Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag mede-Tweakers.

Mijn zoontje van nu goed 2 jaar oud heeft een aantal allergieën waardoor hij regelmatig reusachtige aanvallen van jeuk krijgt. We zijn hiervoor in behandeling bij de universiteit in Gent. Nu vertelde de professor die hem behandelt daar, dat zij een nieuw research-programma opstarten voor dergelijke allergieën en zij beeldmateriaal nodig hebben van dergelijke jeuk-aanvallen. Zij vroeg me of we, als onze zoon een aanval krijgt, wij dit kunnen filmen als bijdrage voor het onderzoek.

Nu wil ik hier graag een bijdrage aan leveren als andere kindjes hier later mee geholpen kunnen worden, maar ik voel me er toch niet onmiddellijk goed bij om beeldmateriaal van mijn zoon in dergelijke persoonlijke omstandigheden de wereld in te sturen op een moment dat hij daar zelf nog niet kan over beslissen. Het zijn best intense videos en voor mij als ouder hard om te blijven filmen terwijl mijn zoon duidelijk pijn heeft.

Er werd mij verzekerd dat dit beeldmateriaal enkel voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt zal worden en op geen enkele wijze op Internet zal terecht komen, en ik geloof die mensen ook wel, maar zelf in de IT-industrie werkende weet ik maar al te goed hoe snel "een kopietje" gemaakt wordt. Ik wil een bijdrage leveren zonder mij zorgen te moeten maken dat dergelijk beeldmateriaal mijn zoon binnen 20 jaar gaat "achtervolgen" of wat dan ook. Als hij 18 is kan hij daar zelf over beslissen. Nu niet.

Mijn vrouw en ik hebben dan een compromis beslist: We gaan het onderzoek helpen en beeldmateriaal beschikbaar maken (heb al een paar uur gefilmd) maar we gaan zijn gezicht onherkenbaar gaan maken, of toch tenminste het voorhoofd en de ogen. Kunnen jullie mij hiervoor eenvoudige freeware aanbevelen om dit te realiseren?

Wat ik wil is software die me toelaat op eenvoudige wijze frame per frame een zwart vakje boven het voorhoofd & ogen te plaatsen (en liefst wat vlotter dan gewoon frame per frame als dat kan!). Ik besef dat het wel veel werk zou kunnen betekenen maar dat heb ik er wel voor over.

Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
1 minuutje zoeken op google: blur face video

YouTube: How To Blur Faces In Videos

tutorial waarin ze een gratis videoeditor aanbevelen. (begint vanaf 1.36).

Ik zou zelf weinig problemen hebben met videomateriaal van mijn kind in zon situatie te verstrekken aan een wetenschappelijk onderzoek. Ik weet dat universiteiten vertrouwelijk omgaan met dergelijk materiaal, en niemand heeft er op wat voor manier dan ook baat bij om zoiets op internet te zetten. Ik gok als je het zelf op youtube zet en moeite doet om er views op te krijgen dat je met een jaar nog geen 50 views hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Allereerst vind ik jullie keus hiervoor erg goed overwogen, goed dat jullie zowel om het belang van het onderzoek denken maar ook dat jullie zoon op dit moment natuurlijk zelf geen keus hierin kan maken.

Welk besturingssysteem gebruik je (Windows?), en gebruik je al een bepaalde video editor (zoals Premiere Elements)? Je kunt het soms met de video editor zelf doen (desnoods met plug-in), of je kunt het met een specifiek stukje software doen, zoals Snuurtje al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Even los van je vraag zou ik ook bij ze nagaan welke informatie ze bij de video opslaan. Als ze daar de naam bij houden schiet het nog niet op. Ook zou ik vragen wat de voorwaarden van het onderzoek zijn. Stel dat ze publiceren, dan is er een grote kans dat deze ook wordt gepubliceerd. Dat lijkt mij belangrijker om te weten dan dat een onderzoeksmedewerker een kopietje heeft.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dank voor de antwoorden tot dusver!
Hooglander1 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 08:49:
Even los van je vraag zou ik ook bij ze nagaan welke informatie ze bij de video opslaan. Als ze daar de naam bij houden schiet het nog niet op. Ook zou ik vragen wat de voorwaarden van het onderzoek zijn. Stel dat ze publiceren, dan is er een grote kans dat deze ook wordt gepubliceerd. Dat lijkt mij belangrijker om te weten dan dat een onderzoeksmedewerker een kopietje heeft.
Bij dat "publiceren", bedoel je dan het publiceren van zijn naam of het publiceren van de videos zelf? Met de naam heb ik niet zo'n problemen. Iedereen weet toch van zijn allergieën af, we moeten iedereen waar hij mee in contact komt briefen over wat hij niet mag eten, dus daar zie ik op het eerste gezicht niet zo'n probleem in (of zie je een reden waarom dat wel een probleem zou zijn, waar ik nog niet aan gedacht heb?). Met het publiceren van de videos zou ik dus wel een probleem hebben.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Onderzoeken worden altijd gepubliceerd. Maar de middelen waarmee dat onderzoek tot stand is gekomen niet perse lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Snuurtje schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 13:44:
Onderzoeken worden altijd gepubliceerd. Maar de middelen waarmee dat onderzoek tot stand is gekomen niet perse lijkt mij.
Dat is precies andersom: niet alle onderzoeken worden gepubliceerd, en als ze worden gepubliceerd zal daar toch zeker wel iets in staan hoe dat onderzoek tot stand is gekomen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Ja, maar niet de specifieke video's waaruit de data gehaald is. Heb zelf ook meegewerkt aan een onderzoek waarbij gebruik gemaakt is van video. Daar moest strikt vertrouwelijk mee omgegaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moby schreef op maandag 04 juni 2012 @ 08:22:
Dat is precies andersom: niet alle onderzoeken worden gepubliceerd, en als ze worden gepubliceerd zal daar toch zeker wel iets in staan hoe dat onderzoek tot stand is gekomen.
Bij publicatie van dit soort onderzoek worden wel zaken gepubliceerd rond de wijze waarop het onderzoek tot stand is gekomen, en hoe materialen zijn verzameld. Echter het is niet gebruikelijk om bronmaterialen, zoals video en foto's van onderzoeksobjecten (i.e. mensen) te publiceren. Sterker nog, in de onderzoeksresultaten wordt altijd verwezen naar geanonimiseerde gegevens. In een onderzoek zie je dus wel iets als testpersoon 1 vertoonde die en die symptomen, maar je zult niet iets tegenkomen als de testpersoon Jan van Gelderen vertoonde die en die symptomen.

Het publiceren van onderzoeken, waarbij de resultaten terug te herleiden zijn tot testpersonen, worden over het algemeen gezien als niet wetenschappelijk. Het dan ook nog publiceren van de namen van de testpersonen, herkenbare foto's of video's van de testpersonen of iets dergelijks, is een gegarandeerde wijze om geen aandacht te krijgen van belangrijke publicatie media.
Pagina: 1