Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 12:38
Hallo tweakers,

Ik werk nu op een 4 jaar oude pc die niet meer aan mijn eisen voldoet. Het is een all-in-one Dell genaamd hybrid.
Ik werk veel met photoshop en wil ook graag videobewerken maar dat is op dit moment niet te doen.

Het systeem mag zo rond de 1000-1100 euro kosten. Op dit moment gebruik ik dualscreen 24inch samsung monitoren van eveneens 3 en 4 jaar oud die mogelijk binnen nu en 2 jaar ook vervangen gaan worden voor 1 27 inch monitor. Verder heb ik nog een speakerset die prima voldoet en muis en toetsenboard zijn net een jaar oud en prima in orde.

Mijn nieuwe pc moet zeker weer 4 jaar meegaan en daarom besteed ik liever ook wat meer. Ik ben niet echt een hardcore gamer, maar dat komt/kwam deels ook doordat mijn huidige pc met onboardvideokaart dit niet toe laat. Mijn nieuwe pc wil ik dus wel gaan gebruiken voor gamen, maar het is niet het belangrijkst.

Ik ben een redelijk onervaren met het samenstellen van pc's en met de hardware ervan over het algemeen. Ik lees sinds een half jaar wel vaak op tweakers het nieuws, maar begrijp lang niet alles uit de artikelen. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met jullie ervaringen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 85,90€ 85,90
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 52,50€ 52,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 73,99€ 73,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.046,83

[ Voor 58% gewijzigd door jubes op 01-06-2012 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Oops, ik weet niet precies hoe ik zo'n mooi productlijstje maak. Het staat nu bij de gerelateerde producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:28
Je kan vanuit je wensenlijst een rml generen. Tevens kan je de edit knop gebruiken als je je reactie of post wilt aanpassen, de faq doorlezen en op zoek gaan naar de best buy guide hier op de site. Allemaal heel makkelijk te vinden met een klein beetje inzet :)

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 31-05-2012 21:58 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
loewie1984 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:58:
Je kan vanuit je wensenlijst een rml generen. Tevens kan je de edit knop gebruiken als je je reactie of post wilt aanpassen, de faq doorlezen en op zoek gaan naar de best buy guide hier op de site. Allemaal heel makkelijk te vinden met een klein beetje inzet :)
Dankje, dat had ik nodig! Ik had het regelement van dit deel topic wel doorgelezen, maar van dat rml had ik gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Welke programma's ga je specifiek gebruiken en welke spellen heb je in gedachten? Hoe meer informatie er is, hoe beter het advies :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
3Dmax en after effects

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is het wat meer stevige werk. Hij is dus ook als renderbak bedoeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-06-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Dat is wel de bedoeling ja! Zie je daarvoor nog verbeteringen in mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jubes schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 01:51:
Dat is wel de bedoeling ja! Zie je daarvoor nog verbeteringen in mijn setup?
Ik denk dat je dan met een/deze i7 wel goed zit. Een stapje hoger is wel erg veel geld voor wat je krijgt en een stapje terug ga je toch al wel merken als je veel rendert.

Ik zie weinig rare dingen. De drie puntjes die me zo opvallen, of beter, misschien nog net iets beter zouden kunnen, zijn de SSD, het geheugen en de koeler:

- SSD: met 64 GB ga je het voorlopig waarschijnlijk wel redden, maar zou je voor drie tientjes extra niet voor 128 GB gaan? Dan zit je met Windows 8 ook gelijk goed en kan je er nog fijn wat applicaties bij gooien of het ding als snelle scratchschijf gebruiken. De M4 is een goede keuze, al zou je met het oog op die scratchschijf nog kunnen kijken naar een Samsung 830; die schrijft wat rapper. Nogmaals, de M4 is geen slechte keuze.

- Geheugen: 8 GB is voor normale mensen voldoende, maar ik meen mij te herinneren dat After Effects wel flink wat geheugen lust. Heb je daar zelf ervaring mee of wat over opgezocht?

- Koeler: een stockkoeler doet wat hij moet doen, maar is niet de stilste en ook overclocken kan maar beperkt. Persoonlijk vind ik het voor werkbakken altijd wel belangrijk dat ze behoorlijk stil zijn, omdat je in feite de hele dag naar het ding zit te luisteren. De Fractal kast is een goed begin, die schijnt redelijk stil te zijn, maar een goede koeler helpt zeker ook een hoop. Wil je trouwens gaan overclocken?

