"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."
Het lijkt me alsof je sociale fobie hier parten speelt (no pun intended). Solliciteren gaat gepaard met veel afwijzingen. Drie afwijzingen is niets. Gewoon doorgaan joh!!!
Er is helemaal niets aan de hand en je zal het best goed doen en een baan vinden. Er is totaal geen reden om nu al radeloos te worden.
Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit
Tussentijds gewoon via het uitzendbureau aan de slag.(Ook die hebben regelmatig IT jobs, vooral nu de vakantieperiode er aan gaat komen en veel bedrijven extra handjes / iemand voor het simpelere werk zoeken)
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ongetwijfeld, als het zo blijft doorgaan kom je geheid iets leuks tegen!
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Uiteraard heb je er niets aan de uitspraak "Ik zal me er niet druk om maken" gezien je sociale fobie. Misschien helpt het als je enige vorm van begeleiding krijgt bij je sollicitatieproces. Dit kan misschien via het UWV, maar ook bijvoorbeeld een goede vriend / ouder die je vertrouwd. Die kunnen een eerlijk oordeel geven van wat er gebeurt en eventueel ook helpen bij brieven / sollicitatie gesprekken (bijv. door ze te oefenen).
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Voordat ik mijn huidige baan vond (en mijn vorige baan zat was), heb ik ongeveer bij 15 bedrijven gesolliciteerd (in een tijdsbestek van 4 maanden). Daarvan mocht ik bij een stuk of 5 bedrijven op gesprek komen en wilden uiteindelijk 3 mij hebben. De laatste sollicitatie ging zo spontaan dat ik daarmee in zee ben gegaan. En ik werk er inmiddels alweer bijna 5 jaar
Maar in principe ben ik dus 12 van de 15 keer afgewezen. Een paar bedrijven hebben niet eens gereageerd, andere zeiden dat de functie al vervuld was of ik paste niet in het profiel, etc. Gesprekken bij bedrijven gingen 3 van de 5 wel goed, maar bij 2 bedrijven werd het hem ook niet.
Dus ook als ervaren .NET developer is het zo dat je regelmatig NEE krijgt te horen. Maar dat geeft niet. Je kunt beter een bedrijf vinden dat goed bij jou past, dan een functie aannemen die je na enkele maanden als een ware hel ervaart.
Enige verschil is wel dat we 5 jaar geleden nog niet zo in de recessie zaten. Geen idee hoe mijn kansen op werk momenteel zijn, maar ik vrees dat het in deze tijd sowieso moeilijker zal zijn dan toen. Ik blijf iig lekker zitten waar ik zit voorlopig
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Uiteraard ben ik erg blij met het feit dat ik van de 2x ook 2x ben uitgenodigd. Maar je koopt er verder niets mee en de starters functies liggen niet voor het oprapen. En ja, ik meld dat ik een sociale fobie heb, maar wel op een positieve manier en alleen als ze er om vragen. Het enige nadeel is dat ik een gat heb van jaar op mijn CV, dus ik kan er moeilijk om heen draaien.
Het is ook dat ik echt een starter ben en op zich wel bang ben dat ik niet de dingen kan die mij gevraagd worden. Ik zou het liefst ergens ervaring op willen doen, desnoods zonder salaris en dat ik het vertrouwen krijg dat ik het prima kan. Een soort stage zeg maar. Of een cursus / certificaat halen is ook nog een optie.
Maar goed, met jullie tips en opmerkingen heb ik weer een wat realistischer gedachte en moet ik inderdaad blij zijn dat ik al 2x uitgenodigd ben!
Verwijderd
Mij is in in iedere geval gezegd dat ik back office beste zou zitten, maar netwerk beheer zit best veel communicatie bij dus ze zullen best iemand zoeken die goed kan communiceren.
Dus, om dat nog even nader toe te lichten waarom ik dat zei
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Maar de laatste jaren is het meer een geluk spelletje geworden wat solliciteren en gesprekken en uiteindelijk werk betreft. 1 heeft daar meer geluk in dan iemand anders. Het melden van een ziekte, stoornis of bv zwangerschap is niet echt verstandig, de meeste werkgevers staan hier echt niet op te wachten. Dus als die stoornis van jou niet opvalt, zou ik het niet vertellen.
Zoals DarthDavy al zegt: Solliciteren gaat gepaard met veel afwijzingen. Drie afwijzingen is niets. Gewoon doorgaan joh!!!
Ik krijg tien of meer afwijzingen per maand binnen, maar ik word, ondanks mijn leeftijd toch regelmatig op gesprek gevraagd. Ik heb nu een 30 gesprekken gehad dit jaar. Gewoon doorgaan solliciteren.
