Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07 11:33
Ik moet voor een kennis van mij zijn bedrijfsnetwerk opzetten. De situatie is als volgt:

Er is een nieuw bedrijfspand gebouwd naast zijn eigen huis. In dit pand komt een glasvezel aansluiting binnen. Hier achter zit een router de: FRITZ!Box 7390.

De bedoeling is dat het huis en de zaak allebei van de zelfde internetverbinding gebruik gaan maken. Ook moet er TV en Telefoon via de router gaan. Op de zaak zitten er 30 internet poortjes, deze moeten voor elk van de services gebruikt kunnen worden.

Ik had gedacht om achter de router een switch te hangen en hierop verschillende VLAN's te maken. Voor elke service eentje. Naar het huis toe wil ik 4 kabels leggen. 1 voor internet, 1 voor telefoon, 1 voor TV en de laatste voor een back-up schijf.

Ik als switch te denken aan een Netgear GSM7248R ProSafe 48-port Gigabit L2 Managed Switch, Is dit overkill, en zijn er goedkopere alternatieven of heb je zoiets minimaal nodig? Ik zou ook met een 24 poorts switch voorlopig goed uit de voeten kunnen.

Het geheel komt in een patchkast te hangen. Hierin komt ook een nieuwe server met Windows Small Business Server 2011. Hierop komt de backup te draaien, en het is tegelijk ook een AD, fileserver, exchange, enz.

Ook moet ik 2 nieuwe computers kopen en installeren. Hoe zou ik de software voor de server en computers zo goedkoop mogelijk kunnen krijgen. Is in dit geval bijv. MSDN een optie?

Is de opzet zo goed, en wat zou er nog verbeterd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is voor jou een "service"?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
CyBeR schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:41:
Wat is voor jou een "service"?
Internet, TV en telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMWEEE
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-11-2024
VLAN's maken voor internet, tv en telefoon is een optie. Naar het pand hoef je geen 4 kabels te trekken, 1 lijkt me wel genoeg. Tevens zie ik het nut er niet van in om de back-up op dezelfde fysieke machine te plaatsen, koop een goedkope NAS als geld een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

EMWEEE schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:58:
VLAN's maken voor internet, tv en telefoon is een optie. Naar het pand hoef je geen 4 kabels te trekken, 1 lijkt me wel genoeg. Tevens zie ik het nut er niet van in om de back-up op dezelfde fysieke machine te plaatsen, koop een goedkope NAS als geld een issue is.
En zet die ergens anders. Het is pas een backup als die op een fysiek gescheiden locatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
Anoniem: 26306 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:01:
[...]

En zet die ergens anders. Het is pas een backup als die op een fysiek gescheiden locatie is.
Die backup staat dus op een andere locatie, want door een 2e lan verbinding naar het huis te trekken kan daar een netwerk schijf worden geplaatst. Het huis staat een meter of 20 van het pand af dus dat is wel veilig ivm brand lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31
martijn00 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:07:
[...]

Die backup staat dus op een andere locatie, want door een 2e lan verbinding naar het huis te trekken kan daar een netwerk schijf worden geplaatst. Het huis staat een meter of 20 van het pand af dus dat is wel veilig ivm brand lijkt mij.
20m kan (vlieg)vuur prima overbruggen. Zeker als het huis ook nog eens extra brandgevoelig is (bv een rieten dak)

Als je dat op die manier wilt doen, dan zou ik toch iets van glasvezel overwegen, dan beperk je al het risico van overspanning. Maar tegen een goede blikseminslag of piek op bv het lichtnet houd je hiermee niet tegen. Imho is 20m geen 'offsite backup'
Ook moet ik 2 nieuwe computers kopen en installeren. Hoe zou ik de software voor de server en computers zo goedkoop mogelijk kunnen krijgen. Is in dit geval bijv. MSDN een optie?

Is de opzet zo goed, en wat zou er nog verbeterd kunnen worden?
MSDN mag afaik niet zakelijk gebruikt worden.
Er is een nieuw bedrijfspand gebouwd naast zijn eigen huis. In dit pand komt een glasvezel aansluiting binnen. Hier achter zit een router de: FRITZ!Box 7390.

