Geluidskaart icm versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-01 16:16

el-jorge

turn around and feel the vibe

Topicstarter
Op dit moment heb ik aan mijn pc een creative T20II op mijn auzentech X-Fi prelude aangesloten.

Maar ik ben op zoek naar een wat ander geluid, wat voller. Maar in mijn zoektocht stuitte ik op wat vragen. Ik was van de week in een audiozaak en hoorde daar de B&W MM-1. Was best wel onder de indruk van het geluid, en vond het een stuk beter dan mijn creative. Prijzig setje, maar esthetisch zeer nice. Echter aansluiting via USB. Dat vind ik wel een beetje zonde van de auzentech..

Zat me dus te bedenken een stereo versterktje te kopen, met twee goed klinkende sattelieten, bijvoorbeeld monitor audio radius HD90. Ik heb zelf een surroundset van MA radius, alleen dan de vloerstaanders en vind dat een schitterende set. De Dali Fazon sat ziet er ook erg goed uit. Hebben jullie nog wat tips voor goede compacte speakers voor pc gebruik?
Maar zit nu met twee vragen, heeft zo'n upgrade zin, gaan dat soort sattelieten veel beter zijn dan mijn creative setje, zo'n creative setje is toch specifiek voor de pc bedoeld. En satellieten zijn met name ook bedoeld om te gebruiken icm een sub, dus vraag mij af, kom ik dan in het laag niet wat te kort.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ga ik dat aansluiten, via coax? Maar volgens mij heb ik dan hetzelfde als met de B&W's, dan dient de auzentech alleen nog maar als doorvoer luik. Of met een minjack naar rood en wit tulp?? Wat zou beter zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door el-jorge op 01-06-2012 13:21 ]

Spielerei...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je alleen stereo wilt dan is een willekeurig Hifi merk / combi al gauw beter dan een Logitech setje. Sub of geen sub. Dat die specifiek voor de PC bedoeld zijn is bullshit; het enige dat ze specifiek maakt is dat ze (voor een deel) magnetisch afgeschermd zijn. Dat was vroeger een stuk relevanter dan tegenwoordig; speakers stonden toen nog naast een CRT monitor, en het electronenkanon kon beinvloed worden door het magnetische veld van de speakers. Idem voor diskettes en in mindere mate HDD's.
Aangezien van dat alles eigenlijk alleen nog de HDD's gebruikt worden, is het afgeschermd zijn van speakers een stuk minder relevant geworden. Genoeg mensen tegenwoordig die al jaren zonder problemen een flinke boekenplank speaker naast hun PC hebben staan :)

Enige waar je tegenaan zult lopen als je een dergelijke upgrade overweegt is het digitaal, danwel analoog aansluiten van de boel. Komt er op neer dat je zult moeten kiezen welk apparaat de beste DAC heeft; de versterker of je geluidskaart. Heeft je geluidskaart de beste DA converter, dan analoog aansluiten, anders digitaal. Of aansluiten zoals je het het beste vind klinken, wat eigenlijk gewoon het beste is ;)

Ergo: iedere upgrade vanaf je Logitech is het in weze waard. Op laag hoef je echt niet in te leveren - maar ga gewoon luisteren en je weet genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

pricewatch: Asus Xonar Essence One

Hier kan geen geluidskaart tegen op.
In combinatie met een hifi stereo set heb je schitterend geluid.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:34:
pricewatch: Asus Xonar Essence One

Hier kan geen geluidskaart tegen op.
In combinatie met een hifi stereo set heb je schitterend geluid.
Mooi product, wel wat aan de dure kant. Daarnaast totaal niet relevant voor de vraag van de TS. Ik schaar me achter The Eagle wat betreft het antwoord op de vraag: 'normale' HiFi is al gauw mooier/beter dan Logitech spullen, maar bovenal is het heel subjectief: wat ik mooi vind hoef jij niet mooi te vinden.

Life is not about specs, it is about joy!

