Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sjender101
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-08-2022
Goede middag allemaal!

Ik heb 2 Windows servers (2008 R2) die ik gebruik voor storage,
Op 1 van de 2 draait nu een iSCSI target die een HYPER-V omgeving voorziet van harde schijven.

Nu is het natuurlijk zo dat als die ene storage server offline gaat dat heel de HYPER-V omgeving meegaat (alle virtual machines).

Is het mogelijk om de 2e storage server zo in te richten dat deze de taken direct overneemt van de de 1e storage server?
Door middel van een HA iSCSI target of misschien op een andere manier?

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Denk dat je er dan een cluster van moet maken en dan van daaruit een iscsi connectie maken.

Misschien heb je hier wat aan: http://social.technet.mic...8-4dbe-bf43-f753a111c921/

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Wat je nodig hebt is "CSV".
Wikipedia: Cluster Shared Volumes
standaard onderdeel van een ms cluster in 2k8r2

• sjender101
Top, ik ga dit even uitproberen.
CSV ziet er goed uit.

Ik ben nu 2 testservers aan het voorbereiden hierop.

1 vraagje nog:
Als storage1 uitvalt, zal storage2 dit overnemen.
Echter, hoe ziet de synchronisatie eruit? Regelt MS dit zelf?

Verwijderd

check hier eens http://www.aidanfinn.com/?page_id=10027

en dan--> How to Build a Hyper-V Cluster Using the Microsoft iSCSI Software Target v3.3

• sjender101
Ik heb nu de CSV draaiend.
In mijn testomgeving heb ik nu van beide storage units de betreffende LUN ingesteld als CSV disk.

Volgens mij ben ik er zo niet niet.
Ik wil namelijk dat LUN2 het direct overneemt als LUN1 de geest geeft door een dode harde schijf of iets dergelijks.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat ga je pas kunnen doen vanaf W8 server, en dan moet je nog steeds shared storage hebben (dus 1 doos met schijven) die je met beide W8 fileservers kan bereiken.

Dus HV cluster > Fileserver cluster > Shared storage.

• sjender101
OK, mijn originele vraag was:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat iSCSI2 het overneemt van iSCSI1 als iSCSI1 de mist in gaat.
Dit gaat dus niet?
Hoe is het dan mogelijk om een HA Hyper-V te krijgen?
Je bent altijd afhankelijk van 1 storage machine?

edit: MS zegt verder over CSV:

Resiliency is increased, because the cluster can respond correctly even if connectivity between one node and the SAN is interrupted, or part of a network is down. The cluster will re-route the Cluster Shared Volumes communication through an intact part of the SAN or network.

Wat wordt daar dan precies mee bedoelt?

[ Voor 41% gewijzigd door sjender101 op 01-06-2012 15:22 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Daar hebben ze het over netwerk connectivity, dus niet dat je hele SAN (of iSCSI host in dit geval) down gaat. Dus nee, uit de doos kun je nu niet met Hyper V voor iSCSI HA zorgen. Als je dat wilt heb je SAN storage nodig die dat ingebouwd heeft (dus storage replication etc).

• sjender101
Wat ik wil lijkt me niet zo heel ver gezocht toch?

Overigens is de replicatie geen probleem, dat werkt al, het is puur de failover in geval van fouten.

Nu ik dit typ kom ik op een volgende gedachte.
Kan ik geen gebruik maken van DFS (icm replicatie) om de VHD files van de VM's te hosten?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

DFS en replicatie is, wat ik mij er van kan herinneren, niet zo'n hele vriendelijke combinatie, maar dat kan ondertussen veranderd zijn.

Het mooiste is gewoon 2 storage bakken (MSA, LeftHand etc.) die mirror zijn. Dan heb je heel dat gedoe niet met (Windows) software voor HA niet. Dat zou mij een prettiger gevoel geven iig ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:52
sjender101 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:32:
Wat ik wil lijkt me niet zo heel ver gezocht toch?
Het idee zelf is niet ver gezocht maar het implementeren vergt de juiste combinatie van hardware en software. En ja die combinatie heb je niet zomaar bij elkaar. Sowieso zijn er meerdere ontwerpen mogelijk waarbij het steeds op een ander vlak wordt opgelost.

De simpelste ontwerp zou zijn een Hyper-V cluster met CSV die tegen een storage laag praat die op zijn beurt 2 storage devices aanstuurt. De storage laag zal dan uitval van een storage device moeten opvangen zodat het cluster niks merkt. Vanuit de high-end markt weet ik dat NetApp en HP hier producten voor hebben maar of er ook producten zijn die meer richting klein bedrijf en particulier gaan, geen idee.

Het zou bijvoorbeeld ook te bereiken kunnen zijn met een Hyper-V cluster, dubbel storage netwerk naar je dubbel uitgevoerde storage devices die de data synchroon wegschrijven. Node a van het cluster ziet enkel storage device a en node b enkel storage device b. In het cluster draait elke VM in een eigen resource groep, met eigen disk. Wanneer het cluster merkt niet meer bij de disk te kunnen wordt er een failover geïnitieerd waardoor de andere node met het andere storage device de resrouce groep weer opstart.

Beide situaties zal bij hardware matige uitval van een Hyper-V node de VM's even abrupt uitzijn en daarna weer worden opgestart door het cluster. Oftewel geen clean shutdown van VM Os!
Overigens is de replicatie geen probleem, dat werkt al, het is puur de failover in geval van fouten.
Dan script je toch dat bij een failover je naar een andere storage gaat wijzen.
Nu ik dit typ kom ik op een volgende gedachte.
Kan ik geen gebruik maken van DFS (icm replicatie) om de VHD files van de VM's te hosten?
Wat betreft DFS replicatie, dit is asynchroon en er is dus altijd data weg als een DFS node uitvalt.

Hyper-V 3 wat in Windows Server 2012 komt heeft mogelijkheden om tussen Hyper-V nodes een VM te syncen en ook andere features die Hyper-V 2 niet kent. Release candidate Server 2012 zou volgens Webwereld te downloaden zijn per vandaag op MSDN.

Maar in wat voor omgeving ben je bezig? Particulier, klein-, midden- of grootbedrijf?

[ Voor 12% gewijzigd door Trubo op 01-06-2012 17:41 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Trubo schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:26:
[...]
De storage laag zal dan uitval van een storage device moeten opvangen zodat het cluster niks merkt. Vanuit de high-end markt weet ik dat NetApp en HP hier producten voor hebben maar of er ook producten zijn die meer richting klein bedrijf en particulier gaan, geen idee.
HP Lefthand san's kunnen dit, en die zijn met name bedoeld voor wat kleinere ondernemingen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1