De bedoeling is dat het huis en de zaak allebei van de zelfde internetverbinding gebruik gaan maken. Ook moet er TV en Telefoon via de router gaan. Op de zaak zitten er 30 internet poortjes, deze moeten voor elk van de services gebruikt kunnen worden.
Hoe ga je de telefonie doen? Of heb je meerdere voip accounts? En is het bereik van 1 Fritzbox voldoende? Of heb je repeaters in gedachten? En eventuele max aantal gesprekken?
Ik zou eens kijken voor een managed voice oplossing, al dan niet icm Dect (Gigaset Pro is mijn persoonljike voorkeur, de N300/510 oid, of de N720 series als je met grotere gebieden bereik wilt)

Kwa TV... dat kan in principe, gewoon in een eigen vlan,alleen moet je wel even kijken of die switch fatsoenlijk met multicast overweg kan.

Ik zou je vragen eens bij een lokale IT boer neerleggen, hun kunnen je adviseren enz, en je hebt dan ook een partij om op terug te vallen voor support enz

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 01-06-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
DJSmiley schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:56:
20m kan (vlieg)vuur prima overbruggen. Zeker als het huis ook nog eens extra brandgevoelig is (bv een rieten dak)

Als je dat op die manier wilt doen, dan zou ik toch iets van glasvezel overwegen, dan beperk je al het risico van overspanning. Maar tegen een goede blikseminslag of piek op bv het lichtnet houd je hiermee niet tegen. Imho is 20m geen 'offsite backup'
Dit heb ik ook met hem besproken, maar hij is van mening dat het het ook niet te duur moet worden dus hij zou een backup in zijn huis voldoende vinden. En glas zou dan als vrij prijzig worden.
MSDN mag afaik niet zakelijk gebruikt worden.
Ok, er zijn 5 werknemers, en als ik het goed wil doen zet ik bij hun overal de nieuwste software op. Is daar nog een slimme manier voor kwa licenties?
Hoe ga je de telefonie doen? Of heb je meerdere voip accounts? En is het bereik van 1 Fritzbox voldoende? Of heb je repeaters in gedachten? En eventuele max aantal gesprekken?
Ik zou eens kijken voor een managed voice oplossing, al dan niet icm Dect (Gigaset Pro is mijn persoonljike voorkeur, de N300/510 oid, of de N720 series als je met grotere gebieden bereik wilt)
Ik heb inderdaad meerdere voip accounts. Ik ben hiervoor in gesprek met een voipboer die dat voor mij regelt. Ik zal alleen de infrastructuur wel zelf moeten regelen. Het bereik zal wel goed komen. Het pand is een uit de kluiten gewassen woonhuis, 2 verdiepingen, dat zou te doen moeten zijn denk ik.
Kwa TV... dat kan in principe, gewoon in een eigen vlan,alleen moet je wel even kijken of die switch fatsoenlijk met multicast overweg kan.
Zoiets had ik al gelezen, maar mijn "klant" dacht dat het allemaal niet nodig was met dure switch enzo want alles was toch plug en play tegenwoordig. Ik probeer hem nu op andere gedachten te brengen maar daarvoor heb ik wel goede argumenten zoals deze nodig. Hij stelt hoge eisen, dus kan die ook verwachten dat het wat kost vind ik.
Ik zou je vragen eens bij een lokale IT boer neerleggen, hun kunnen je adviseren enz, en je hebt dan ook een partij om op terug te vallen voor support enz
Daarom heeft hij mij gevraagd, zodat ik het kan regelen en het hem niet zoveel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
Als ik kijk naar de iets goedkopere switches dan kom ik bijv op deze uit:

pricewatch: D-Link DGS-1210-24

pricewatch: TP-Link TL-SG5426

pricewatch: Netgear Prosafe GSM7224-200EUS

Volgens de specificaties moeten dezen VLAN met multicast ondersteunen.

Zijn er nog alternatieven die minimaal 24 poorten hebben, VLAN en multicast ondersteunen, en gigabit lan hebben? Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Zoals ik in de OP al zei zou een Netgear GSM7248R ProSafe 48port ook nog kunnen deze kan ik 2e hands kopen voor rond de 375 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:46

orf

Afhankelijk van de branche waarin het bedrijf opereert kun je kijken naar Microsoft Action Pack. Daar zitten licenties voor Office, OS, SBS, etc in. Kijk goed naar de licentievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
EMWEEE schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:58:
toch zou ik 4kabels trekken. liever 3 teveel als 3 te weinig. bovendien moet er toch al 1 getrokken worden dus kun je er meteen 3 bij doen.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Ik zou na de router een 4 ports managed switch zetten en deze opdelen naar 'domme' switches.
Er gaat dus een kabel van je router naar je managed switch, van hieruit trek je een kabel naar het huis en de andere switches in het bedrijf (goedkoper).

