Aanbevolen kastinhoud (volume) voor een 18" woofer?

Pagina: 1
Acties:

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11-2025
Beste Mensen,

Welke "aanbevolen volume" kan ik het beste gebruiken voor mijn 18" Dayton Audio woofer?

Oftewel: hoe kan ik op basis van de specificaties (link hieronder) dit berekenen?

Het komt in een 4-weg luidsprekerbox te staan.

http://www.daytonaudio.co...a460-8-18-pro-woofer.html

Afbeeldingslocatie: http://www.daytonaudio.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/9/295-036_li.jpg

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

het beste gewoon helemaal uitzetten, heeft niemand er last van...

aanbevolen volume heb ik nog nooit van gehoord, wel aanbevolen wattage (WATT)

ora et labora

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:44
Ik denk dat je het volume van de kast bedoeld , mischien eens google'n naar een calculator voor die dingen

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik vermoed dat TS doelt op het volume van de kast om de woofer. Men gebruikt daar software voor. Ik ben daar ook wel benieuwd naar, wil op den duur toch een keert zelf een subwoofer gaan bouwen.

Life is not about specs, it is about joy!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

bartvl schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:41:
Ik vermoed dat TS doelt op het volume van de kast om de woofer. Men gebruikt daar software voor. Ik ben daar ook wel benieuwd naar, wil op den duur toch een keert zelf een subwoofer gaan bouwen.
:F wat dom van mij, dankje

ora et labora

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Je zou de Thiele Small parameters(in PDF met specs van Dayton Audio) in kunnen vullen in de online versie van WinISD.

• SambalSamurai
Bedoelde uiteraard de kast inhoud (volume) en niet de luidheid van dat ding :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Met of zonder poort?

Ik weet niet wat precies de bedoeling is van die 4 weg speaker. Ook weet ik niet wat je er precies mee wil mbt. aansluiting met andere 3 speakers maar ik heb hem een keer door win isd getrokken.

Denk dat je voor een gepoorte versie ergens eindigt rond de 140 Liter, en gesloten rond de 100 Liter

Maar beter duik je wat dieper in de materie zodat je wat meer een idee krijgt van waar je mee bezig bent. Heb je daar geen zin in? Ga dan niet spelen met een baspoort maar houd hem gesloten. Ga voor een inhoud van 80 -100 Liter, en doe er wat demping bij (voegt ook nog wat volume toe) Dan kan er zo min mogelijk fout gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door AtomicShockwave op 31-05-2012 13:40 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De informatie is inderdaad erg karig, denk bij het berekenen aan:
- aansturing, wat voor versterker, actieve of passive filtering, heb je een crossover of soundprocessor?
- doel van het gebruik, staat ie in je huiskamer, gitaar, omroep, disco, band etc.
- ruimte welke je tot de beschikking hebt. Mag ie in een kast van 200L, of heb je toch liever iets met minimale afmetingen.

• SambalSamurai
hartelijk dank mensen: alvast wat antwoorden op uw terechte vragen:
- studioruimte is 10m x 4m x 3m, vrij leeg, houten vloer, een bankje en bedje en thats about it
- actieve crossovers, 4-weg, dus 4 eindversterkers
- gesloten kast, wil graag een platte kast (ondiep, lekker breed) >> is dit mogelijk?

ik kom dan inderdaad uit op 80 - 120 liter, op een kast van 80 cm breed, 180 cm hoog en 20 cm diep

heel stylisch, bijna als dikke schilderij tegen de muur, met een mooi frontje.

