286-12MHz als grote HUB?

Pagina: 1
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 17:11
286 - 12MHz PC als grote HUB gebruiken

Is deze bak als Internet-server te gebruiken? Dus alleen maar wat netwerkkaarten (+HUB) erin en één of ander progje onder DOS (bestaat dat) om de verbinding te delen en om een IP-adres toe te wijzen (mijn @Home IP ). Want ik heb natuurlijk geen zin om extra geld te gaan betalen voor een extra IP.

*D

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Wil je een hub (die de UTP-ethernetverbinding tussen meer dan twee computers verzorgt) of een gateway (doorgeefluik om met meerdere computers op 1 internetaansluiting te werken)?

In het eerste geval is een echte hub een stuk goedkoper dan al die netwerkkaarten en ook een stuk makkelijker te installeren. Ik denk dat uberhaupt een heel stel netwerkkaarten aan de praat krijgen in zo'n oud beestje al goed is voor een paar nachtmerries. En als je genoegen wil nemen met 10 Mbit en je hangt er niet teveel computers aan, dan kan zelfs een end coax-kabel en een stel T-stukken de gewenste functie vervullen.

Verder zul je qua software alles onder DOS moeten draaien, want Linux* gaat daar niet op werken (Win 9x ook niet, volgens mij, maar dat wil je toch niet). Zelfs als je dus je netwerk opbouwt met een hub, dan nog kun je je 286 waarschijnlijk niet als gateway gebruiken.

*: Er staat me wel iets bij van Linux voor 286, maar daar zou ik me niet al teveel van voorstellen, want een 286 heeft geen MMU. Maar misschien toch een Googletje waard.

• Wouter!
Hmmz ... ja, gateway bedoel ik. Ik had 'm hier nog ergens in de berging liggen en ik las zo hier en daar iets over een 486 die als gateway functioneerde (ik las iets over een router onder DOS die starte vanaf diskette), dus ik dacht "Ik kan 't altijd vragen". 't gaat dus echt alleen maar om het delen van de internetverbinding zonder dat ik extra kosten heb voor 'n extra IP-adres.
HUB-je heb ik nog wel liggen ...
2 netwerkkaarten in een 286 gaat dus niet werken?

*D

Verwijderd

er bestaat een linux router project...

past op 1 diskette geloof ik

http://www.linuxrouter.org/

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik ben bang dat de recentere Linux-versies graag (lees: alleen maar) 32-bits willen draaien, dus je moet minimaal aan de 386 hiervoor.
Bovendien ben ik bang dat een 286-je zelfs voor een trage internet-verbinding te weinig pit in huis heeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56
Op maandag 26 maart 2001 17:21 schreef SuB het volgende:
er bestaat een linux router project...

past op 1 diskette geloof ik

http://www.linuxrouter.org/
Maar Linux werkt pas vanaf een 386!

edit:

[schaam modus]
domme typo: 486 ipv 386
[/schaam modus]

Verwijderd

ok wist ik niet :)

ben niet zo'n linux figuur.

• Wouter!
Okey, aan een 486 kan ik voor een paar gulden ook wel komen. 't gaat dus om @Home hier hè ... gaat m'n snelheid niet achteruit wanneer er zo'n 486 tussen zit? Als ik even logisch nadenk ... dan geloof ik toch dat een 486 nog wel iets sneller is dan de Internetverbinding hè, of is dat niet zo?

*D

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56
Op maandag 26 maart 2001 17:30 schreef ThaWout het volgende:
Okey, aan een 486 kan ik voor een paar gulden ook wel komen. 't gaat dus om @Home hier hè ... gaat m'n snelheid niet achteruit wanneer er zo'n 486 tussen zit? Als ik even logisch nadenk ... dan geloof ik toch dat een 486 nog wel iets sneller is dan de Internetverbinding hè, of is dat niet zo?

*D
Ik denk dat'ie het wel trekt zonder problemen.

• Wouter!
Okey tnx ...

Ik moet echt effe zo'n ding hebben voor een paar gulden. Later komt er wel een zwaardere server.

*D
Pagina: 1