Licenties moet je goed over nadenken.
Hoeveel PC's zijn er in totaal?
Wil je koop, huur, afkoop, support, etc.
Office Std of Office 365, virusscan, etc.
Denk ook aan je CAL's voor je Small Business Server!

Misschien verstandig, afhankelijk van de hoeveelheid licenties, contact op te nemen met een Software Vendor? Die kunnen je precies vertellen wat je nodig hebt en misschien wel wat korting geven.

Hoe belangrijk is de internetverbinding? Misschien verstandig om nog een goedkoop DSL lijntje te nemen als failover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
Yarno schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 22:11:
Ik zou na de router een 4 ports managed switch zetten en deze opdelen naar 'domme' switches.
Er gaat dus een kabel van je router naar je managed switch, van hieruit trek je een kabel naar het huis en de andere switches in het bedrijf (goedkoper).
Juist. Zoiets zou ook kunnen, maar dan zou ik niet eens een managed switch nodig hebben want met die fritzbox kan ik ook wel VLAN maken.
Licenties moet je goed over nadenken.
Hoeveel PC's zijn er in totaal?
Wil je koop, huur, afkoop, support, etc.
Office Std of Office 365, virusscan, etc.
Denk ook aan je CAL's voor je Small Business Server!
Er zijn totaal 5 pc's en 1 server, dat zou goed moeten gaan met een standaard SBS licentie. De vorm waarin ik het koop maakt opzich niet zoveel uit, als het maar het goedkoopst is. Als ik los SBS 2011 standard en 5 windows + office koop kost dat al meer als 1000 euro, dan zou een actionpack al uit kunnen lijkt mij.

Wat ik me wel afvroeg is op internet staat alleen SBS 2008 included in het action pack, terwijl ik 2011 wil hebben. Klopt dit of is dit gewoon nog niet goed op de Nederlandstalige site van Microsoft gezet?
Misschien verstandig, afhankelijk van de hoeveelheid licenties, contact op te nemen met een Software Vendor? Die kunnen je precies vertellen wat je nodig hebt en misschien wel wat korting geven.
Die mensen moeten er ook weer geld aan verdienen, dus ik zou het liever zelf uit zoeken. Dan leer ik er ook weer wat van.
Hoe belangrijk is de internetverbinding? Misschien verstandig om nog een goedkoop DSL lijntje te nemen als failover?
De internet verbinding is niet zo erg belangerijk. Een failover is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-07 20:34
Hoe belangrijk is IT in het bedrijfsproces van deze kennis. de OP laat mij een beetje vermoeden dat deze persoon IT als kostenpost ziet voor het bedrijf, iets wat vaak niet lijdt tot een goede IT opzet, en veelal gezeur achteraf mocht er iets niet performen wanneer er niet afdoende geinvesteerd is of wanneer er verkeerde keuzes gemaakt zijn ten aanzien van het design. Mocht dit zo zijn, dek je hier vooraf goed tegen in zodat dit gezeur niet bij jou terecht komt.

Dan komen nog de volgende vragen/opmerkingen naar voren:

1. Wat bedoel je met 30 internet poortjes? Patch aansluitingen?

2. Internet op de zaak en thuis via de zelfde verbinding > vragen om problemen! Welke maatregelen neem je bijvoorbeeld om te voorkomen dat de eventuele thuis aangesloten machines van meneer, mevrouw en de eventuele kinderen de verbinding gaan overbelasten met torrents, internet video/radio en dat soort zaken tijdens werktijd.

3. Gebruik goede apparatuur van bekende (en goed gesupporte) zakelijke leveranciers. Met duidelijke support contracten wanneer noodzakelijk. Wanneer niet noodzakelijk is, breng de kennis er van op de hoogte dat bij hardware falen er een aanzienlijke downtime kan optreden.

4. Qua netwerk apparatuur, kijk bijvoorbeeld eens naar de nieuwe cisco SMB 300 switches, deze serie ziet er qua specs goed uit voor een kleine omgeving en zijn goed betaalbaar. http://www.cisco.com/cisc...s/index.html-tab-Overview

5. Check goed vooraf welke applicaties er moeten gaan draaien en wat de performance impact van deze applicaties is, check ook of er de komende tijd veel groei verwacht wordt qua medewerkers. Vraag ook goed door over welke uptime van het systeem de kennis verwacht. Moet het systeem altijd up zijn, wat is de maximale downtime welke hij verwacht bij (hardware) storingen.

