Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thuisserver met 'Cloud' op 3 verschillende fysieke locaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop in mijn bezit waarvan tegenwoordig mijn harde schijf vol is. Vroeger deed ik dan mijn bestanden overzetten op een server (NAS) in een Raid-opstelling die ik had laten maken door een vriend die in de ICT werkt. Ik ben namelijk tegelzetter en iedereen zo zijn of haar vak.

Door een stroomstoring tijdens de verbouwing thuis is bijna al het electrische apparatuur gesneuvelt. De laptops werken nog wel, omdat deze niet in het contact waren gestoken. De televisies, computer, hifi-apparatuur waren allemaal kapot.

Van de server, die ik als opslag gebruikte, is waarschijnlijk alleen de voeding doorgebrand. Dus deze zou ik kunnen laten repareren. Deze was echter toen al van oude onderdelen gemaakt, dus erg gedateerd. Ik twijfel of het dan niet beter en in verhouding goedkoper is, om een nieuwe server te laten maken.

Na wat onderzoek te hebben gedaan om het internet zag ik het idee van Cloud. Dus dat je al je belangrijke documenten extern kan opslaan en overal kan bereiken. Via je telefoon, verschillende pc’s, laptops of tablets. Het nadeel van dit systeem is dat je er maandelijks voor moet betalen en de opslag gelimiteerd is. Ook zal men er niet alles op kunnen zetten wat er op het internet te vinden is, zoals films ;)

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een fysiek systeem dat men kan installeren in bijvoorbeeld het ketelhok of meterkast. Toch heb je dan weer het nadeel als er brand is of piekstroom dat je server het ook niet red.

Nu zag ik op de tweakers-site een stuk over SpaceMonkey waarbij je 2TB opslag had. 1TB was voor jezelf en de andere gebruikte de andere users van dit systeem als backup. Zo heb je toch een online backup als je systeem crashed. Dit zette mij aan het denken of zo’n syteem niet zelf te maken is.
nieuws: Space Monkey wil 1TB cloudopslag voor 10 dollar aanbieden

Zelf ben ik namelijk ook voor een huis aan het kijken en mijn broertje heeft al een huis waar we flink aan het verbouwen zijn. Zou het dan misschien mogelijk zijn om zo’n systeem, samen met ons ouderlijk huis, te maken? Als er dan op 1 van de 3 plekken wordt ingebroken, piekstroom of brand is dan blijft de data altijd behouden. Ook zou het dan mogelijk zijn vakantiefoto’s, films en muziek te delen. Vervolgens kan dit via ieders persoonlijke server gestreamed worden naar de verschillende tv’s, tablets of telefoons aanwezig in dit huis.

Ik dacht zelf dat streamen vanuit huis niet zo geweldig zou gaan en al helemaal niet als er bijvoorbeeld drie films tegelijk gestreamed zouden worden. Kwam hardware tegen op tweakers wat liet zien dat dit wel mogelijk is.
nieuws: Seagate introduceert externe hdd met accu en wifi

Snappen jullie het idee dat ik voor ogen heb en zou het ook mogelijk zijn om zoiets te realiseren. Hardwarematig lijkt het me niet zo’n probleem alleen softwarematig.

Hoop dat jullie me kunnen helpen...

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ja dit kan... Wellicht dat beetje googelen helpt?

Met linux en r-sync kun je bijvoorbeeld een heel eind komen.
Zelf heb ik een Windows Server 2008-R2 gebaseerde oplossing met DFS-R in elkaar gezet

Maar ik meen me te herinneren dat bijv FreeNAS (of iets dergelijks) dit zelfs ingebouwd heeft.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Moet kunnen, maar denk er wel aan dat je een snelle upload nodig hebt om het een beetje leuk te houden. Anders blijf je bezig met uploaden omdat je internetverbinding het niet kan bijbenen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Tja, het kan. Maar neem inderdaad wel snelle internetverbindingen (let vooral op de upload). Dan zou je iedereen lokaal moeten kunnen laten opslaan, en bijvoorbeeld 's nachts alle wijzigingen wegschrijven naar de andere twee machines, als jij toch slaapt.

