Installing Apache2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-10-2023
Hey,

Vraagje over Ubuntu 12.04 server versie.

EDIT: Ik draai deze versie op VMware Workstation 8.0

Ik heb na het installeren van MySQL Apache2 geinstalleerd.
Command gebruikt: apt-get install apache2

Na het installeren hoort het zo te zijn dat als ik in een browser naar: http://192.168.0.100 ga dat hij:

IT works! aangeeft.

Dit is echt niet het geval. :/

Iemand een idee want ik fout doe, en of wat ik moet controlleren

[ Voor 6% gewijzigd door PerK op 01-06-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je apache service draait nog niet. Doe dan 'service apache2 start'. Dan zou je via http://localhost/ it works moeten krijgen via een browser als lynx.

[ Voor 9% gewijzigd door Gleighton op 01-06-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Gleighton schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:03:
Je apache service draait nog niet. Doe dan 'service apache2 start'. Dan zou je via http://localhost/ it works moeten krijgen via een browser als lynx.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/geeGa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Niet online
De webservice draait nu. Op welke machine probeer je de webpagina te bekijken? In de virtuele of op je gewone installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Is .100 het IP van je server? Staat de firewall open voor poort 80? Wat zie je als je naar het IP nummer gaat, connection timed out?

Wat laat "netstat -tanp | grep LISTEN" zien? Wellicht dat apache alleen op de localhost luistert.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Gleighton schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:07:
De webservice draait nu. Op welke machine probeer je de webpagina te bekijken? In de virtuele of op je gewone installatie?
Aangezien ik de server versie van ubuntu heb en alleen een terminal heb. Open ik de webpagina in windows zelf. Moet ik hierdoor iets anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
In principe niet, echter het kan mis gaan als apache op 127.0.0.1 luistert b.v.
Meest belangrijk is dat je aangeeft wát je wel ziet i.p.v. IT works.

[ Voor 30% gewijzigd door marko77 op 01-06-2012 15:15 ]

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Niet online
Ja. Ik weet niet wat de standaardinstelling in VMware is, maar ik vermoed dat je virtuele netwerkkaart op NAT staat. Dit moet je in VMWare aanpassen naar 'bridged', of hoe het ook heet in VMWare.

Wat je kan proberen is om in je virtuele machine te testen of alles werkt is via een text based browser te kijken of het werkt. Een voorbeeld hiervan is lynx.

apt-get install lynx
lynx http://localhost/

[ Voor 36% gewijzigd door Gleighton op 01-06-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Gleighton schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:16:
Ja. Ik weet niet wat de standaardinstelling in VMware is, maar ik vermoed dat je virtuele netwerkkaart op NAT staat. Dit moet je in VMWare aanpassen naar 'bridged', of hoe het ook heet in VMWare.
Dat heb ik wel aangepast in het begin al.

Hier mijn screenshot voor de eerder genoemde command: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C5w23.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check even of apache idd op de juiste interfaces luisterd, zoals met het hierboven genoemde netstat commando. (oeps te laat zie dat je dat al gedaan hebt)

Check ook een firewall:
# iptables -L -n

Vanaf de commandline op je ubuntu server kun je ook gewoon webbrowsen, bv:
$ w3m http://localhost

Dan kun je in ieder geval zien dat je webbrowser het doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:18:
Check even of apache idd op de juiste interfaces luisterd, zoals met het hierboven genoemde netstat commando.

Check ook een firewall.

Vanaf de commandline op je ubuntu server kun je ook gewoon webbrowsen, bv:
$ w3m http://localhost

Dan kun je in ieder geval zien dat je webbrowser het doet.
Hij laat hier wel zien dat hij werk:). Vind het alleen raar dat ik dat in windows zelf niet te zien krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dus nog even je firewall op je ubuntu server:
# iptables -L -n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:20:
Check dus nog even je firewall op je ubuntu server:
# iptables -L -n
Alle 3 de policy's zijn accepted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien moeten we Waar hoort mijn topic? eens laten knipperen ofzo. 8)7

WEB >> NOS

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dan nog even of er misschien iets staat in de file:
/etc/hosts.deny

Als daar ook niets wordt tegengehouden, dan zit er misschien iets in je VMWare configuratie.

