Computer deels ombouwen, tips?

Pagina: 1
Acties:

• sohopunk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Hallo allemaal,

Ik heb:
Moederbord: pricewatch: Asus M4A785D-M PRO
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Processorkoeling: pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
DDR3 SDRAM: 2x4GB ICIDU ( verder even geen specificatie)
Videokaart: pricewatch: Sapphire Sapphire HD 6850 2GB GDDR5
Kast: pricewatch: Antec Performance One Mini P180 (Zwart)
Voeding: pricewatch: Antec TruePower TP-650
Harde schijven: merken weet ik even niet maar heb een schijf van 1TB en een schijf van 500GB

Wat ik wil veranderen:
Moederbord: pricewatch: Asrock Z77 Extreme4
Processor: pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed
Kast: pricewatch: Corsair Carbide 500R Black

De reden is dat ik momenteel een designer-kast heb waar ik vanaf wil en daarmee meteen wat upgrades wil doorvoeren.
Alle keuzes zijn gebaseerd op high-end gaming pc BBG mei 2012.

Verder twijfel ik of ik ook zou gaan voor een solid state 128GB ( die ook in BBG mei 2012 genoemd is) om m'n systeem op te draaien of blijven bij mijn huidige setup van 1TB en 500GB harde schijven, wat raden jullie aan?

Ook twijfel ik of ik qua geheugen moet ovestappen op de Corsair 8GB module, die ook in de BBG mei 2012 genoemd staat.

Verder nog tips of waar ik op moet letten? Neem aan dat bovenstaande producten geen problemen opleveren met de overige producten die ik al heb, zoals videokaart etc?

Gr,

Alen

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-03 16:54
Aangezien je een Sandy Bridge processor neemt heeft het eigenlijk geen zin om nieuw geheugen te nemen (ik ga ervan uit dat je huidige geheugen 1333MHz is), Sandy Bridge kan namelijk alleen overweg met 1066 en 1333MHz, het is natuurlijk wel backwards compatible :).
Als het geheugen geen 1333MHz is, maar lager, dan is het wel verstandig om een setje van Corsair van 8GB 1666MHz te nemen :).
Voor de rest vindt ik het een prima upgrade!

Verwijderd

Waarom zou je die voeding vervangen?

• sohopunk
@ Timons106
Dat geheugen moet in principe samen kunnen met de processor, aangezien ze beiden samen zijn opgenomen in de BBG, neem ik dan aan tenminste.. En ja als het goed is is het inderdaad 1333MHz, maar goed om even na te kijken, dank je!

@ cd94
Geen idee eerlijk gezegd! Ik heb 'm alleen aangevinkt omdat ie overeen kwam met de door mij gekozen kast en ook in de BBG stond genoemd, ging ik ervan uit dat die erbij hoort. Maar ik begrijp dus goed dat ik mijn huidige voeding kan behouden?

• Footstepz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Maar ik begrijp dus goed dat ik mijn huidige voeding kan behouden?
Simpel: Ja.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het moederbord in je huidige (Bob Marley) behuizing vervangen is niet lastiger als alles opnieuw inbouwen in een nieuwe behuizing. Je hoeft dus eigenlijk alleen maar een nieuw moederbord + processor aan te schaffen.

Als je geluk hebt past je huidige processor koeler ook op je nieuwe moederbord (wel even schoonmaken en nieuwe koelpasta gebruiken). Indien dit niet het geval is kun je de bij de processor meegeleverde koeler gebruiken of een betere/stillere uit de BBG bestellen.

Ook een eventuele upgrade van een van je harde schijven door een SSD is een fluitje van een cent in je huidige case.

Kortom: indien je je Bob Marley behuizing voor een goede prijs kan verkopen en je wilt er vanaf dan moet je dat natuurlijk altijd doen. Als je er alleen vanaf wilt vanwege het feit dat het swappen van onderdelen lastig lijkt te zijn: niet doen. Dit is geen probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door Luit op 01-06-2012 21:05 ]

• sohopunk
@ Footstepz
Dank, duidelijk :) Dan laat ik de andere voeding zitten, zonde om geld uit te geven als het niet nodig is :)

@Luit
Mijn huidige processor koeler is dezelfde als uit de BBG, dus dat moet passen, als ik ook dezelfde moederbord en processor uit die BBG haal :) Dus idd kwestie van schoonmaken en nieuwe koelpasta.

• Footstepz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Als je geluk hebt past je huidige processor koeler ook op je nieuwe moederbord (wel even schoonmaken en nieuwe koelpasta gebruiken). Indien dit niet het geval is kun je de bij de processor meegeleverde koeler gebruiken of een betere/stillere uit de BBG bestellen.
AM3 in een 1155 socket?

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Ik zit zo te kijken.. waarom die dure Z68/Z77 moederborden?

Als ik de handleiding van de B75 chipset moederborden bekijken moeten die ook gewoon kunnen overclocken. Maar dan voor 60~80 €

Morgen/maandag komt mijn bestelling binnen
MSI B75MA-P45 - Socket 1155 - Micro-ATX
Intel Core i5 3570K 3.4GHz 6MB LGA1155
Corsair XMS3 DDR3,2000-4GB KIT,CL9,2x2GB,1.6V

En dan rustig dit weekend bekijken of dat ook lekker werkt ipv een mobo van 160€

http://www.adf-hq.nl

Verwijderd

Timons106 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:20:
Aangezien je een Sandy Bridge processor neemt heeft het eigenlijk geen zin om nieuw geheugen te nemen (ik ga ervan uit dat je huidige geheugen 1333MHz is), Sandy Bridge kan namelijk alleen overweg met 1066 en 1333MHz, het is natuurlijk wel backwards compatible :).
Officieel ja, maar in de praktijk draait het gros van de Sandy's bij de mensen hier op 1600 MHz of hoger :)
Koeler, niet CPU ;) En ja, de Mugen 2 rev. B past op socket 1155.
kless schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 03:26:
Ik zit zo te kijken.. waarom die dure Z68/Z77 moederborden?

