Toon posts:

nieuwe gamepc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games zoals Diablo 3. Mijn huidige pc is 7 jaar oud en ik wil een nieuwe pc die de komende 7 jaar ongeveer weer mee kan. Daarnaast heb ik vaak veel programma's tegelijk lopen, dus hij moet snel en effecient zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 500 euro. Het hoeft geen state of the art pc te zijn, want daar heb ik geen geld voor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als het kan, ik heb een ATX kast, geen idee welk merk of type. ik weet wel dat hij 10 jaar oud is. daar zit al een dvd dual layer brander in(is de connector daarvan veranderd de afgelopen jaren?)(die is geen 10 jaar oud, maar het merk e.d. weet ik niet meer. Ik dacht lite-on)
Ik heb recent een WD Elements 2 TB External USB 2.0 Disk Drive, die wou ik uit de behuizing halen en in mijn pc hangen.
Ik heb een Zalman zm500-hp 500 watt voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat hieraan te denken:

AMD phenom II x4 965,
Asus M4A88T-M
radeon XFX HD7770 BLACK (FX-777A-ZNB4)

ik wou 8gb DDR3, het maakt mij niet zoveel uit welk merk, als het maar niet te duur is. ik dacht aan de Crucial 8 GB DDR3-1066 Kit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet stil zijn. Ik heb een hekel aan pc's die als een stofzuiger klinken. Ben dus ook best bereid wat extra geld te steken in betere koeling.

Lijkt dit ergens op? Kan deze combinatie uberhaupt? of is er voor 20 euro meer/minder een betere optie?
Ik heb nu voor AMD gekozen omdat iemand zei dat dat goedkoper was, maar is dat waar? of kan ik beter Intel/nvidia nemen? zo ja, welk systeem dan?

Hoop dat dit duidelijker is dan mijn vorige topic :F |:(

Grtz,
Reno

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 21:03 ]

Verwijderd

Ik zou een wat goedkoper mobo nemen (of heb je nog een bijzondere reden voor dit mobo?) en een HD6870 is plaats van de HD7770. De HD6870 heeft een betere prijs/prestatie en is maar iets duurder.

Overigens klinken PC's al lang niet meer als stofzuigers als je de fan temp gestuurd laat draaien, maar als je een zo goed als onhoorbare PC wil is een andere CPU koeler en een videokaart met goede koeler wel aan te raden.

• FearZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-04 16:18
Ik denk dat je nog een oude dvd brander hebt, dat is nu voortaan ook sata. Maar als je er eentje van samsung of iets dergelijks neemt ben je rond de 15/20 euro kwijt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Wat dacht de TS van zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 188,-€ 188,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,-€ 39,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 145,-€ 145,-
1Asrock Fatal1ty P67 Performance€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,90

De PII x4 965BE is amper verkrijgbaar en AM3 is gewoonweg EOL. Daarnaas is de bovenstaande i5 een stuk sneller als de 965BE.

Ik heb zelf een goede ervaring met de stock koeler van Intel, echter heb je met het bovenstaande systeem nog ruimte voor een andere CPU koeler.

Edit: Stel jezelf trouwens de vraag of je nog wel een DVD speler/brander nodig hebt. Zo gebruik ik zelf al jaren geen DVD speler meer.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2012 10:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:16
Alsjeblieft, neemt u geen AMDrama apparatuur, dan kun je over 2 jaar weer overnieuw beginnen. De tijd dat AMD iets beter is dan Intel is al jaren voorbij. Daarnaast zijn de kaarten van Nvidia sinds de nieuwe kepler een stuk beter. Ik zou zeggen, wacht nog ff op de low/mid range kaarten van ze.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

r3agluurder schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:12:
Alsjeblieft, neemt u geen AMDrama apparatuur, dan kun je over 2 jaar weer overnieuw beginnen. De tijd dat AMD iets beter is dan Intel is al jaren voorbij. Daarnaast zijn de kaarten van Nvidia sinds de nieuwe kepler een stuk beter. Ik zou zeggen, wacht nog ff op de low/mid range kaarten van ze.
Onzin. AMD doet het op bepaalde vlakken nog steeds beter. Ook qua prijs/performance doen ze het beter.

