Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:41
Beste Mede-tweakers,

Ik heb een dispuut met mijn werkgever en ik kan het antwoord niet zo snel vinden met google. Dus ik vroeg me af of jullie een mening of idee hadden over het volgende;

Recentelijk heb ik in door omstandigheden wat problemen gehad. Naar aanleiding hiervan naar de huisarts geweest die constateerde dat er sprake was van een medisch probleem. Deze heeft mij geadviseerd om enkele weken minder te werken (minder of kortere werkdagen) teneinde hiervan te herstellen.

Nu heb ik dit voorgelegd aan mijn werkgever en die hecht weinig waarde aan het advies van mijn huisarts. De enige concessie die hij wil doen is 1 week werktijdverkorting waarbij ik echter de te weinig gewerkte uren zou moeten aanvullen met mijn vakantiedagen. Nu had ik naar aanleiding hiervan 2 vragen;
- Is het wettelijk toegestaan een medewerker te verplichten om zijn ziekte-uren te compenseren met zijn vakantie-uren?
- Is het mogelijk om een afspraak met een bedrijfsarts af te dwingen bij mijn werkgever? (deze zal hoogstwaarschijnlijk namelijk dezelfde mening als de huisarts hebben waardoor mijn positie een stuk beter wordt).

Elk advies wordt gewaardeerd,

Verwijderd

Beste Silvos,

Wettelijk gezien mag jouw werkgever niet beoordelen of je medisch gezien wel/niet in staat bent om je werk (volledig) uit te voeren. Alleen een bedrijfsarts mag hierover oordelen. In principe moet je werkgever je altijd de ruimte bieden om een afspraak te kunnen maken met de bedrijfsarts, zeker indien er een meningsverschil bestaat tussen werkgever en werknemer. Ik werk zelf als personeelsfunctionaris, en weet 1 ding zeker: ik mag nooit de beslissing nemen of iemand medisch gezien wel of niet kan werken.Uiteraard ben ik wel de 'filter' bij ziekmeldingen, maar ik vraag vrijwel altijd ruggespraak bij de bedrijfsarts als er een medische oorzaak aan verzuim ten grondslag ligt.
Mijn advies: vraag zsm een gesprek aan bij de bedrijfsarts. Indien je werkgever hier niet aan mee wil werken, kun je het proberen via het anonieme spreekuur (dat wordt vrijwel altijd gefaciliteerd door de arbodienst).
Indien dat niet werkt: door naar het UWV om een second opinion te vragen, kost maar 50 euro maar duurt wel een paar weken voor je daar terecht kunt.
Je werkgever heeft in ieder geval niet het recht om zomaar vakantieuren af te schrijven. Wat je zou kunnen doen om de sfeer nog redelijk te houden is het volgende voorstellen: je neemt in eerste instantie vrije uren op, en je werkgever maakt een afspraak met de bedrijfsarts. Indien de bedrijfsarts oordeelt dat je inderdaad niet volledig kunt werken, worden deze vrije uren alsnog omgezet in ziekteuren.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Met Suzie: jouw werkgever heeft niets te zeggen over jouw "arbeidsgeschiktheid", maar dat heeft jouw huisarts ook niet. Jouw huisarts kan best zeggen dat jij 'n paar weken rust moet hebben, maar hij kan niet vaststellen dat je die rust niet kan vinden op je werk. Daarvoor is nou juist de functie van arbo-arts uitgevonden.

De arbo-arts kan bepalen of datgene wat jij hebt, ertoe leidt dat jij niet (of verminderd) geschikt bent om op dat moment te werken.

Ik ben schuldhulpverlener en mijn werk bestaat voor meer dan 70% uit verbaal communiceren. Toen ik m'n stem echt helemaal kwijt was, me zwaar beroerd voelde (en ruzie met m'n werkgever had) vond de arbo-arts dat ik nog best 'n dagje kon meehelpen in de bedrijfskantine... 'k moest maar vloeren gaan dweilen voor m'n werkgever oid, daar hoefde ik niet bij te praten... Oftewel, dat ik m'n eigen werk niet kon uitvoeren, betekende niet dat ik arbeidsongeschikt zou zijn.

De werkgever noch de arbodienst bepalen of je "ziek" bent, ze bepalen ook niet of je thuis mag blijven of wat je medische behandeling zou moeten krijgen. De arbo-arts bepaalt alleen of je in staat bent om je werk (of vervangend werk) uit te voeren, de werkgever bepaalt vervolgens wat hij met het advies van de arbo-arts doet. Als de arbo-arts zegt "de werknemer is in staat om te werken", dan staat het de werkgever vrij om de ziekmelding van z'n werknemer alsnog te accepteren. Het staat hem ook vrij om de ziekmelding niet te accepteren en acties te ondernemen.

Second opinion bij het UWV heeft alleen maar nut als het gaat om ziektes die minimaal nog 'n paar weken gaan duren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 16:26
Natuurlijk mag je ziekte-uren niet laten compenseren door vakantie-uren: ziekte kun je niets aan doen.

Bedrijfsarts kun je rustig heengaan, maar bedenk dat die niet onafhankelijk is. Trek je enkel iets aan van het advies van de huisarts, eventueel een second opinion bij een andere huisarts.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

ParkOverall: het eerste deel van je post klopt, het tweede deel is niet waar. De bedrijfsarts is wél onafhankelijk en is er juist voor om te bepalen of je nog kunt werken en in welke functie, zoals ardana ook aangeeft. De bedrijfsarts kan ook overleggen met de huisarts om de diagnose helder te krijgen (waar je overigens wel expliciet toestemming voor moet geven!). Ook mag en zal de bedrijfsarts nooit medisch inhoudelijke informatie aan de werkgever verstrekken, slechts een mededeling over of de werknemer zijn huidige functie nog kan vervullen, zo niet of hij nog ander werk kan verrichten en hoe lang er geschat wordt dat de situatie zich zal voordoen.
Tijdens mijn stages bij verschillende bedrijfsartsen/arbo-artsen viel het me juist op dat die zich erg goed aan de regels houden. Moet ook wel, want als blijkt dat ze dat niet doen kunnen ze grote problemen krijgen. (Overigens hoorde ik daar weer dat juist de artsen van het UWV er soms een zootje van maken, maar dat terzijde. Kan ik ook niet bevestigen of ontkennen trouwens.)

@TS: de werkgever is verplicht je een bezoek aan de bedrijfsarts te laten doen. Heel simpel: wat hij nu doet mag absoluut niet.

Permanent wintericon!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De simpelste manier is denk ik gewoon jezelf ziek melden en daarmee even een paar dagen rustig aan doen. Na een paar dagen (soms zoals al aangegeven zelfs de zelfde dag al) krijg je een telefoontje of bezoek van de bedrijfsarts voor een afspraak. Nog steeds niet beter gemeld ga je daar heen en legt de boel uit. Probleem opgelost en je werkgever heeft geen poot om op te staan.

Overigens zou ik wel de goede vrede met je werkgever bewaren; je zou de eerste niet zijn die middels aan vaststellingsovereenkomst de deur uit wordt getrapt, met als reden "geen vruchtbare samenwerking meer mogelijk". Persoonlijk zou ik als mijn baas een opmerking maakte als die van jou, sowieso naar ander werk uitkijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1