Als ik de handleiding van de B75 chipset moederborden bekijken moeten die ook gewoon kunnen overclocken. Maar dan voor 60~80 €
Misschien kan het wel, maar de overige componenten zijn er niet echt op afgestemd. Sowieso is de B-serie meer voor zakelijk gebeuren bedoeld en niet echt voor overclocken.

Weet je trouwens zeker dat je de volledige vrijheid hebt met zo'n bord en niet maar een paar basisdingen kunt veranderen die strikt genomen ook overclocken kunnen heten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 03:44 ]

• kless

kless

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 03:36:
[...]

Officieel ja, maar in de praktijk draait het gros van de Sandy's bij de mensen hier op 1600 MHz of hoger :)

[...]

Koeler, niet CPU ;) En ja, de Mugen 2 rev. B past op socket 1155.

[...]

Misschien kan het wel, maar de overige componenten zijn er niet echt op afgestemd. Sowieso is de B-serie meer voor zakelijk gebeuren bedoeld en niet echt voor overclocken.

Weet je trouwens zeker dat je de volledige vrijheid hebt met zo'n bord en niet maar een paar basisdingen kunt veranderen die strikt genomen ook overclocken kunnen heten?
Nee, die b75 van msi heeft daar awards voor gekregen. Ik kan de Gigabyte en asus bordjes met crossfire moeilijk zakelijk noemen. En in de downloadbare handleiding staan ratio ram en voltage setting om aan te passen.

Maargoed, Pakkjes komen vandaag tussen 8:00 en 15:00 binnen. misschien dat het nog vlot verloopt voor ik de deur uit ga

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02 16:55
Waarom ga je in godsnaam van een 650W voeding naar een 550W voeding? Kost je alleen maar geld!

• sohopunk
@kless @Camacha
Ik denk dat ik het toch bij de BBG moederbord houd, ontleen ik toch enige vertrouwen aan dat het goed gekozen is... maar bedankt voor de tips

@tobitronics
Voeding vervangen is geschrapt, zoals je in de reacties kunt lezen :)

Verwijderd

kless schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 09:14:
En in de downloadbare handleiding staan ratio ram en voltage setting om aan te passen.
Je moet natuurlijk ook de clock kunnen aanpassen, maar goed, ik ben benieuwd.

• kless

kless

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:42:
[...]

Je moet natuurlijk ook de clock kunnen aanpassen, maar goed, ik ben benieuwd.
Helaas, alleen igp OC en memory timing..
geen Baseclock of multiplier (volgends handleiding wel, raliteit niet mogelijk)

Verwijderd

kless schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:04:
Helaas, alleen igp OC en memory timing..
geen Baseclock of multiplier (volgends handleiding wel, raliteit niet mogelijk)
Helaas :/

Was wel te voorspellen natuurlijk, want anders verliest Z77 praktisch z'n bestaansrecht, behalve voor de echte cracks.

• kless

kless

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:07:
[...]

Helaas :/

Was wel te voorspellen natuurlijk, want anders verliest Z77 praktisch z'n bestaansrecht, behalve voor de echte cracks.
ja ok, maar toch, Als ik iets koop lees ik de handleiding van te voren als dat kan. En daar staat het wel in.maar in de bios alleen igp settings..Dat was een beetje een tegenvaller...

vreemd genoeg stond de aanpasbare baseclock en vrije multiplier ook in de b75 boekjes van andere fabrikanten

Bestaans recht, och het hoeft niet duur te zijn om te clocken, voor mn c2d e6750 was een goedkoop G33M bordje met kingston value 6400 ook prima voor 425x8 ipv 333x8

[ Voor 8% gewijzigd door kless op 05-06-2012 01:17 ]

Verwijderd

kless schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:15:
ja ok, maar toch, Als ik iets koop lees ik de handleiding van te voren als dat kan. En daar staat het wel in.maar in de bios alleen igp settings..Dat was een beetje een tegenvaller...

vreemd genoeg stond de aanpasbare baseclock en vrije multiplier ook in de b75 boekjes van andere fabrikanten
Ze suggereren een hoop, maar als ik echt kijk wat er letterlijk staat zijn het ook termen die je voor de beperkte ruimte van non-K-chips kunt gebruiken zonder echt te liegen en volgens mij staat er ergens ook een disclaimer dat de functionaliteiten kunnen verschillen, al naargelang het model.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Waarom wil je eigenlijk de processor upgraden, welke taken wil je sneller uit kunnen voeren?

Wat doe je allemaal met je computer, ik kan zo al 3 nuttigere/goedkopere upgrades bedenken dan de i5 met moederbord, uiteraard afhankelijk van wat je ermee doet..
(bv: samsung 830 SSD, 7850 videokaart, phenom X6 processor).

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2012 12:47 ]

• sohopunk
@mitsumark
Videokaart hoef ik niet te upgraden, die is onlangs verandert.
SSD kijk ik nog even aan, upgrades worden toch na de zomer ( i.v.m. geld nodig voor vakantie) dus kijk dan nog even de nieuwe BBG aan. En processor aanpassen omdat de huidige alweer 3 jaar oud is en aangezien ik e.e.a. wil gaan veranderen, kan ik dit goed meenemen dacht ik.

Gebruik PC vooral voor high-end gaming, online, streaming en een beetje casual fotobewerking, niks speciaals.
Pagina: 1