Het enige wat overeen komt is dat het CPU's zijn, verder is het compleet appels met peren vergelijken qua gebruikte technologie.

Verder presteren de videokaarten van AMD nogsteeds RUIM beter qua prijsprestatie verhouding. Ook zijn de meesten een stuk zuiniger dan hun Nvidia tegenhangers.

Verwijderd

D4NG3R schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:08:

De PII x4 965BE is amper verkrijgbaar en AM3 is gewoonweg EOL. Daarnaas is de bovenstaande i5 een stuk sneller als de 965BE.
Volgens mij is een Phenom II X4 965 BE prima leverbaar, maar jouw gekozen CPU en mobo zijn sowieso EOL. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen speciale reden om dit moederbord te nemen, maar ik wil er graag wel een die in mijn kast past. Daarbuiten spreekt crossfire me wel aan, maar ik kan ook de videokaart vervangen tegen die tijd ipv er een bij te steken, dus ik heb geen speciale binding met dit MB.
De Asrock Fatal1ty P67 Performance is wel een stuk duurder als de Asus M4A88T-M, net zoals de processor. Wat is het voordeel? Waarom adviseren jullie de fatal1ty p67/I2500k ipv de M4a88T-m/PII x4 965BE? (btw, ik ga niet overklokken).

De PII x4 965BE schijnt een van de snelste te zijn op dit moment, daarom heb ik die gekozen. Aan de hand daarvan heb ik het MB gekozen. Ik vind de prijs van de PII x4 965BE aantrekkelijker dan die van de I2500K, en mijn locale PC winkel kan hem gewoon bestellen.

Ik kreeg ook van iemand de tip om de Asus Radeon HD7770 DC TOP,1GB ipv de XFX die ik nu heb gekozen.

Wat dvd speler/brander betreft, ik maak heel vaak back-ups op DL dvd's, dus dat wil ik wel graag houden ja. Geen idee of deze al SATA is, dacht het wel.
EDIT: nou ben ik van plan om een netwerk HD aan te sluiten, dus zullen back-ups daar wel komen. Maar als ik deze kan gebruiken, doe ik dat. Bovendien zijn dvd dl branders niet zo duur dacht ik

Ehm, dit klinkt stom maar, EOL? als in End of Life alsin achterhaald?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 12:33 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:15:
[...]

Volgens mij is een Phenom II X4 965 BE prima leverbaar,
Apart, enkele maanden terug waren de meeste PII's gewoonweg niet meer leverbaar. Ik ging er eigelijk niet eens meer van uit dat ze weer zo verkrijgbaar werden.
maar jouw gekozen CPU en mobo zijn sowieso EOL. ;)
2500K EOL? Misschien qua productie wel ja, maar de 3570K (die niet EOL is :+) is imho de meerprijs niet waard. Hitteproblemen alom. (Of is er nou eindelijk fatsoenlijke pasta gebruikt?)

Het bord kan ik geen mening over geven, deze stond toevallig nog in een van mn wenslijstjes :+ .
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:19:
De PII x4 965BE schijnt een van de snelste te zijn op dit moment.
By far niet, het is een van de betere AMD CPU's om te kopen. (Aangezien BD nogal tegenvalt). Als jij echter 5+ jaar met je PC wilt doen zou ik wel overwegen om wat meer geld te steken in de CPU. Aangezien het bovenstaande systeem (Met eventuele aanpassingen) binnen jouw budget valt zou ik wel iets vergelijkbaars halen.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:19:
Ehm, dit klinkt stom maar, EOL? als in End of Life alsin achterhaald?
End of Life, het AM3 platform en daarbij horende CPU's is behoorlijk verouderd. Stel je wilt over 4 jaar alsnog een nieuwe CPU halen, zal de kans redelijk klein zijn dat je wat beters kan krijgen als die 965BE omdat er gewoonweg niks meer word ontwikkeld voor AM3 (Ja AM3+ is in sommige gevallen backwards compatible).

