Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe (gaming) laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Aangezien mijn huidige laptop rijp voor de sloop is ben ik van plan een nieuwe laptop te kopen. Nu heb ik al wat laptops op het oog maar ik ben niet zo thuis in de hardware. Daarom wil ik jullie om advies vragen. Hieronder het vragenlijstje:

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil graag wel de nieuwere games kunnen spelen (Diablo, Skyrim etc..) Daarnaast draai ik wel wat zware software zoals Photoshop.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget ligt op circa €1500,-

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop gaat wel mee naar school maar het gewicht is niet zo'n probleem. Het liefst wel minder dan 4 kg. Ik wil graag een laptop tussen de 15.x en 17.x inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Op dit moment heb ik een MSI maar ik sta open voor andere merken. Ik heb wat laptops opgezocht en dat zijn MSI en BTO laptops.

De volgende MSI laptops bevallen me wel:
pricewatch: MSI GT683DXR-853NL
pricewatch: MSI GT60 0NC-009NL
pricewatch: MSI GT780DX-481NL

En nog een aantal BTO laptops (staan niet in de pricewatch):
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=563
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=554
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=555
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=564

Nu geloof ik dat de laptops allemaal wel aardig aan elkaar gewaagd zijn, maar ik vraag me af wat nu de ene laptop nét iets meter maakt als de andere. Bijvoorbeeld de CPU, een paar van deze laptops heeft de Intel Core i7 2760QM, en de anderen de Intel Core i7 3610QM. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af of de verschillen erg groot zijn, en wat dan het merkbare verschil is.

Hetzelfde geldt voor de videokaart. Een aantal laptops heeft de NVIDIA GeForce GTX670M, een aantal heeft de NVIDIA GeForce GTX675M en een aantal heeft de NVIDIA GeForce GTX 570M. Ik snap dat de NVIDIA GeForce GTX675M het best is, maar is is het verschil erg groot?

Ook zie ik dat de ene laptop wat meer RAM geheugen (8gb of 12gb) heeft dan de andere. Heeft dit veel invloed op de prestaties van de laptop?

Dit zijn de zaken waar ik het meeste over in zit. Of de laptop bluetooth 3.0 of 4.0 heeft maakt me niet uit. Hetzelfde geldt voor een Firewire aansluiting.

Als iemand ervaring heeft met één (of meerdere) van deze laptops zou ik tevens graag de ervaringen horen.

Als ik deze laptops zo bekijk zou ik denk ik gaan voor de X•BOOK 15CL46-GTX675. Maar ik ben benieuwd voor welke laptop jullie zouden kiezen en wat jullie motivatie is.

Met vriendelijke groet,

Laptoppert

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16
Heb je deze al bekeken?

http://www.xnotebooks.nl/...d4000-optimus-p150em.html

Hier lees ik goede verhalen over in het BTO/XNB topic. Vooral de keuze voor het gamut ontspiegeld scherm schijnt wonderen te doen!

Persoonlijk zou ik zelf uberhaupt niet voor een MSI gaan als het echt aan je budget ligt. Overigens zit er wel een verschil in prestatie tussen de 670 en de 675.

http://www.notebookcheck....rce-GTX-675M.70785.0.html - In deze review valt te zien dat de GTX 675 ongeveer 15% sneller/beter is.

Voor zover ik weet zijn de 2760QM en de Intel Core i7 3610QM verschillende wat betreft type. De een is Sandy en de ander is Ivy bridge, en die laatste presteert iets beter. Volgens de volgende site (http://www.notebookcheck....ok-Processor.59920.0.html) gemiddeld 10% (0% - 20%). Geheugen schijnt niet veel uit te maken boven de 8 gb voor gaming. BTO selected geheugen versus geheugen van een merk zal wel enig verschil maken.

Let er op; dit is wat ik me vaag kan herinneren en wat ik ongeveer gelezen heb. Ik heb mij er niet in verdiept etc, maar gezien de ervaringen kan ik bovenstaande laptop echt wel aanraden. Ik geloof dat de user CLB een flink uitgebreide review er over heeft geschreven. Daarbij komt ook dat hij zeker wel kennis van computers lijkt te hebben.