Schat op basis van deze gegevens de benodigde capaciteit van de server in qua storage/cpu/geheugen, en welke service levels er moeten zijn bijvoorbeeld 24/7 4hr reponse support, 5/8 4hr reponse same business day, of reponse next business day e.d. en koop op basis van deze gegevens de juiste support packs bij de server (bij HP heet dit Carepacks, andere leveranciers zullen iets soortgelijks hebben.) Denk ook aan het dubbel uitvoeren van voedingen e.d. in de server! Niets is vervelender dan dat het bedrijf een paar uur plat ligt omdat de voeding defect is geraakt terwijl dit niet hoeft.

6. Software: Licenties zijn altijd een pijn punt qua kosten, zorg er echter voor dat je dit goed in orde hebt. Je laten goed laten adviseren op dit punt kan achteraf een hoop gezeur schelen. Spreek ten alle tijden af dat de kennis verantwoordelijk is voor zijn licentie beheer, zodat je hier niet achteraf op aangesproken kan worden.
Denk bij het kopen ook aan eventuele CAL's als de 5 bijgeleverde SBS CAL's niet voldoende zijn.

7. Internet: Hoe belangrijk is internet voor het bedrijf, wanneer E-mail/Internet zeer belangrijk is, zorg voor een goede failover contructie. Denk ook aan Firewalling, een Frtizbox is hier nu echt een wonder in, wanneer goede firewalling noodzakelijk is, overweg dan deze te vervangen voor een goede security appliance (Luxe Router). Denk ook na over zaken als remote inloggen e.d. mocht dit nodig zijn voor bijvoorbeeld thuiswerkers, of remote beheer, zet hier een goede en veilige constructie voor op (dus niet poort 3389 open zetten voor de hele wereld) ;)

8. Zorg voor een goede Antivirus oplossing op alle stations die verbonden zijn met het netwerk!

9. Zorg voor een goede backup. Let goed op de eisen van de kennis, wanneer er bijvoorbeeld na een grote hardware calamiteit binnen een paar uur weer gewerkt moet worden zorg dan voor een goede baremetal backup. Zorg voor een goede notificatie na het uitvoeren van backup jobs en zorg dat deze bij de kennis terecht komen, zodat hij actie kan ondernemen mochten de backups failen. Zorg dat de eindverantwoordelijkheid voor het aanwezig zijn van goede backups bij de kennis komt te liggen. Hij kan jou dan opdracht geven naar eventuele mislukte backups te kijken. Wanneer hij dit niet doet, en bij een calamiteit is er geen correcte backup dan kan jou in ieder geval niets verweten worden.

10. Zorg voor een goede documentatie/communicatie van het gehele project. Zodat voor alle partijen de afgesproken werkzaamheden helder zijn, en er na het project bij eventuele issues goede documentatie is zodat deze issues correct opgepakt kunnen worden zonder dat eerst nageplozen moet worden hoe de omgeving ook alweer opgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
Dennism schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:14:
Hoe belangrijk is IT in het bedrijfsproces van deze kennis. de OP laat mij een beetje vermoeden dat deze persoon IT als kostenpost ziet voor het bedrijf, iets wat vaak niet lijdt tot een goede IT opzet, en veelal gezeur achteraf mocht er iets niet performen wanneer er niet afdoende geinvesteerd is of wanneer er verkeerde keuzes gemaakt zijn ten aanzien van het design. Mocht dit zo zijn, dek je hier vooraf goed tegen in zodat dit gezeur niet bij jou terecht komt.
Dit zal ik zeker doen. Ik probeer inderdaad alles goed voor elkaar te maken, en uit te leggen dat dit niet voor te weinig geld kan.
Dan komen nog de volgende vragen/opmerkingen naar voren:

1. Wat bedoel je met 30 internet poortjes? Patch aansluitingen?
Ja inderdaad.
2. Internet op de zaak en thuis via de zelfde verbinding > vragen om problemen! Welke maatregelen neem je bijvoorbeeld om te voorkomen dat de eventuele thuis aangesloten machines van meneer, mevrouw en de eventuele kinderen de verbinding gaan overbelasten met torrents, internet video/radio en dat soort zaken tijdens werktijd.
Het huis zit op een eigen VLAN hierdoor kan er niemand vanuit het huis bij het netwerk van de zaak. Ook zal ik QoS instellen zodat de snelheid van de zaak niet beinvloed wordt door wat er in huis gebeurd.
3. Gebruik goede apparatuur van bekende (en goed gesupporte) zakelijke leveranciers. Met duidelijke support contracten wanneer noodzakelijk. Wanneer niet noodzakelijk is, breng de kennis er van op de hoogte dat bij hardware falen er een aanzienlijke downtime kan optreden.

