Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik zit de laatste tijd met een probleem dat de pc te warm word.

Heb de FAQ in cooling gelezen, fans schoongemaakt, verplaatst en veschillende snelheden geprobeerd.

Nog altijd ingame, blijft de temp oplopen tot 100 graden.

Heb nieuwe koelpasta op de cpu en gpu gedaan ( alles goed schoongemaakt )

Gebruik speedfan om te monitoren.

Ik heb deze kast

http://store.antec.com/Pr...red/0-761345-15900-5.aspx

Aan de voorkant zitten 2 fans( high ) ( intake ) de bovenste van de 2 heb ik naar boven geplaatst. Heb er nu dus 1
onderin ( intake ) voor de airflow van onderuit, en 1 bovenin ( intake ) die dus ook over de processor en mem blaast.

Aan de achterzijde( high ) , op dezelfde hoogte als de bovenste front intake, blaast er een uit. Dus de koele lucht over de processor, gaat er aan de achterzijde uit.

Op de processor zit een fan, die blaast in het koelblok.

In de sidepanel zit een fan ( high ) die blaast IN zodat ie de graka en mobo koelt.

Op top zit een grote, die blaast uit ( low )

Denk dat ik qua fans en airflow goed zit? Zijn allemaal stock coolers maar op mijn systeem, dualcore met een 512 mb graka en 4 gig geheugen zal dit toch voldoende moeten zijn?

Vraag me dit af nu, omdat mijn game systeem, 970 extreme 3 met quadcore en 1 gb graka / 8 gb geheugen al retour is leverancier, mobo defect. Zal niet zijn door de temp aangezien een quadcore ook zou uitvallen en deze van de ene op de andere dag uitviel op display driver error, herstelde, en toen bsod gaf. Twee weken na aanschaf. Liep top op 60 fps ultra gamen en ineens einde oefening.

Wil dus zeker weten dat mijn koeling voldoende is / voor als ik mijn game systeem terug krijg en weer inbouw.

Aanbevelingen tot mugen koelers enz hebben geen nut. Kan er niets aan uitgeven. En ben er eigenlijk van overtuigd dat de kast en de huidige koelers voldoende moeten zijn? Nu bijvoorbeeld is de omgevingstemp 22 graden. Toch loopt mijn systeem op tot 70 idle ingame en 100+ in raid.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Lijkt me dat je mounting gewoon verkeerd zit. Als je zulke hoge temperaturen haalt maakt je koeler onvoldoende contact. Teveel/te weinig koelpasta of een slecht aangedraaid schroefje kunnen voldoende zijn. Overigens meld je hier niet welke processor je hebt en welk programma je hebt gebruikt om deze temperaturen te constateren...

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:08:
De temperatuur van wat? GPU? Niet abnormaal. CPU? Dat de PC zichzelf nog niet afsluit...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
programma zoals vermeld is speedfan

processor is een dualcore amd

heb net de koelpasta opnieuw aangebracht. Aan het dunne gelijk gespreide laagje te zien had ik
het de eerste keer goed gedaan. Alsnog, opnieuw aangebracht. Alles opnieuw vastgezet en nagekeken.

Idle ingame nu 50 Graden maar hier begon het gisteren ook mee. Eerst 50, 2 uur later 100 en ging niet meer omlaag.

Idle ingame zou 35 moeten zijn denk ik zo, en stressed max 80 op ultra?

Verwijderd

Topicstarter
Big Womly schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:55:
[...]

De temperatuur van wat? GPU? Niet abnormaal. CPU? Dat de PC zichzelf nog niet afsluit...
cpu. 100 graden, daarna sluit ik game af. Bij 105 valt ie uit op overtemp.

de cpu op dit moment is 50 graden, gpu 46.

Ook bij de gpu heb ik het koelblok / fam helemaal schoon gemaakt en nieuwe pasta aangebracht

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Als je CPU zo heet wordt, voel dan eens aan je koelblok? (voorzichtig)
Als je je poten brand, dan zit je koelblok goed. Als het koelblok niet heel is, zit hij niet goed vast.

Ook heb je echt een overkill aan fans. En de balans tussen in en uitblazen is ver te zoeken.
Let er op dat het volume dat je je kast in blaast, ongeveer gelijk moet zijn aan de lucht die je er uit blaast.

Wat helemaal slecht is, is dat de balans heel erg richting inblaas ligt.
Het hoofddoel van koeling is niet om koele lucht aan te voeren, maar om warme lucht af te voeren.

TheS4ndm4n#1919

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Teneerste: draai je bovenste fan weer om!

Dat ding zuigt lucht als geen ander, en hoort prima te kunnen koelen.

Ook zit waatschijnlijk je koelblok of onder het stof, of verkeerd geplaatst. Teveel koelpasta kan het ook zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Koen, dank voor je bericht.

