Toon posts:

High Gain Antenna - 15dbi - omnidirectional

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleempje dat ik niet opgelost krijg :(

Ik zou draadloos 100 tot 200m omnidirectioneel moeten kunnen bereik hebben met een laptop en een speciaal toestel dat gewoon een DHCP IP nodig heeft (hangt een kleine externe antenna aan).
De locatie is redelijk open (hotel aan het strand, tuin is groot, weinig en geen hoge gebouwen).

Op 1 of 2 locaties was ik van plan een wifi router/AP te zetten met een high gain 15dbi antenna.
De routers zijn Buffalo whr-hp-g300n
http://www.buffalotech.co...less-router-whr-hp-g300n/
En de antenna's zijn deze: http://www.wifi-link.com/...ass3_id=164&product_id=19
En een low loss 3m cable.
Routers zijn voorzien van DDWRT (fabriek af)

Ik heb al vanalles geprobeerd maar het bereik is zelfs niet verder dan m'n standaard linksys wifi router'tje met interne antenne's. (ik heb het niet exact gemeten, maar ik schat zo'n 30-40m ver te geraken nu)
De externe antenna van de buffalo's kunnen hoog gehangen worden, zodat er nog minder intereferentie van de gebouwen is.
De settings heb ik al op 802.11g only gezet, geen beveiliging, TX power, antenna gain, channel, 802.11n only etc) maar geen effect.

Naar de makers van de router & de antenne heb ik al een mailtje gestuurd maar nog geen reactie en het is redelijk dringend, volgende week moeten de testen succesvol zijn, en de week erop alles operationeel.

Iemand die me hierbij kan helpen?

alvast bedank!
David

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-02 08:56
De ontvangende kant moet ook data terug kunnen sturen.
Nou zijn die antenne's wel een stuk beter maar jij iets naar mij scheeuwd en ik fluitster terug dan versta je het ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:13:
Nou zijn die antenne's wel een stuk beter maar jij iets naar mij scheeuwd en ik fluitster terug dan versta je het ook niet.
Ik dacht dat de high gain antenna's ook beter konden ontvangen, zelfs al komt het van een standaard wifi in een laptop bvb.

Ze verkopen ook kleine high gain antenna's voor binnenhuis beter bereik te hebben. Als die wordt aangesloten heeft de laptop/tablet inhuis toch ook nog standaard z'n interne antenne? Ik vermoed dat iemand die zo'n kleine antenne koopt binnen z'n huis niet gaat rondlopen met een usb adapter met externe antenna aan z'n laptop?

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 21:59
Wat Maarten vertelde klopt wel, jouw apparaat verhoogd de zend capaciteit bij zijn antenne. Dit is waarschijnlijk wel illegaal omdat je max 100mw mag zenden vanaf antenne gerekend. Afgezien van dat feit zal de client device wel kunnen ontvangen omdat de range van je AP groter wordt, echter je client kan niet dezelfde afstand overbruggen als je AP.

Ik neem aan dat je over een relatief groot gebied connectiviteit wil bieden, dit kan je doen door bv een outdoor wireless mesh. Dat houdt in meerdere AP's die onderling op de 5ghz band communiceren en connectiviteit aanbieden naar clients op 2.4 ghz bandbreedte.

• EMWEEE
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-11-2024
Leuk dat er op die website staat dat je 200 meter haalt. Maar als je een beetje nadenkt weet je natuurlijk dat je dat nooit haalt met een omniantenne. Je zal hiervoor echt een directionele antenne voor moeten gebruiken.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-02 08:56
Het klopt ook wel dat die antenne's ook beter luisteren maar als de zender te zacht praat hoort ie het gewoon niet.
Oplossing is toch echt beide zenders aanpakken of meer ontvangers plaatsen.

200 meter is waarschijnlijk wel te halen. Onder optimale omstandigheden.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
.Maarten schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:13:
Dat klopt dus echt niet he, al is het een veel gebruikt iets. Ga nu eens het pad uitrekenen in DB en dan zie je dat het dus wel kan. Een antenne versterkt 15Db in de zender maar OOK in de ontvangende kant, kortom dat zachte signaal gaat er ook op vooruit. Nogmaals reken het radiopad maar eens uit in DB dan kom je er wel achter.

voor de ts, je buffalo wifi is leuk maar gewoon standaard consumenten speelgoed wat verkocht wordt als high power, maar wat die power nu is lees je nergens.
Koop eerst gewoon goede buiten AP´s die domweg die power wel hebben en dan is die 200mtr geen enkel probleem, en het is ook geen enkel probleem trouwens.
Uitgaande van een standaard AP en externe antenne hebben we zelf 1,5 Km gedaan op een laptop waar je dan nog gewoon op kan werken. tussen de bebouwing in is die 200mtr ook niet echt een probleem als de antenne maar op een goede plaats is opgesteld. blinde vlekken hou je altijd.
Stel alles wel in op 54G en laat dat N vallen want juist dat zal je gaan nekken in het bereik en stabaliteit, het schakelen van G naar N bij zwakkere signalen zal de verbinding juist laten verbreken. Daarom altijd fixt op 11b/54g wat meer dan snel zat is voor laptop en telefoon gebruik.

Met de situatie die je schetst is een totale dekking geen enkel probleem. 1 AP voor buiten gebruik en 1 voor inpandig. Gezien je links wilde je voor een dubbeltje klaar kunnen zijn maar nu ben je er dus achter gekomen dat het allemaal iets anders werkt en radio techniek toch echt wel een vak en kennis is.
Los van de kabels had je voor 300 euro klaar kunnen zijn voor een buiten AP met antenne. 150 voor een binnen AP en je was onder de 500 klaar geweest.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze klikkerdeklik dit gebruiken we zelf ook op de 5Ghz en binnenkort ook op de 2.4.
Pagina: 1