37Volt accu ontladen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 21:40
Omdat ik een behoorlijke noob ben met stroom en mijn antwoord niet via Google kon vinden bij deze de vraag hoe ik mijn accu het best kan ontladen.

Het gaat om de volgende accu:
http://www.batteryspace.c...ateafireretardantbag.aspx
High Power Polymer Li-Ion Battery: 37V 10Ah ( 370 Wh) 70A Drain Rate

Ik gebruik deze accu voor een halogeenlamp van 36V (400 Watt) en voor een andere lamp met 3 van zulke halogeenlampjes.

Als ik de accu volledig oplaad is die ongeveer 42 Volt en branden al mijn lampjes door.

Daarom wil ik een ander lampje bouwen met een Voltmetertje eraan, zodat ik de accu na volledig opladen iets kan ONTladen tot 38-39V (dan gaat het precies goed met die 36V halogeenlampjes).

Maar; wat moet ik nou voor lampje en fitting gaan gebruiken, opdat die niet ook constant doorbrand?
Moet ik dan een normale fitting nemen met een 230V gloeilamp o.i.d.?

[ Voor 3% gewijzigd door chieldeno op 31-05-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is het niet handiger iets inelkaar te draaien waardoor je halogeenlampjes nooit meer te veel energie kunnen opnemen? Lijkt me een betere oplossing dan accu-power verstoken eigenlijk. 33A is wel wat veel om lineair te reguleren, maar als je er alleen halogeenlampjes aanhangt kan je met een PWM-regeling al een heel eind komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 31-05-2012 17:46 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 21:40
Klinkt ingewikkeld, maar zoiets zou op de lange termijn inderdaad veel beter werken...

Hoe dan ook moet ik in de tussentijd een oplossing hebben, dus een simpel lampje bouwen met een voltmeter erop is zo gedaan.
Maar wat voor lamp, voltage, wattage etc. moet ik nou gebruiken..? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
1: een accu diep ontladen is slecht
2: je lamp zal echt niet lang blijven branden als die echt 400W is (bij een volle accu zal je lamp max 1 uur volle lichtsterkte geven, maar jij ontlaadt dat ding al 50%)
3: wat Sprite_tm zegt: zoek eens op PWM.

Van de andere kant: met zo'n ding: Afbeeldingslocatie: http://us.123rf.com/400wm/400/400/tko/tko0604/tko060400045/379635-een-250-watt-vermogen-weerstand-gebruikt-in-elektronische-schakelingen.jpg kun je je accu wel even ontladen binnen afzienbare tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:51
Zet er anders als tijdelijke oplossing een vermogensweerstand tussen die je spanning omlaagschroeft. Stookt wel een hoop energie op in warmte (doe je toch al met halogeen), maar het is stukken beter voor je accu, daarnaast is het ook nog goedkoop en makkelijk te maken en je hoeft er niet met je neus bovenop te zitten om te kijken of je accu al ver genoeg is ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 10:28
Wikipedia: Spanningsregelaar
Een lamp direct op een li-ion accu aansluiten kost je eerst je lampjes, en daarna je accu.
Je moet ook een schakeling maken die de stroom afsluit als de spanning onder de 30-33V duikt.
Als je onder de 27V komt dan kun je de accu namelijk weggooien.

[ Voor 58% gewijzigd door RocketKoen op 31-05-2012 18:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:51
RocketKoen, een spanningsregelaar moet wel ff (42-36) * 11 = 6 *11 = 66W verstoken. Er zijn er niet veel die dat kunnen, een geschakelde voeding zoals Sprite_tm voorstelde is veel beter en dan moet er idd nog iets van accubewaking aan hangen. Als het tijdelijk en snel moet gebeuren zou ik er voor de enkele lamp een vermogensweerstand van 100W met een weerstand van 0,5 ohm tussen zetten. dan staat er over t lampje een nette spanning van 36V als de accu opgeladen is en houd je je lampjes heel (heeft alleen nog geen beveiliging tegen ontladen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een heel andere benadering:
Is dit eigenlijk wel een probleem? Inderdaad is dit de eigenschap van alle accu's, nl. dat ze vol en onbelast ruim 15 % hogere spanning leveren dan de nominale waarde. Ook een autoaccu van 12 V heeft onbelast een klemspanning van zo'n 14 V en dat is nooit een probleem voor de apparatuur in de auto. Hier noem je lampjes van 36 V die even 42 V te verwerken krijgen, bijna 17 % meer dus en inderdaad fors hoger. Maar gaan ze daarop inderdaad aan de lopende band kapot, of verwacht je dit alleen maar? Dat is wel een wezenlijke vraag, voor eventjes is zo'n overspanning nl. geen enkel probleem en de spanning daalt vrij snel. En ook gewone gloeilampen voor de netspanning hebben wat dit betreft een ruime bovenmarge. Als je een normale marge rekent van 10%, dan zit die 17 % daar nog maar 7 % boven, en nogmaals, waarschijnlijk maar voor even.