Ik weet het, ik doe drie suggesties die het alleen maar duurder maken, maar beter dat je het overwogen hebt en besluit om het niet te doen dan dat je achteraf liever een andere keuze had gemaakt :)

Het enige waar ik geen uitspraak over doe is de voeding. De hoeveelheid watt is volgens mij goed, zelfs met een vrij stevige overclock, maar ik ben niet bekend genoeg met deze voeding om een uitspraak te doen over de kwaliteit. Behalve dan dat een goede A-merkvoeding erg belangrijk is natuurlijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Dankje voor je tips! Ik zal eens kijken wat voor prijs het wordt met jouw suggesties.
Overclocken... tja, ik denk dat het niet verkeerd is om de optie te hebben! Dus wat dat betreft is een betere koeler niet verkeerd, ook vind ik stilte inderdaad belangrijk!

Over de voeding ben ik ook niet zeker, maar zoals ik al zei, stilte vind ik belangrijk en dat zit met deze wel goed als ik de waarderingen mag geloven. Ik zal nog eens wat reviews lezen van andere voedingen, misschien is er een betere keuze.

Bedankt voor je tijd in ieder geval, ik post later nog even een lijstje met die suggesties doorgevoerd om te kijken wat dat doet voor het geheel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Oke. Ik heb even wat onderzoek gedaan en over het algemeen wordt er aangeraden om per core 2 a 3 gb ram toe te wijzen aan AE als je gaat renderen en ongeveer nog een 1/3e aan andere applicaties, maar het verschilt doorgaans met wat voor taken je uitvoert binnen AE. Aangezien er 4cores op mijn moederbord zitten lijkt me 16gb niet overbodig.(en ook niet heel veel duurder op het totaal).

Ik heb ook je advies gevolgd wat betreft de samsung SSD.

Verder vraag ik me alleen wel af wat voor CPU-fan ik moet kiezen... Ik heb geen idee of daar nog veel verschil in zit. Welke zou jij nu kopen of heb je nu er op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jubes schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:28:
Oke. Ik heb even wat onderzoek gedaan en over het algemeen wordt er aangeraden om per core 2 a 3 gb ram toe te wijzen aan AE als je gaat renderen en ongeveer nog een 1/3e aan andere applicaties, maar het verschilt doorgaans met wat voor taken je uitvoert binnen AE. Aangezien er 4cores op mijn moederbord zitten lijkt me 16gb niet overbodig.(en ook niet heel veel duurder op het totaal).
Dat gevoel had ik inderdaad ook al :Y Normaal gesproken is 16 GB absoluut belachelijk, dat is puur voor de show, maar jij doet nu net toevallig dingen waarbij je het wel kunt gebruiken. Voor de kosten hoef je het niet echt te laten, geheugen is nu goedkoop als wat.
Verder vraag ik me alleen wel af wat voor CPU-fan ik moet kiezen... Ik heb geen idee of daar nog veel verschil in zit. Welke zou jij nu kopen of heb je nu er op zitten?
Al tijden een erg populair ding is de Scythe Mugen 2 rev. B. Die is wel wat groot, maar stil als wat en erg veel waar voor z'n geld. Niet toevallig is dat ook het ding dat ik zelf op m'n 2500K heb zitten. Je kunt beter krijgen en je kunt goedkoper krijgen, maar zelden is de prijs-kwaliteitverhouding zo goed als bij de Mugen 2 rev B. Ik vind het altijd riskant om mensen dingen aan te raden als/omdat ik ze zelf ook heb, maar als je de fora naleest zul je zien dat erg veel mensen er erg tevreden mee zijn. Is die je te duur zijn er ook nog wel wat andere opties, maar hiermee doe je zeker geen miskoop.