Is mijn ontwerp als zodanig mogelijk? zie tekening bijgevoegd

Afbeeldingslocatie: http://www.aster.nu/ebay/speakers.png

[ Voor 13% gewijzigd door SambalSamurai op 31-05-2012 16:58 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:32
n0pe schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:03:
Je zou de Thiele Small parameters(in PDF met specs van Dayton Audio) in kunnen vullen in de online versie van WinISD.
Dit is toch echt de enige juiste tip :)
De preciese specificaties van de woofer bepalen hoe groot de behuizing ongeveer moet zijn. Met het genoemde WinISD kan je kijken met welke kastinhoud je het door jou gewenste frequentiebereik kan krijgen. Ook kan je daarmee bepalen of een basreflex buis zinnig is en wat daar de maten van moeten zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een speaker tegen de muur kan, maar dat zorgt wel voor kleuring van het geluid (wat je in een studio niet wil). Kan de speakerkast ook verzonken in de muur komen?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vind het bijzonder met een dergelijke vraag komen en dan ook nog eens voor een 4-weg gaan.....

Anyway, ik ben erg benieuwd waarom je op deze woofer gekomen bent.
Deze is namelijk zwaar overkill voor een dergelijke studio.

In een dergelijke ruimte zou ik eerder een paar goede monitoren nemen met een multisub opstelling met een actieve DSP.
Daar schiet je veel meer mee op dan met zoiets.

Een speaker tegen de wand hoeft trouwens helemaal niet meer kleuring te geven.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bafflestep correctie ineens wegvalt.
Voor het laag krijg je namelijk niet meer 4Pi uitsraling (hele bol) maar 2Pi uitsraling (halve bol).

One World Concepts

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:32
Ik zie nu pas dat je een 4-weg speaker wil bouwen.. Vergeet dat alsjeblieft. Daar ga je zonder gedegen kennis van luidsprekerbouw en meetapparatuur geen fatsoenlijke speaker mee maken.
Het enige wat je zonder meetapparatuur kan maken is de subwoofer zelf. Maar ook daar komt de kastmaat en eventuele basreflexpijp-maten behoorlijk nauwkeurig.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Met FatalError: maak van je 18 inch woofer een actieve, gesloten sub (relatief makkelijk te maken en gesloten schijnt beter te zijn voor muziek). Voor alles boven de 60 Hz twee normale luidsprekers die al door de fabrikant uitgebalanceerd zijn.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Naast de al terecht gemaakte kanttekeningen hierboven vind ik ook het kastontwerp niet echt verstandig. Je hebt een gigantische vlakke plaat net achter die gigantische 18 inch driver. Zonder een enkele vorm van bracing wordt dat een groot membraan.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

w-dev schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:10:
Met FatalError: maak van je 18 inch woofer een actieve, gesloten sub (relatief makkelijk te maken en gesloten schijnt beter te zijn voor muziek). Voor alles boven de 60 Hz twee normale luidsprekers die al door de fabrikant uitgebalanceerd zijn.
Een gesloten kast geeft inderdaad een strakkere weergave en is dus eerder geschikt voor muziek. Daar komt bij dat een gesloten kast redelijk vergevingsgezind is als je de maten niet 100% goed hebt. Met een reflex kast komt dit veel nauwkeuriger. Zelf een kast ontwerpen is best tof, maar je moet je echt gaan inlezen: http://www.bol.com/nl/p/l...twerpen/1001004000020221/

Pas dan zie je pas hoeveel er bij komt kijken en kom je tot inzzicht dat je beter kan gaan voor een goed ontwerp met mindere componenten dan duurde componenten met een minder ontwerp. Als je geen zin/tijd hebt om materie te leren ga dan voor een oplossing van speakerland.nl. Heel betaalbaar en toch leuk om zelf in elkaar te zetten. Wellicht dat ze tegen vergoeding ook wel samen met jou het ontwerp willen bijstellen :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geadviseerde boek vind ik trouwens echt geen goede keuze.
(ik heb hem zelf ook)

Ik raad eerder Loudspeaker Handbook van John Eargle aan, liefst in combinatie met Loudspeaker and Headphone handbook van John Borwick.

Ik zie dat SambalSamurai vlak in de buurt woont, dus mocht hij echt vragen hebben, PM maar.

[ Voor 2% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:39 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

One World Concepts

• SambalSamurai
Beste B_Force, dank voor de suggestie, ik zal iets leuks voorstellen via PM
Pagina: 1