Heb je de ubuntu guest machine bv. achter vmware NAT zitten dan gaat het nl. niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:37:
Check dan nog even of er misschien iets staat in de file:
/etc/hosts.deny

Als daar ook niets wordt tegengehouden, dan zit er misschien iets in je VMWare configuratie.

Heb je de ubuntu guest machine bv. achter vmware NAT zitten dan gaat het nl. niet werken.
Permission denied krijg ik bij die hosts.deny file.

Ik heb de volledige versie van VMware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je eerst root worden:
$ sudo -s
[voer dan je eigen password in]
# cat /etc/hosts.deny

Dat je de volledige versie van VMWare hebt betekend natuurlijk niet dat je het correct geconfigureerd hebt voor hetgene wat jij wilt.

Standaar staat networking voor guests geloof ik op NAT, dan gaat het gewoonweg niet werken wat je wilt. Het makkelijkst is om networking van je guest in BRIDGE modus te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:44:
Dan moet je eerst root worden:
$ sudo -s
[voer dan je eigen password in]
# cat /etc/hosts.deny

Dat je de volledige versie van VMWare hebt betekend natuurlijk niet dat je het correct geconfigureerd hebt voor hetgene wat jij wilt.

Standaar staat networking voor guests geloof ik op NAT, dan gaat het gewoonweg niet werken wat je wilt. Het makkelijkst is om networking van je guest in BRIDGE modus te zetten.
Ook als ik root ben ingelogd krijg ik geen toegang.

Hij staat nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SWLws.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door PerK op 01-06-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eerst of de guest daadwerkelijk het juiste ipadres heeft gekregen.

Controleer vervolgens of je de guest wel kunt bereiken op het ipadres, ping, traceroute etc. Daarna of de poort wel te bereiken is:

code:
1
telnet 192.168.0.100 80

Ondertussen bekijk de logfiles van apache eens, wat zeggen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:11:
Kijk eerst of de guest daadwerkelijk het juiste ipadres heeft gekregen.

Controleer vervolgens of je de guest wel kunt bereiken op het ipadres, ping, traceroute etc. Daarna of de poort wel te bereiken is:

code:
1
telnet 192.168.0.100 80

Ondertussen bekijk de logfiles van apache eens, wat zeggen die?
Server Timeout.

En de logfiles zijn permission denied....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Server Timeout.
Dan is je machine in ieder geval niet bereikbaar. Je geeft aan dat op localhost je de site wel ziet, dus zul je het moeten zoeken in de netwerkinstellingen / bereikbaarheid van je machine. Dus firewall, nic, netwerk etc.
En de logfiles zijn permission denied....
Logfiles zul je moeten bekijken als root of in ieder geval super user permissies. Je zegt in een van je posts dat je geen toegang hebt tot de logfiles als root? Dat kan niet :P
Bekijk de permissies eens (ls -al /var/log/apache2 en/of /var/log/ ). Ik zou verwachten dat de user root en de groep adm (tenminste dat is op mijn Debian-machine het geval) toegang moeten hebben tot de logfiles van apache2. De permissies bij mij zijn: drwxr-x--- (0750).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Dan is je machine in ieder geval niet bereikbaar. Je geeft aan dat op localhost je de site wel ziet, dus zul je het moeten zoeken in de netwerkinstellingen / bereikbaarheid van je machine. Dus firewall, nic, netwerk etc.

Ik ben verder een totale leek op het gebied van de instellingen...

[...]