[ Voor 84% gewijzigd door nubcaek op 01-06-2012 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee die laptop had ik nog niet gezien, bedankt! Staat bij deze ook op m'n lijstje. Nou zie ik dat er bij die Xnotebook de mogelijkheid bestaat voor een SSD Caddy. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb op internet gelezen dat de accuduur wel drastisch omlaag kan gaan. Wel jammer dat die laptop dan weer net over m'n budget heen gaat...

• nubcaek
Ik zie dat je budget op 1500 euro zit.

XNOTEBOOKS® DESTINY IV15 - GTX675 / HD4000 Optimus
Beeldscherm / videokaart
15.6" Full HD NVIDIA GTX675 / 2.0GB GDDR5 in combinatie met OPTIMUS *DIRECT X11
Nu met GRATIS Bright Pixel garantie, normale prijs € 75,-
Lente aktie normaal € 1599,-
Glanzend of ontspiegeld scherm
FULL HD (1920 x 1080) GAMUT ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM met 95% kleurechtheid in plaats
van glans dit is geen folie / film of screen protector ! NIEUW !
Processor
Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3GHz -3.3GHz) 6MB cache (Ivy Bridge) 45 Watt
Koeling
Chills (standaard gebruik zoals Internet, Office)
Geheugen
8GB DDR3-1600 ( 2 x 4GB )
Harddisk / SSD
128 GB SSD LITEON 128M2S (Marvell 88SS9174) Sata-600 READ: 420Mb/s - WRITE: 210Mb/s ( met TRIM functie )
Superaktie OP = OP !
Opticals
DVD±ReWriter
Toetsenbord
Verlicht toetsenbord QWERTY (kleuren en effecten softwarematig aan te passen) ! * NEDERLANDS * (US International)
Wireless
Intel WiFi 150Mbps (N 130) + Bluetooth 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS
Garantie uitbreidingen
2 jaar carry in
Draagtassen / Backpacks / Sleeves
15.4" - 15.6" Draagtas kleur Zwart * GRATIS

Totaal: 1468 euro excl 12,5eu verzendkosten

Zie review:
CLB in "[Ervaringen] xnotebooks"

Waarom wijs ik je alleen op deze laptop?
Hoe iemand de kwaliteit van een product ervaart verschilt van persoon tot persoon. Ik heb nog nooit een MSI laptop gehad dus daar kan ik niet over oordelen. Een BTO laptop heb ik wel. Ik kan deze alleen vergelijken met een Acer. Toetsenboard van de acer vind ik iets fijner.. maar he, daar merk ik alleen iets van als ik volledige verslagen moet typen. Als ik er al mee bezig ben.. gezien het feit dat ik vaak met mijn hoofd bij het verslag zit ;)

Waar kan ik wel over oordelen? De prijs en wat je daar wat hardware betreft voor terug krijgt. Met bovenstaande laptop heb je een top videokaart, een top CPU en prima geheugen. Daarbij zit er een dit geval een kleine SSD bij, maar je kan voor het zelfde geld een 750GB 7200RPM HDD krijgen mocht je de ruimte nodig hebben. Wat dat betreft ben je dus veel beter uit bij de bovenstaande laptop.

Ben je gevoelig voor het uiterlijk van een laptop? Dan zit je wellicht beter bij de MSI. Ben je gevoelig voor hoe een toetsenboard typt? Dan zul je toch echt eerst even moeten langsgaan bij BTO/XNB/NBT.

Stel je nou voor dat er iets stuk gaat? Geen probleem, je hebt in beide gevallen 2 jaar garantie. Ik heb zelfs verhalen gelezen dat ze, BTO/NBT/XNB, coulant omgaan met defecten buiten de garantieperiode. Wil niet zeggen dat het gratisch wordt opgelost.. maar het wordt opgelost. Is dat ook bij MSI zo? Geen idee.