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:38:
Als je alleen stereo wilt dan is een willekeurig Hifi merk / combi al gauw beter dan een Logitech setje. Sub of geen sub. Dat die specifiek voor de PC bedoeld zijn is bullshit; het enige dat ze specifiek maakt is dat ze (voor een deel) magnetisch afgeschermd zijn. Dat was vroeger een stuk relevanter dan tegenwoordig; speakers stonden toen nog naast een CRT monitor, en het electronenkanon kon beinvloed worden door het magnetische veld van de speakers. Idem voor diskettes en in mindere mate HDD's.
Aangezien van dat alles eigenlijk alleen nog de HDD's gebruikt worden, is het afgeschermd zijn van speakers een stuk minder relevant geworden. Genoeg mensen tegenwoordig die al jaren zonder problemen een flinke boekenplank speaker naast hun PC hebben staan :)

Enige waar je tegenaan zult lopen als je een dergelijke upgrade overweegt is het digitaal, danwel analoog aansluiten van de boel. Komt er op neer dat je zult moeten kiezen welk apparaat de beste DAC heeft; de versterker of je geluidskaart. Heeft je geluidskaart de beste DA converter, dan analoog aansluiten, anders digitaal. Of aansluiten zoals je het het beste vind klinken, wat eigenlijk gewoon het beste is ;)

Ergo: iedere upgrade vanaf je Logitech is het in weze waard. Op laag hoef je echt niet in te leveren - maar ga gewoon luisteren en je weet genoeg :)
Thanks voor het uitgebreide antwoord.

Welke de beste DAC heeft is lastig. Volgens mij is onderstaand de DAC? Dit komt uit de specs van auzentech.
•Four AKM AK-4396 96kHz 24-bit advanced multi-bit DAC for analog output
•High fidelity audio OPAMPs for analog input and output (TI OPA2134)
Ik weet niet of dat beter is dan wat er in een standaard stereo/surround versterker zit van +/- € 250,-

Spielerei...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat kun je dus alleen proefondervindelijk vaststellen :)
Wat ik al zei: alle hifi zal een verbetering zijn t.o.v. je logitech, zolang je je maar verre laat van alles in 1 consumer setjes van bijv. Samsung of LG. Als je onder de 300 euro zit voor receiver/dvd/bluray + 5.1 speakerset doe je iets fout :P

In ieder geval: als je zoiets wilt, ga gewoon luisteren naar een stereoversterker + boekenplankspeakers. Ben zelf een fan van Klipsch + Denon, dan zou je op zoiets uitkomen:
Denon PMA510 stereo versterker a 199,-
2x Klipsch B-2 boekenplank speakers a 79,- stuk

Kost je welgeteld 357 euro, maar dan staat er wel iets heel moois :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:44:
Dat kun je dus alleen proefondervindelijk vaststellen :)
Wat ik al zei: alle hifi zal een verbetering zijn t.o.v. je logitech, zolang je je maar verre laat van alles in 1 consumer setjes van bijv. Samsung of LG. Als je onder de 300 euro zit voor receiver/dvd/bluray + 5.1 speakerset doe je iets fout :P

In ieder geval: als je zoiets wilt, ga gewoon luisteren naar een stereoversterker + boekenplankspeakers. Ben zelf een fan van Klipsch + Denon, dan zou je op zoiets uitkomen:
Denon PMA510 stereo versterker a 199,-
2x Klipsch B-2 boekenplank speakers a 79,- stuk

Kost je welgeteld 357 euro, maar dan staat er wel iets heel moois :)
Ben zelf ook wel fan van Denon. Heb een een Denon 2310 reciever icm een MA Radius HD surround set in de woonkamer. Vind de voorgestelde versterker dan ook een goede suggestie. Zit dan ook te denken dit te combineren met de MA Radius HD90 of de Dali fazon sat

Heb dan nog wel een goede kabel nodig van jack naar tulp (rood/wit)

http://hificorner.nl/spea...I-s98bgrbACFQ8htAodXFejUA
http://hificorner.nl/fazon-sat.html

Spielerei...

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Budget? Wordt wat zagerig, maar met een optical out en avi adm 9.1's, zit een Wolfsen DAC in (overigens zijn bijna alle huidige dacs goed) en actieve scheidingsfilters, geen jitter etc. :)

mixing a drink and music

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Budget rond de € 500,-. DAC heb ik niet nodig, zit op de geluidskaart.

Spielerei...

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Zoek op marktplaats een nette receiver en goede boekenplankspeakers en je bent voor minimale kosten klaar.
Natuurlijk het kan altijd beter maar goed is goed.
Ik heb hier mijn oude Pioneer VSX-806RDS receiver met een paar Jamo Art luidsprekers en die spelen menig Logitech pc setje eruit.
Zou ik die Jamo's vervangen door echte boekenplankspeakers dan helemaal.

Mijn profiel op Discogs

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Ik zoek wel iets meer compacter dan een boekenplank. Ik overweeg de MA Radius HD90, de Dali Fazon Sat of de B&W M-1. Maar ik vraag mij af of dat wel goed gaat werken zonder sub.