Logfiles zul je moeten bekijken als root of in ieder geval super user permissies. Je zegt in een van je posts dat je geen toegang hebt tot de logfiles als root? Dat kan niet :P
Bekijk de permissies eens (ls -al /var/log/apache2 en/of /var/log/ ). Ik zou verwachten dat de user root en de groep adm (tenminste dat is op mijn Debian-machine het geval) toegang moeten hebben tot de logfiles van apache2. De permissies bij mij zijn: drwxr-x--- (0750).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3kI81.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Die permissies staan goed. De vraag is dan, waarom kun jij ze als root (blijkbaar ben je als root ingelogd) dan niet bekijken?

less /var/log/apache2/error.log

Wat betreft je netwerkinstellingen:
https://help.ubuntu.com/1...etwork-configuration.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gezien ik het idee krijg dat je geen snars verstand hebt van Linux e.d. vraag ik mij het volgende af: hóe ben je precies bij die 192.168.0.100 gekomen? Waar komt dat IP vandaan? Waar heb je het gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Osiris schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:39:
Gezien ik het idee krijg dat je geen snars verstand hebt van Linux e.d. vraag ik mij het volgende af: hóe ben je precies bij die 192.168.0.100 gekomen? Waar komt dat IP vandaan? Waar heb je het gevonden?
http://www.howtoforge.com...-on-ubuntu-12.04-lts-lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:27
doe eens ifconfig|grep inet ?

Dan het ip adres dat je daar ziet gebruiken in je originele URL

[ Voor 53% gewijzigd door Donaldinho op 01-06-2012 16:42 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Aha:
1 Preliminary Note
In this tutorial I use the hostname server1.example.com with the IP address 192.168.0.100. These settings might differ for you, so you have to replace them where appropriate.
Aanpassen dus aan jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Niet online
Nou dat klopt dus totaal niet. Dat is helemaal afhankelijk van je netwerkopbouw welk adres je moet gebruiken. Kijk eens met
ifconfig
wat je huidige ip adres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik stel voor dat je een crash-course netwerken volgt en daarna een cursus virtualisatie met "hoe configureer ik een virtueel netwerk". Oftewel, ga eens de documentatie van VMWare lezen, dan krijg je opeens door dat je Host momenteel met geen mogelijkheid bij je VM gaat komen. Het is hierboven al aangegeven, je moet je netwerk instellingen aanpassen in VMware

@rest die willen helpen, houdt het even rustig, het is allemaal erg nieuw voor de TS en met 20 man replyen geeft voor hem niet echt veel overzicht in wat hij nou wel en niet moet doen. Laten we bij het netwerk beginnen aan de VMware kant.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:38:
[...]

Die permissies staan goed. De vraag is dan, waarom kun jij ze als root (blijkbaar ben je als root ingelogd) dan niet bekijken?

less /var/log/apache2/error.log

Wat betreft je netwerkinstellingen:
https://help.ubuntu.com/1...etwork-configuration.html
Hallo, het lukt op deze manier wel, ik probeerd het voorgaande manieren met ./error.log als ik in de map apache2 zat...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rKpTh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Hero Of Time schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:43:
Ik stel voor dat je een crash-course netwerken volgt en daarna een cursus virtualisatie met "hoe configureer ik een virtueel netwerk". Oftewel, ga eens de documentatie van VMWare lezen, dan krijg je opeens door dat je Host momenteel met geen mogelijkheid bij je VM gaat komen. Het is hierboven al aangegeven, je moet je netwerk instellingen aanpassen in VMware

@rest die willen helpen, houdt het even rustig, het is allemaal erg nieuw voor de TS en met 20 man replyen geeft voor hem niet echt veel overzicht in wat hij nou wel en niet moet doen. Laten we bij het netwerk beginnen aan de VMware kant.
Dankje ik gaa er meteen aan beginnen:)

ps. TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Hallo, het lukt op deze manier wel, ik probeerd het voorgaande manieren met ./error.log als ik in de map apache2 zat...
./ impliceert dat je een programma (script) wilt uitvoeren. Zo bekijk je geen logfiles, dat doe je met less/head/tail/cat of een editor.

Ik adviseer je wat meer te verdiepen in "linux system administration) en wat meer tutorials te doorlopen.

