Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1 core blijft hangen, geluid reageert hier op en muis ook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 20.45 merk ik dat het geluid uit mijn koptelefoon wordt verstoord, zeg maar zoals in de films, het geluid word zwaar verstoord maar loopt toch gewoon door...
Ik was op tweakers de frontpage aan het bekijken, en via itunes muziek aan het luisteren, toen opeens het geluid zwaar verstoord werd, hierop sloot ik Chrome af en zag ik via taakbeheer dat één cpu kern 100% belast werd.

Maar toen opeens begon mijn muis ook sporadisch vast te lopen, en de cpu belasting van 1 core ging van 2% naar 100% en weer terug enz.

Hierop besloot ik om mijn pc uit te zetten, eventjes te wachten en dan weer aan te zetten, tijdens het opstarten hoorde ik het geluid weer, ook liep nu weer de belasting van die ene core op...ik heb toen mijn wireless adapter losgekoppeld, en nadat heb ik geen vastlopende muis of cpu belasting gehad.
Maar nu is het zo dat ik vandaag deze wireless adapter + lege ssd heb gebruikt om een oude pc te testen.
Deze lege ssd zit altijd in de hotswap van mijn CM 690 ( xdock ), nu dacht ik nadat ik dit probleem tegenkwam dat er misschien iets van Windows 7 op deze ssd stond, dus ik klik hem weer in de X-dock, en hupakee daar is het geluid weer, het gebeurt ook als ik hem weer loskoppel...

Specs
I5 2500K @ 4.6Ghz + Silver Arrow STABIEL
8 gig ram 1600mhz @ auto
AsRock P67 Extreme 6
OCZ Agility 3 SSD ( Boot )
2x1TB WD Green RAID0
2x1.5TB WD Green RAID1
64 gig Kingston SSD ( degene die niet was aangesloten toen het probleem werd opgemerkt
650 Watt XFX PSU
HD6950 non OC
40 inch LCD tv via HMDI

Ik heb gecheckt of er recent wijzigingen zijn doorgevoerd qua software, ik kon niks vinden dat verdacht is, ik heb een virus scan uitgevoerd, daar kwam ook niks naar voren.

Nu tijdens het schrijven heb geen rare dingen opgemerkt, tenzij ik die ene SSD vast/loskoppel via de X-dock.

Verwijderd

Topicstarter
bump.

Modbreak:Het kicken van je topic is volstrekt overbodig...

[ Voor 88% gewijzigd door Bolletje op 01-06-2012 22:53 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
I5 2500K @ 4.6Ghz + Silver Arrow STABIEL
Hoezo stabiel? Heb je al eens je bios reset to defaults gedaan en dus ook de CPU weer op default waarden gezet? Lijkt mij een eerste begin :)

Edit:
Heb je trouwens de B3-revisie van de P67 chipset die de SATA-600/3 issues oplost? En op welke poort of controller (Intel SATA-300/600 of Marvell SATA-600) heb je die SSD aangesloten waarmee de issues zich voordoen?

Welke bios-versie heb je?

[ Voor 39% gewijzigd door rookie no. 1 op 01-06-2012 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles loopt stabiel als in stresstesten, temperaturen zijn ook prima, voltage is goed.
Het is natuurlijk vreemd dat dit uit het niets opkomt, ik heb tot aan nu geen problemen meer gehad, het geluid dat ik hoorde klonk net als of er zware storing uit het niets ontstond.

Ik heb de B3 revisie, ik zie op de site van AsRock dat er op 23 mei een niewe bios is gereleased, ik download die binnenkort, heb momenteel geen usb drive in huis.
Ik loop straks ook nog eventjes alles intern na, op dit moment ben ik met andere dingen bezig..

Edit: die nieuwe bios is voor als je Ivy bridge hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 22:34 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn AMD systeem destijds. Dit bleek uiteindelijk in de BIOS de C1 of C2 of iets dergelijks te zijn. Een bepaalde powersaving functie. Die moet je uitzetten, die functie gooit de PCI poort in een slaapstand en dan gaat je audiochip haperen.

Edit: Even opgezocht, het was de C1E functie die bij mij problemen gaf.

Zie ook:
http://mingersoft.com/blo...pcs-and-audio-stuttering/

En je kunt het goed testen met de DPC Latency tester, als je daar hoge pieken hebt en je audio hapert, dan weet je dat dat het is. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 01-06-2012 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar had dit ook invloed op de CPU?, en je muis, het geluid doet zich ook voor als ik wil inloggen in Windows.

Ik heb vorig jaar een gelijk soort probleem gehad, alleen dit kwam door Microsoft Security Essentials, die zorgde ervoor dat core 3 steeds maximaal belast werd, ik heb daarom MSE ook niet meer op de PC staan.

Maar ik zal eens kijken naar de C1 en C2 functies.

Edit: volgens mij verwar jij mijn audio probleem met een ander iets, ik kan gewoon muziek/films luisteren zonder problemen, het komt alleen voor tijdens het vast/los koppelen van mijn SSD via hotswap.
En tijdens het login scherm van Windows.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 22:43 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:40:
Maar had dit ook invloed op de CPU?, en je muis, het geluid doet zich ook voor als ik wil inloggen in Windows.

Ik heb vorig jaar een gelijk soort probleem gehad, alleen dit kwam door Microsoft Security Essentials, die zorgde ervoor dat core 3 steeds maximaal belast werd, ik heb daarom MSE ook niet meer op de PC staan.

Maar ik zal eens kijken naar de C1 en C2 functies.
Juist C1E problemen kenmerken zich door bij het windows upstartgeluid te haperen.