Die vermogensweerstand is een wel aardige oplossing, maar is slechts geschikt voor één lampje. Voor meerdere lampjes zou je dus voor elk een weerstand moeten zetten. Bijkomstigheid, ook een beetje zonde van het vermogensverlies. Maar kortom, zou het kunnen zijn dat die apen en beren die je hier denkt te zien, er in werkelijkheid helemaal niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

Part

Helemaal niets.....

Als die lampen voor 36 volt gemaakt zijn dan gaat er bij 42 volt ongeveer 500 tot 545 watt door de lamp. Dat is fors meer dan de 400 watt waar voor ze voor ontworpen zijn.
Je kan het niet vergelijken met auto lampen en apparatuur. Daar staat wel 12 volt op omdat we dat zo gewend zijn maar het is gemaakt voor 14,6 volt en pieken die zelfs iets hoger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heb je wel gelijk in, maar naast een toch wel zekere marge duurt die overspanning misschien maar heel kort. En dan kunnen ze dat gewoon hebben. Dat is wat ik hoofdzakelijk bedoel. In verband hiermee vroeg ik aan TS of de lampen inderdaad eraan sneuvelen of dat het alleen maar door hem wordt gevreesd.

Ik heb mijn betoog zoals je kan lezen ook zeker niet met grote stelligheid geponeerd, maar slechts in termen van misschien. Wat TS schetst is in elk geval een forse belasting waarvan ik inschat dat deze heel snel de spanning doet dalen tot ongeveer de nominaalspanning. Ik zou hem willen adviseren om, als hij dit nog niet heeft gedaan, na inschakelen de klemspanning te observeren om te zien hoe lang die overspanning nou echt duurt. Paar seconden of beduidend langer. Misschien kan je dan een boel rompslomp achterwege laten, misschien ook niet.

Als je de lampen niet wil wagen aan dit experiment, dan kun je met een beetje inventiviteit vast wel een manier vinden om de accu met iets anders te belasten wat niet gauw kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07 11:01

Infant

It's a floating Dino!

Het makkelijks is een weerstand inderdaad, wel wat lomp.... maar gaat nog goed. Je wilt dan maximaal 42V - 36V = 6V spanningsval hebben bij 11.1A = Ongeveer 70 Watt.

Als je nou 4x40W 12V halogeen lampjes parallel zet (die heb je vast wel), en die in serie met de 36V halogeen unit... dan ben je er denk ik ook wel. Da's namelijk 5x3.6Ohm parralel = 1.2 Ohm, bij 11.1A max is ~10V spanningsval.... give or take.

Edit: 42-36 = 8... 8)7

Okee, je kunt een flinke zoot Halogeen lampjes als weerstand gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Infant op 03-06-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Part schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:16:
Als die lampen voor 36 volt gemaakt zijn dan gaat er bij 42 volt ongeveer 500 tot 545 watt door de lamp.
Maar die 42V is de spanning onbelast, best kans dat zodra je de lampen aansluit deze al meteen een stuk naar beneden klapt. Als de lampen echter doorbranden op moment van aansluiten zou je een soort softstart circuitje ertussen moeten zetten, hoef je ook niet continu vermogen te verstoken via een weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

Part

Helemaal niets.....

Nielson schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:48:
[...]
Maar die 42V is de spanning onbelast, best kans dat zodra je de lampen aansluit deze al meteen een stuk naar beneden klapt. Als de lampen echter doorbranden op moment van aansluiten zou je een soort softstart circuitje ertussen moeten zetten, hoef je ook niet continu vermogen te verstoken via een weerstand.
Dat inklappen valt wel mee bij deze accu's
De inwendige weerstand is <10mΩ per cell.
Er staan er 10 in serie dus totaal <0,1Ω
0,1Ω x ~12A = ~1.2 volt max.
In de berekening van 500 tot 545 watt heb ik daar al rekening mee gehouden.
Pas na ongeveer 4 minuten zal het vermogen onder de 500 watt zakken door het ontladen van de accu (of het doorbranden van de lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:48:
[...]
Je hebt zo te zien mijn commentaar niet gelezen, want dit is precies hetzelfde wat ik ook probeerde duidelijk te maken en met mijn advies om die spanning eens te observeren wat betreft de vraag hoe lang na inschakeling die overspanning echt duurt (zie bovenstaand bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je vier 400 Watt lampen aan een lipo accu hangt?
Je accu is dan in 12 minuten leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de meest extreme maglite ooit gemaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330656