[ Voor 66% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2012 12:54 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Over 4 jaar zul je net zo min op een intel 1155 moederbord een nieuwe processor kunnen zetten...
Met AM3+ kun je waarschijnlijk zelfs langer doen...

Als je budget niet al te hoog is, is de keuze voor de 2x zo dure 2500k gewoon geen goede keus.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:22
D4NG3R schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:26:

2500K EOL? Misschien qua productie wel ja, maar de 3570K (die niet EOL is :+) is imho de meerprijs niet waard. Hitteproblemen alom. (Of is er nou eindelijk fatsoenlijke pasta gebruikt?)
Tuurlijk is dat de meerprijs wel waard. Een 3570k scoort veel hoger op 4ghz dan een 2500k op 4.8ghz. Dus het hitteprobleem is relatief als je de prestaties vergelijkt. Alleen is het niet relevant want het ligt buiten de prijsklasse voor deze pc.

Verwijderd

Topicstarter
Nu voel ik me net een arme sloeber :'(

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stefan1987 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:17:
[...]

Tuurlijk is dat de meerprijs wel waard. Een 3570k scoort veel hoger op 4ghz dan een 2500k op 4.8ghz. Dus het hitteprobleem is relatief als je de prestaties vergelijkt. Alleen is het niet relevant want het ligt buiten de prijsklasse voor deze pc.
Aangezien de TS alle componenten al heeft past het prima in het prijsplaatje van 500 euro.
mitsumark schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:11:
Over 4 jaar zul je net zo min op een intel 1155 moederbord een nieuwe processor kunnen zetten...
Ik doelde er meer op dat AM3 nu alweer tig keer ouder is als 1155, en dat je over 4 jaar makkelijker aan een SB of IB CPU komt als een PII of (fatsoenlijke) BD CPU.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2012 13:47 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
[...]

Gelieve een bron voor dit soort boude uitspraken??
Wist niet dat IB 20% efficienter was per kloktik op het gebied van IGP(irrelevant voor TS gezien de keus voor een discrete) heb je wellicht gelijk maar op het gebied van brute processing power lijkt me dat extreem overdreven

psst
http://www.tomshardware.c...core-i7-3770k,3181-2.html

Ontopic;

Ik zou voor het systeem van Danger gaan. Dit biedt je voldoende toekomst perspectief. Over 1,5-2 jaar zet je er een nieuwe GPU in en over 3 jaar vervang je de 2500k voor een 2de hands 3770k kan weer een paar jaar voorruit.
Eventueel kan je nog een paar tientjes op het mobo besparen

[ Voor 23% gewijzigd door eL_Jay op 01-06-2012 13:54 ]

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:22
eL_Jay schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:50:
[...]

Wist niet dat IB 20% efficienter was per kloktik op het gebied van IGP(irrelevant voor TS gezien de keus voor een discrete) heb je wellicht gelijk maar op het gebied van brute processing power lijkt me dat extreem overdreven
Toevallig mijn 3570k vorige week gebenchmarked tegen een 2500k van een vriend van mij op de genoemde kloksnelheden. Helaas resultaat niet bewaard.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
eL_Jay schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:50:
[...]

psst
http://www.tomshardware.c...core-i7-3770k,3181-2.html

Ontopic;

Ik zou voor het systeem van Danger gaan. Dit biedt je voldoende toekomst perspectief. Over 1,5-2 jaar zet je er een nieuwe GPU in en over 3 jaar vervang je de 2500k voor een 2de hands 3770k kan weer een paar jaar voorruit.
Eventueel kan je nog een paar tientjes op het mobo besparen
Als je het systeem van Danger volgt en later de 2500k wil vervangen voo reen 3770k (waarom eigenlijk? In games zijn deze even goed...) dan moet je ook een ander mobo nemen, met een Intel 7-series chipset (Z77).

Maar tis me nog onduidelijk waarom je zou upgraden van een 2500 naar een 3770...