Er reageren honderden mensen op 1 vacature, als jij daar zo snel uitgepikt word en gevraagd word voor een gesprek, zou ik me niet zo snel druk maken.
Wat betreft de ervaring, tja, daar heeft ieder werkgever een ander mening over. Je kunt nu eenmaal niet van een schoolverlater verwachten dat hij/zij al 10 jaar werk ervaring heeft.
En even over de discussie starters-ervaring. Ik heb zelf nu 10 jaar (relevante) werkervaring in de IT. Wow, da's mooi, da's een voordeel bij solliciteren. Niet altijd. Die 10 jaar komt met een kostprijs; ik ben nu eenmaal niet zo goedkoop als een 2x-jarige starter. En dan is dat het breekpunt. En op de tweede plaats komt dan de ervaring is er wel, maar die is niet relevant genoeg voor een functie. Het is een mes dat langs beide zijden snijdt. Gelukkig heb ik het goed in mijn huidige job, maar ik steek regelmatig mijn neus eens buiten om te polsen hoe markt zit en hoe de markt zich ten opzichte van mij verhoudt. En de laatste jaren bemerk ik dat die 8 tot 10 jaar ervaring meer en meer een nadeel is geworden dan een voordeel. Vier tot vijf jaar ervaring: daar zit een sweet spot!
Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Misschien nog een tip: Als je graag op het gesprek verteld dat je een sociale fobie hebt, vertel er dan gelijk bij wat de positieve eigenschappen daarbij zijn. Met alle respect voor MBO'ers, maar jouw schrijfstijl/schriftelijke uitdrukking is wat dat betreft uitstekend, dit zou je als argument kunnen gebruiken.
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2012 23:05 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Inderdaad, ik heb tot nu toe een succesrate om op gesprekken te komen van 10% (ook geen ICT). Ik geloof dat ik al 60 sollicitaties heb verstuurd en dat is enkel voor een stageRoD schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:37:
2x een sollicitatie verstuurd en 2x een gesprek? Lucky bastard... ik heb minimaal honderd keer al gesolliciteerd, en mocht maar een aantal keer op gesprek komen. (ook starter, geen ICT). Wat hierboven al wordt gezegd, je hebt geen enkele reden om radeloos te worden.
Verwijderd
Van Social Foob tot Social Foob: Suck it up. Pin je niet al te veel vast op de individual events ofwel: ja, kl*te dat het ene detacheringsbureau's niets voor je heeft, of dat het bij baan x niets is geworden, maar wat anderen al hebben aangegeven: zoveel heb je nog niet gedaan. Als je nu al bij de pakken neer gaat zitten dan maak je het onnodig zwaar voor je zelf.Jamoru schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:07:
Dag beste Tweakers,
Ik zit met een probleem! En dat is namelijk het vinden van een baan in het ICT wereldje. Vorig jaar heb ik mijn MBO ICT (Netwerkbeheer) niveau 4 afgerond, 2 weken HBO Informatica gedaan wat ik echt doodsaai vond en heb ik 4 maanden (sept 2011 - jan 2012) in een dagbehandeling gezeten voor een psychische aandoening, namelijk sociale fobie. En dit laatste zorgt voor een probleem bij mijn sollicitaties en job mogelijkheden.
*etc*
Wat zijn je nevenactiviteiten op het gebied van ICT? Heb je dingen op je CV staan waaruit blijkt dat je wel degelijk ervaring hebt in bepaalde zaken (alleen wellicht niet in een professionele setting)?
Verder: er is geen reden om te vertellen dat je een Socio Foob bent als je niet het idee hebt dat dit je werk gaat belemmeren. Het is lastig om uit te leggen, mensen snappen het niet of maken het groter/ kleiner dat dan het is.
@ Diqiu-Long
Tijdens het eerste sollicitatie gesprek is het niet naar boven gekomen. Bij het tweede gesprek wél, maar ik was blijkbaar zo interessant dat ik nog voor een tweede gesprek ben uitgenodigd. Bij de derde sollicitatie ben ik hierom pas voor het eerst afgewezen. Het is overigens niet zo dat mijn communicatieve vaardigheden onder peil zijn, integendeel. Maar het is meer dat ik bang ben dat ik de werkzaamheden waarvoor ik word aangenomen niet kan of weet in dit geval.
@ DarthDavy
Dat vind ik wel een goede tip. Die zal ik onthouden!