Ik voel altijd aan het blok als ie zo warm is, en koelblok is dan heet. Niet zo heet dat ik mijn vingers brand, maar voelt behoorlijk heet aan. Neem aan dat koelblok dan goed zit. Kan trouwens ook maar op 1 manier, en klem gaat goed "om" dus hij zit goed vast :)

Over het overkill aan fans, dit zijn behalve de sidefan, de standaard fans in deze kast. Er is plaats voor een sidefan, dus deze heb ik ook geplaatst.

Als ik aan de bovenzijde / achterzijde voel dan komt er een serieuze luchtstroom uit. Zo hard dat ik geen aansteker aan kan houden in de buurt ervan. Als ik dan aan de binnenzijde voel, dan zuigen de 2 intake fans
een ongeveer gelijke hoeveelheid lucht aan ( wat ik zo kan inschatten met mijn hand :) )

de front fans draaien op high, wat ook aanbevolen is. De rear en top op mid / low. Dus uiteindelijk komt er meer koele lucht in dan dat er warme uitgaat.

Heb hier al eens mee liggen spelen. Front high rear high top mid en alle varianten, geen verandering.

De sidefan draait op high, haal ik deze weg stijgt de temp, zet ik deze op low of med, zelfde. Dus ook die zal goed functioneren.

Snap dat de verhouding in / out goed moet zijn, en dat het ver te zoeken is wat wel en niet goed is. Begrijp ook dat je een negatieve airflow kan krijgen door te veel of verkeerd geplaatste fans. Maar als ik in de kast voel, met de voorkant midden beugels eruit, dan gaat de lucht netjes door de kast heen. Of die op een of andere manier negatief is, of elkaar canceled, weet ik natuurlijk niet.

Punt is, met dit systeem koelt er iets al niet goed, laat staan als ik dadelijk een game systeem er in zet als het terug komt. Zit ik misschien na 2 weken weer met een defect.

Aangezien mijn game meer graka gebruikt dan processor, zal ik met een 1 gb radeon 6850 en een quadcore op 3.4 ghz met 8 gb geheugen wel goed zitten, processor word dan niet meer zo gestressed, graka kan het makkelijk aan. Toch ben ik huivering, aangezien mijn nieuwe mobo, de extreme 3 nu al rma is naar leverancier. En waardoor zal ik nooit weten, maar naar mijn temps nu op het oude systeem, zou het best eens kortsluiting door oververhitting kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:25:
Teneerste: draai je bovenste fan weer om!

Dat ding zuigt lucht als geen ander, en hoort prima te kunnen koelen.

Ook zit waatschijnlijk je koelblok of onder het stof, of verkeerd geplaatst. Teveel koelpasta kan het ook zijn.
bovenste fan omdraaien? Die zit er standaard in om uit te blazen, net als de rear fan erachter. En alles wat ik heb gegoogled vertelde me dat deze goed zat zo?

Die zitten er toch voor uitblazen, koude lucht er voor in, boven eruit? Zou wel heel krom zijn als ik de bovenste laat inblazen en de rear alleen uit?

Kan verkeerd zitten hiermee, maar het lijkt me niet.

Koelblok is schoon, pasta is ook opnieuw aangebracht en zit naar mijn weten goed.

Temp was half uur geleden 50 graden, nu alweer 65, idle ingame.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

een Antec 900 is een prima game kast, heb 'm zelf ook, en mijn hexa core AMD wordt in game hooguit 60 graden, en dan draai ik alles op vol vermogen. Idle is hij ongeveer 25-30 graden.

People as things, that’s where it starts.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:16:
Wat helemaal slecht is, is dat de balans heel erg richting inblaas ligt.
Het hoofddoel van koeling is niet om koele lucht aan te voeren, maar om warme lucht af te voeren.
Nou, over het algemeen is het juist aan te raden iets meer intake dan output te hebben. Hierdoor krijg je een lichte overdruk in de kant wat stof ophoping reduceert. Wel moet je erop letten dat het enigszins in balans is (bij gelijke fans bv. 3 in, 2 uit) en de overall airflow klopt (meestal intakes voorin en laag in de kast, output achter/bovenin).

@Playdoh: misschien een overbodige/domme vraag, maar draait de CPU fan ook naar behoren?

[ Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 31-05-2012 13:33 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Nou, over het algemeen is het juist aan te raden iets meer intake dan output te hebben. Hierdoor krijg je een lichte overdruk in de kant wat stof ophoping reduceert. Wel moet je erop letten dat het enigszins in balans is (bij gelijke fans bv. 3 in, 2 uit) en de overall airflow klopt (meestal intakes voorin en laag in de kast, output achter/bovenin).

@Playdoh: misschien een overbodige/domme vraag, maar draait de CPU fan ook naar behoren?
Mijn dank voor deze bevestiging _/-\o_

de cpu fan zit goed vast en draait goed. Deze blaast IN het koelblok aangezien ik al wat gelezen had over in en uit, heb ik em toch in laten blazen. dacht misschien aan een faulty fan, en heb er een andere opgezet, zelfde resultaat.