Wat betreft je oorspronkelijke probleem in je netwerkinstellingen, bekijk eens die handleiding die ik eerder linkte.

Een alternatief is een desktop-versie te installeren, dan heb je ook een grafische omgeving tot je beschikking.

TS = topic starter

[ Voor 1% gewijzigd door DAzN op 01-06-2012 16:52 . Reden: Antwoord op TS toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Perkerssens schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:49:
[...]

Ah, je probeerde een niet-uitvoerbaar bestand uit te voeren. Nee, dat gaat natuurlijk niet lukken nee.....

Ik raad je aan sowieso minimaal de volgende pagina even door te lezen: Linux 101.

Wikibooks is ook wel handig: Linux guide
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:51:
[...]

Een alternatief is een desktop-versie te installeren, dan heb je ook een grafische omgeving tot je beschikking.
Ik ben zelf van mening dat je daar niemand mee helpt. Een *nix-server beheren doe je IMO nog steeds het beste via de CLI. En aangezien de TS, no offence, toch nog geen kennis hier over heeft, kan 'ie net zo goed de CLI aanleren.

Sowieso weet je niet of d'r überhaupt een monitor aan die bak hangt e.d. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 01-06-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TS = Topic Starter. Althans, ik wissel nog wel eens met die term. Dan is het Topic Start, de post zelf, dan is het de poster. OP kan ook, Originele Poster, maar die kan ook weer gebruikt worden als Opening Post.
Ben het ook wel eens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:52:

Ik ben zelf van mening dat je daar niemand mee helpt. Een *nix-server beheren doe je IMO nog steeds het beste via de CLI. En aangezien de TS, no offence, toch nog geen kennis hier over heeft, kan 'ie net zo goed de CLI aanleren.

Sowieso weet je niet of d'r überhaupt een monitor aan die bak hangt e.d. :P
Ben ik volledig met je eens. Slecht advies van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Omdat ik mij verveel en de TS graag op pad wil helpen, heb ik even een iso gedownload en een installatie uitgevoerd in VirtualBox op mijn Mac.

In virtualbox heb ik een nieuwe VirtualMachine aangemaakt met Bridged netwerkinstellingen waardoor de VM automatisch een ip-adres krijgt van mijn router (dhcp-server) in mijn netwerk.
Ik heb de machine opgestart met als default de zojuist gedownloade iso en vervolgens de machine gestart. Ik krijg netjes het eerste installatiescherm van Ubuntu.

Na de normale taal en locatievragen kun je kiezen wat de rol wordt van deze server. Hier kun je kiezen voor OpenSSH-server (altijd handig) en LAMP. Selecteer beiden en continueer de installatie. Maak de gebruiker aan en kies een wachtwoord voor je MySQL-server (user van MySQL is root).

Maak nog wat keuzes hoe de machine moet worden ingedeeld en start de machine vervolgens op. Log in met de gebruiker die je eerder hebt aangemaakt en voer
ifconfig|grep inet
uit. Een van de adressen zal zich - als het goed is - bevinden in het netwerk waar je je op bevindt. In mijn geval het bovenste en eerste adres.

Dat is het adres waar je machine (voor nu) op bereikbaar is. Dat is het adres waar ik netjes de "it work's" melding op krijg door dat in een browser in te voeren op mijn hostmachine (of willekeurig welke machine in mijn netwerk).

Als je meer over Ubuntu wilt leren begin dan eens met die support-pagina's waar ik eerder naar verwees:
https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/index.html

Succes, Linux is geweldig als server os en heeft een wat steile leercurve, maar is zeer bevredigend als je een machine via CLI (command line interface) kunt beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:12:
Omdat ik mij verveel en de TS graag op pad wil helpen, heb ik even een iso gedownload en een installatie uitgevoerd in VirtualBox op mijn Mac.

In virtualbox heb ik een nieuwe VirtualMachine aangemaakt met Bridged netwerkinstellingen waardoor de VM automatisch een ip-adres krijgt van mijn router (dhcp-server) in mijn netwerk.
Ik heb de machine opgestart met als default de zojuist gedownloade iso en vervolgens de machine gestart. Ik krijg netjes het eerste installatiescherm van Ubuntu.