Maak de eerste backup met alle drie de servers op 1 locatie via een lokaal netwerkje, dan is het meeste gedaan op 100 mbps of 1 gbps, zodat je de grote bups zo snel mogelijk gedaan hebt.

Daarna dan dagelijks of om de paar uur syncen.

FreeNAS zou dit inderdaad goed moeten kunnen :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier OnsBrabantNet glasvezel dus met de snelheden zit het wel goed denk ik. Via Speedtest.nl is dit ook de snelste verbinding hier.

De software die jullie aanraden is die ook makkelijk te gebruiken om te streamen? Dus dat het gebruiksvriendelijk is. Op de site kwam ik geen duidelijke info daarover tegen. Is open source en daarom waarschijnlijk niet zo'n uitgebreide site.

Van Western Digital kwam ik een systeem tegen wat ik eigenlijk zoek alleen zouden dan de 3 systemen nog met elkaar moeten werken en zo de cloud moeten worden. Als er dan een systeem verloren gaat, door bijvoorbeeld een brand, dan zijn de bestanden nog behouden omdat ze op de andere 2 systemen opgeslagen zijn. Ook is de software hierop lijkt gebruiksvriendelijk, voor het streamen.

Western Digital My Book Live Duo

Is zo'n systeem ook zelf te maken, met een gebruiksvriendelijke interface voor streamen van video en foto's via bijvoorbeeld de tv?

Verwijderd

Topicstarter
In onderstaande link staat een fimpje met hetgeen wat ik zoek. Het enige nadeel is dat als er brand is je alles kwijt bent. Ik zou daarom graag dat de twee systemen (Nas) met elkaar synchroniseren. Dus in mijn huis en dat van mijn broertje. Sneuvelt een server door de brand dan staat alles nog opgeslagen op de andere server. Is dit mogelijk?

http://www.synology.com/s...o_your_cloud.php?lang=nld

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb zelf een Netgear Stora, maar daar gaan maar 2 disks in. Als je je nas ook nogeens met een cloud wilt laten syncen heb je iets geavanceerders nodig dan zoiets wat ik heb :P
Ik kan het filmpje over de synology niet kijken, maar als ik het goed begrijp, link je die 2 nassen aan elkaar en syncen ze elkaars data. Dat zou een goeie oplossing zijn.

Ik gebruik als backup programma voor de laptops in huis Oops! Backup. Echt geweldig progje voor maar een paar euro. Dat progje kijkt elk uur of je bestanden zijn gewijzigd en slaat na elke x-aantal wijzigingen een complete backup op, op je backup locatie. Je kunt zelfs 2 locaties aanwijzen, bijvoorbeeld een usb-disk en een nas. Als je laptop een paar weken je nas niet heeft kunnen benaderen heb je toch een backup op je usb-disk. Verbind je een keer, dan worden alle wijzigingen vanaf je usb-disk naar je nas geschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Als je het filmpje kon kijken snap je precies wat ik bedoel. Ik heb de link nog eens gecontroleerd, maar ik kan deze wel bekijken. Zal het hieronder uitleggen:

Je koop hun NAS die tevens werkt als een cloud. Je hoeft dan geen abonnement op een cloud-service te nemen. Je kan dan thuis ook films streamen via de NAS/Cloud op bijvoorbeeld je TV, Ipad of telefoon.

Systeem is dus verder perfect alleen met bijvoorbeeld brand, ben je nog alles kwijt. Je slaat ook niks online op, omdat dit tevens de basis was van je zelfgemaakte Cloud.

