Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo allemaal

Ik heb recent mijn computer gebouwt, waarbij ik mijn mobo+processor+geheugen uit de oude computer van een vriend heb gekregen. Deze hebben in zijn oude pc altijd naar behoren gewerkt.
Videokaart, voeding en behuizing zelf gekocht.
Toen der tijd tijdens het bouwen wat problemen gehad. even met het geheugen gespeeld en hij deed het wel (lees: van slots wisselen)

Nu kwam ik er vandaag achter dat mijn geheugen in single channel loopt terwijl mobo+geheugen dual channel ondersteunen (het geheugen was ook een dual channel kit)
Ik mijn computer opengehaald, en ik zag direct het probleem. Het geheugen zat in slot 1 en slot 3 (ik herrinerde me toen pas weer de problemen bij het in elkaar zetten)

Wat ik van de kleuren kan aflezen is dat slot 1 en 2 samen dual channel vormen, en 3 en 4. Ik het bankje uit 3 naar 2 verplaatst, en toen kwam het probleem weer naar boven, hij geeft problemen.

Probleem: de computer geeft geen beeld. Geen bios, geen Windows. De computer start naar mijn weten wel op, in zoverre dat hij begint met windows te starten. Dit kan ik weten door te testen met de powerknop: tijdens de bios gaat hij bij ingedrukt houden altijd eerder uit, zodra hij windows gaat laden duurt dat langer)

Tests gedaan:
1+2 werkt niet
1+3 werkt
1+4 werkt niet
2+3 werkt niet
2+4 werkt niet
3+4 werkt niet
1 en de andere eruit werkt
2 en de andere eruit werkt niet
3 en de andere eruit werkt
4 en de andere eruit werkt niet

Ik heb ook getest of allebij de bankjes het doen, maar ze doen het allebij (bij de tests in slot 1 en 3 de bankjes ook omgewisselt, alles werkt)

Wat kan ik hieruit opmaken? Tips? Als je noemt wat ik kan testen dan post ik zo snel mogelijk de test resultaten.

Dankjewel voor je hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door roger128 op 31-05-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Memtest86, minimaal 12 uur laten draaien. Als je geen fouten krijgt dan de reepjes in andere banken doen en weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Sorry voor de onduidelijkheid, ik dacht dat ik het erbij had gezet maar ik was fout

Zodra er staat "werkt niet" dan geeft mijn scherm geen beeld, geen bios, been windows niks.
Kan wel merken dat hij windows aan het laden is.

Voor de duidelijkheid: ik kan dus géén memtest86 draaien

Zal de FP even aanpassen

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
check je handleiding: 1,3 en 2,4 voor dual channel komt ook voor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Nee, want 1+3 geeft single channel aan in CPU-Z

Daar komt bij dat hij ook gewoon met 1 reepje in een slot moet kunnen draaien, dat staat los van dual channel. Hij draait dus ook niet met maar 1 reepje in 2 of in 4. Ik denk dat er een probleem ligt bij deze geheugen bays...

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ok, niet goed gelezen, geeft het bios ook single channel aan?

Wat je kunt proberen:
check of je bios de waardes van het geheugen (freq, voltage en timings) correct overneemt.
check of je geheugen in de lijst van getest geheugen staat op de website van de fabrikant.
zet het bios eens vast op een iets lagere freq.
zet de spanning voor het geheugen iets hoger in het bios.
Bios update.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
waar zie ik deze waardes?
Wat in de bios op lagere freq, het geheugen of de bios zelf (volgens mij kan dit niet maar zo staat het er)
En qua freq en spanning, wat is "ietsje"?

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Check je handleiding even, of download hem als je hem kwijt bent.

De eerste instelling van het geheugen zal nu 'AUTO' zijn, als je deze naar 'Manual' zet kun je instellingen veranderen.
Als de freq nu op 800 staat, terug naar 667
Begin met de spanning gelijk aan de specs van je geheugen, daarna in minimale stapjes verhogen.

één instelling veranderen per keer, en bedanken voor reacties hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
ik heb gekeken, ik heb een setting met DRAM voltage maar meer kon ik niet vinden

nog steeds op zoek naar de handleiding, maar dit wou ik gewoon eerst even testen.

Heb ook alle mogelijke geheugen-opties getest, ik zal mijn FP bijwerken. Het lijkt erop dat slot 2 en 4 roet in het eten gooien, zodra er in een van de twee (of allebij) een bankje gaat gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Ik heb het gevonden hoor.