Overigens, bekijk ook even de Dell pc's. Afterservice hoor ik zeer uiteenlopende verhalen over, maar de laptops schijnen verder prima te zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door nubcaek op 01-06-2012 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ik zou ook graag een gewone HDD willen voor data opslag want 128 gb SSD is wel te weinig als je veel games hebt geïnstalleerd (plus films en andere software). Nogmaals bedankt voor je reactie :)

• nubcaek
Zie edit. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je extra input! Ik ben het met je eens dat de laptop die jij aankaart qua prijs/specificatie verhouding de meest voor de hand liggende keus is. Ik ben niet gevoelig voor het uiterlijk van een laptop. De MSI's zien er inderdaad leuk uit maar het gaat mij toch meer om de specificaties en performance. Zoals het er nu op lijkt staat de XNOTEBOOKS DESTINY IV15 bovenaan de lijst! Ik denk dat ik dan inderdaad voor de 750gb HDD zou gaan. Verder vraag ik me af of een extra SSD caddy (want zoals ik het zie is er geen mogelijkheid voor een extra interne SSD) nog veel toegevoegde waarde heeft voor deze laptop. Eventueel zou ik op termijn nog een SSD caddy kunnen kopen toch?

• nubcaek
Correct, voor zover ik heb begrepen kost en caddy 35 eu ofzo, en als je 'm van ebay haalt kost ie iets minder. Dan kan je je Drivebay er uit schroeven (let op de borgschroef) en hem daar in plaatsen. Geen idee hoe dat verder werkt, maar het is sowieso mogelijk. Je kan 'm er bij kopen maar je zal hem vast en zeker ook los kunnen bestellen. Let wel op dat daar verzendkosten bij zitten uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door nubcaek op 01-06-2012 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga er eens even over nadenken, maar ik denk dat ik toch voor de XNOTEBOOKS DESTINY IV15 750GB HDD ga. Ik kan vast nog wel even zonder SSD leven. In ieder geval bedankt voor je advies! Ik laat het wel even weten als ik een laptop besteld heb.

Natuurlijk staat iedereen vrij om mij van aanvullend advies en/of ervaringen te voorzien!

• nubcaek
Aanvullen zou ik nog willen zeggen, doorloop de verschillende ervaringen topics even;

Complete Systemen & Laptops

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Heb ik gedaan, en toen zag ik de website DevilTech. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Het nadeel is dat de laptop dan uit Duitsland moet komen, maar het voordeel is dat ik daar voor hetzelfde geld een i7 3610QM, GTX 675M, 750 GB HDD, 120gb SSD, blu-ray brander én 12 gb RAM geheugen heb!

Linkje: http://www.deviltech.de/d...b727e8.32070889/Fragbook/

• nubcaek
Klopt, ik kom uit op 1347 excl verzendkosten en excl SSD. Zeer nette prijs alleen dan mis je dat schijnbaar prachtige GAMUT scherm. Die kost overigens 99 euro, dan zou je met de XNB op 1368 uitkomen.

De deviltech is dan idd 20 eu goedkoper (incl bluray brander en +4gb ram), ware het niet dat deviltech 50 euro verzendkosten berekent ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nubcaek op 01-06-2012 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik nog niet gezien haha. Nouja, ik denk dat ik maar voor de xnotebook ga :)
Bedankt voor je reactie!

• nubcaek
Let op he, we praten hier wel over een 15" en een 17" scherm !

Geen probleem, ik weet hoe lastig het is om een goede keuze te maken. Heb je de review van CLB doorgelezen? ;)

Verwijderd

nubcaek schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:08:
http://www.notebookcheck....rce-GTX-675M.70785.0.html - In deze review valt te zien dat de GTX 675 ongeveer 15% sneller/beter is.
Volgens mij is het zelfs 30%.

Daarnaast ben ik geen fan van de clevo's, ultra brakke keybaords, slijtende touchpads, e.d. aron225 in "[NBBG Aanschaf] GameNotebook - December 2011" doet het altijd goed als bron :P. Sowieso moet je er bij zowel deviltech als XNB rekening mee houden dat er 0 bekend is over de service, en wat er wel bekend is geeft niet direct hoop... Deviltech staat bij mij vooral bekend als website die NDA's breekt om de laptops maar eerder aan te bieden dan de concurrentie, bijvoorbeeld.

