Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95747

Topicstarter
Ik wil een nieuwe speakerset voor mijn pc aanschaffen. Naar aanleiding van de lovende reviews ben ik bij Audioengine uitgekomen. Nu komen de speakers in een kleine ruimte te staan, ongeveer 4 x 4,5m. Kan het dan zijn dat de A5+ te groot zijn voor deze ruimte, ik zit niet te wachten op onverwachte weerkaatsing en interferentie. Gebruik is trouwens voor films, series, muziek en af en toe wat games. Ik verwacht een mooi, goed gedefinieerd en neutraal geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

De A5 zal echt niet te groot zijn, maar ook met de A2 kun je een leuk feestje geven (uit ervaring). Verrassend leuke speakertjes.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 15:08

DjVe

Hatsaflats!

Edifier S2000 moet je ook zeker meenemen in je vergelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Te vroege reflecties heb je toch wel in een kleine ruimte (tenzij je grote hoornluidsprekers neemt). Met kleinere luidsprekers worden die niet minder.

Het is misschien ook een probleem dat je te veel bas hebt. Maar dat valt prima op te lossen met een equalizer.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 31-05-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25

GaMeOvEr

Is een hork.

4x4.5 zou ik toch niet bepaald een kleine ruimte noemen. Ok, het is geen volwaardige woonkamer, maar ik ken aanzienlijk kleinere hokjes. ;)

Lijkt mij dat de A5 daar absoluut geen probleem heeft.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95747

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties!

Even samenvatten: speaker formaat A5+ is geen probleem in die ruimte, mogelijk bas wegdraaien.
Edifier S2000 als alternatief, wordt het weer lastig, voornaamste verschil tussen A5 en de S2000 lijkt de losse versterker, am I correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De S2000 is qua klank een stuk neutraler (meer richting studio monitor) en heeft inderdaad een losse versterker (die overigens erg goed in opgebouwd qua componenten en constructie) met zowel analoge als digitale inputs. Ik prefereer een digitale input zeker boven een analoge als je een pc gaan aansluiten. Door de digitale geluidsuitgang van de pc te gebruiken verplaats je de omzetting naar analoog naar de DAC die in de versterker zit. Deze is van hogere kwaliteit dan de gemiddelde DAC op een mobo/geluidskaart. Ik heb een review geschreven over de S2000. Wellicht dat je daarmee je keuze bewuster kan maken!

productreview: Edifier S2000 2.0 Studio Speakers review door DjVe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Anoniem: 95747 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:29:

Even samenvatten: speaker formaat A5+ is geen probleem in die ruimte, mogelijk bas wegdraaien.
bas wegdraaien is zonde, dan ga je prutsen met het oorsponkelijke signaal en dat komt de kwaliteit van je muziek niet ten goede. Equalizers vind ik altijd uit den boze...

Akoestiek is altijd een groot punt in het hele audio wereldje, de beste manier om resoneringen te verminderen is (buiten veel geld pompen in oerdegelijke luidsprekers die qua kastconstructie enorm stijf zijn) tapijt, schilderijtjes, banken etc. alles wat trillingen vermindert helpt. Aangezien de A5 een basreflexpoortje heeft aan de achterkant kun je hier ook een sok of schuimrubber plug instoppen om eventuele overvloed aan lage frequenties te dempen.

Wat betreft de versterking, de A5's zijn actief en worden waarschijnlijk versterkt met een digitale amp. Dat betekent dat het signaal van bron tot speaker zelf in het digitale circuit blijft. Met andere woorden, je hebt geen DA conversie, het voordeel van je losse versterker bij de S2000 valt hier dus weg (mits je goede kwaliteit digitale bestanden gebruikt).

P.S. als je budget het toelaat kijk dan ook eens naar de Elac AM-150, deze zijn ook actief, kosten ongeveer €250,- euro per stuk en zijn in deze prijsklasse imo ongeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Guumuus op 01-06-2012 16:52 ]

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Guumuus schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:46:
[...]

Wat betreft de versterking, de A5's zijn actief en worden waarschijnlijk versterkt met een digitale amp. Dat betekent dat het signaal van bron tot speaker zelf in het digitale circuit blijft. Met andere woorden, je hebt geen DA conversie, het voordeel van je losse versterker bij de S2000 valt hier dus weg (mits je goede kwaliteit digitale bestanden gebruikt).
he...wat? Net als alle actieve speakers hebben ze gewoon een analoge ingang. Ik denk dat je bedoeld dat er een D klasse (in volksmond digitale versterker genoemd) versterking in zit wil niet zeggen dat ze digitaal aangestuurd worden hoor. Sterker nog de Audio Engine A5 zijn gewoon klasse A/B aangestuurd. Het enige digitale aan een klasse D versterking is de pulse generator. Dit soort versterkers worden gebruikt omdat ze efficiënte zijn qua vermogen (weinig warmteontwikkeling en dus uitermate geschikt in een gesloten kleine kast.

Waarom is die digitale ingang op een versterker dan handig? Je hebt een bron met digitale bestanden, die worden door je geluidskaart omgezet in een analoog signaal (DAC). Dat analoge signaal gaat de speaker in en wordt versterkt en uitgestuurd naar je speakers die het omzetten in trillingen.

