Fractal Design Define R3 USB 3.0 airflow

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick V.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Ik ben van plan een Fractal Design Define R3 USB 3.0 aan te schaffen, om mijn computer koeler te maken.

Ik ben aan het nadenken over de air flow die ik kan creëren in de kast, en heb het volgende bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1596js.jpg
Koele lucht heb ik aangegeven met blauw, en warme lucht met rood. De groene "fans" zijn optioneel, en lijken mij niet nodig.

Ik heb even wat (video) reviews bekeken en wat ik mij afvraag, worden de voorste fans niet verhinderd door de harde schijf sloten?

Ik ben benieuwd of iemand wat anders in gedachte heeft, maar dit lijkt mij de optimale airflow.

Mijn pc specs:
Intel I5 2500K
8 gb Kingston Hyper-X
GigaByte GA-Z68MA-D2H-B3 (mATX)
MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51

Fordox

00101010

je airflow is daarin dan wel goed alleen zou ik de onderste fan als optioneel beschouwen en degene onderin vooraan de kast en achterin bovenaan de kast als must.

ik deel altijd de hardeschijven zo in (meestal 1 om 1) dat ze net niet direct in de airflow zitten maar er net een slot boven of onder zodat ze wel een ligt briesje krijgen maar niet helemaal de airflow blokkeren.

dan heb je alles wel goed in orde :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk dat een fan onderin best handig kan zijn voor de videokaart. Weet niet welke je hebt, maar zo kan hij (nog) makkelijk(er) luchthappen.

Ik zou eerder geen fans recht boven de CPU koeler zetten, ze nemen aardig wat lucht weg, waardoor je CPU-fan minder lucht krijgt, en dus minder goed koelt, althans, dat is mijn ervaring.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

VasZaitsev schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:28:
Ik denk dat een fan onderin best handig kan zijn voor de videokaart. Weet niet welke je hebt, maar zo kan hij (nog) makkelijk(er) luchthappen.

Ik zou eerder geen fans recht boven de CPU koeler zetten, ze nemen aardig wat lucht weg, waardoor je CPU-fan minder lucht krijgt, en dus minder goed koelt, althans, dat is mijn ervaring.
laag rpm stille fans doen dat niet. die voeren alleen de warmte weg.

en hoe jij het voorstelt, krijg je wel een grote overdruk. leuk om stof uit je kast te houden, maar je krijgt overal hete plekken stilstaande lucht die nooit word afgevoerd.

houd ook rekening mee dat de fans bij de cpu ook meer lucht naar de cpu trekken door daar een onderdruk te genereren. de flow langs je cpu word beter met meer frisse lucht, waardoor alles beter koelt.
bovenaan voorste fan is niet handig, want deze zuigt wel je airflow weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

zo bedoel ik het ook, boven voor zou ik leeglaten, boven achter zou ik wel een fan neerzetten, is ook wel fijn voor je VRM's enzo die daar zitten. En aan de achterkant.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 19:35
Ik kan de link zo even niet vinden, maar heb deze kast zelf ook en toen in een zéér uitgebreide test/review dit te weten gekomen:

de voorste fan aan de bovenkant leeglaten, maar wel open. anders zuig je teveel aanvoer weg voor je CPU koeler. laat je hem als intake werken blaast hij er ook weer voorbij.

een intake in het zijpaneel werkt verreweg het beste voor de koeling van je GPU etc.

succes!

edit:

linkje gevonden voor je, heel interessant leesvoer:

http://www.bit-tech.net/h...g-cooling-investigation/1

[ Voor 15% gewijzigd door Henkie op 31-05-2012 09:56 ]

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick V.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Bedankt voor jullie informatie :)

De link zit er interessant uit, ik ga me er vanavond even in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:56
Ik heb 2 van deze kasten en waarbij in 1 kast een gtx 580 zit en in de andere een gtx 480.

Mijn opstelling is als volgt:

Front 2x intake

Onderin intake

Achter cpu cooler outtake

Bovenin 2x outtake.

Niet alle fans konden worden aangesloten op mijn moederbord en heb ervoor gekozen dat de bovenste outtake fans en 1 front intake fan aangesloten is op de bijgeleverde fancontroller.
Deze 3 fans laat ik alleen harder draaien indien ik battlefield 3 of een ander zwaar spel ga spelen want voor de rest van de tijd zijn beide kasten erg cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Patrick V. schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 12:13:
Bedankt voor jullie informatie :)

De link zit er interessant uit, ik ga me er vanavond even in verdiepen!
Ja ik heb de kast zelf ook en het is een heel interessant stuk om te lezen.

komt er op neer dat in iedergeval bij de R3 je het beste een sidepanelfan kan monteren, en de voorste aan de bovenkant leeg moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
2 voor, 1 boven(achter) en 1 achter

heb je genoeg aan

fan onderaan of panel is waardeloos, en een 2de fan bovenin zal denk ik ook niet veel helpen

[ Voor 46% gewijzigd door [Remmes] op 02-06-2012 15:52 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Remmes_NT schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:51:
2 voor, 1 boven(achter) en 1 achter

heb je genoeg aan

fan onderaan of panel is waardeloos, en een 2de fan bovenin zal denk ik ook niet veel helpen
En dit baseer je op?

