Het idee zelf is niet ver gezocht maar het implementeren vergt de juiste combinatie van hardware en software. En ja die combinatie heb je niet zomaar bij elkaar. Sowieso zijn er meerdere ontwerpen mogelijk waarbij het steeds op een ander vlak wordt opgelost.
De simpelste ontwerp zou zijn een Hyper-V cluster met CSV die tegen een storage laag praat die op zijn beurt 2 storage devices aanstuurt. De storage laag zal dan uitval van een storage device moeten opvangen zodat het cluster niks merkt. Vanuit de high-end markt weet ik dat NetApp en HP hier producten voor hebben maar of er ook producten zijn die meer richting klein bedrijf en particulier gaan, geen idee.
Het zou bijvoorbeeld ook te bereiken kunnen zijn met een Hyper-V cluster, dubbel storage netwerk naar je dubbel uitgevoerde storage devices die de data
synchroon wegschrijven. Node a van het cluster ziet enkel storage device a en node b enkel storage device b. In het cluster draait elke VM in een eigen resource groep, met eigen disk. Wanneer het cluster merkt niet meer bij de disk te kunnen wordt er een failover geïnitieerd waardoor de andere node met het andere storage device de resrouce groep weer opstart.
Beide situaties zal bij hardware matige uitval van een Hyper-V node de VM's even abrupt uitzijn en daarna weer worden opgestart door het cluster. Oftewel geen clean shutdown van VM Os!
Overigens is de replicatie geen probleem, dat werkt al, het is puur de failover in geval van fouten.
Dan script je toch dat bij een failover je naar een andere storage gaat wijzen.
Nu ik dit typ kom ik op een volgende gedachte.
Kan ik geen gebruik maken van DFS (icm replicatie) om de VHD files van de VM's te hosten?
Wat betreft DFS replicatie, dit is asynchroon en er is dus altijd data weg als een DFS node uitvalt.
Hyper-V 3 wat in Windows Server 2012 komt heeft mogelijkheden om tussen Hyper-V nodes een VM te syncen en ook andere features die Hyper-V 2 niet kent. Release candidate Server 2012 zou volgens Webwereld te downloaden zijn per vandaag op MSDN.
Maar in wat voor omgeving ben je bezig? Particulier, klein-, midden- of grootbedrijf?
[
Voor 12% gewijzigd door
Trubo op 01-06-2012 17:41
]