Spielerei...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

el-jorge schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:28:
Maar ik vraag mij af of dat wel goed gaat werken zonder sub.
Dergelijke speakers hebben toch echt wel een subwoofertje nodig :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46

DjVe

Hatsaflats!

Tweedehands is ook veel leuk spul te vinden!

Setje Sony SSLA500ED bijvoorbeeld. Een van de betere speakers die Sony heeft gemaakt in de jaren 00. Mooi geluidsbeeld en qua geluids- en bouwkwaliteit wel een stapje hoger dan een B&W M1. Deze set kan aangevuld worden met een sub, maar als PC speaker heeft die het absoluut niet nodig.

Kleine impressie van de set die ik heb gehad:

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/745/dscn2566p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/9711/dscn2477m.jpg

Er staat nog een setje op MP (ik heb de mijne verkocht voor €235).

http://link.marktplaats.nl/540263393

Edit: Ik zou qua versterking een oudere Dolby Digital receiver pakken uit het hogere segment. Die hebben veelal een goede DAC aan boord (beter dan de gemiddelde een geluidskaart iig). Pioneer LX810, Sony DB940QS etc. Ben je voor rond de €100 euro klaar!

Een tweede optie voor een set is deze set van Edifier (de S2000)

pricewatch: Edifier S2000 2.0 Studio Speakers

Die heb ik nu zelf ook staan als vervanger van de Sony set. Klinkt ook goed en valt ook binnen budget.Ik heb er ook een review over geschreven.

[ Voor 35% gewijzigd door DjVe op 05-06-2012 09:09 ]

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 03:36:
[...]

Dergelijke speakers hebben toch echt wel een subwoofertje nodig :)
Houd je er wel rekening mee dat ze als pc-speakers ingezet gaan worden.
Als ik naar de specs kijken lijken sommige speakers aardig laag te kunnen, en aangezien je er dicht op zit vraag ik mij af of je dan een sub nodig hebt.
Het viel mij bijv. ook op dat de B&W MM-1 ook best een aardig laag produceren voor pc speakers.
DjVe schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:00:
Tweedehands is ook veel leuk spul te vinden!

Setje Sony SSLA500ED bijvoorbeeld. Een van de betere speakers die Sony heeft gemaakt in de jaren 00. Mooi geluidsbeeld en qua geluids- en bouwkwaliteit wel een stapje hoger dan een B&W M1. Deze set kan aangevuld worden met een sub, maar als PC speaker heeft die het absoluut niet nodig.

Kleine impressie van de set die ik heb gehad:

[afbeelding]

[afbeelding]

Er staat nog een setje op MP (ik heb de mijne verkocht voor €235).

http://link.marktplaats.nl/540263393

Edit: Ik zou qua versterking een oudere Dolby Digital receiver pakken uit het hogere segment. Die hebben veelal een goede DAC aan boord (beter dan de gemiddelde een geluidskaart iig). Pioneer LX810, Sony DB940QS etc. Ben je voor rond de €100 euro klaar!

Een tweede optie voor een set is deze set van Edifier (de S2000)

pricewatch: Edifier S2000 2.0 Studio Speakers

Die heb ik nu zelf ook staan als vervanger van de Sony set. Klinkt ook goed en valt ook binnen budget.Ik heb er ook een review over geschreven.
Geen slecht voorstel, ga er eens verder naar kijken.

[ Voor 59% gewijzigd door el-jorge op 05-06-2012 10:58 ]

Spielerei...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

el-jorge schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:17:
[...]
Houd je er wel rekening mee dat ze als pc-speakers ingezet gaan worden.
Als ik naar de specs kijken lijken sommige speakers aardig laag te kunnen, en aangezien je er dicht op zit vraag ik mij af of je dan een sub nodig hebt.
Het viel mij bijv. ook op dat de B&W MM-1 ook best een aardig laag produceren voor pc speakers.
Dus? Gewoon High Level aansluiten zodat je niet hoeft te gaan kloten met pre-outs en die wel of niet goed meewerken in stereo. Ik kom waarden van 80 Hz tegen, dat zijn toch dingen waar ik wel een subwoofertje bij zou willen hebben. Alleen de B&W komt daar onder. Ligt natuurlijk ook aan de soort muziek die je eventueel af wilt gaan spelen. Zeker als TS een wat voller geluid zoekt zou het liever meteen goed doen en een 2.1 neerzetten. Waar de .1 dan niet puur de LFE is, maar eerder zorgt voor een groter bereik van de set.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:04:
[...]