Het artikel zeker niet gelezen wat ik hierboven heb gelinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Henkie schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 16:16:
[...]

En dit baseer je op?

Het artikel zeker niet gelezen wat ik hierboven heb gelinkt?
dit baseer ik op ervaring

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
De tweede fan bovenin de kast zorgt er toch voor dat de warme lucht over een groter oppervlakte de kast kan verlaten.

Waar is de logica dan dat 1 fan beter werkt dan 2 als outtake fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Aramiss schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 16:31:
[...]

De tweede fan bovenin de kast zorgt er toch voor dat de warme lucht over een groter oppervlakte de kast kan verlaten.

Waar is de logica dan dat 1 fan beter werkt dan 2 als outtake fan?
er is vrij weinig logica, zoals gezegd vanuit mijn ervaring is 2 front 1 top(achter) en 1 achter.. maar dat er zoveel plek is voor fans,betekend ook niet dat je ze allemaal hoeft te gebruiken, iedereen heeft natuurlijk een andere mening, net zoals het hele overdruk en onderdruk gedoe

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 02-06-2012 16:39 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Daarom is het artikel ook zo interessant omdat hierbij gewoon op elk onderdeel de temperatuur gemeten word bij verschillende configuraties.

dus dat jij vind dat een side fan geen nut heeft staat los van het feit dat er gemeten word dat die fan juist het meeste nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggymaster
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zeer interessant artikel!

Vooral punt 3 & 4;

1. The amount of venting in your case can have a huge impact on cooling, particularly around the CPU area. If you have fan mounts here that are blocked up, unblock them.

2. Generally, all other things being equal, it’s better to get hot air out of your case than to pump cool air in, particularly when it comes to CPU cooling.

3. If you have a roof mount that’s located nearer the front of the case than the CPU cooler, leave it open. Fitting a fan here only causes problems.

4. If you have one, two or three fans in your case, the side panel intake mount is the most important. Fill this first, followed by the rear exhaust mount, followed by the roof exhaust mount.

5. Bear in mind the fact that fans have an effect on each other and use this to your advantage. For this to work though they need to be close enough to interact - a side intake works better with a rear exhaust than a front intake does for this reason.

6. With four or more fans, concentrate on traditional front to back cooling and creating one strong, continuous air flow. Fill the front intakes and the roof and rear exhausts first.

7. More fans does mean more cooling, but expect diminishing returns when going above three or four fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik ben het ook wel met remmes eens dat onderin eigenlijk niets uit maakt. in de panel wel, maar dan moert je ervoor zorgen dat dit een laag rpm fan is. anders krijg je overdruk op vervelende plekken en krijg je overal hot pockets.

dit zeg ik ook uit mijn ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ziggymaster schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:54:
Zeer interessant artikel!

Vooral punt 3 & 4;

1. The amount of venting in your case can have a huge impact on cooling, particularly around the CPU area. If you have fan mounts here that are blocked up, unblock them.

2. Generally, all other things being equal, it’s better to get hot air out of your case than to pump cool air in, particularly when it comes to CPU cooling.

3. If you have a roof mount that’s located nearer the front of the case than the CPU cooler, leave it open. Fitting a fan here only causes problems.

4. If you have one, two or three fans in your case, the side panel intake mount is the most important. Fill this first, followed by the rear exhaust mount, followed by the roof exhaust mount.

5. Bear in mind the fact that fans have an effect on each other and use this to your advantage. For this to work though they need to be close enough to interact - a side intake works better with a rear exhaust than a front intake does for this reason.

6. With four or more fans, concentrate on traditional front to back cooling and creating one strong, continuous air flow. Fill the front intakes and the roof and rear exhausts first.

7. More fans does mean more cooling, but expect diminishing returns when going above three or four fans.
en punt 6 ook, een fan in panel doe ik persoonlijk nooit, omdat dit OF de flow verstoord, en het ook vaak meer geluid maakt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paupie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-02 15:14
Goed artikel idd!

In mijn Antec Three Hundred Two zitten alleen een Rear en een Roof(b) (bijna tegen elkaar) en ben nu overtuigd om ook een side intake fan erbij te kopen.

Ontopic: kan je de harde schijven niet beter zo hoog mogelijk plaatsen en dan een Front(l) fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Naar aanleiding van hier advies voor de sidefan heb ik mijn bodem fan verplaatst naar de sidefan.
Dat scheelt tijdens gamen met mijn 480 gtx 20 graden!!

Bijkomende probleem is dat de sidefan wel zorgt voor meer geluid en dit is bij office en internetten een klein irritatiefactoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggymaster
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb deze kast ook in mijn desktop advies systeem staan, en had me nooit zo in de airflow verdiept,, maar als je de fans dus goed plaatst,
en de juiste airflow creëert ,(en dat hoeft helemaal zoals ik altijd dacht met '5 fans vol vermogen = beste koeling ' te zijn.) kun je procentueel best grote winst boeken , vooral op de graka.

Die side fan is wel een hele leuke jah!

[ Voor 9% gewijzigd door ziggymaster op 05-06-2012 18:36 ]

Pagina: 1