Die Edifier heeft een digitale ingang, waardoor je de verwerking naar analoog van je bron naar de versterker/DAC van de Edifier haalt. Deze is van betere kwaliteit dan menig geluidskaart (on-board kaarten beginnen we nog niet eens over). Dus je omzetting van je digitale muziek naar analoog is al beter. Daarnaast heeft die Edifier ook een klasse D versterking, maar dan wel met een zeer degelijke voeding (meer reserves = strakkere weergave). De S200 gebruikt een klasse D versterking op basis van een LM3668 die bekend staan om haar flinke vermogen met goede klank eigenschappen. Zelfs mijn B&W CM1 (die behoorlijk wat vermogen vreten om goed te klinken), klonken echt goed op deze kleine versterker.

Het is sowieso wel handig om je versterking en speakers los te hebben. Het is beter te upgraden (andere speakers behoren tot de mogelijkheden) en tweakbaar (klasse D versterking en de DAC zijn heel goed te modden) :)

Ik zou zeker voor de Edifier gaan, het is alleen jammer dat de prijs de laaste maanden zo gestegen is. Ik heb de set voor €325 gekocht, terwijl hij nu voor minimaal €400 te krijgen is. Maar hij is het zeker wel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Guumuus schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:46:
[...]

Equalizers vind ik altijd uit den boze...
Hopeloos ouderwets standpunt. Een grafische EQ doet vaak meer kwaad dan goed, maar een stuk of drie bandjes parametrisch kunnen schitterend wat kamereffecten / staande golven wegkrijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

DjVe schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:18:
[...]

he...wat? Net als alle actieve speakers hebben ze gewoon een analoge ingang.
excuus, ik dacht dat er een zelfde soort amp werd gebruikt als in bijvoorbeeld de Dynaudio Xeo's welke volledig digitaal zijn. De S2000 heeft dus met die losse versterker met ingebouwde DAC inderdaad een meerwaarde ten opzichte van de A5... :)
JvS schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:21:
[...]

Hopeloos ouderwets standpunt. Een grafische EQ doet vaak meer kwaad dan goed, maar een stuk of drie bandjes parametrisch kunnen schitterend wat kamereffecten / staande golven wegkrijgen.
Dat mag jij vinden, ik ken er echter zat die zitten te klooien aan de toonregeling van hun versterkertje of in winamp allerlei rare presets gebruiken om het geluid wat op te pimpen en daar ben ik echt geen voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan zijn ze nog steeds niet altijd uit den boze toch? :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

True. Maar er zit wel een wezenlijk verschil in metingen verrichten middels bepaalde microfoontjes en software om zo wat aanpassingen te maken in een equalizer, dan op het gehoor aan wat knopjes draaien of wat schuifjes op en neer knallen...de opmerking "bas wegdraaien" kwam bij mij meer over als iets in de laatste categorie, vandaar dat ik er over begon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181727

Thread dredge, kennelijk had ik een 2e account op tweakers (foei!)

Ik ben ondertussen een half jaar verder maar ik heb nog geen speakers aangeschaft; de koop van een huis kwam er tussendoor. De Edifier S2000 was eigenlijk mijn 1e keus, maar deze set in een half jaar van 400,- naar 525,- euro gestegen en veel moeilijker verkrijgbaar (uit productie genomen??). Deze prijs wordt mij wat te gek worden, en heb mijn zoektocht hervat.

Extra bijkomstigheid is dat mijn nieuwe systeem een M-ITX wordt, ik kan hierin geen kwalitatief goede geluidskaart kwijt. Als het goed begrijp heb ik dan baat bij een speakerset met een losse DAC.
Wat is nu wijsheid? Een losse DAC aanschaffen en aparte set monitoren? of zijn er naast de Edifier s2000 nog vergelijkbare sets met bijgeleverde DAC? Het budget is 500 euro.

Ik kwam net bv de Pioneer S-DJ05 set tegen voor 420€, en wat goede reviews, zijn er hier ervaringen mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 181727 op 25-12-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

ratz

Gadgetgeek

Anoniem: 181727 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:22:
Thread dredge, kennelijk had ik een 2e account op tweakers (foei!)

Ik ben ondertussen een half jaar verder maar ik heb nog geen speakers aangeschaft; de koop van een huis kwam er tussendoor. De Edifier S2000 was eigenlijk mijn 1e keus, maar deze set in een half jaar van 400,- naar 525,- euro gestegen en veel moeilijker verkrijgbaar (uit productie genomen??). Deze prijs wordt mij wat te gek worden, en heb mijn zoektocht hervat.

Extra bijkomstigheid is dat mijn nieuwe systeem een M-ITX wordt, ik kan hierin geen kwalitatief goede geluidskaart kwijt. Als het goed begrijp heb ik dan baat bij een speakerset met een losse DAC.
Wat is nu wijsheid? Een losse DAC aanschaffen en aparte set monitoren? of zijn er naast de Edifier s2000 nog vergelijkbare sets met bijgeleverde DAC? Het budget is 500 euro.

Ik kwam net bv de Pioneer S-DJ05 set tegen voor 420€, en wat goede reviews, zijn er hier ervaringen mee?
Of je gaat gewoon voor de Audioengine A5+'s met de Audioengine D1 DAC. Heb ik recent als set aangeschaft en klinkt prima. Zou net een of 2 tientjes boven je budget uitkomen.

Fujifilm X100VI ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Pagina: 1