Speaker Configuration Onkyo TX-SR607.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een Onkyo TX-SR607. Ik ben hier en daar wat met de instellingen aan het friemelen, maar word er eerlijk gezegd niet veel wijzer van.

Ik ben nu met de Speaker Configuration bezig, en kan daar voor elke speaker de crossover instellen. Front kan van Full Band tot 200Hz en center en surround van 40 tot 200 Hz. Vervolgens nog LPF of LFE van 80 tot 120 Hz.

Als frontspeakers heb ik 2 ProAc Studio 1's. Center- en surroundspeakers zijn (kleine) Teufels en als subwoofer heb ik een Klipsch KSW-10. Op de subwoofer zelf kan ik ook de crossover aanpassen, van 40 tot 120 Hz.

Nu dus aan jullie de vraag wat ik hier het beste kan kiezen, of hier en daar advies waaruit ik zelf mijn beslissing kan nemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20
Op deze vraag is geen vast antwoord omdat elke speaker in elke ruimte anders zal presteren. Je kan dus niet zeggen dat de crossover op xx Hz moet staan en dat het dan goed is. Je kan wel ongeveer berekenen wat een goed uitgangspunt kan zijn. Dit doe je door het laagste punt van je speaker te pakken en dit met 1,5 te vermenigvuldigen als het gemeten is bij - 3 dB en met 2.0 als er is gemeten bij - 6 dB. Dan heb je een x waarde die je af kan ronden naar een waarde die de Onkyo als crossover aan kan. Overigens moet je maar op één plek de crossover regelen. Als je dat dus in de Onkyo doet moet je de crossover op de subwoofer helemaal open zetten. Bovenstaande is een goede basis en vanaf daar kan je gaan finetunen. Wanneer het naar je zin is kan je gaan experimenteren met je speaker op Large of Small, Double Bass (LFE + Main), et cetera.

Overigens is het ook handig te weten wat dingen als crossover en LFF of LFE inhouden. Dat geeft al inzicht over hoe je de waarden moet intepreteren, want lukraak cijfertjes invullen kan wel maar dan ben je behoorlijk lang bezig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

"Dit doe je door het laagste punt van je speaker te pakken en dit met 1,5 te vermenigvuldigen als het gemeten is bij - 3 dB en met 2.0 als er is gemeten bij - 6 dB. Dan heb je een x waarde die je af kan ronden naar een waarde die de Onkyo als crossover aan kan"

Dit snap ik niet helemaal. Welk laagste punt, je bedoelt het minimum qua frequentiebereik? Bij mn ProAcs staat dit bereik wel achterop, maar ik heb geen idee of dat bij -3 of -6 dB is gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Achterop staat zeker 40 Hz? Probeer dus eens te spelen met de crossover op 60 of 80 Hz, dat zijn waarden die je altijd wel in kan stellen. Let wel dat je dit dus niet even instelt en meteen weet of het goed is. Afstellen van een set kan echt heel lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat inderdaad 40 Hz - 30 kHz. Dat ga ik dan maar eens proberen.

En mn subwoofer? Snap dat ik die óf via de versterker, óf via de crossover op mn subwoofer zelf moet doen, maar wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ik doe altijd de receiver, heb je veel meer opties en het stelt toch wat makkelijker af dan zo'n draaiknopje :)

Pagina: 1