anders klinkt het nog bagger.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
Mijn advies voor audio; Budget samenstellen en gewoon gaan luisteren. Trek er een dagje voor uit en brand voor jezelf eens een cd met muziek/geluid dat je wilt testen.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• Timbo925
Bedankt voor de tips!

Heb ondertussen een webwinkel (bestekeus.nl) gevonden waar je kan afhalen in belgie. + de prijs ligt nog eens goed aan 574€ voor de S606. Ze geven voor onlinebestellingen een 'cool down' garantie dat je het product 7 dagen na levering nog kunt teruggeven. Opzich wel een handig moest het echt tegenvallen.
De marantz SR5006 is daar jammer genoeg wel beetje te duur. (700€)
Onkyo TX-NR609 is dan wel weer normaal geprijsd aan 500€.

Ze hebben ook een showroom in Belgie dus denk dat ik daar eens een kijkje ga nemen :)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
...en vergeet natuurlijk jezelf op http://www.htforum.nl en/of http://htff.actieforum.com/ aan te melden en wat foto's van de voortgang te posten zodat je nog vééééééééééééél tips kan krijgen tijdens de werken.

Succes!
Pagina: 1