Na de normale taal en locatievragen kun je kiezen wat de rol wordt van deze server. Hier kun je kiezen voor OpenSSH-server (altijd handig) en LAMP. Selecteer beiden en continueer de installatie. Maak de gebruiker aan en kies een wachtwoord voor je MySQL-server (user van MySQL is root).

Maak nog wat keuzes hoe de machine moet worden ingedeeld en start de machine vervolgens op. Log in met de gebruiker die je eerder hebt aangemaakt en voer
ifconfig|grep inet
uit. Een van de adressen zal zich - als het goed is - bevinden in het netwerk waar je je op bevindt. In mijn geval het bovenste en eerste adres.

Dat is het adres waar je machine (voor nu) op bereikbaar is. Dat is het adres waar ik netjes de "it work's" melding op krijg door dat in een browser in te voeren op mijn hostmachine (of willekeurig welke machine in mijn netwerk).

Als je meer over Ubuntu wilt leren begin dan eens met die support-pagina's waar ik eerder naar verwees:
https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/index.html

Succes, Linux is geweldig als server os en heeft een wat steile leercurve, maar is zeer bevredigend als je een machine via CLI (command line interface) kunt beheren.
Ik heb met het creëren van mijn VM(direct installeren van de ubuntue 12.04 .iso geen scherm gekregen waar ik dingen in moest voeren... Ik heb de 12.04 server versie gedownload van de ubuntu site.

Eerder in dit topic genoemde feit over GUI heb ik er dus van te voren al expres voor gekozen een TLI te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
De server-versie heb ik ook gebruikt. Ubuntu gebruikt al sinds jaar en dag een mooie ncurses installatie-programma waarmee een "grafische" omgeving wordt gecreëerd in de terminal. Ik ga er vanuit dat dit via vmware ook netjes wordt ondersteund, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 05-09 17:55
VMware heeft ook iets geinigs als een soort met halve ubuntu installatie waarmee je ubuntu van te voren preconfigured als ik me niet vegis.
Ik skip deze altijd door gewoon linux te kiezen met installen want met die ubuntu installer is het me nog nooit gelukt om iets te installeren wat echt lkker werkt.
Maar doe is gewoon een ifconfig en post deze eens denk dat we daar meer mee opschieten dan al het andere en doe ook even een ipconfigje van de host waar vandaan je dit alles doet en mischine ook een screenshot van je vmnets

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
lordgandalf schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:58:
VMware heeft ook iets geinigs als een soort met halve ubuntu installatie waarmee je ubuntu van te voren preconfigured als ik me niet vegis.
Ik skip deze altijd door gewoon linux te kiezen met installen want met die ubuntu installer is het me nog nooit gelukt om iets te installeren wat echt lkker werkt.
Maar doe is gewoon een ifconfig en post deze eens denk dat we daar meer mee opschieten dan al het andere en doe ook even een ipconfigje van de host waar vandaan je dit alles doet en mischine ook een screenshot van je vmnets
De host:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B5VhR.jpg

De VM:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0Pb9X.jpg

Het rare is dat ik zonder ook maar iets in te hebben gevoerd meteen ubuntu geinstallerd heb op me VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
* DAzN zet leraar-pet op:

Wat zie je in die gegevens. Welk ip-adres denk jij te moeten invullen in je browser om je webserver te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
DAzN schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:31:
* DAzN zet leraar-pet op:

Wat zie je in die gegevens. Welk ip-adres denk jij te moeten invullen in je browser om je webserver te bereiken?
127.0.0.1 Maar die geeft ook niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-08 22:55
Let even op het volgende (even samenvattend):

Als je systeembestanden wilt bekijken gebruik je óf sudo -s, of sudo <commando>. Je commando wordt dan uitgevoerd als superuser root.

