Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 11:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Hallo allemaal,

I.v.m met benchmarking wil ik een dualboot maken van Windows 7 en Windows XP. Windows 7 is al geïnstalleerd en werkt naar behoren, al ruim een half jaar. Nu wil ik daar echter nog een Win XP installatie aan toe voegen.

Nu heb ik als primaire harde schijf een OCZ Revodrive 3 X2 240GB welke onder Win XP niet werkt. Geen probleem, 2e schijf is een Seagate Barracuda van 3TB dus die schijf heb ik opgesplitst in een partitie van 2.57TB en een van 156GB voor Win XP en bijbehorende programma's.

Moederbord waarop het geheel draait is een X58 Classified 3 met Intel 10R-chipset en SATA3 ondersteuning. De OCZ zit natuurlijk in het PCI-E slot en werkt naar behoren, maar wordt niet gezien door de installatie van Win XP.
De SATA-schijf wil echter niet samenwerken met Win XP, of Win XP heeft geen zin om die schijf te kunnen zien...
Eerst Tiny XP geprobeerd, maar deze leverde in het installatie scherm de fout 0x0000007e op zodra Tiny XP probeerde een harde schijf te vinden. Eerst geprobeerd de PCI-E schijf uit te zetten wat niks oploste, erna geprobeerd om de bijbehorende SATA AHCI-driver te slippen op de XP-installatie, maar ook dat werkte niet, zowel met de SATA modus op IDE/AHCI.
Erna een andere XP-installatie geprobeerd van Maher met alle SATA-drivers erop geinstalleerd. Deze kon de schijf wel zien, maar zag maar 1 schijf van ~750GB maar kon hierop niet installeren.

De vraag is dus, welke tools/tools moet ik gebruiken om deze dual-boot succesvol te laten werken, want tot nu toe krijg van alles behalve hetgeen wat ik wil :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige wat je nodig hebt is de SATA driver van je moederbord waar je 3 TB schijf aan hangt en nLite om de driver in de installatie van XP te slipstreamen zodat je er een ISO uit krijgt die je weer kan branden voor installatie.

MAAR! Zelf heb ik ook een 3TB schijf en hiervoor MOEST ik de partitie tabel in GPT gebruiken. Dit kwam weer door de grootte van de partitie die ik er op had; jij zit met hetzelfde, je 'data' partitie is > 2 TB. Windows XP kan NIET installeren op een schijf met GPT indeling. Als je geen XP x64 gebruikt, dan kan je schijven in GPT indeling niet eens lezen.

Dus, om je XP te installeren zal je de schijf moeten opdelen in 2 andere stukken zodat je een partitie < 2 TB hebt om de schijf in MBR indeling te kunnen maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Klopt, XP en partities > dan 2 TB gaan niet samen.

Als het alleen om benchmarken gaat dan kun je je afvragen of het echt nodig is dat de XP install je data schijf kan zien/ benaderen. Wil je toch ook de data schijf benaderen dan zit er idd niks anders op dan de 3 TB schijf nog verder op te delen en dan alleen via USB.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas1974 op 03-06-2012 19:16 . Reden: aanvulling, ontbrekende intel. ]

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Het punt is niet dat ik XP zo nodig op de 1e schijf moet hebben, die kan ik toch niet via XP aansturen. Het komt dus puur aan op de 3TB schijf welke ik nog niet kan zien in het installatie bestand van Win XP. Ik heb bewust een kleine partitie van 156GB aangemaakt voor Win XP, maar deze wordt niet gezien door XP, terwijl het bestandssysteem wel NTFS is.

Dus hoe los ik dat dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je überhaupt gelezen wat hier gezegd is? Je XP zal je HDD niet zien, laat staat op installeren omdat het een GPT partitie tabel heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Hier uitgebreide info. Wel in het engels maar dat zal geen probleem vormen denk ik?

En sinds we in NL zijn ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Sebas1974 op 03-06-2012 19:21 . Reden: NL ]

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Aah oke, had het verkeerd begrepen, dan maar ergens een oude SATA-schijf opduikelen enkel en alleen voor Windows XP :)

Dank u voor uw hulp.

Pagina: 1