Kan soldeerpunt niet vertinnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:35
Beste Tweakers,

Heb vandaag een soldeerbout van de Lidl gehaald. Ik wil namelijk een accu op een printplaat solderen.
Nu heb ik op internet gelezen dat je de soldeerpunt eerst moet vertinnen. Nu heb ik dit geprobeerd maar het soldeertin (60% sn, 40% pb) druppelt er gewoon van af. Ik kan de punt dus niet vertinnen en ermee solderen.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
*soldeerunt moet dus soldeerpunt zijn*
Fixed.

[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 31-05-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien even opschuren met stukje schuurpapier? Kan zijn dat er een soort anti-corrosie coating opzit ofzo.

Maaruh, heb je wel eens eerder gesoldeerd trouwens? Het klinkt alsof je een hééééle grote klodder soldeer op de punt wilt hebben om dan de te solderen onderdelen daarmee aan te stippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Iva_Bigone schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:40:
Misschien even opschuren met stukje schuurpapier? Kan zijn dat er een soort anti-corrosie coating opzit ofzo.

Maaruh, heb je wel eens eerder gesoldeerd trouwens? Het klinkt alsof je een hééééle grote klodder soldeer op de punt wilt hebben om dan de te solderen onderdelen daarmee aan te stippen...
Ja echt heel raar, het tin druppelt er gewoon recht van af. Ja heb wel eerder gesoldeerd op school maar niet met electronica. Ik weet dat je zo weinig mogelijk tin moet gebruiken, maar dan moet het wel op de punt willen blijven zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10
nieuwigheid wrs.

Meestal zit er een al vertinde punt op;
Verwarmen, afvegen aan een vochtige spons en tin er op zou moeten werken.

Opschuren zou bij nieuwe punten niet nodig moeten zijn, en er zijn zelfs types waarbij het beter is van niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 21:10
Wat voor accu probeer je te solderen? Dit is meestal erg moeilijk en gevaarlijk! De soldeerpunt moet je nooit schuren/vijlen, dan gaat 'ie kapot. Het is niet nodig om veel tin op je bout te hebben. Als je soldeert, moet je eerst beide delen warm maken (bijvoorbeeld printplaat en draadje), en daarna wat soldeer toevoegen aan het geheel (zonder de bout los te laten). Dan even laten vloeien, vervolgens de bout los, en dan geduldig wachten tot het afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet zomaar gaan schuren, eerst kijken wat voor punt je precies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Dat hoeft niet hoor, je kan de tin ook gelijk op het 'product' toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tin op de punt werkt een stuk makkelijker, maar je kan ook gewoon je onderdeeltjes warm maken en dan de tin toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
De punt kun je ook alleen gebruiken om het spul te smelten:
je houdt dan het soldeertin bij het te solderen onderdeel, en vervolgens druk je de punt ertegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
leed is al geschied, heb hem wat geschuurd met korrel 200
Mr.Qips schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:44:
Wat voor accu probeer je te solderen? Dit is meestal erg moeilijk en gevaarlijk! De soldeerpunt moet je nooit schuren/vijlen, dan gaat 'ie kapot. Het is niet nodig om veel tin op je bout te hebben. Als je soldeert, moet je eerst beide delen warm maken (bijvoorbeeld printplaat en draadje), en daarna wat soldeer toevoegen aan het geheel (zonder de bout los te laten). Dan even laten vloeien, vervolgens de bout los, en dan geduldig wachten tot het afgekoeld is.
Er zitten draadjes aan de accu en die moeten dus op de printplaat.

[ Voor 84% gewijzigd door n0elite op 31-05-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:45:
Tin op de punt werkt een stuk makkelijker, maar je kan ook gewoon je onderdeeltjes warm maken en dan de tin toevoegen.
In dit geval wil hij een accu solderen, die wil je niet zelf opwarmen over het algemeen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 21:10
Tja, maar zonder het op te warmen, "plakt" het soldeer niet. Daarom moet je ook geen accu's solderen. Als er een draadje aan de accu zit, kan het draadje natuurlijk wel gesoldeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Heb de punt geschuurd, nu is tie aan het opwarmen en dan probeer ik het te vertinnen.
Wat is trouwens de beste manier om de drie draadjes op de printplaat te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
1. soldeerbout tegen draadje en heel klein druppeltje tin laten smelten (de draad vertinnen).
2. soldeerbout tegen printplaat aanhouden en klein druppelte erop.
3. draadje op printplaat en soldeerbout erbij, als nodig nog n druppeltje tin.
4. soldeerbout weg en de boel niet bewegen tot de tin 'dof' wordt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Hij is vertind hoor :D tin druppelde er niet meer van af, heb toen veel tin op de punt gedaan en toen de punt aan een vochte handdoek afgeveegd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:33
Goedkope soldeerbouten zijn vaak niet voorzien van de juiste laagjes om tin te laten plakken. Daarom mag je ook niet schuren, want dan schuur je dat laagje weg. Een gebroken soldeerpunt werkt dus ook niet meer, tin blijft dan inderdaad niet "plakken".
Het is bijna essentieel dat je de punt kan vertinnen want anders kan je het te solderen materiaal niet goed verwarmen. Vergelijk de tin in dat scenario maar met koelpasta. Het zorgt voor een groter contactoppervlak tussen je bout en je draadje.