Let ook even op dat je in je ubuntu server een goed ip adres krijgt. Bijvoorbeeld met ifconfig in een terminal venster.

Zorg dat je firewall uitstaat voor poort 80 op Ubuntu.

Check je bridged connection op VMWare.

Jij zegt: 127.0.0.1. Dat is alleen op je server! En probeer even te kijken of je apache service nog goed draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Cor453 op 01-06-2012 18:42 . Reden: Vergeten van bepaald puntje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perkerssens schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:34:
[...]

Wat is het IP adres van de VM?
Lees je eigen eerste post eens. Zie je daar het IP adres van de VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-08 22:55
Wat is het IP adres van de VM?
Lees je eigen eerste post eens. Zie je daar het IP adres van de VM?
Hij snapt denk ik niet helemaal hoe zijn VMware doosje aan zijn eigen PC gerelateerd is. Dus kan hij ook het IP-adres niet achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Cor453 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:47:
[...]

Hij snapt denk ik niet helemaal hoe zijn VMware doosje aan zijn eigen PC gerelateerd is. Dus kan hij ook het IP-adres niet achterhalen.
Als ik zo z'n post/ifconfig/ipconfig lees maakt 't helemaal geen moer uit hoe zijn VMWare-doosje aan z'n eigen PC gerelateerd is. Nou ja, je moet begrijpen wat "bridged" inhoudt. :P Als je dat bedoelt, dan heb je helemaal gelijk ;)
Perkerssens schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:34:
[...]

No offence, ik ben namelijk gewoon werkelijk geïnteresseerd in het antwoord, maar wáárom begin je op deze manier aan Ubuntu, als je niet eens weet wat het IP-adres '127.0.0.1' inhoudt? :?

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 01-06-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Probleem is natuurlijk ook dat de TS nog niet doorheeft dat 127.0.0.1 == localhost, ongeacht welke machine of VM het is...

Edit: met hierboven dus ^^

[ Voor 10% gewijzigd door Darkstar op 01-06-2012 18:56 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niets zinnigs toe te voegen hebt dan een sarcastische opmerking, post dan niet.

[ Voor 77% gewijzigd door Hero of Time op 01-06-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En het allergrootste probleem is natuurlijk het commando wat hij uit moest voeren. Door te greppen, verlies je het overzicht welk IP adres bij welke interface hoort. Zo ziet hij niet dat 127.0.0.1 bij lo hoort, en 10.0.0.105 bij eth0. Eth0 is een 'fysieke' interface waarmee je naar buiten kan. Lo is loopback en is voor lokale services (bijvoorbeeld CUPS, als je geen printers deelt).

Off-the-record melding voor iedereen hier, houd het aardig! Wees behulpzaam, geef de TS kans/tijd om te reageren voordat je met tig adviezen komt.

@Perkerssens:
Heb je al de VMWare documentatie gelezen? Nee? Dan adviseer ik je om VMware op te geven en voor VirtualBox te gaan. Deze is een stuk minder ingewikkeld met z'n netwerk instellingen en met de kleine handleiding die DAzN gaf, kan je prima uit de voeten. Het programma is nog gratis ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Hallo,

Ik heb mee eerlijk gezegt nooit verdiept in ip's zoals 127.0.0.1 local host is wist ik niet....
Is hier een boek voor om dit te snappen?

En de reden dat ik deze WM aanmaak is om dat ik op een bestaande website Magento draai, ik wil door middel van een test omgeving eerst updates toe gaan passen. Vaak genoeg gehad dat updates mijn hele installatie corrupte....

[ Voor 23% gewijzigd door PerK op 11-10-2013 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn zeker boeken te vinden die je het een en ander uitleggen over netwerken. Het internet staat er ook vol mee. Maar dat is hier niet echt je vraag lijkt mij. Je wilt gewoon Apache in een VM hebben draaien, daarna kan je de rest wel uitzoeken denk ik.

