10 HD's voeden, welke voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-08 22:56
Hoi tweakers,

Laatst in de BBG van thuisservers een systeem samengesteld, en dit loopt uitmuntend. Nu wilde ik gaan kijken of ik 't ding kan maxen.

De behuizing heeft nu 6 harde schijven (nouja, 5.... 1 sdd =p ) en is qua sata poorten op het mobo ook compleet gevuld.

Nu geloof ik dat ik via een pci kaartje op mijn mini-itx moederbord de benodigde 4 extra sata poorten kan toveren.

Ik krijg in de pricewatch / azerty / willekeurige andere winkel slash vergelijker nergens de optie om te kiezen voor 'zoveel sata voedings dingen' of 'zoveel fan aansluitingen kunnen poweren'

Ook merk ik b.v. namelijk dat in het 10tb+ topic vaak dat er niet zulke spannende voedingen worden gebruikt.

Mis ik iets?

En zo nee, kunnen jullie mij opweg helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt ook niet zo'n heel spannende voeding nodig. Ik had eerst een config met 14 disks, met een 4870, een OCde 8400 op een X48 bord en een Areca 1220 waar de schijven aanhingen op een 500W voeding lopen. Schijven gebruiken ook niet zo heel erg veel. Voor wat betreft de aansluitingen kun je ook altijd splitters gebruiken, maar zeker als je met 10 schijven werkt, kan het de moeite waard zijn om even zelf een kabeltje in elkaar te zetten, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mwsYr0VxI8ZvDvmPHtMQ8P0v/full.jpg
En dat hangt aan 1 molexje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
TERW_DAN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:00:
Je hebt ook niet zo'n heel spannende voeding nodig. Ik had eerst een config met 14 disks, met een 4870, een OCde 8400 op een X48 bord en een Areca 1220 waar de schijven aanhingen op een 500W voeding lopen. Schijven gebruiken ook niet zo heel erg veel. Voor wat betreft de aansluitingen kun je ook altijd splitters gebruiken, maar zeker als je met 10 schijven werkt, kan het de moeite waard zijn om even zelf een kabeltje in elkaar te zetten, zoiets als dit:
[img]http://tweakers.net/ext/f/mwsYr0VxI8ZvDvmPHtMQ8P0v/full.jpg[/img
En dat hangt aan 1 molexje
Met het risico dat ik een vraag stel op hello kitty niveau: hoe zet ik zelf zon kabeltje in elkaar?

Verder; is dit wat je bedoeld met die splitters?
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Koop losse SATAconnectoren en druk die op een kabel, op precies de juiste afstand van elkaar. Dan kun je ze makkelijk aansluiten.

http://www.it-service.be/...4e2e2427b0ef9a662d3c239b9

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 01-06-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
TERW_DAN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:27:
Koop losse SATAconnectoren en druk die op een kabel, op precies de juiste afstand van elkaar. Dan kun je ze makkelijk aansluiten.

http://www.it-service.be/...4e2e2427b0ef9a662d3c239b9
Laatste vraag;

Ga ik te ver als ik het volgende vraag:
  • Moederbord Sata of molexje naar sata
    • Sata splitter
      • Sata splitter
        • sata
        • sata
      • Sata splitter
        • sata
        • sata
Dus splitters op splitters. Of is dat niet aan te raden? =P

Ben niet zon fan van dingen die ik niet ongedaan kan maken en die losse sata connectors zijn me te permanent. (Van wat ik lees strip je de draad dan voor een deel o.i.d.)

[ Voor 9% gewijzigd door Ijstheefles op 01-06-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 08:09
Je kan toch geoon een molex -> 2 x sata stekker kopen? Kom je wel aan de 10 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Lumics schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:55:
Je kan toch geoon een molex -> 2 x sata stekker kopen? Kom je wel aan de 10 stuks.
Gaat moeilijk als je geen molex meer overhebt =p 2x molex->sata 1x molex ->fan ding, die ik volgende week ga splitten. Dan heb ik iig het aantal fans in mijn case gemaxed =P.