Draai anders eens die DPC test en laat die meelopen op het moment dat je PC dingen aan het doen is, of muziek spelen.

Hij mag niet boven de 500us uitkomen en liefst rond de 100us zitten. Haperingen in het geluid liggen echt heel vaak daaraan en die test laat het perfect zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 01-06-2012 22:43 ]

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Ik heb dit zelfde gehad op mijn Asus AMD laptop. Je zal het niet geloven maar een clean Windows install deed wonderen. Het lijkt hardwarematig te zijn maar dat was het in mijn geval niet. Schone install, nieuwste drivers bios, etc. Als je dan wel een usb-disk hebt maak je even een image op die disk en en test je een nieuwe installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even een reboot gedaan, niks te merken.
Ik koppel de SSD los, geen audio glitch, gewoon het normale windows geluid.
Nu start ik Itunes op en speel een song af, en nu koppel ik weer de SSD vast, tada daar is ie weer!!

Ik zal DPC test uitvoeren.

Edit: Test is uitgevoerd, de latency zit meestal rond de 50 milliseconde, soms een uitschieter naar 80/90 en als absolute max 107MS

LOL nu deed ik de test terwijl ik ook de SSD loskoppelde......shocking .......620070MS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar het vreemde is dus dat ik dit dus nooit heb gehad in die 2 jaar dat ik nu deze hotswap met SSD heb.
Maar ik kan wat ik ook doe het CPU en muis probleem niet nabootsen, als ik dat kreng loskoppel dan zie ik een hele kleine bump in mijn CPU belasting.
Zelfs als ik 4K videos afspeel krijg ik het niet voor elkaar.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 22:59 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je de SSD in AHCI of in IDE modus?

SSD's horen niet zo'n hoge latency te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eventjes de kast open maken en kijken waar die hotswap op zit, ik zit namelijk een beetje crap omdat ik 1 ssd voor boot, sata DVD, 4x hdd, mobo heeft 10 sata poorten, waarvan 4 er op een marvell chip zitten.

De hotswap zit op de Marvell Sata 3 poort, de rest zit allemaal op de Intel chip.
De SSD op de Marvell chip draait in AHCI mode, en staat op non-bootable, dit word ook aangeraden.

Ik heb C1E uitgezet, gevolg is nu wel dat mijn wattage in idle 30 watt meer betreft.

De latency word als nog verneukt als ik de SSD loskoppel, ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik hem aansluit op de Intel chip.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 23:24 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Het lijkt erop dat je gewoon lekker wilt aanrommelen, maar probeer nu eens back to basics: bios reset to defaults, cold boot (stekker er 30 sec. uit) en kijken wat hij doet. Piece of cake om hem weer in te stellen zoals je hem had.

Overigens welke bios versie had je nou draaien? 1.80 ofzo? Ik heb 2.10 op een Core i7, draait ook prima al is hij niet nodig inderdaad.

SSD's kun je het beste aansluiten op je integrated Intel SATA-controller, maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je probleem te maken.

Verwijderd

Topicstarter
rookie no. 1 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:24:
Het lijkt erop dat je gewoon lekker wilt aanrommelen, maar probeer nu eens back to basics: bios reset to defaults, cold boot (stekker er 30 sec. uit) en kijken wat hij doet. Piece of cake om hem weer in te stellen zoals je hem had.

Overigens welke bios versie had je nou draaien? 1.80 ofzo? Ik heb 2.10 op een Core i7, draait ook prima al is hij niet nodig inderdaad.

SSD's kun je het beste aansluiten op je integrated Intel SATA-controller, maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je probleem te maken.
I know, ik zal het allemaal even stap voor stap doen.

Ik heb C1E weer aangezet, ik heb de SSD nu op de Intel Sata 3 gezet, als ik nu tijdens het muziek luisteren de SSD loskoppel krijg ik een Latency van max 11000ms, en als ik hem weer vastkoppel max 1700ms, dus ik hoor nu niet meer die storing.

Bios is 1.60

Alleen vraag ik mij af hoe dit dan heeft kunnen plaatsvinden toen de SSD niet eens was aangesloten..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 23:39 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je wattage oploopt, probeer het dan als het probleem is opgelost deze weer aan te zetten.
Heb je je PC niet overklokt? Ik heb ook eens wat geks gehad met een lichte overklok van een Atom bordje. De USB3 controller ging bij een hele licht overklok helemaal over de flos, met vergelijkbare ellende.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:36:
Als je wattage oploopt, probeer het dan als het probleem is opgelost deze weer aan te zetten.
Heb je je PC niet overklokt? Ik heb ook eens wat geks gehad met een lichte overklok van een Atom bordje. De USB3 controller ging bij een hele licht overklok helemaal over de flos, met vergelijkbare ellende.
De pc is overgeclockt maar dat veroorzaakt het probleem niet, het wattage was 30 watt hoger omdat C1E was uitgeschakeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:38:
De pc is overgeclockt maar dat veroorzaakt het probleem niet, het wattage was 30 watt hoger omdat C1E was uitgeschakeld.
Dat roep je nu wel steeds, maar heb je het zonder overclock geprobeerd? Tot die tijd kan je dat niet uitsluiten. Het zou niet de eerste keer zijn dat een overclock van de ene op de andere dag instabiel wordt.

Je hebt duidelijk problemen, ergo, je systeem is niet stabiel. Eerst je systeem op orde krijgen en als de boel weer normaal is pas weer overclocken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 05:51 ]

Pagina: 1