Slot 1: A1
Slot 2: B1
Slot 3: A2
Slot 4: B2

Dus dit betekend dat hij in principe goed staat, MAAR:

"Due to CPU limitation, DDR2 1066 MHz is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per chanel only. For system stability, wen four DIMMs are installed, all DIMMs run at DDR2 800 MHz as the default setting"

Oftewel ze ondersteunen geen 1066 MHz in dual channel.

Mij volgende vraag, kan ik dit tweaken? Kan ik ze overklokken naar 1200 MHz (want die pakt hij geloof ik wel in DC)? of onderklokken naar 800 MHz, dan word m'n mem snelheid lager, weegt dat op tegen de snelheidswinst van dual channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat staat er niet. Er staat dat 1066MHz maar kanmet 1 DIMM per kanaal, maar dit is voor jou niet relevant, want je hebt maar 2 DIMMen.

Geheugensnelheden zijn iet zo heel boeiend, draai het gewoon op 800MHz, dat is meer dan snel genoeg. Die extra bandbreedte gebruik je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Hier praten ze over kanaal = a of b kanaal, bestaande uit A1 en A2 of B1 en B2. Hoe zet ik hem op 800 MHz, en moet hij het dan automatisch herkennen? qua dual channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga naar de bios, kijk bij de geheugen instellingen en stel het in op 800MHz. dual channel moet automatisch herkend worden als je de juiste sloten gebruikt.
Staan de DIMMen op de QVL trouwens of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Ik heb ze op 800 MHz gezet, maar GPU-z zegt nog steeds single channel. Wat is QVL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Toevallig je geheugen in je bios op unganged staan?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
roger128 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:14:
Ik heb ze op 800 MHz gezet, maar GPU-z zegt nog steeds single channel. Wat is QVL?
Qualified Vendor List, maar dat wist Google je ook te vertellen. Verschil tussen 800 of 1066 merk je weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Hallo alllemaal, daar ben ik weer

Ik heb nog wat nagezocht, wat blijkt nu, voor dual channel moet ik óf in A1 en B1 zetten, of in A2 en B2. Dit resulteert in Dual Channel. Wat niet kan is 2 dims op één kanaal zetten, oftewel 1 dimm in A1 en een in A2 of een in B1 en een in B2.

Maar

Bij mij doet hij het andersom. De handleiding zegt je kan wel in A1+B1/A2+B2 kan stoppen maar niet in A1+A2/B1+B2.
Het probleem is: hij doet het juist alleen maar andersom!

A1+A2 is de enige manier dat ik hem werkend kan krijgen, A1+B1, A2+B2 en B1+B2 doen het allemaal NIET

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
Zoals ik al aangaf. Staat je geheugen, ganged, of unganged? want:
Ganged is geforceerd Dual Channel (128bit) en UnGanged is geforceerd Single Channel (64bit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

BIOS updaten?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Ik ga vanavond weer kijken, heb je een tip waar dit kan staan? Vind het altijd zo lastig dat je geen screencaptures van je bios kan maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
Staat in de handleiding
http://support.asus.com/D...=nl-nl&m=M4A78-E&p=1&s=24
pagina 72

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/27041159/gangedunganged.png

[ Voor 25% gewijzigd door Biersteker op 01-06-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Hallo

Ik heb wat in m'n memorysettings geknoeit, dit is wat er uit komt:

Bank interleaving: disabled
Channel interleaving: disabled
Memclk tristate: disabled
Memory hole remapping: enabled (disabled gaat hij na het windows opstart logo (dus zegmaar op het moment dat je je gebruikers moet krijgen) het beeld uit en gaan al m'n fans als een gek draaien, direct stroom eraf gehaald en weer aan gezet:P
DTC Ungaged Mode: disabled
Power down enable: disabled

gedraait op zowel 800 MHz als 1067 MHz, maar hij pakt geen van beiden dual channel.

Dit komt ook omdat ik nog steeds alleen maar A1+A2 kan draaien, en voor dual channel heb ik A1+B1 of A2+B2 nodig, maar deze pakt hij gewoon niet.

Ik ben weer op een dood spoor, iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:03
Het is sowieso handig om alle specs te geven.

Heb je misschien mogelijkheid op een ander setje geheugen dat je kan proberen?

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
Nee, geen extra mobo om geheugen te testen en geen extra geheugen om mobo te testen...

Welke specs anders dan m'n mobo en geheugen heb je nodig? Specs van deze staan bovenaan, bij gekoppelde producten --> pricewatch --> speceficaties
Pagina: 1