Het meest eenvoudige is helemaal opnieuw te beginnen. VirtualBox downloaden, installeren, nieuwe VM, netwerk naar bridged, installeren, gaan met die banaan. VMware kan er dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Perkerssens schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:28:
Ik heb mee eerlijk gezegt nooit verdiept in ip's zoals 127.0.0.1 local host is wist ik niet....
Is hier een boek voor om dit te snappen?
Mjah, als je eenmaal weet waar en hoe je moet zoeken, dan is 't een stuk makkelijker om er over te leren natuurlijk. :P

Voor dit specifieke dingetje is Wikipedia wel handig: Wikipedia: IP-adres#Speciale_adressen. ('Grappig' feitje: de Engelse Wikipedia-pagina over "IP address" rept nergens over 't localhost-adres.. :'))
Perkerssens schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:28:
En de reden dat ik deze WM aanmaak is om dat ik op een bestaande website Magento draai, ik wil door middel van een test omgeving eerst updates toe gaan passen. Vaak genoeg gehad dat updates mijn hele installatie corrupte....
Een test-omgeving opzetten is wel erg verstandig ja :)
Hero Of Time schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:32:
Er zijn zeker boeken te vinden die je het een en ander uitleggen over netwerken. Het internet staat er ook vol mee. Maar dat is hier niet echt je vraag lijkt mij. Je wilt gewoon Apache in een VM hebben draaien, daarna kan je de rest wel uitzoeken denk ik.

Het meest eenvoudige is helemaal opnieuw te beginnen. VirtualBox downloaden, installeren, nieuwe VM, netwerk naar bridged, installeren, gaan met die banaan. VMware kan er dan af.
Afgezien van het feit dat dit wellicht best een goed idee kán zijn, vraag ik me op dit moment af: waarom? De TS hééft een werkende Apache, getuige een positieve test naar localhost op de bak zelf met Lynx, als ik 't me goed kan herinneren én hij heeft een IP-adres uit zijn eigen netwerk in Ubuntu getuige de `ifconfig` (10.0.0.105).

Dus als de TS eventjes naar http://10.0.0.105/ wil surfen, wil bevestigen dat hij z'n Apache kan benaderen vanaf z'n niet-VM, dan kan 'ie gewoon zo verder :P

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 01-06-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Afgezien van het feit dat dit wellicht best een goed idee kán zijn, vraag ik me op dit moment af: waarom? De TS hééft een werkende Apache, getuige een positieve test naar localhost op de bak zelf met Lynx, als ik 't me goed kan herinneren én hij heeft een IP-adres uit zijn eigen netwerk in Ubuntu getuige de `ifconfig` (10.0.0.105).

Dus als de TS eventjes naar http://10.0.0.105/ wil surfen, wil bevestigen dat hij z'n Apache kan benaderen vanaf z'n niet-VM, dan kan 'ie gewoon zo verder
Volledige mee eens en waar. Maar aangezien de TS wat loopt te stuntelen met het netwerk, en VMware het onnodig complex maakt met de manier waarop het te werk gaat, kan een verandering van virtualisatiesoftware hem helpen in het begrijpen van netwerken. Puur vanuit dat oogpunt is het vervangen van VMware naar VirtualBox een handige zet. Met daarbij ook mijn eigen ervaring als moderator van het VB forum :P. Ik ken het vele malen beter dan VMware. Had ik ook al gezegd dat het gratis is? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hero Of Time schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:52:
[...]

Volledige mee eens en waar. Maar aangezien de TS wat loopt te stuntelen met het netwerk, en VMware het onnodig complex maakt met de manier waarop het te werk gaat, kan een verandering van virtualisatiesoftware hem helpen in het begrijpen van netwerken. Puur vanuit dat oogpunt is het vervangen van VMware naar VirtualBox een handige zet. Met daarbij ook mijn eigen ervaring als moderator van het VB forum :P. Ik ken het vele malen beter dan VMware. Had ik ook al gezegd dat het gratis is? :>
Ik ben 't volledig met je eens dat VMWare voor de TS z'n doeleinden wellicht veeeeels te complex is en dat VirtualBox een verstandigere keuze zou zijn geweest, maar als de TS aan VMWare nu geen omkijken meer aan heeft (hij hoeft 't alleen maar te starten en te stoppen bij wijze van spreken), dan lijkt mij switchen naar een compleet ander virtualisatieprogramma me nou ook weer niet de meest verstandige zet.

