ST1000DM005 (Samsung by Seagate) doet raar

Pagina: 1
Acties:

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 19:09
Was gisteren bij familie een zo goed als kapotte HDD (traag door kapotte sectors, en bovendien had één kapotte sector een windowsbestand geraakt, waardoor booten 9 van de 10 keer niet wilde) aan het vervangen door een Samsung Spinpoint F3.

Dacht ik dan.

Wat ik kreeg was een Samsung ST1000DM005, oftewel, een Samsung by Seagate HD103SJ. Het PCB was hier en daar wel veranderd (andere weerstandjes, hier en daar een ander chipje, hier en daar een condensator weg), maar verder leek hij, op de sticker na natuurlijk, hetzelfde. Wat me wel opviel is dat hij in China is gemaakt, en niet in Korea, waar mijn (echte) HD103SJ vandaan komt.

Zal wel werken zou je denken. Maar na het formatteren in GParted 0.12.2 (tweemaal 500GB NTFS) hoorde ik een Hitachi Deathstar-achtig geluid: klik, sleep, klik, sleep. Na een reboot werd de schijf zelfs in het BIOS niet meer herkend. Booten duurde een minuut langer. De PC waar de schijf in werd geplugd (zelf in m'n eigen PC die al drie jaar vrolijk werkt, met echte Samsung) komt Windows niet eens meer in als de schijf wordt aangesloten.

GParted vertelde nog wat meer (ongeveer, ben het een beetje vergeten):

code:
1
2
3
4
ata3: link is slow to respond. Device is not ready (error=-16)
SRST(?) failed. Attempting soft reset.
...
(herhaal)

En als GParted uiteindelijk geboot is, kan hij de hele schijf überhaupt niet meer zien. Hij zegt dat device fd0 niet reageert, maar de floppycontroller staat uit in het BIOS. Deze fout verschijnt overigens alleen als deze specifieke schijf erinzit.

Wat me wel opvalt is dat er op newegg veel geklaagd wordt over de Made in China-versies die Seagate op het moment produceert. :(

Nouja, de vraag van het verhaal: is die schijf gewoon dood of doe ik iets verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Orwell op 01-06-2012 15:23 ]