Draadjes soldeer je door een gaatje op de print om te voorkomen dat je de print sporen los trekt. Dat gaat namelijk heel erg gemakkelijk. Net zoals through-hole componenten dus. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Soms kan het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

enneh.. zelfs de meeste goedkope soldeerbouten hebben het juiste laagje, het probleem is meer dat als je het laagje beschadigd, de punt daarna langzaam oplost in het soldeer, dus binnnen notime verandert je punt in een moeilijk stompje waar je niet lekker mee solderen kan. daarom moet je dus nooit punten opschuren, dan krijg je dat. (want de punt is van binnen meestal gewoon koper, dat hecht wel prima aan tin, maar lost er onder invloed van warmte, wel langzaam in op.)

en daarom moet je je soldeerbout ook nooit als "breekijzer" gebruiken om componenten los te solderen, want dan kras je ook door het laagje heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
AlexanderB schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:59:
enneh.. zelfs de meeste goedkope soldeerbouten hebben het juiste laagje, het probleem is meer dat als je het laagje beschadigd, de punt daarna langzaam oplost in het soldeer, dus binnnen notime verandert je punt in een moeilijk stompje waar je niet lekker mee solderen kan. daarom moet je dus nooit punten opschuren, dan krijg je dat. (want de punt is van binnen meestal gewoon koper, dat hecht wel prima aan tin, maar lost er onder invloed van warmte, wel langzaam in op.)

en daarom moet je je soldeerbout ook nooit als "breekijzer" gebruiken om componenten los te solderen, want dan kras je ook door het laagje heen..
bij een goedkope soldeerbout maakt het niet zoveel uit, die gebruik je waarschijnlijk niet heel vaak en hij doet het prima.
Mijn oude soldeerbout is al een keer afgebroken, de temperatuurregeling is stuk en de punt heeft veel krassen. Toch werkt het ding nog prima, ik doe er heel af en toe nog wat mee omdat hij standaard naast me staat. Van grote potmeters tot SMD, werkt als een tierelier.

Uiteraard een genot als je dan overstapt naar een echt soldeerstation, maar er is geen reden om de TS bang te maken. Die soldeerbout van hem gaat langer en beter mee dan dat hij nodig heeft waarschijnlijk :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb dr al n aantal gehad die opgevreten werden :P mja, als je weinig/nooit soldeert dan boeit het inderdaad niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
AlexanderB schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:09:
Ik heb dr al n aantal gehad die opgevreten werden :P mja, als je weinig/nooit soldeert dan boeit het inderdaad niet zo...
Ik vind het wel altijd eeuwig zonde als iemand zo'n mooie oude professionele bout heeft gekocht via via en er dan schuurpapier op loslaat, het gebruikt als priem etc. :-P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
zon punt vervangen is echt de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Nou mijn iPod Touch doet het weer hoor :P

Punt vertint na het schuren, op de draadjes een beetje tin gedaan, zat nog genoeg tin op het pcb dus extra was verder niet nodig. Viel best mee voor de eerste keer solderen met electronica. Heb 6-7 jaar geleden voor het laatste gesoldeerd, ijzeren draadjes aan elkaar vast solderen bij techniek :') De bout komt van de Lidl af 11 euro geloof ik dus el cheapo.

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 24% gewijzigd door n0elite op 01-06-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
"El cheapo", inderaad. Persoonlijk zou ik zulke attributen ook van je lang zal je leven nooit bij zo'n winkel als Lidl kopen. Benieuwd hoe lang hij het uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:55

martjah

Appel

ligt er natuurlijk aan hoevaak je die gaat gebruiken.