Helaas is er verder niet veel, je hebt de M17x en dat is echt een heel goed apparaat, hij is iets boven je budget en vrij zwaar. Asus bied prijs/kwaliteit niets aan, en msi is op zich redelijk. Medion en weetikveel hoeveel nog meer merken verkopen overigens exact dezelfde laptop, maar dan zonder het steelseries toetsenbord (ZUCHT...). Eigenlijk zijn er er alleen modellen met GT640m of GT650m die een beetje goed in elkaar zitten voor een acceptabele prijs.. Voor die modellen moet je nog een weekje wachten, onder andere de asus N56 ziet er goed uit, de rest is afwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers, zaterdag 2 juni heb ik dan toch de XNOTEBOOKS DESTINY IV15 besteld en ik heb hem vandaag ontvangen.

Gisteren kreeg ik een e-mailtje dat de laptop in elkaar was gezet en dat ze hem aan het testen waren. Vanmorgen werd ik opgebeld met de mededeling dat de laptop goed uit de test was gekomen en dat de laptop opgestuurd werd. Vanmiddag heb ik de laptop ontvangen, dus dat is ook snel gegaan (5 dagen inclusief weekend).

Net alle drivers enzovoort geïnstalleerd en ik kan jullie zeggen: Ik vind het helemaal geweldig! Supermooi GAMUT scherm met 95% kleurenechtheid, supersnelle processor en natuurlijk een beest van een videokaart! Het lichtgevende toetsenbord is ook een leuk snufje. Als ik dit vergelijk met mijn oude MSI is dit toch echt véél beter. Het beeld is veel helderder en spiegelt niet.

Volgen mij werd er in een review hier op tweakers gezegd dat het toetsenbord hard ingedrukt moet worden, maar hier ben ik het niet mee eens. Het typen gaat soepel en snel. De laptop ziet (en voelt) er ook heel stevig uit en het geluid is ook heel mooi, met dank aan de ONKYO speakers.

Het design zouden sommige mensen misschien simpel vinden maar ik vind het er strak uitzien. Geen poespas met een heleboel stickers of verschillende kleuren. Wat voor mij nog wel wennen is, is de vingerafdrukscanner. Soms heeft dat een paar pogingen nodig, maar dat komt omdat ik hier nog nooit mee gewerkt heb.

Het enige probleempje dat ik had was met het installeren van de WLAN driver. De driver CD zei dat ik WiFi aan moest zetten voordat de driver geïnstalleerd moest worden, maar dat kon niet d.m.v. de sneltoetsen (FN + F11). Dit heb ik opgelost door Windows op de driver CD te laten zoeken.

Conclusie: De eerste indruk is echt goed! Een mooie, stevige, snelle laptop voor een goeie prijs!

Hieronder staan de specificaties waar ik voor gekozen heb:

XNOTEBOOKS® DESTINY IV15-GTX675 / HD4000 Optimus
15.6" Full HD NVIDIA GTX675 / 2.0GB GDDR5 in combinatie met OPTIMUS *DIRECT X11
Nu met GRATIS Bright Pixel garantie, normale prijs € 75,-
FULL HD (1920 x 1080) GAMUT ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM met 95% kleurechtheid in plaats
van glans dit is geen folie / film of screen protector ! NIEUW !
Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3GHz -3.3GHz) 6MB cache (Ivy Bridge) 45 Watt
Freeze (Hoogste koelprestaties)
8GB DDR3-1600 * CORSAIR VENGEANCE * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE
750 GB 7200rpm WD Scorpio Black S-ATA 16Mb cache
DVD±ReWriter
Verlicht toetsenbord QWERTY (kleuren en effecten softwarematig aan te passen) ! * NEDERLANDS * (US International)
Intel WiFi 150Mbps (N 130) + Bluetooth 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS
2 jaar carry in
15.4" - 15.6" Sleeve kleur Zwart i.p.v. gratis tas

Prijs (incl. BTW): € 1.531,95

Mochten er nog mensen zijn met vragen en/of opmerkingen, dan hoor ik het graag!

• Spartagon
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-11 21:30
Wel ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe gaming laptop in dit segment. (wel eerder 17inch). Zou je je bevindingen kunnen noteren?
Pagina: 1