Zoals ik al zei, zijn allemaal stock koelers maar ze werken denk ik naar behoren en hoor heen gekke / ratelende geluiden.

Zoals te zien op de foto in start topic, heeft de voorkant 2 fans ( blokken die je er uit kan halen )

Ik heb nu 1 van de fans bovenin gezet, voor meer airflow OVER de processor, die er dan op dezelfde hoogte achter uitgaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2012 13:38 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Dat lijkt mij meer dan voldoende airflow in je case. Neem aan dat er geen enorme stofnesten in je CPU koelblok zitten, aangezien je ook al met de koelpasta aan de gang bent geweest. Misschien eens de moeite waard om met behulp van CPU-Z te kijken wat voor een voltage er door de CPU gejaagd wordt. Misschien dat er door een fout ergens een veel te hoog voltage over je CPU staat, wat misschien de hoge temperaturen kan verklaren.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

mickjuh

Good news everyone!

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:08:
Ik zit de laatste tijd met een probleem dat de pc te warm word.
Heb de FAQ in cooling gelezen, fans schoongemaakt, verplaatst en veschillende snelheden geprobeerd.
Ik zit dus eigenlijk sinds deze week met hetzelfde probleem. Heb een andere kast; Antec Performance One P183 met standaard koelers er op. Mijn CPU geeft in de bios 85-95 graden aan.

Dit systeem draait ook al 2 jaar prima, zit niet veel stof aan de binnenkant. De CPU koeler draait ook gewoon goed maar kan ook niet zeggen dat er veel warme lucht van de CPU koeler af komt.

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2025

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Zoals ik het altijd doe (met resultaat) horen je fans zo;

Fans onderin, moeten de lucht UIT je kast blazen (maar deze kan naar mijn idee als enigste omgedraaid worden, koude lucht zakt dus koude lucht kan eventueel vanaf onderen in de kast worden geblazen)
Fans bovenin, moeten de lucht UIT je kast blazen
Fans achterin, moeten de lucht UIT je kast blazen
Fans voorin, moeten de lucht IN je kast blazen
Fans van je cpu, moeten de lucht richting achterkant van de kast blazen!

[ Voor 18% gewijzigd door Mu.siQ op 31-05-2012 14:03 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:58:
Dat lijkt mij meer dan voldoende airflow in je case. Neem aan dat er geen enorme stofnesten in je CPU koelblok zitten, aangezien je ook al met de koelpasta aan de gang bent geweest. Misschien eens de moeite waard om met behulp van CPU-Z te kijken wat voor een voltage er door de CPU gejaagd wordt. Misschien dat er door een fout ergens een veel te hoog voltage over je CPU staat, wat misschien de hoge temperaturen kan verklaren.
dit zal ik vanavond even testen en posten, moet zo werken 8)7

er zit een nieuwe voeding in / 5 dagen. Omdat de oude, sinds ik alles had vervangen behalve de voeding, te laag was.

En nee, er zit nergens meer stof, helemaal schoongemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Mu.siQ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:03:
Zoals ik het altijd doe (met resultaat) horen je fans zo;

Fans onderin, moeten de lucht UIT je kast blazen (maar deze kan naar mijn idee als enigste omgedraaid worden, koude lucht zakt dus koude lucht kan eventueel vanaf onderen in de kast worden geblazen)
Fans bovenin, moeten de lucht UIT je kast blazen
Fans achterin, moeten de lucht UIT je kast blazen
Fans voorin, moeten de lucht IN je kast blazen
Fans van je cpu, moeten de lucht richting achterkant van de kast blazen!
Klopt helemaal behalve de onderste, das altijd in naar mijn mening, warme lucht stijgt, dus koud onder in, warm boven eruit.

bedankt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Wat de sidefan betreft moet je trouwens even kijken naar wat de fan van je videokaart doet.
Vaak hebben die namelijk een soort uitblaaspunt aan de achterkant van de pc, in het pci slot onder de kaart.
Als je dat hebt, moet je sidefan lucht aanzuigen.
Heeft je kaart dat niet, dan kun je die veel beter laten zuigen.

TheS4ndm4n#1919

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 16:29
Moi_in_actie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:30:
[...]

over het algemeen is gewoon gelijk aan te raden, er zijn verchillende meningen over overdruk en onderdruk, wa bij elke kast weer en ander effect heeft, trouwens leuk dat overdruk stof reduceert, maar het creeert dan wel weer plekjes waar warme lucht kan blijven zitten... maar goed,

probeer AUB eens een ander programma dan speedfan, gebruik het liefst mogelijk 2-3 programmas, speedfan is zoo onbetrouwbaar en eigenlijk gewoon waardeloos

ja, daag.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
mjah, speedfan heeft er af en toe een paar rare temps bij zitten, altijd dubbelchecken met realtemp, coretemp of een ander progsel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1