Ik heb er één in china gekocht voor een paar euro (letterlijk), werkt goed genoeg om af en toe te solderen (heb er al een aantal xboxen mee gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ernemmer schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:45:
Brrrr, en dan aan de verbindingen proberen te vegen zeker. :D

Dat is niet hoe je proper soldeert, je verhit beide onderdelen en voeg dan via de andere kant wat tin toe, tegenwoordig zit er meestal al hars in de kern anders eerst even wat vloeimiddel of flux toevoegen.

Tin mag namelijk niet te heet worden om betrouwbare verbinding te maken, en je hars/fluk verbrand die in de tin zit als je tin aan je punt toevoegt. Tin met lood moet glimmen en mooi vloeiend aflopen, dof of ruwe verbindingen moet je eigenlijk gelijk afkeuren en overnieuw doen.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 01-06-2012 21:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als het maar boven de 300 graden komt om tin te smelten, zullen we maar zeggen..

Achja, als je een iPod er mee kan fixen en daardoor een aankoop kan besparen/uitstellen, prima voor 11 euro. Mooi dat hij het weer doet.
Iemand die met elektronika wil gaan hobbyen zal in het begin misschien ook zoiets kopen en na een paar maanden in de prullenbak gooien.
Ik ben zelf ook begonnen met een of ander weller 25W ding uit de bouwmarkt voor 2 tientjes (wat eigenlijk niet eens de naam "Weller" waard is - het is zo'n rode bout zonder station). Al gauw beu dat er een slechte standaard bij zat (die ook kwijt raakt als het twee metalen plaatjes zijn die een beetje op elkaar leunen en dus altijd omvallen) , geen regeling, en voor amper warm werd. Toen maar 'geupgrade' naar een weller 80W soldeerstation van marktplaats. :) , daarmee heb ik nergens problemen meer mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 01-06-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

L0we schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:44:
Dat hoeft niet hoor, je kan de tin ook gelijk op het 'product' toepassen.
Iva_Bigone schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:45:
De punt kun je ook alleen gebruiken om het spul te smelten:
je houdt dan het soldeertin bij het te solderen onderdeel, en vervolgens druk je de punt ertegen.
Een topic over solderen waarin maar liefst 2 mensen aangeven dat de punt niet vertind hoeft te zijn 8)7

Solderen doe je met een vertinde punt, zo niet dan ben je echt aan het prutsen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

mad_max234 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:45:
[...]
Dat is niet hoe je proper soldeert, je verhit beide onderdelen en voeg dan via de andere kant wat tin toe, tegenwoordig zit er meestal al hars in de kern anders eerst even wat vloeimiddel of flux toevoegen.
Veel plezier met het troubleshooten van je elektronica (gratis tip: ga de flux er eerst maar eens afwassen).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen idee van de achtergrond van deze d_max234 met zijn flux toevoegen. Je zou bijna denken dat hij loodgieter is. Ik heb een heel lange ervaring, maar ik heb nog nooit gehoord van soldeerwerk in electronica, laat staan in de micro-electronica, zonder gebruikmaking van dunne harskernsoldeerdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Techneut schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:27:
Geen idee van de achtergrond van deze d_max234 met zijn flux toevoegen. Je zou bijna denken dat hij loodgieter is. Ik heb een heel lange ervaring, maar ik heb nog nooit gehoord van soldeerwerk in electronica, laat staan in de micro-electronica, zonder gebruikmaking van dunne harskernsoldeerdraad.
Jij soldeert geen SMD zeker? Een potje of stift met flux is onontbeerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Sphere- schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:21:
[...]

Jij soldeert geen SMD zeker? Een potje of stift met flux is onontbeerlijk.
Och, ik soldeer vaak smd en ik moet zeggen dat het inderdaad erg fijn is, maar zonder kan ook :-P
Heb met mijn oude bout zelfs nog gesoldeerd zonder temperatuurcontrole. Dat ding was stuk en werd zo heet dat het handvat niet vast te houden was.
Maar als je met beleid doet dan kun je heel snel en soepel de componenten precies op temperatuur krijgen en vastzetten.
Probleem is alleen dat je wel af en toe iets doorbrand als je wat minder snel bent.

Met een goede bout lukt het nog makkelijker zonder flux, maar met flux is veeeeeeel fijner :-D

SMD is trouwens uitzondering, denk niet dat er veel hobbyisten zijn die dat vaak in handen hebben.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:33
Als je punt te heet wordt oxideert je punt kapot.
Zoveel dingen waar ze langer goed van blijven, kan wel door blijven gaan hier :P

Als je serieus soldeert moet je gewoon een geregelde weller kopen.
Of hetelucht/IR voor smd reparaties.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 04-06-2012 16:11 ]

Pagina: 1