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij zoizo niet helemaal duidelijk. Jullie zeggen dat de I2500K beter presteert dan de PII x4 965 BE? Mijn huidige pc heeft namelijk een pentium 2,8 ghz dual core en dat werkt nog steeds vrij redelijk, terwijl dat kreng 7 jaar geleden al niet nieuw meer was.

Het feit dat ik geen betere CPU kan kopen dat de BE is idd een nadeel, maar als dat hetzelfde werkt als met de dual core die ik nu heb, dan hoef ik die niet zo heel erg te upgrade. Is het niet een idee om nu de goedkopere (mijn versie) te kopen, en dan over een paar jaar, als ik een weer wat dikkere portomonee heb, kan ik mn mobo en cpu upgraden als dat nodig blijkt.
Of slaat dit nergens op?

Wat is het voordeel van de I2500K boven de PII x4 965 BE, behalve de upgrade mogelijkheid?

• Inrage
Welke CPU heb je nu? Als het toch maar voor Diablo III is...

Het is zowieso niet mogelijk om x.x Ghz van de ene Cpu met de andere te vergelijken. Zo werkt het niet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:01:

Wat is het voordeel van de I2500K boven de PII x4 965 BE, behalve de upgrade mogelijkheid?
Snelheid, verbruik en OC capaciteit.

Hij is een stuk sneller in games en andere programmas. Verbruikt 95W T.O.V de 125W van de 965BE en laat zich met gemak naar de 4.5Ghz treken mocht je hem in de toekomst niet snel genoeg meer vinden.

Op het gebied van games gaat het CPU gebruik in de laatste 2 jaar opeens hard omhoog denk aan bijv BF3 welke gewoonweg niet het uiterste kan halen van een goede videokaart als je slechts een dualcore of trage quadcore CPU hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:13:
Welke CPU heb je nu? Als het toch maar voor Diablo III is...

Het is zowieso niet mogelijk om x.x Ghz van de ene Cpu met de andere te vergelijken. Zo werkt het niet.
Ik denk een Pentium 3, 2,8 ghz dual core. Moederbord is een asusp4p800.

• Inrage
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:20:
[...]

Ik denk een Pentium 3, 2,8 ghz dual core. Moederbord is een asusp4p800.
Dan is die i5 2500 ongeveel 10 keer sneller...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Inrage schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:22:
[...]

Technisch gezien ja :+ .

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:22:
[...]
Hehe ja zo'n vermoede had ik al. En hoe zit dat met het MoBo? want ik wil ook andere koelers kopen. Is er een versie die net zo goed/iets minder is, maar goedkoper?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Genoeg keuze, je moet zelf even kijken welke features je wilt hebben en nodig denkt te zijn:
http://tweakers.net/price...AA&filterLayout=graphical

• mitsumark
[...]

Tuurlijk is dat de meerprijs wel waard. Een 3570k scoort veel hoger op 4ghz dan een 2500k op 4.8ghz. Dus het hitteprobleem is relatief als je de prestaties vergelijkt.
Heb je daar een bron bij?
D4NG3R schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:41:
[...]
Ik doelde er meer op dat AM3 nu alweer tig keer ouder is als 1155, en dat je over 4 jaar makkelijker aan een SB of IB CPU komt als een PII of (fatsoenlijke) BD CPU.
AM3+ is net zo oud als 1155 (nieuwer zelfs).
Voor AM3+ zijn er nog nieuwe cpu's in ontwikkeling, voor 1155 voor zover bij mij bekend niet meer.

Als je nu al een 2500k koopt, zul je over 3-4 jaar denk ik niet veel snellere cpu's kunnen kopen op hetzelfde socket.
Als je nu een PII 965 koopt zul je in de toekomst wel een 'stuk' snellere cpu kunnen scoren (Piledriver).

Echter de cpu upgraden over 3-4 jaar gebeurt bij 99% van de mensen toch niet, dus ik zou daar helemaal geen rekening mee houden, gewoon kopen wat NU de meeste bang for buck geeft.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mitsumark schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:12:
[...]

