Blacklist - Modprobe // Dedicated GPU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
Goedemorgen Tweakers,

Hier bij een korte vraag.
Ik heb een HP DV6 3190ed laptop (link : pricewatch: HP Pavilion dv6-3190ed (XE087EA))

En zo als jullie kunnen zien is er een "ati radeon HD 5650" aanwezig, dit geef grote problemen wanneer ik deze probeer te installeren op "Ubuntu/Fendra/Opensuse/Linux mint"

Zo wel via de handmatige installatie als de automatische installatie, zo doende is nu mijn vraag (sinds mijn Intel Intergrated GPU wel werkt) hoe ik de dedicated GPU kan uitschakelen.

Er is geen BIOS optie aanwezig om dit pre-OS te regelen. (Extreme maatregelen zijn ook gewenst!)

Met vriendelijke groet,

Nicholas Molenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelf heb ik een MBP met dual video en door de EFI boot die ik heb, heb ik ook geen keus in welke kaart er wordt gebruikt. Maar vreemd genoeg is het de Intel die beeld geeft volgens Xorg.0.log via de fbdev driver. Vreemd genoeg, als ik via Grub een aantal parameters opgeef die ik op internet vind om de DGPU (de radeon) uit te schakelen, heb ik helemaal geen beeld meer.

Hoe dan ook, er is echt zat te vinden over dit onderwerp en je geeft nergens aan wat je zelf al gedaan hebt. Ik heb zelf ook een tijdje zitten zoeken voor mijn huidige laptop en vond duizenden, danwel miljoenen hits over dit onderwerp. Je moet zoeken op "vga switcheroo". De wikis van Arch en Gentoo staat vol informatie en ook voor Ubuntu is het nodige te vinden. Bumblebee moet je over slaan, dat is voor dual video met nVidia, jij hebt een ATi en zal dan ook niet werken.

Nu heb je een totale inzet van 1% getoond: het plaatsen van een topic hier. Meer niet. Geen vooronderzoek, geen dingen geprobeerd, geen Google resultaten. Hier op GoT zien we toch wat meer inzet van de gebruikers. Je zit hier lang genoeg om te weten hoe het zou moeten. Lees de stickies hier (FAQ en NOS Beleid) even door, dan weet je waar je TS aan moet voldoen. We hebben ook Het algemeen beleid waar het een en ander in staat waar een goede TS aan moet voldoen. Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop om je post te bewerken zodat het wel aan de verwachtingen voldoet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
Ik heb inderdaad niet duidelijk gemaakt wat ik zelf al heb geprobeerd.
Maar dat is al zo breed dat het nog moeilijk is bij te houden wat ik al niet heb geprobeerd.

Vgaswitcheroo heb ik al geprobeerd maar die schakelt de kaart niet volledig uit, waar door deze nog behoorlijk wat hitten produceert.

Overigens heb ik bijna alle guides online al gevolgd van : http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu & http://wiki.cchtml.com/in...recise_Installation_Guide

tot en met https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus https://help.ubuntu.com/community/HybridGraphics heb je niet eens bekeken, terwijl daar precies staat wat je wilt? Heeft mij nog geen 10 seconden gekost met zoeken op "vga switcheroo" op Google, 3e hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
Nee ik zeg zo juist dat ik dat al geprobeerd heb maar de installatie van de ATI kaart al niet eens juist verloop waar door de switch tussen een IGPU & DGPU geen zin heeft sinds de DGPU wel draait maar niet functioneert.

Het enigste wat ik wil weten waar ik totaal niet uit kom en ook bijna niks over valt te vinden is het software matig uitzetten van bepaalde componenten.

Zo als de title aangeef heb ik al wel iets gevonden richting modprobe // blacklist.
maar nog nergens een juiste guide hoe dit precies werkt of het ook de juiste methode is om een component uit te zetten.

Grt Nick,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die VGA switcheroo schakelt alleen via de hardware welke kaart er gebruikt wordt. Je hebt geen driver of wat dan ook nodig voor die kaart. Als je kaart wisselt, dan aangeeft dat de andere uit moet, klaar. Geen gezeur met drivers, modules, blacklisting of wat dan ook. Uitvoeren, X herstarten en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
Maar dat is het hele nut toch foetsie van de DGPU... ik zou die alleen maar willen als die ook daadwerkelijk zou werken, en daar heb ik de hoop al opgegeven die GPU krijg ik gewoon niet aan de praat wat ik ook heb geprobeerd.

Zo doende wil ik die kaart gewoon uit , geen power consumptie geen warmte en dan gebruik ik wel de IGPU.

Groet Nick,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En daarom dus met vga switcheroo. Omdat je het niet in je BIOS kan aanpassen of via een hardware schakelaar kan, moet het gedaan worden nadat het systeem gestart is. Je kan dit in een script zetten die draait bij het opstarten.

Overigens werkt vga switcheroo niet als je de AMD driver fglrx gebruikt. Die heeft z'n eigen switch methode. Je kan daarmee ook zien welke kaart er gebruikt wordt (staat in de Ubuntu wiki die ik linkte). De radeon driver zal overigens prima werken. Alleen met vga switcheroo kan je een videokaart echt uitzetten, met fglrx switching zal dat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
Oké ik ga vanavond het gelijk nog een keer proberen, misschien begreep ik de functie van de VGA switcheroo niet helemaal.

Ik zal zodra ik klaar ben gelijk een report posten hier over mijn bevindingen! tot zo ver bedankt voor de hulp & tijd!

Grt Nick,
Pagina: 1