De Mugen 3 is al een tijdje uit, maar niet zo populair omdat hij luidruchtiger is. Ik zie echter nu dat de daar ook een rev. B heeft. Wellicht hebben ze de kleine problemen die er mee waren aangepakt. Ik kan echter geen fatsoenlijke reviews te pakken krijgen, maar ik zoek nog even verder. Afhankelijk van wat er veranderd is kan dat ook nog een interessante optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Hmm, luidruchtig is natuurlijk niet wenselijk. Plus de reviews van die koeler zijn goed! Ik heb altijd wel een zwak voor goede producten voor een goede prijs(vreemd eigenlijk;-)). Ik zal het lijstje eens posten met die koeler er bij
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 85,90€ 85,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 53,-€ 53,-
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 51,20€ 51,20
1Samsung 830 series 128GB€ 104,99€ 104,99
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 93,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.158,04

Het komt zo wel iets boven mijn vooraf bedachte budget uit, maar het is niet onoverkoombaar. Daarbij zie ik niet echt onderdelen die ik goedkoper wil of kan kiezen voor wat ik van mijn computer verwacht. Er zal nog wel een klein beetje verzendkosten bijkomen, maar zoals het er nu naar uitziet wordt dit hem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraag het over de voeding anders specifiek nog even in deze sectie na, daar zitten wat mensen die meer over voedingen vergeten zijn dan ik ooit geweten heb, met name -The_Mask- :Y
jubes schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:22:
Over de voeding ben ik ook niet zeker, maar zoals ik al zei, stilte vind ik belangrijk en dat zit met deze wel goed als ik de waarderingen mag geloven. Ik zal nog eens wat reviews lezen van andere voedingen, misschien is er een betere keuze.
Let er wel op dat je computer zo luidruchtig is als het luidste onderdeel. Dat klinkt heel flauw, maar is een waarheid als een koe. Als je stilte echt belangrijk vindt is het de moeite waard daar wat extra aandacht aan te besteden, want als je een stille CPU-koeler en stille voeding hebt, maar bijvoorbeeld een videokaart die erg veel lawaai maakt schiet het natuurlijk alsnog niet op :p
jubes schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:57:
Het komt zo wel iets boven mijn vooraf bedachte budget uit, maar het is niet onoverkoombaar. Daarbij zie ik niet echt onderdelen die ik goedkoper wil of kan kiezen voor wat ik van mijn computer verwacht. Er zal nog wel een klein beetje verzendkosten bijkomen, maar zoals het er nu naar uitziet wordt dit hem!
Je hebt zo voor dat geld wel een dijk van een computer met kwalitatieve onderdelen. Het enige dat me nu nog te binnen schiet is die videokaart. Ik geloof dat CUDA buiten Premiere Pro een vrij beperkt nut kent voor Adobe CS e.d., maar dat zit er in de toekomst natuurlijk wel meer en meer aan te komen. Met een AMD-kaart ga je daar geen gebruik van kunnen maken totdat OpenCL ook in zwang raakt en daarom noem ik het nog even. Voorlopig denk ik niet dat je erg veel aan CUDA hebt met de dingen die jij doet - in ieder geval niet tot CS7 en daarna wellicht ook niet - maar het is het noemen even waard. Persoonlijk denk ik dat het goedkoper en nuttiger is om, indien je er tegen die tijd gebruik van zou willen maken, alsnog een CUDA-kaart te kopen. Dan investeer je nu geen geld in iets dat je misschien helemaal nooit gebruikt.

Volgens mij heb ik je geheugen ook in de QVL van het moederbord zien staan, dus dat zou compatible moeten zijn.

Het wordt in ieder geval een PC waar je voorlopig weer flink mee aan de slag kunt (en zelfs een beetje mee kunt patsen :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Ik ga denk ik toch voor deze kaart, veel positieve dingen over gelezen! En ik wil er ook mee gaan gamen, dus wellicht dat het daar nog van pas komt :)

Heel erg bedankt voor je hulp! Ik ga nu de juiste winkels zoeken om bij te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jubes schreef op zondag 03 juni 2012 @ 18:34:
Ik ga denk ik toch voor deze kaart, veel positieve dingen over gelezen! En ik wil er ook mee gaan gamen, dus wellicht dat het daar nog van pas komt :)
Bedoel je de HD7850? Dat is inderdaad een prima kaart, maar dan zoals gezegd voor gamen en niet voor GPGPU-werk. Ik hoop niet dat je dat met je ook bedoelt?
Heel erg bedankt voor je hulp! Ik ga nu de juiste winkels zoeken om bij te bestellen :)
Geen probleem :w Laat nog even weten of en hoeveel plezier je van je systeem hebt, dat is altijd leuk om te horen :)
Pagina: 1