Van de 4 slots 1x dual channel en 1x single channel?

Pagina: 1
Acties:

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
Bij een maatje is 1 van de 2 modules kapot gegaan, echter heb ik nog een setje liggen. Wat ik me nu af vraag is of het mogelijk is dat je 2 modules in dual channel draait waarbij de 3e module single channel....

Ik weet dat de memory modules qua performance bij elkaar moeten liggen wil het efficiënt werken maar ik heb geen idee wat het effect is indien er 3 modules naast elkaar worden gezet waarbij 2 modules in dual channel en 1 module in single channel.

Iemand enig idee? :)

[ Voor 40% gewijzigd door Junia op 01-06-2012 15:26 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er bestaan geen single channel modules
Er bestaan ook geen dual channel modules

Op dat vlak heb je dus geen probleem.

• Junia
Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:22:
Er bestaan geen single channel modules
Er bestaan ook geen dual channel modules

Op dat vlak heb je dus geen probleem.
Gheheh ik zie dat mijn verwoording inderdaad een beetje belabberd is :P
Ik zal het even anders verwoorden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

als je 3 modules gebruikt dan hangt het maar net af van de chipset/geheugencontroller wat die ermee doet. Sommige chipsets kunnen met 3 modules dualchannel draaien, anderen schakelen dan naar single channel.

En wat Reepje zegt, er zijn geen single of dualchannel modules, het aantal geheugekanalen wordt bepaald door de geheugencontroller, niet door de DIMMen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:09
TERW_DAN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:26:
als je 3 modules gebruikt dan hangt het maar net af van de chipset/geheugencontroller wat die ermee doet. Sommige chipsets kunnen met 3 modules dualchannel draaien, anderen schakelen dan naar single channel.

En wat Reepje zegt, er zijn geen single of dualchannel modules, het aantal geheugekanalen wordt bepaald door de geheugencontroller, niet door de DIMMen.
Daarnaast moet je je ook afvragen of dualchannel wel nodig is. Het verschil tussen dual- en singlechannel is over het algemeen nihil...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ChojinZ schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Daarnaast moet je je ook afvragen of dualchannel wel nodig is. Het verschil tussen dual- en singlechannel is over het algemeen nihil...
Het verschil tussen single en dualchannel is wel merkbaar hoor. tussen dual en triple/quadchannel zit weinig verschil. Eea hangt natuurlijk ook af van 't platform (helaas heeft de TS geen specs vermeldt), maar als je de mogelijkheid hebt om dual channel te draaien zou ik 't zeker doen.

• Junia
Het betreffende moederbord is een Asrock 870 Extreme3.
Ik heb het gewoon getest en het lijkt allemaal goed te lopen, hij detect daarbij ook dat 2 modules in dual channel mode draaien.

Allen bedankt voor de info :)
Pagina: 1