4. Qua netwerk apparatuur, kijk bijvoorbeeld eens naar de nieuwe cisco SMB 300 switches, deze serie ziet er qua specs goed uit voor een kleine omgeving en zijn goed betaalbaar. http://www.cisco.com/cisc...s/index.html-tab-Overview
Dat ziet er idd goed uit. Ik zal alles daarover gaan nalezen.
5. Check goed vooraf welke applicaties er moeten gaan draaien en wat de performance impact van deze applicaties is, check ook of er de komende tijd veel groei verwacht wordt qua medewerkers. Vraag ook goed door over welke uptime van het systeem de kennis verwacht. Moet het systeem altijd up zijn, wat is de maximale downtime welke hij verwacht bij (hardware) storingen.

Schat op basis van deze gegevens de benodigde capaciteit van de server in qua storage/cpu/geheugen, en welke service levels er moeten zijn bijvoorbeeld 24/7 4hr reponse support, 5/8 4hr reponse same business day, of reponse next business day e.d. en koop op basis van deze gegevens de juiste support packs bij de server (bij HP heet dit Carepacks, andere leveranciers zullen iets soortgelijks hebben.) Denk ook aan het dubbel uitvoeren van voedingen e.d. in de server! Niets is vervelender dan dat het bedrijf een paar uur plat ligt omdat de voeding defect is geraakt terwijl dit niet hoeft.
Ik weet welke applicaties er gaan draaien. Op zich niet veel bijzonders: Office, CAD en Solidworks. Dan heb je het wel gehad. De vragen over uptime enzo zal ik heb bij het volgende overleg ook stellen, zodat ik weet welke eisen er daaraan gesteld worden.
6. Software: Licenties zijn altijd een pijn punt qua kosten, zorg er echter voor dat je dit goed in orde hebt. Je laten goed laten adviseren op dit punt kan achteraf een hoop gezeur schelen. Spreek ten alle tijden af dat de kennis verantwoordelijk is voor zijn licentie beheer, zodat je hier niet achteraf op aangesproken kan worden.
Denk bij het kopen ook aan eventuele CAL's als de 5 bijgeleverde SBS CAL's niet voldoende zijn.
Ik zal het overleggen. 5 CAL's zijn voorlopig voldoende.
7. Internet: Hoe belangrijk is internet voor het bedrijf, wanneer E-mail/Internet zeer belangrijk is, zorg voor een goede failover contructie. Denk ook aan Firewalling, een Frtizbox is hier nu echt een wonder in, wanneer goede firewalling noodzakelijk is, overweg dan deze te vervangen voor een goede security appliance (Luxe Router). Denk ook na over zaken als remote inloggen e.d. mocht dit nodig zijn voor bijvoorbeeld thuiswerkers, of remote beheer, zet hier een goede en veilige constructie voor op (dus niet poort 3389 open zetten voor de hele wereld) ;)
Internet is niet van levensbelang. Een apparte firewall zal ook niet nodig zijn. Remote inloggen moet wel kunnen. Ik zag dat de Frits!box ondersteuning had voor VPN, het leek mij vrij eenvoudig hiermee een remote verbinding met het netwerk op te zetten.
8. Zorg voor een goede Antivirus oplossing op alle stations die verbonden zijn met het netwerk!
Ik dacht er aan om een gratis Avast te installeren op alle computers.
9. Zorg voor een goede backup. Let goed op de eisen van de kennis, wanneer er bijvoorbeeld na een grote hardware calamiteit binnen een paar uur weer gewerkt moet worden zorg dan voor een goede baremetal backup. Zorg voor een goede notificatie na het uitvoeren van backup jobs en zorg dat deze bij de kennis terecht komen, zodat hij actie kan ondernemen mochten de backups failen. Zorg dat de eindverantwoordelijkheid voor het aanwezig zijn van goede backups bij de kennis komt te liggen. Hij kan jou dan opdracht geven naar eventuele mislukte backups te kijken. Wanneer hij dit niet doet, en bij een calamiteit is er geen correcte backup dan kan jou in ieder geval niets verweten worden.
Ik zal zorgen dat de backup bijv. een email verstuurd of de backup gelukt is. De verantwoordelijkheid komt bij mijn kennis te liggen.
10. Zorg voor een goede documentatie/communicatie van het gehele project. Zodat voor alle partijen de afgesproken werkzaamheden helder zijn, en er na het project bij eventuele issues goede documentatie is zodat deze issues correct opgepakt kunnen worden zonder dat eerst nageplozen moet worden hoe de omgeving ook alweer opgezet is.
Ja, dit is altijd belangrijk heb ik gemerkt. Ik ben bezig met het documenteren van alles waar ik mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
martijn00 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:01:

Ik weet welke applicaties er gaan draaien. Op zich niet veel bijzonders: Office, CAD en Solidworks. Dan heb je het wel gehad. De vragen over uptime enzo zal ik heb bij het volgende overleg ook stellen, zodat ik weet welke eisen er daaraan gesteld worden.

