Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS 2003] Harddisk is het aan het begeven.

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Hier op mijn nieuwe werk staat een SBS 2003 server die eigenlijk alleen voor mail dhcp en dns gebruikt wordt. De gebruikers klagen dat het soms bagger traag is. Ik heb er dus een in gekeken en geconstateerd dat de harddisk het aan het begeven is. Krijg o.a. in de logs een hoop disk errors ID 7 en ID 55. Het is een Samsung, dus even seatools gedownload en deze geeft aan dat de harddisk vervangen moet worden.

Het is dus super low budget geval (asus mainboard met 1 (Lees EEN) harddisk). Ik dacht dus even simpel microsoft way of doing, 2 harddisks besteld, oude geupgrade naar een dynamic disk en een software mirror geïnitialiseerd. Software raid is altijd beter als geen reet eeehhh raid. Maar dat werkte dus niet. Nu geeft diskmanagement bij de disk een uitroepteken aan met de melding risico.

CHKDSK /r uitgevoerd, maar blijkt op een of andere manier dat deze in een ruk doorloopt zonder de schijf te testen. Checkdisk in windows geeft weer aan dat hij het niet af heeft kunnen ronden. Dan even nog speedfan erop gezet om naar de temperatuur te kijken, deze is 40 graden.

Probleem is dan ook dat ik niet simpel de server voor een aantal uur kan uitzetten. welke opties heb ik nog om het door te laten lopen zonder dat de gebruiker er veel verstoring van hebben? Ik dacht er nu aan om eerst een bad sector test uit te voeren.

Oh ja.. backup. Sinds gisteren heb ik ook een backup (die was er uiteraard ook niet). Echter met ntbackup en deze geeft ook een error aan. Backup word op een NAS opgeslagen die ik sinds begin de week geupgrade heb naar DC om tenminste van de AD een replica te hebben. Dus in het uiterste geval kan ik de server herinstalleren en dan de backup terug zetten, in de hoop dat het dan goed gaat met exchange 2003. Iemand hier ervaring mee (ntbackup op een sbs2003)?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Goedkoopste optie is wellicht om over te stappen op Exchange Online van Office 365 of een andere aanbieder.
Of eventueel de server vervangen.

Verwijderd

jimbo123 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:25:
Goedkoopste optie is wellicht om over te stappen op Exchange Online van Office 365 of een andere aanbieder.
Daarmee fix je nog niet je DHCP en DNS...

Terugzetten zou geen probleem moeten zijn. Vergt alleen wel aardig wat tijd.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wordt dan een lang weekend :o Maar terugzetten van een backup die een fout aan geeft...?

En online vind ik nou geen goede oplossing, aangezien we er veel agenda punten in zetten en met onze brakke ADSL verbinding hier lijkt me dat geen optie. En als ik iets nieuws neerzet zou ik voor kerio gaan i.p.v. exchange.

Ben nu met Victoria de disk aan het controleren, heb tot nu toe 9 bad blocks en 18 met een access time van 200+. Zal proberen alle block van 200+ als bad neer te zetten dan een chkdsk uit te voeren om te kijken of het daarna wel lukt met de mirror.

/edit: kennt iemand een programma om een disk2disk copy te maken die leesfouten overslaat? De programma's die ik hier zo heb stoppen allemaal met read error.

[ Voor 17% gewijzigd door Roman op 01-06-2012 13:10 ]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
@hierboven, kom op lol.... DNS en DHCP kan gewoon door een ander apparaat geregeld worden dan. Zoals een router of eventueel NAS / andere server.

Veel agendapunten en trage ADSL i.c.m. exchange online is helemaal geen probleem. Kom op, veel agendapunten.. Exchange lacht zich rot.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:29
Roman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:40:
/edit: kennt iemand een programma om een disk2disk copy te maken die leesfouten overslaat? De programma's die ik hier zo heb stoppen allemaal met read error.
Volgens mij zijn er zat waarbij je fouten kan ignoren.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
DHCP en DNS is geen probleem, dat heb ik zo in elkaar gezet. Maar online exchange is geen optie, hier wil adsl nog wel eens uitvallen, daarom lokaal.

Zoek nu een snelle oplossing en zal over een tijdje wel een nieuwe server er door heen krijgen. Maar nu gewoon even een snelle oplossing zodat het blijft werken.

Heb nu alle Bad blocks gemakreerd, maar het mirroren loopt nog steeds niet door. Heb nu met een tool een 1 op 1 kopie gemaakt, eens kijken of die het doet. Anders is het maar hopen dat die het blijft doen totdat er een andere server is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je nu toch al een 2e DC hebt kun je mits je de SBS2003 installatiemedia hebt een disaster recovery install doen (Swing migration scenario, heb hier op GoT al eens eerder een uitgebreidere handleiding gepost).

Uiteraard wil je dan wel op zn minst je Exchange DB's goed gebackupt hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:06:
DHCP en DNS is geen probleem, dat heb ik zo in elkaar gezet. Maar online exchange is geen optie, hier wil adsl nog wel eens uitvallen, daarom lokaal.
Ongeacht wáár je zit, met een zakelijke ADSL verbinding kun je dit soort dingen niet permitteren. Komt nog eens bij dat de ISP dan de uptime dus niet garanderen kan. ;)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Roman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:06:
Dat begrijp ik nu eens niet, als de lijn uitligt, ligt je e-mail toch ook uit? Dat maakt nu eens echt niets van verschil. Maar ze kunnen wel over de hele wereld genieten van een robuste en gegarandeerde dienst, zonder ooit zorgen te moeten maken over backup en andere. Beetje een non-reden.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Heb je een VMware machine draaien? Converteer de machine live met vmware vcenter converter.
Anders kan het niet anders dan de machine offline te halen en met bijv. Ghost een disk to disk te doen (deze kan leesfouten overslaan). Is echter de vraag of je dat wil. Leesfouten negeren kunnen rare problemen geven in de toekomst.
Pagina: 1