Verder snap ik niet echt hoe 't netwerk op "bridged" zetten in VMWare en in VirtualBox ook op "bridged" zetten de TS gaat helpen in zijn kennis m.b.t. netwerken. :P Dat werkt toch aardig hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

"aardig hetzelfde" is de juiste omschrijving. VMware gebruikt een virtuele interface om het voor elkaar te krijgen, waar VB het met een hook op je fysieke het doet, wat mijns inziens beter is.
Maar we dwalen af. Laat de TS maar even reageren met z'n bevindingen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraag, moet je met je windows waar VMWare op staat op je webpagina komen, of via een andere pc in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:16:
even een vraag, moet je met je windows waar VMWare op staat op je webpagina komen, of via een andere pc in je netwerk?
Maakt dat wat uit dan? Het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Hallo,

Ik heb een vriend van me om hulp gevraagd en even een TeamViewer sessie gehouden. Hij wist zelf niet de sources van 12.04 dus hebben we ubuntu 10.04 op de VM geinstallerd. Vervolgens heeft hij mysql mcrypt php5 phyton apache2 en gedit erop gezet. Vervolgens een test index.html gemaakt en die deed het op mijn Host computer.

Het is heel leuk dat een vriend me heeft geholpen, snap er nog geen zak van. Maar het is me evengoed wel iets duidelijker. Ga me er deze dagen iets meer in verdiepen.
Iedereen bedankt voor de comments en feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero Of Time schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:18:
[...]

Maakt dat wat uit dan? Het resultaat is hetzelfde.
kon eventueel een verbindingsprobleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat hij de sources van 12.04 niet kent een oudere versie installeren? My gosh, ze zijn praktisch gelijk en je hoeft ze niet eens aan te passen na installatie :X

Ubuntu 10.04 heb ik op 't werk gebruikt en Apache deed het toch anders dan bij Debian Squeeze. Hopelijk is dat met latere Ubuntu releases opgelost, maar ik raad je iig aan om geen 10.04 te gebruiken. De software er in is wat veroudert. Beter om 12.04 te draaien, als je bestaande site daar ook op draait. Dat is wat je moet gebruiken als test omgeving: exact hetzelfde OS en release als je productieomgeving.
kon eventueel een verbindingsprobleem zijn.
Als het van de Host niet werkt, waarom zou 't van een andere PC wel werken? Heb je überhaupt de thread gelezen, of was het tl;dr? De TS volgde een handleiding die niet klopte voor zijn omgeving en gaf daardoor het verkeerde IP adres op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero Of Time schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:24:
Omdat hij de sources van 12.04 niet kent een oudere versie installeren? My gosh, ze zijn praktisch gelijk en je hoeft ze niet eens aan te passen na installatie :X

Ubuntu 10.04 heb ik op 't werk gebruikt en Apache deed het toch anders dan bij Debian Squeeze. Hopelijk is dat met latere Ubuntu releases opgelost, maar ik raad je iig aan om geen 10.04 te gebruiken. De software er in is wat veroudert. Beter om 12.04 te draaien, als je bestaande site daar ook op draait. Dat is wat je moet gebruiken als test omgeving: exact hetzelfde OS en release als je productieomgeving.

[...]

Als het van de Host niet werkt, waarom zou 't van een andere PC wel werken? Heb je überhaupt de thread gelezen, of was het tl;dr? De TS volgde een handleiding die niet klopte voor zijn omgeving en gaf daardoor het verkeerde IP adres op.
kon niet direct opmerken of hij vanuit zijn host teste, of vanuit een andere pc. maargoed probleem is opgelost en dat is de hoofdzaak :)
Pagina: 1