@ Sport_Life
Ik ben toevallig vorige week gebeld door een headhunter. Klonk allemaal heel goed, totdat ik zei dat ik nog geen rijbewijs had (wel bijna examen). En dat was voor hem op dit moment een show stopper. Tja, zo blijf je doorgaan, haha. Zodra ik het papiertje binnen heb, mocht ik ze terugbellen voor een gesprek. Afwachten maar.
En dankjewel voor het compliment. Altijd leuk om te horen.
@ WendyVBass
Moet in inderdaad niet doen en dat besef ik me nu ook wel. Ik blijf in ieder geval wel bezig met zoeken! Qua ervaring... dat zijn echt alleen school projecten. Een netwerk bouwen voor een middelgroot bedrijf met mailserver, fileserver etc. Allemaal met Windows Server 2003 of 2008, dus daarin heb ik wel redelijk wat kennis. Zelfde geldt voor Linux. Dus ik ben echt een starter wat dat betreft.
Je kunt het gat ook op creatievere manieren opvullen, maar daar moet je je prettig bij voelen natuurlijk. Je studie een jaartje langer laten duren ofzo. Is het probleem ook verholpen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier een voorstander van is.
Verder lekker doorgaan. Positieve instelling loont
Man, je bent jong, je hebt een mooie opleiding gedaan en ook nog waardevolle ervaring. Vertrouw jezelf, schat zelf in of een baan voor je geschikt is en of je hem aan kan en echt wil. Zet al je antennes uit tijdens een sollicitatiegesprek. Vind je de mensen aangenaam? Laat je rondleiden op de werkvloer. Heb je daar een goed gevoel bij? Jij mag ook kritisch zijn, hoor!
Nogmaals, begin niet over je sociale fobie. Iedereen heeft wel wat. Denk na over de positieve eigenschappen, die daarbij horen. Je kunt dan bijvoorbeeld vertellen dat je heel autonoom, zelfstandig en zelfstartend bent. Dat past bij jou. Gebruik termen, die lekker in het oor liggen en die jou kans geven op een baan die bij je past.
[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 10-06-2012 13:12 ]
Zo simpel is het niet helaas. Wetgeving is vaag op dit gebied, een werkgever mag er niet direct naar vragen maar een sollicitant heeft wel een mededelingsplicht.FreshM schreef op zondag 10 juni 2012 @ 00:24:
Zoals Diqiu-Long zegt, laat iedere opmerking over je sociale fobie achterwege. Werkgevers hebben een hekel aan iedere sollicitant waar maar een smetje op zit. Menig WIA- en Wajong-slachtoffer zal daarover mee kunnen praten.
linkHet antwoord op de vraag of een sollicitant een mededelingsplicht heeft over zijn gezondheid, hangt af van de vraag of zijn gezondheidstoestand van belang is voor de functie waarnaar hij solliciteert.
De sollicitant is niet verplicht mededelingen te doen over zijn gezondheid, indien dit voor de functie waarnaar hij solliciteert niet van rechtstreeks belang is. Bijvoorbeeld een sollicitant met diabetes, die solliciteert naar de functie van administratief medewerker. Het feit dat de sollicitant diabetes heeft, belemmert hem niet de functie van administratief medewerker uit te oefenen. Hij is dan ook niet verplicht melding te maken van zijn ziekte.
De sollicitant is echter wel verplicht gegevens over zijn ziekte te vermelden, waarvan hij zelf kan weten of moet begrijpen dat deze belangrijk zijn voor de functie waar hij naar solliciteert. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als essentiële onderdelen van de functie niet door hem kunnen worden uitgevoerd als gevolg van zijn ziekte. Denk aan een sollicitant die een hernia heeft gehad en die solliciteert naar de functie van stratenmaker. Deze sollicitant weet dat zijn rugklachten het onmogelijk maken regelmatig te bukken en zware stenen te tillen.
Nu is daar enorm veel ruimte in om te discussieren wat "rechtstreek belang" is en of een fobie ook een "ziekte" is. Maar het kan je later in een zwakkere positie brengen als je een conflict met je werkgever krijgt.
Btw niet om de topicstarter bang te maken, maar wel enige nuance te geven. Wens de topic starter veel succes met het vinden van een baan, 2 x gesollicteerd en 2 x uitgenodigd is een mooi begin.
Let wel, dat is hier helemaal niet aan de orde. De topic-starter zit - voor zover ik lees - niet in een WW-/WIA-/WAO-situatie. Hij zou zichzelf tekort doen door ongevraagd uitgebreid in te gaan op zijn sociale fobie tijdens een sollicitatiegesprek. Een plicht om zijn gezondheidssituatie te vertellen heeft hij m.i. niet.