Daarom dacht ik 2 dezelfde systemen te kopen en in 2 verschillende huizen te plaatsen. Bij mijzelf en bij mijn broertje. Deze systemen moeten dan syncen met elkaar, waardoor er altijd op beide dezelfde data staat. Brand in het ergste geval 1 huis af zijn in ieder geval de films en foto's bewaard gebleven op de andere NAS.

Mijn vraag is of er software is wat het mogelijk maakt op afstand te syncen met twee NAS-systemen op verschillende locaties? Wij hebben allebei glasvezel.

Ben benieuwd, want heb al zoveel opgezocht, maar krijg het niet gevonden. Ben overigens maar gewoon tegelzetter, dus ben ook niet dagelijks met computers bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier nog een plaatje gevonden wat het moet verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.buffalo-technology.com/userfiles/image/product/cloud_storage/CS-WV-R1_CloudStation/features-image.jpg

Alleen zouden dan nog 2 van deze systemen in verbinding moeten staan met elkaar...

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt 2 aparte netwerken aan elkaar knopen doormiddel van VPN, dat wil zeggen dat je een tunnel maakt tussen 2 internet aansluitingen. De apparaten in die 2 netwerken praten dan met elkaar alsof ze langs elkaar staan.

Als dat is gelukt zou je in theorie ook een geschikte nas moeten vinden die niet alleen als backup dient, maar ook nogeens zijn gegevens synced met een andere nas. Volgens mij kunnen de geavanceerdere versies van Synology dit wel.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Of je zet zelf met open source iets in elkaar...

Linux (Ubuntu) servertje
- Sync doe je dan met r-sync
- Samba voor file sharing (windows)
- DLNA service voor media spullen
- OwnCloud voor dropbox achtig systeem (http://owncloud.org/)

Grootste voordeel is dat je zelf nog veel meer kunt uitbreiden en customizen als je wilt.
Er is best wel wat te vinden online over instellen enz...

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende firma's gemaild in met beste Engels over mijn probleem, zoals Western Digital, Synologic en Buffalo. Ik heb van Synologic al een reactie gehad. Ze stuurde mij deze site:

Link PDF Synology
How to backup data on Synology NAS to another server

Daar zou het dus mee moeten lukken, toch? Ben namelijk niet meer zo technisch in computers en servers. Open source en een beetje blijven klooien is wel mooi, maar heb daar gewoon geen tijd meer voor. Is ook wel fijn dat je niet van bevriende ict-ers afhankelijk bent, maar gewoon hun klantenservice kan bereiken.

Wat hun mij doorstuurde zou mijn idee kunnen uitvoeren? Of ben ik niet goed begrepen door hun, aangezien ik in het Engels heb moeten sturen? :o

Verder zou ik graag willen dat de volgende opties in de Nas zitten:
  • Backup-server
  • Download-server
  • Print-server
  • Raid-setup (Dat 1 schijf dient als opslag en de andere als backup)
  • Streamen van muziek, films en foto's naar Tv/Laptop/Ipad/Smartfone
  • Website hosten
  • Beveiliging camera's op aan kunt sluiten
  • Persoonlijke Cloud
Ik heb dit zelf even opgezocht via www.nascenter.nl en kwam tot deze keuzes:Heeft de processor nog iets te maken met het streamen van de media, zoals HD-films? En het aantal slots voor de harde schijven, want de eerste twee zijn eens stuk goedkoper maar hebben 2 slots ipv 4. Als de schijven maar groot genoeg zijn, toch? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 17:52 ]

Verwijderd

Hi Coen,

ik kwam toevallig langs je verhaal (ben opzoek naar informatie over clouds).
Ik ben zelf namelijk niet zo handig met al dat apparatuur..
Ik wil met mijn bedrijfje een externe private cloud service inschakelen via Knip. Het eigen bedrijf spammen is niet aardig :/ ...

Denk je/jullie dat het een goed idee is of zal ik me toch wat meer
hierin moeten verdiepen en zelf met iets komen? :O

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 08-08-2016 11:02 ]

Pagina: 1