Dus? Gewoon High Level aansluiten zodat je niet hoeft te gaan kloten met pre-outs en die wel of niet goed meewerken in stereo. Ik kom waarden van 80 Hz tegen, dat zijn toch dingen waar ik wel een subwoofertje bij zou willen hebben. Alleen de B&W komt daar onder. Ligt natuurlijk ook aan de soort muziek die je eventueel af wilt gaan spelen. Zeker als TS een wat voller geluid zoekt zou het liever meteen goed doen en een 2.1 neerzetten. Waar de .1 dan niet puur de LFE is, maar eerder zorgt voor een groter bereik van de set.
Je hebt idd gelijk. Alleen de B&W's komen laag genoeg om misschien zonder sub in te zetten.
Toch nog ff verder zoeken.

Spielerei...

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Kom langzamerhand wel tot de conclusie dat als ik naar een set met compacte speakers wil, dat een subje er bijna zeker bij moet. Alleen de B&W M-1 lijken qua specs nog wel te voldoen. Anders kom je al snel tot volwaardig boekenplank modellen en dat vind ik dan wel weer te groot voor op een buro.

Spielerei...

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

B&W M1'tjes zullen in jouw geval zeker geen slecht keus zijn.

De nieuwe M1's zijn onlangs geïntroduceerd en naast de sjieke metalen behuizing en grille hebben ze ook wel nagedacht over de voet. Die kun je ook als muurbeugel gebruiken en de terminals zitten daar ook mooi in weggewerkt.

Trouwens, de middentoner die in de M1 zit is rechtstreeks afgeleid van de PM1. Het mooie hieraan is dat er in plaats van een normale faseplug gebruik is gemaakt van een bolvormige faseplug die tevens een speciale coating heeft. Deze heeft een nog beter effect op de afstraling dan een conventionele faseplug.

Er is nog een luidspreker die je (als je toch in deze prijsklasse zit) zou kunnen overwegen namelijk de Elac AM-150. Dit zijn actieve speakers en klinken indrukwekkend goed. Sterker nog, hij speelt een hoop luidsprekers die meer kosten gewoon weg. Daarnaast scheelt het je ook een lompe versterker op je bureau.

The number one enemy of progress is question

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-01 17:20
Zoals al eerder gezegd, tweedehands kan je een hoop geld besparen. Ik zou het heel serieus overwegen. Het is niet zonder reden dat bijvoorbeeld tweedehands B&W's nog steeds als warme broodjes verkopen. Erg fijne speakers voor weinig geld over het algemeen.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Je zou ook actieve speakers kunnen overwegen. Reviews van AudioEngine A5(+) zijn best wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.wifimedia.eu/catalog/images/A5plusW_front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wifimedia.eu/catalog/images/A5plusB_angle1.jpg

Vind ze zelf ook behoorlijk goed klinken. En neemt minder plek in dan losse versterker en speakers. Al zijn er natuurlijk ook uitstekende mini versterkers speciaal voor aan je PC te vinden.

Die B&W dingen zien er wel netjes uit, ben benieuwd hoe ze klinken. Toevallig je budget bepaald aan de hand van prijs van die dingen? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door McVirusS op 07-06-2012 01:06 ]

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
McVirusS schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 01:05:
Je zou ook actieve speakers kunnen overwegen. Reviews van AudioEngine A5(+) zijn best wel goed.

[afbeelding]
[afbeelding]

Vind ze zelf ook behoorlijk goed klinken. En neemt minder plek in dan losse versterker en speakers. Al zijn er natuurlijk ook uitstekende mini versterkers speciaal voor aan je PC te vinden.

Die B&W dingen zien er wel netjes uit, ben benieuwd hoe ze klinken. Toevallig je budget bepaald aan de hand van prijs van die dingen? ;)
Nope, speakers + versterker is eigenlijk boven budget.

Spielerei...

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 23:33
el-jorge schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:28:
[...]

Nope, speakers + versterker is eigenlijk boven budget.
Ik zou ook voor de Audioengine A5+ gaan. Zeer goed geluid en een wereld van verschil met modale 2.0/2.1 setjes. Het bassgeluid is ook oneindig veel strakker dan de gemiddelde pc-speakersset-subwoofer.
Deze kosten 349 in zwart of wit en 399 in de kleur Bamboo.
Je zult geen negatieve reviews vinden.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46

DjVe

Hatsaflats!

Negatief niet, maar ze zijn alles behalve heilig hoor. De laagweergave is prima maar wel wat wollig, er zit geen DAC op en bepaald mooi zijn ze niet ;) Ik zou zeker de Edifier verkiezen boven de AudioEngine (natuurlijk persoonlijke smaak meegerekend)
Pagina: 1