Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2020
Goede dag Dames en Heren,

Heb een lopend probleem.
We hebben oude (6+) Windows clienten omgebouwd om buiten het domein om in een eigen VLAN op te starten. Deze starten vervolgens een vervangende shell op (niet Explorer) om alleen de opties RDP (naar een interne Terminal Server) en Shutdown weer te geven.

Alles functioneerd, maar er is nog één irritatie.
Nu de Systemen uit het domein zijn word de NIC heeeel laat pas opgestart. Waardoor er onnodig veel op de knop voor RDP geklikt word.
Weet iemand hoe je de NIC binnen Windows XP een hogere prioriteit geeft in de Boot-lijst?

In hoopvolle afwachting,

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33
Wat is heel laat? Normaliter is je NIC al vrij vroeg up om het simpele feit voor je boot/logon eventueel op een domain. Is het systeem niet gewoon relatief traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Erm, vziw worden de hardwaredrivers allemaal geladen voordat de shell laadt. Of je moet bedoelden dat het lang duurt voordat de netwerkverbinding tot stand komt, dat is me niet helemaal duidelijk.

Anyways: waarom niet het opstarten van die shell vertragen middels het aanroepen vanaf een command line, voorafgegaan door een sleep-commando? Dan ben je er ook gok ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
Ow mocht dit niet duidelijk zijn... de client is uit het domein. De login naar Terminal Server is wel het domein in.

De NIC word daardoor waarschijnlijk ook zo laat gelanceerd.
De problemen zijn weg als we hem domein member zouden maken, maar dan krijg hij zoveel voor de kiezen dat het 5 minuten duurt om op te starten.

Huidige 2 á 3 minuten is dan nog steeds interessant.

[ Voor 53% gewijzigd door InferisDCB op 31-05-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
InferisDCB schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:53:
Ow mocht dit niet duidelijk zijn... de client is uit het domein. De login naar Terminal Server is wel het domein in.

De NIC word daardoor waarschijnlijk ook zo laat gelanceerd.
Dat heeft daar niet mee te maken.

Maar goed, dan config je die dingen even met de localGPO (gpedit.msc) zodat de 'wait for network at startup' optie ook weer aan staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Of je zet de group policy service even helemaal uit en test dan. Dat is een service die onder het system account draait, maar er zijn online tools te vinden die je een command prompt geven waarbij je als system ingelogd bent.

Werkt als een tierelier, je krijgt alleen een service error melding bij de boot omdat de service niet opgestart is en windows dat wel verwacht. Zo hou ik onze lokale IT afdeling ook op afstand - op mijn desktop heb ik local admin nodig voor mijn werk, maar de group policy client haalt dat iedere keer weer weg. Normaal gesproken dan ;)

Voordat ik gezeik over me heen krijg: Dit alles met volledig medeweten van mijn direct leidinggevende en ook van diens baas.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 31-05-2012 23:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

Duinkonijn

Huh?

op wat voor switch zitten ze aangesloten?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
alt-92 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:12:
[...]

Dat heeft daar niet mee te maken.

Maar goed, dan config je die dingen even met de localGPO (gpedit.msc) zodat de 'wait for network at startup' optie ook weer aan staat.
Stom dat ik hier niet aan gedacht heb.
Heb tot nu toe gezocht naar een register instelling.

Ga met dit idee aan de slag, zou het moeten oplossen.

[ Voor 0% gewijzigd door InferisDCB op 01-06-2012 09:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
@backslash (alt-92)
De genoemde "wait for network at startup" controleerd het opstarten van de netwerkkaart niet de connectie met het netwerk.

@The Eagle
Het systeem is uit het domein en alle Domein Group Policies zijn verwijderd. Heb dit ook al getest met een schoon geinstalleerde computer.

@Duinkonijn
Alles draait op 1Gbps

De systeem startup is nu snel en soepel, alleen de netwerkconnectie word pas opgestart na de login (die overigens ook geautomatiseerd is).
Wanneer de systemen in het domein zitten is dit niet zo. Dan word de netwerkconnectie opgestart voor dat de gebruiker mag inloggen. Dit feit willen we eigenlijk nu (buiten het domein) ook realiseren, maar hebben nog niet kunnen achterhalen hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Duinkonijn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:52:
op wat voor switch zitten ze aangesloten?
jij denkt aan een STP-block wegens niet portfast?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

InferisDCB schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:00:
Wanneer de systemen in het domein zitten is dit niet zo. Dan word de netwerkconnectie opgestart voor dat de gebruiker mag inloggen. Dit feit willen we eigenlijk nu (buiten het domein) ook realiseren, maar hebben nog niet kunnen achterhalen hoe.
Daarom moet je de setting die Alt al aangaf enablen binnen je lokale policy's. Dat is nl. exact wat die instelling doet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
Ben nog verder wezen zoeken...

Ook MS geeft inderdaad aan dat de policy "wait for network at startup" het zou fixen.
Hieruit begrijp ik dus dat de automatische login om deze policy heen gaat.

Heb ook gezien dat de netwerkconnectie nu sneller 'live' word.

Ik ga verder zoeken, Toch bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

InferisDCB schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:22:
Ook MS geeft inderdaad aan dat de policy "wait for network at startup" het zou fixen.
Hieruit begrijp ik dus dat de automatische login om deze policy heen gaat.
Dat snap ik even niet... Die optie zorgt ervoor dat windows wacht met het aanloggen van gebruikers totdat het netwerk volledig geinititaliseerd is. (ongeacht dus een "echte" gebruiker, of via autologon).

Waar heb jij gevonden dat autologon een policy kan omzeilen?

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 01-06-2012 13:41 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

Duinkonijn

Huh?

elTigro schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:21:
[...]

jij denkt aan een STP-block wegens niet portfast?
Ja, klopt :)
InferisDCB schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:00:

@Duinkonijn
Alles draait op 1Gbps
Het ging mij meer om het type switch.. voor rdp is een 10mbit hub nog overkill

[ Voor 41% gewijzigd door Duinkonijn op 01-06-2012 13:53 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
Question Mark schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:41:
[...]

Dat snap ik even niet... Die optie zorgt ervoor dat windows wacht met het aanloggen van gebruikers totdat het netwerk volledig geinititaliseerd is. (ongeacht dus een "echte" gebruiker, of via autologon).

Waar heb jij gevonden dat autologon een policy kan omzeilen?
We hebben autologon lopen via een register aanpassing.
Ik zie dat deze gewoon gestart word zonder dat de netwerkconnectie live is. Het account waarmee automatisch ingelogd word is ook een lokaal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die logon, da's toch een service als ik me niet vergis? If so, dan kun je die service afhankelijk maken van een andere service (de service die je NIC aanstuurt), en dan ben je er denk ik :)

Overigens kan ik er helemaal naast zitten met mijn services, maar dat weet je met wat gegoogle zo :)

Pagina: 1