Mijn voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je hebt zelfs molex -> 4x sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Ik heb dit in mijn oude nas opgelost met molex splitters die vervolgens maar sata spillters gaan.
Dus 1 molex word dan 4x sata door 1x molex naar 2x molex en 2x molex naar 2x sata spillts.

Alles in een lijstje.

1x molex naar 2x molex
2x molex naar 2x sata spittertjes maakt een totaal van.
4x sata per molex aansluiting.

Uiteraard kun je de molex splitters ook weer splitten.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
djkavaa schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:10:
Ik heb dit in mijn oude nas opgelost met molex splitters die vervolgens maar sata spillters gaan.
Dus 1 molex word dan 4x sata door 1x molex naar 2x molex en 2x molex naar 2x sata spillts.

Alles in een lijstje.

1x molex naar 2x molex
2x molex naar 2x sata spittertjes maakt een totaal van.
4x sata per molex aansluiting.

Uiteraard kun je de molex splitters ook weer splitten.
Ik vind net deze: klik

Dus dan moet ik alleen nog sata 300 / 600 aansluitingen fixen.

Is er iets als een sata splitter, of moet ik molex naar 4 molex omzetten om dan via molex zowel mijn fans te voeden als met molex -> sata (300) aan te sluiten?

PCI kaartje is geloof ik ook nog een optie, al is dat al snel het dubbele van 't geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:57
De oplossing van TERW_DAN is verreweg de mooiste (in je kast), veel minder draden en dergelijke.

Hoe je splitst maakt voor 6 schijven echt niet zoveel uit. Ik heb nog nooit sata-splitters gezien, enkel molex-splitters en molex->4x sata (en molex->2x sata). Persoonlijk zou ik losse connectors op een molex->2x sata of molex->4x sata bijprikken (mits lang genoeg), mocht het dan echt mis gaan, kun je dat splittertje weggooien, niet de hele voeding.

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Was het niet gemiddeld 20 watt per harddisk?

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SATA splitters zijn op zich wel te vinden hoor, maar het geeft wel een heleboel kabelzooi in je kast, vandaar dat ik het met losse connectoren heb opgelost. Kost je wel een keer een paar euro extra, maar het zit wel gelijk netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wwwhizz schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:29:
De oplossing van TERW_DAN is verreweg de mooiste (in je kast), veel minder draden en dergelijke.
Precies,

ik heb het in mijn case nog bonter gemaakt, door gewoon de stekkers rechtstreeks op een kabel uit de voeding te drukken :-)

8 hdds op 1 setje draden, niet gek hoor :-) en mooi strak.. ( en zelfs 3.3 volt er bij :D )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
TERW_DAN schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:39:
SATA splitters zijn op zich wel te vinden hoor, maar het geeft wel een heleboel kabelzooi in je kast, vandaar dat ik het met losse connectoren heb opgelost. Kost je wel een keer een paar euro extra, maar het zit wel gelijk netjes.
Ik doel op klik deze. Kun je dit soort kabels nog splitten?
(Of gewone sata overdracht kabels zonder fancy zooi dr op)

De voeding van mijn hd's is me nu duidelijk, maar de data overdracht kabels splitten. Dat bedoel ik eigenlijk met mijn laatste vraag.

Die zie ik namelijk nergens.

[ Voor 4% gewijzigd door Ijstheefles op 07-06-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, SATAdatakabels zijn te 'splitten'. In zoverre, je kunt een port multiplier gebruiken (mits de controller hiermee overweg kan), waarmee je van 1 poort meerdere poorten maakt.

Echter, dit kost je wel bandbreedte (want die poort heeft maar 3Gbps of 6Gbps voor alle schijven in totaal). En lang niet iedere controller kan hier lekker mee oveweg.
Wil je zoveel schijven, dan is het aanschaffen van een RAIDcontroller wel aan te raden.
Pagina: 1