Kenzi schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:15:
[...]
Zo simpel is het niet helaas. Wetgeving is vaag op dit gebied, een werkgever mag er niet direct naar vragen maar een sollicitant heeft wel een mededelingsplicht.
[...]
link
Nu is daar enorm veel ruimte in om te discussieren wat "rechtstreek belang" is en of een fobie ook een "ziekte" is. Maar het kan je later in een zwakkere positie brengen als je een conflict met je werkgever krijgt.
Btw niet om de topicstarter bang te maken, maar wel enige nuance te geven. Wens de topic starter veel succes met het vinden van een baan, 2 x gesollicteerd en 2 x uitgenodigd is een mooi begin.
Verwijderd
Zelf ben ik recruiter bij een detacheringbureau en heb meerdere malen kandidaten voor mij gehad die communicatie problemen hadden. Heb zelfs een keer sollicitatie coaches erbij gehad.
Uit ervaring kan ik vertellen dat kandidaten die aangeven sociaal niet sterk te zijn vaak afgewezen worden op voorhand. Dat is vervelend, maar gebeurd nou eenmaal wel. Werkgevers/Opdrachtgevers zoeken vaak iemand die communicatief sterk is.
Je bent jong en onervaren. Pak alle functies aan die er te vinden zijn. Vroeg of laat scoor je.
Probeer op voorhand niet te vertellen over je sociale probleem. Dus niet in je sollicitatiebrief oid vermelden. Je kunt dit bij het kennismakingsgesprek wel toelichten. Maargoed, dan zit je al aan tafel
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 10:51 ]
Ik zal vast wel ergens een slordige post hebben gemist of zo, maar ik trap de open deur toch maar in.
[ Voor 38% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-06-2012 11:04 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Verwijderd
JA!Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:50:
Slechte spelling en slecht taalgebruik, zijn dat ook redenen om een brief meteen naar de prullenmand te verwijzen?
Verwijderd
Ik ben (o.a.) recruiter/ hrm volk en dus...NEE!_Anvil_ schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:40:
Dat ligt er aan.. bij recruiters/hrm volk is dat veel minder erg dan bij advocaten of juristen
Alleen maar als de recruiter het opmerkt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:50:
Slechte spelling en slecht taalgebruik, zijn dat ook redenen om een brief meteen naar de prullenmand te verwijzen?
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Verwijderd
En het valt of staat ook met de functie. Als je een magazijnmedewerker zoekt dan zul je iets minder waarde hechten aan bijpaalde fouten. Maar een beetje ABN of iets in die trant is prettig.
2 solicitaties en 2 uitnodigingen.
Ik heb zelf iets van 80-100 mails vrstuurd tot ik weer een baan had, en ik heb nog een MCSE en paar andere certificaten.
Op moment is het gewoon heel lastig om aan een baan te komen.
Ze willen het liefst iemand zo goedkoop mogelijk en met 10 jaar ervaring....
Maar gewoon volhouden komt goed
fixed that for youVerwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:28:
Hallo ,
Zelf ben ik recruiter bij een detacheringbureau en heb meerdere malen kandidaten voor mij gehad die communicatieproblemen hadden. Ik heb zelfs een keer sollicitatiecoaches erbij gehad.
Uit ervaring kan ik vertellen dat kandidaten die aangeven sociaal niet sterk te zijn vaak op voorhand afgewezen worden . Dat is vervelend, maar gebeurt nou eenmaal wel. Werkgevers/Opdrachtgevers zoeken vaak iemand die communicatief sterk is.
Je bent jong en onervaren. Pak alle functies aan die er te vinden zijn. Vroeg of laat scoor je.
Probeer op voorhand niet te vertellen over je sociale probleem. Dus niet in je sollicitatiebrief oid vermelden. Je kunt dit bij het kennismakingsgesprek wel toelichten. Maar goed, dan zit je al aan tafelen heb je al een stapje gemaakt.
/me mummelt wat over splinter, balk in oog oid
Verwijderd
Maar ik merk zelf ook dat banen niet voor oprapen liggen, ik heb gister ook nog geneusd en werd gebeld door mijn casemanager en ik kan voorzichtig langzaam de conclusie trekken dat er voor mij geen werk is, enige werk wat mijn werkgever heeft is plantsoenen dienst en schoonmaak en productie daar ben ik allemaal niet voor geschikt ben.