Ik dacht er aan om een gratis Avast te installeren op alle computers.
Dit lijkt inderdaad voor de server niet al te zwaar. Pas wel op met je workstations en solidworks, zorg dat de hardware in de workstions op de HCL van Solidworks en eventuele andere CAD software staat. Ik ben in het verleden ook tegen problemen aangelopen met Solidworks op niet geschikte workstation met alle hande performance en grafische problemen van dien.

Avast ken ik niet echt, dus ik weet niet of deze geschikt is voor zakelijke omgevingen. Let er wel op dan consumenten AV programma's vaak niet (SBS) server geschikt zijn, wat ook tot nare problemen kan leiden. Zorg dus zeker op je de server voor een AV programma dat nadrukkelijk server compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
Als CAD / Solidworks station had ik deze configuratie uitgezocht:

Videokaart
Sapphire RADEON HD 7770
Harde schijf
WD Caviar Blue WD5000AAKX
DVD
Sony Optiarc AD-7280S
RAM
Corsair Value Select 8 GB
Kast
Antec Three Hundred Two
Moederbord
ASRock Fatal1ty 990FX Professional
Processor
AMD FX 8120
Voeding
Corsair Builder Series CX430 V2
Koeler
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
Scherm
Dell UltraSharp U2412M

Is dit geschikt voor CAD / Solidworks? Ik zit vooral met de videokaart, want er wordt een kaart aanbevolen uit de professionele series van AMD of Nvidia maar deze zijn vrij prijzig.

De server is gebaseerd hierop:

Videokaart
Club 3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition
Harde schijf
Seagate Barracuda ST2000DM001 2 TB
DVD
Sony Optiarc AD-7280S
RAM
Kast
Antec 3U26EPS600
Moederbord
Processor
AMD FX 8120
Voeding
Bij kast
Koeler

Wat zou hier beter aan kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat beter zou kunnen is dat je een merk pc en merk server neemt zoals HP of Dell.
Zelfbouw = rommel.

HP heeft bijvoorbeeld een Workstation lijn met werkstations die gecertificeerd zijn voor Autocad en DAT moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 12:25
jimbo123 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:35:
Wat beter zou kunnen is dat je een merk pc en merk server neemt zoals HP of Dell.
Zelfbouw = rommel.

HP heeft bijvoorbeeld een Workstation lijn met werkstations die gecertificeerd zijn voor Autocad en DAT moet je hebben.
Iets genuanceerder: bij zelfbouw heb je geen goede garantieregeling/-mogelijkheden, dat is vervelend aangezien uptime natuurlijk belangrijk is bij zowel de workstations en vooral de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

martijn00 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:31:
Is dit geschikt voor CAD / Solidworks? Ik zit vooral met de videokaart, want er wordt een kaart aanbevolen uit de professionele series van AMD of Nvidia maar deze zijn vrij prijzig.
Werken met Solidworks kan eigenlijk met iedere videokaart, maar je kan bijvoorbeeld RealView heel makkelijk aanzetten zonder veel geklooi op een goedkope kaart. Dan heb je dus veel features van die dure kaarten voor een zachte prijs. Geen officiële ondersteuning uiteraard, maar ik lees eigenlijk niets over dat het niet zou werken. Mochten er nu erg duurbetaalde engineers mee werken of de boel gebruikt worden voor extreem kritische berekeningen zou ik wellicht voor een officiële kaart kiezen.

Ik heb mijn huidige PC min of meer specifiek voor Solidworks en Adobe CS gebouwd en dat gaat (meer dan) prima. Misschien zou ik met een groter budget voor een chip met HT gegaan zijn, zodat het renderen nog een klein beetje vlotter gaat.

Overigens denk ik dat je qua Solidworks zelf beter af bent met een Intel (snellere rebuilds), maar qua redeneren wellicht met een AMD. Het hangt dus van je voorkeuren en taken af welke keuze handiger is, al zullen beiden behoorlijk gaan.
jimbo123 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:35:
Zelfbouw = rommel.

