Toon posts:

Snellere laptop voor fotobewerking (600 EUR)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar heb vergeleken met jullie slechts beperkt verstand van alle specs en hoe deze samenwerken (of niet) om tot goede prestaties te leiden. Ik wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk ‘bang’ voor mijn ‘buck’ en niet na een maand al spijt hebben van mijn aankoop, omdat ik iets beters had kunnen kopen als ik even wat verder gekeken had. Vandaar mijn vraag aan jullie: waar moet ik op letten? Zou super zijn als jullie me een beetje op weg willen helpen :)

Wat heb ik nu?
Asus PRO31E-AP104C (ruim 4 jaar oud)
pricewatch: Asus Pro31E-AP104C
Processor: Intel Core 2 Duo CPU, T5450, 1,66GHz
Geheugen: 3,00 GB (origineel 2GB, maar aangevuld met 1GB)
Opslag: 160 GB

Waar gebruik ik mijn laptop voor?
Ik game niet veel (maar af en toe wel eens iets als Sims3 ofzo) en doe niet aan videobewerking. Wel bewerk ik vrij veel foto’s (ook RAW) met Photoshop en Lightroom etc. (Nog) niet professioneel, maar wel vrij vergaand amateuristisch, zeg maar. Verder gebruik ik natuurlijk veel standaardprogramma’s zoals internet, iTunes en het MS Office pakket. Af en toe neem ik mijn laptop mee naar mijn werk, maar dat is zeker niet elke dag, ik werk er dus voornamelijk thuis mee.

Waar loop ik tegenaan?
- Met stip op nummer 1: traagheid van de computer. Lange opstarttijd, en een aantal programma’s en mappen tegelijk open hebben staan maakt traag, vooral Photoshop duurt soms even. Ik formatteer de laptop wel eens, maar dat helpt niet echt meer.
- Opslagcapaciteit te beperkt: ik gebruik ook een externe harde schijf, maar gebruik die liever als back-up in plaats van echte uitbreiding van de opslagcapaciteit.

Wat wil ik graag?
Vlotte bewerking van foto’s, snelle start-up, meer opslagcapaciteit, scherm van minstens 15 inch, maar liever 17, geïntegreerd numeriek toetsenbord, ongeveer 500-600 euro. Mijn laptop van nu is niet heel verschrikkelijk slecht, maar ik begin als amateur gewoon tegen de beperkingen aan te lopen. Ik wil dus ook echt verschil merken als ik een nieuwe laptop aanschaf. Als dat niet haalbaar is met dit budget, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Bol.com actie:
Overigens is er nu een bol.com actie waarbij je ongeveer 100 euro terug kunt krijgen voor je oude laptop bij aanschaf van één van de actie-laptops. Zit daar wat bij? Of kan ik sowieso beter ergens anders een laptop kopen?
http://www.bol.com/nl/l/c...eergave/tegels/index.html

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en alvast heel erg bedankt :D

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

JT

VETAK y0

Imho forget it voor dit geld. Wat jij wilt als je foto's gaat bewerken is het volgende:
- Scherm met goede kleurenweergave en contrast (en liefst ook minimaal 900p zodat je pallets e.d. naast je te bewerken foto's kan plaatsen)
- Minimaal i5
- SSD ipv HDD (scheelt GIGANTISCH tov HDD met laden e.d.)

En dat ga je niet redden voor dit geld ;) Ik heb nu geen tijd om uit te zoeken welke goedkopere laptops een goed scherm hebben, maar reken op een 700-800 euro. 128gb SSD is 110 euro (Crucial M4 of Samsung 830) en is makkelijk zelf in te bouwen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Is inderdaad wat JT verteld. Ik zou je met alle liefde de XPS15 adviseren maar die is sinds het Superstrakke Full HD WLEd paneel niet meer beschikbaar is, het gewoon niet meer. Op dit moment zitten we in de overgang van sandy bridge naar Ivy bridge waardoor gewoon een hoop laptops niet leverbaar meer zijn. (K53 van Asus, en dus nu ook de XPS15 van Dell). Enigste wat voor jou gebruik echt zijn geld waard is, is de Sony Vaio SE vanwege de bijna perfecte afwerking, kwaliteit componenten, portability en het IPS Full HD scherm. http://www.sony.nl/product/vn-s-series ---> neem dan de eerste optie (links). Het probleem is je budget.. Je kan hem krijgen vanaf 799 bij bepaalde webshops (Met dan wel de brakke 5470 gpu)... Thats it...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• JT

JT

VETAK y0

Ha daar is Mr Sony weer :D

Ik voel me genoodzaakt om even de volgende reply te quoten :P
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 02:07:
[...]
Dat vind ik wel erg overdreven om als pluspunt te noemen, aldus anandtech is de bouwkwaliteit juist het grootste minpunt van de SE. Van het touchpad ben ik ook niet direct overtuigd, en een accuduur van 4 uur, als pluspunt? :'( Dat is gewoon gemiddeld.