En volgens mij is niet alleen moeilijk een baan te vinden, er word ook nog terecht genoemd dat eisen profiel vaak te hoog is, als je jong bent kun je geen 5 jaar ervaring in je vak gebied hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 16:13 ]
Verwijderd
Ja, maar dat is ook kansloos. Correcte spelling heeft niets met opleidingsniveau te maken: je leert het op de basisschool, dus of jij nu VWO of VMBO doet, correct spellen is een basisvaardigheid.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:11:
Wel raar dat er over slechte spelling en taalgebruik gevallen word, want genoeg hoog opgeleide in Nederland die niet goed Nederlands spreken en ik heb mensen van UWV ook al betrapt op redelijk slordige spelfouten.
Ik kom ook genoeg stukken van andere advocaten tegen waar kansloze spelfouten in staan. Komt het dus ook onder hoger opgeleiden voor? Ja. Is dat een excuus? Nee. Staat het dom, en heeft het invloed op de manier waarop mensen tegen je aankijken? Ja.
'Nuff said.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 16:18 ]
Men verwacht meestal dat een sollicitatiebrief er verzorgd uitziet, en (opvallende) spelfouten zijn niet bepaald een teken van verzorgdheid. Het is een kleine moeite om iemand anders de brief te laten controleren op onder meer spelfouten. Het is tenslotte je eerste 'visitekaartje', en een eerste indruk doet veel. Net zoals je ook verzorgd naar een sollicitatiegesprek gaat.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:11:
Wel raar dat er over slechte spelling en taalgebruik gevallen word, want genoeg hoog opgeleide in Nederland die niet goed Nederlands spreken en ik heb mensen van UWV ook al betrapt op redelijk slordige spelfouten.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Verwijderd
Let daar even heel erg op: Als er problemen ontstaan op de werkvloer en de aap komt uit de mouw dat je een sociale fobie hebt, wat invloed heeft op je werkprestaties, dan kan je verweten worden dat je dat (tijdens je sollicitatie/2de sollicitatieronde/etc.) aan je werkgever hebt verzwegen. En dat kan ook gevolgen hebben voor zaken als ontslagrecht, enz.FreshM schreef op zondag 10 juni 2012 @ 00:24:
Zoals Diqiu-Long zegt, laat iedere opmerking over je sociale fobie achterwege. Werkgevers hebben een hekel aan iedere sollicitant waar maar een smetje op zit. Menig WIA- en Wajong-slachtoffer zal daarover mee kunnen praten.
(...)
Nogmaals, begin niet over je sociale fobie. Iedereen heeft wel wat. Denk na over de positieve eigenschappen, die daarbij horen. Je kunt dan bijvoorbeeld vertellen dat je heel autonoom, zelfstandig en zelfstartend bent. Dat past bij jou. Gebruik termen, die lekker in het oor liggen en die jou kans geven op een baan die bij je past.
Zelf zit ik er ook mee, met een Autismespectrumstoornis en vraag me ook elke keer af of ik het direct aan een werkgever moet vertellen of niet.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik ben zelf van een iets oudere generatie en die labeltjes bestonden in mijn tijd nog helemaal niet. Ieder mens is anders en ieder heeft zijn eigen kwaliteiten en zwakkere punten. dat moeten we gewoon accepteren en dat zullen werkgevers ook moeten doen, zonder die al die rare etiketjes die er het laatste decennium bij zijn gefantaseerd.
Ik heb een hekel aan telefoongesprekken, mede omdat ik dan snel moet denken wat ik terug moet zeggen. Meestal antwoord ik met ja en amen. Telefoontjes van klanten sluit ik meestal af met of ze die tekst in een e-mail kunnen zetten, zodat ik er rustig naar kan kijken en een antwoord kan geven waar ik voor de volle 100% achter sta.
Boodschappen doen vind ik ook lastig. Ik maak thuis een boodschappenlijstje, en ga dan naar de winkel. In die winkel negeer ik iedereen (ik loop niemand omver hoor, maar kijk niemand aan) en volg gewoon het boodschappenlijstje. Pas bij de kassa kijk je het kassameisje aan (16 jaar, minimumloon, etc. ) geeft geld, jij krijgt wisselgeld en gaat er vandoor. Er is gelukkig weinig communicatie nodig.
Oja, ik heb niets hierover verteld bij een werkgever (ik wist ook niet dat dat bestond). Maar wat ik op mijn manier doe vinden ze prima en ik heb al een tijdje een vast contract daar. Kortom: Als je een oplossing hebt, of op een andere manier tot een oplossing komt is het helemaal geen probleem.
[ Voor 15% gewijzigd door Onbekend op 26-07-2012 21:02 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Ik zelf heb ook wel wat communicatie problemen, denk dat soms ook beetje met je omgeving te maken heeft.