Waarom? Zelfbouw is alleen rommel als je dat er zelf van maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-06-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
De uptime is ondergeschikt aan de prijs. Alles moet gewoon snel werken. Als er bijv. een computer stuk gaat is het geen probleem dat deze 1 of 2 dagen niet beschikbaar is, zodat deze gerepareerd kan worden. Het werken met deze programma's is niet een van de 1e bedrijfsactiviteiten.

Ik heb behoorlijke veel ervaring met computers bouwen, dus ik zet zoiets ook netjes in elkaar. Op deze manier krijg je betere hardware voor minder geld. Voor bijvoorbeeld de server vind ik het belangrijk dat er 2 netwerk poorten op het moederbord zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn00 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:49:
De uptime is ondergeschikt aan de prijs. Alles moet gewoon snel werken. Als er bijv. een computer stuk gaat is het geen probleem dat deze 1 of 2 dagen niet beschikbaar is, zodat deze gerepareerd kan worden. Het werken met deze programma's is niet een van de 1e bedrijfsactiviteiten.
In dat geval hangt het vooral van de overige taken af of de AMD of Intel een beter idee is. Je zou dan stroomverbruik ook mee moeten nemen (wel op de centen letten) en dan denk ik toch dat je aan Intel moet gaan denken.

Ik denk dat je voor niet absurd veel geld een heel interessant systeem kan neerzetten :) Dan gelden voor jou ook de gebruikelijke vragen: wat wil je ermee gaan doen, welke programma's, wil je gaan overclocken, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 15:48

Ik heb behoorlijke veel ervaring met computers bouwen, dus ik zet zoiets ook netjes in elkaar. Op deze manier krijg je betere hardware voor minder geld. Voor bijvoorbeeld de server vind ik het belangrijk dat er 2 netwerk poorten op het moederbord zitten.
En toch is het verstandig om in ieder geval voor de server een HP of Dell aan te schaffen. Sluit een net support contract af, onderdelen zijn tot het einde van het support contract in ieder geval beschikbaar.

Met een zelfbouw moet je maar afwachten of er over 3 jaar nog een zelfde moederbord/chipset beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:44:
Waarom? Zelfbouw is alleen rommel als je dat er zelf van maakt.
Dat klopt, maar als je er voor je bedrijf van afhankelijk bent is het toch best prettig als je kan rekenen op een service-partner die het bij voorkeur NBD komt oplossen.

Ik zal zelf niemand in een zakelijke omgeving aanraden om zelf met hardware te gaan knutselen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 06-06-2012 12:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:59:
Dat klopt, maar als je er voor je bedrijf van afhankelijk bent is het toch best prettig als je kan rekenen op een service-partner die het bij voorkeur NBD komt oplossen.

Ik zal zelf niemand in een zakelijke omgeving aanraden om zelf met hardware te gaan knutselen.
True, normaal gesproken ben ik het volmondig met je eens. Maar aangezien TS aangeeft dat downtime geen groot probleem is (wat meestal een doodzonde is) en ook een vriend ingeschakeld wordt om deze zaken te regelen begrijp ik dat prijs/kwaliteit belangrijker is dan absolute uptime en 100% betrouwbaarheid.

Overigens kan je erg betrouwbaar spul bouwen, maar zoals ik hierboven al stel moet je daar niet aan willen beginnen als je duurbetaalde engineers dan mogelijk een dag of wat stil zitten. Is de situatie iets minder gespannen, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Met je eens. Waar ik wel benieuwd naar ben is welke verstandhouding de TS heeft met deze kennis. Is dit een vriendendienst zonder dat daar wat tegenover staat of wordt er gewoon voor deze diensten betaald.

Niet dat ineens die kennis op onmogelijke tijden naar de TS belt omdat er iets niet werkt en hij het maar mag oplossen omdat hij het ook heeft neergezet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is inderdaad wel een goede om van tevoren over na te denken. Mocht er later ook gedoe van komen, in hoeverre is TS dan aansprakelijk?

Dat zijn dingen die in een zakelijke setting toch net anders werken dan privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32

Waarom kies je voor alleen 2 netwerk poorten op het moederbord? Waarom niet ook gelijk een dubbele harde schijf? En misschien, zoals eerder al in het topic gezegd, ook niet gelijk een dubbele voeding? Hiervoor zul je dan echter wel een andere machine nodig hebben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 11:26
Ik weet niet of dit een heel goed project wordt.