[...]

De N56 doet namelijk 5 uur accu. De SE trouwens ook aldus anandtech.[/quote]

Dat zijn, naast de nieuwe XPS, de laptops waar je binnenkort naar moet gaan kijken. De XPS verwacht ik pas op z'n vroegst 20 juni ofzo. Details van dat apparaat zijn nog onbekend (behalve de GPU, GT640m), en ik verwacht er niet al te veel van eigenlijk. Als je wat meer wilt uitgeven is de latitude leuk, maar dan mis je A een goed scherm, en B een leuke GPU. 2 dingen die de SE in dezelfde gewichtsklasse wel bied. Ik heb het dan over de E6420 die je noemt.
Desondanks zou de SE een goede kandidaat zijn :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
JT schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:07:
Ha daar is Mr Sony weer :D

Ik voel me genoodzaakt om even de volgende reply te quoten :P

[...]

Desondanks zou de SE een goede kandidaat zijn :)
Fanboys gon' fanboy :9

Vroeger was ik volgens sommige Mr Xbox fanboy, toen opeens Mr Dell, Nu Mr Sony...

The man with many faces _/-\o_

Maar goed, Sony fanboy mag je me nu wel noemen aangezien ik van me xbox ook helemaal ben overgestapt naar me Playstation.

Ik ben niet zo brandgevoelig, ik val gewoon op goede producten. Zoals de Vaio Z en de SE, de rest van de Sony Vaio producten zijn nogal, uhmmm... crappy? 8)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Olympia
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-06 01:52
Vinand schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:04:
Is inderdaad wat JT verteld. Ik zou je met alle liefde de XPS15 adviseren maar die is sinds het Superstrakke Full HD WLEd paneel niet meer beschikbaar is, het gewoon niet meer. Op dit moment zitten we in de overgang van sandy bridge naar Ivy bridge waardoor gewoon een hoop laptops niet leverbaar meer zijn. (K53 van Asus, en dus nu ook de XPS15 van Dell). Enigste wat voor jou gebruik echt zijn geld waard is, is de Sony Vaio SE vanwege de bijna perfecte afwerking, kwaliteit componenten, portability en het IPS Full HD scherm. http://www.sony.nl/product/vn-s-series ---> neem dan de eerste optie (links). Het probleem is je budget.. Je kan hem krijgen vanaf 799 bij bepaalde webshops (Met dan wel de brakke 5470 gpu)... Thats it...
Alleen de kwaliteit van de componenten en het IPS scherm kunnen als grote voordelen worden gezien. De afwerking is immers een kwestie van smaak en de portability is niet van toepassing, aangezien de TS hem toch niet heel vaak (en heel lang) mee zal nemen.

Verder vermeldt de TS dat hij de meeste bang/buck wil. De N56 biedt veel specs meer voor het geld.

• JT

JT

VETAK y0

Afwerking een kwestie van smaak :? Even los van de SE, jij vind of een laptop scherpe randen heeft, snel vage plekken krijgt en wel of niet kraakt een kwestie van smaak??

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Vinand schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:19:
Vroeger was ik volgens sommige Mr Xbox fanboy, toen opeens Mr Dell, Nu Mr Sony...
Dat is nog niets. Ik bezit dell, asus, intel, crucial en sony aandelen als ik de diverse reacties moet geloven.
Olympia schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:01:
Verder vermeldt de TS dat hij de meeste bang/buck wil. De N56 biedt veel specs meer voor het geld.
Dat hij meer specs levert, wil nog niet zeggen dat het de betere keuze is. De N53 levert ook enorm veel specs, maar dat is niet echt een goed ding..

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:19
Voor je budget zou ik aanraden een SSD te kopen en in je oude laptop te zetten. Dit zou de grootste problemen met photoshop moeten oplossen.

Wat massa opslag betreft zit je toch vast aan een externe schijf bij laptops. Maar ik neem aan dat je nooit met 1TB aan data tegelijk werkt, dus als je gewoon je huidige project op je SSD zet, en de rest op de externe schijf is er niks aan de hand.

Als je dan later wat meer hebt gespaard, kun je de SSD mooi in je nieuwe laptop stoppen.
Let in dat geval op:
) IPS scherm
) eSata poort zodat je je externe schijf kan aansluiten zonder snelheidsverlies

TheS4ndm4n#1919

• JT

JT

VETAK y0

Hoeft niet persé IPS te zijn; mijn Vaio Z TN scherm heeft 95% sRGB dekking en een contrast van meer dan 1000:1 ;) De nieuwe Zenbook 11" heeft IPS en hoog contrast maar "slechts" 65% sRGB dekking :) Het ligt dus iets genuanceerder dan dat.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1