Heb je daar een bron bij?

[...]

AM3+ is net zo oud als 1155 (nieuwer zelfs).
Voor AM3+ zijn er nog nieuwe cpu's in ontwikkeling, voor 1155 voor zover bij mij bekend niet meer.
Wikipedia: Socket AM3
Wikipedia: Socket AM3+

Ik heb het niet over AM3+ . Daarnaast kan je nog weinig zeggen over PD. AMD vertelde bij BD ook sprookjesverhaaltjes ;) .

Maargoed, ik ben het met je eens dat upgraden na zoveel jaar zelden gebeurd. Alsnog is de TS dan ruim beter af met een 2500K of 3570K aangezien deze gewoon meer leveren als de 965BE. Ook qua OC performance wat in de toekomst echter WEL weer handig is als het allemaal toch wat trager begint aan te voelen.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 01-06-2012 17:21 ]

• mitsumark
D4NG3R schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:15:
[...]
Wikipedia: Socket AM3
Wikipedia: Socket AM3+

Ik heb het niet over AM3+ . Daarnaast kan je nog weinig zeggen over PD. AMD vertelde bij BD ook sprookjesverhaaltjes ;) .

Maargoed, ik ben het met je eens dat upgraden na zoveel jaar zelden gebeurd. Alsnog is de TS dan ruim beter af met een 2500K of 3570K aangezien deze gewoon meer leveren als de 965BE. Ook qua OC performance wat in de toekomst echter WEL weer handig is als het allemaal toch wat trager begint aan te voelen.
Maar waarom zou je een AM3 moederbord nemen en geen AM3+ ?

Natuurlijk kun je wat zeggen over PD: hij komt eraan, werkt op AM3+ en wordt sneller dan Bulldozer (schattingen gaan uit van 10% per kloktik, hogere kloktik en meer cores/modules).

Ik zie niet zo goed in waarom je 100 euro (incl moederbord nog meer) meer zou betalen voor iets wat je nu nog niet nodig hebt.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mitsumark schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:31:
[...]

Maar waarom zou je een AM3 moederbord nemen en geen AM3+ ?
Ik niet, hier kwam de TS mee aanzetten:
pricewatch: Asus M4A88T-M

Verwijderd

Absolute onzin natuurlijk, Ivy en Sandy ontlopen elkaar niet zoveel op gelijke snelheid (~10 procent misschien) en bovendien clockt Sandy vooralsnog iets lekkerder over.

Verwijderd

Topicstarter
Oke misschien is de pII minder snel dan de I2500, maar hij is zoizo sneller als wat ik nu heb. En "bang for buck" staat me nu wel aan. Als ik over 4 jaar iets nieuws wil, kIjk ik wel verder.

Ik neem de pII x4 965. Dan wil ik een am3+ moederboard, ik las dat je am3 en am3+ kan combineren. Enige suggestie? Ik kon er zo snl niet heel veel vinden, maar heb niet echt goed gezocht.

Verwijderd

Kijk anders even in de vorige BBG, daar stond een Phenom II-systeem in dat nog steeds wel als goede basis kan dienen :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb twee systemen uitgezocht. Ik weet het zijn niet de beste systemen die er zijn, maar het is zoveel beter als wat ik nu heb. En in de toekomst als mijn budget wat hoger is, kan ik weer verder kijken.

Anyway zie onderstaand, ik zit nog te overwegen of ik een SSD ga nemen of niet. Maar welke van de twee presteert beter? en welke is beter voor upgrades in de toekomst? Hoe zit dat met koeling, is het noodzakelijk om nieuwe koelers te kopen om het geluid naar beneden te krijgen, of gaat dat wel goed?

AMD phenom II x4 965
Asus M5A97 EVO
Sapphire Radeon HD6870
Corsair Vengeance DDR3,1600-4GB KIT

Totaal: 388,94

Intel Core i3-2100
Asus P8H61-M EVO
EVGA GeForce GTX 560
Crucial 8 GB DDR3-1066 Kit

Totaal: 400,95
Pagina: 1