Zoals het mij nu klinkt wordt het als een vriendendienst weggezet, maar ik vraag me af of TS de gevolgen kan overzien als de daadwerkelijke poep de ventilator raakt.

Mijn eerste gedachten:
  • Gebruik maken van glasvezel voor privé en zakelijk gebruik is prima. Scheid dit wel goed: sterke firewallling, en het scheiden naar twee aparte VLAN's zou wat mij betreft prima zijn. Scheid vervolgens ook je zakelijke VLAN in Servers en Clients (ga je later plezier van krijgen).
  • Waarom zelf in elkaar schroeven? De kosten van een Dell of zelfbouwsysteem liggen qua kosten niet bijzonder sterk uit elkaar, maar de support wel. Tuurlijk: zelfbouw is leuk, maar is het net zo leuk als je klant/vriend belt dat hij eruit ligt, terwijl jij net een tentamen ingaat?
  • Scheid zakelijk en privé. Dit is heel rottig, maar uiteindelijk hou je daar een goede vriend OF klant aan over.
  • Al eerder is genoemd: het lijkt alsof IT een sluitpost wordt. Laat daarmee jouw werk niet een sluitpost worden, en daar heeft het nu wel alle schijn van. Dat gaat je ergens de kop relatie kosten!
Mijn advies:

Doe het niet, of doe het professioneel. En zorg dat je een goede - bereikbare - maat achter de hand hebt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
martijn00 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:31:
Als CAD / Solidworks station had ik deze configuratie uitgezocht:

Videokaart
Sapphire RADEON HD 7770
Harde schijf
WD Caviar Blue WD5000AAKX
DVD
Sony Optiarc AD-7280S
RAM
Kast
Antec Three Hundred Two
Moederbord
Processor
AMD FX 8120
Voeding
Corsair Builder Series CX430 V2
Koeler
Scherm
Dell UltraSharp U2412M

De server is gebaseerd hierop:

Videokaart
Club 3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition
Harde schijf
Seagate Barracuda ST2000DM001 2 TB
DVD
Sony Optiarc AD-7280S
RAM
Kast
Antec 3U26EPS600
Moederbord
Processor
AMD FX 8120
Voeding
Bij kast
Koeler

Wat zou hier beter aan kunnen?
Wil je echt een gaming moederbord in een server zetten, en verdere onderdelen van consumenten kwaliteit, let erop dat dit spul niet gemaakt is voor 24/7 aanstaan. Dit begint, no offence, wel heel erg op een sesamstraat oplossing te lijken......

Dat werkstation zelfbouw zijn is misschien nog tot daar aan toe en een overkomelijk risico, als je server stuk is, en je mobo moet 3 weken naar de leverancier lijkt me toch een volledig ander verhaal ;-)

Kijk gewoon naar een degelijke hardware, HP/Dell server met i.i.g een raid 1 config, 8GB ram is voor een SBS2011 wel erg weining en ram is echt de kosten niet.

als de kennis echt geen fatsoenlijk budget wil aanboren voor de aanleg van zijn IT, zie dan gewoon van het project af. Zodat in ieder geval de persoonlijke relatie er niet door geschaad kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens mbt opmerkingen over zelfbouw vs kant-en-klaar kopen. Als je het echt per se zelf wil doen voor die paar tientjes verschil, gooi Club3D, Asrock en Corsair overboord, neem moederborden van pakweg Intel, Supermicro of Tyan, geheugen van de chipbakkers (Hynix, Nanya, Samsung, Infineon etc, of als dat echt niet gaat Kingston) en in ieder geval geheugen wat expliciet op de QVL van de borden in kwestie staat. Verder is er een reden waarom AMD en nVidia zoveel meer voor hun Fire/Quadro-dingen kunnen vragen. Het gaat niet om de hardware maar om de drivers. Verdiep je daarin, met name bij het renderen kan het uitmaken - niet in performance maar in kwaliteit.

Tenslotte vind ik het raar dat je bijna identieke specs voor server en workstation kiest. Die CPU is vrijwel zeker overkill voor de server, aangezien een server 24/7 aan staat zou ik daar veel meer op stroomverbruik letten, een low-end Xeon zou wat dat betreft in TCO stukken goedkoper uitkomen.

Dat is trouwens ook een term die ik mis in dit geheel: TCO (Total Cost of Ownership). Reken die eens door voor die kerel voor deze systemen met jouw support en zet dat naast de systemen van pakweg Dell of HP. Daar zou wel eens een ander beeld uit kunnen komen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1