Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-08 07:54
Hoi Tweakers!

Case: Codegen 4U-500
Mobo: Asrock 880GM-LE

Mijn stock CPU fan is aangesloten op het mobo bij de 4-pin CPU_FAN1 connector.

Mijn case heeft twee fans, 2 draads, molex connector. Nu dus aangesloten op een IDE voeding.
Het mobo heeft nog twee fan aansluiting CHA_FAN1 en PWR_FAN1, elk 3-pins fan aansluitingen.

Ik zou dus graag mijn twee case fans aansluiten op mijn moederbord en dat ze zo wat stiller draaien als de case koel genoeg is.

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Fans met 3-pins connectoren aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
Martin schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:02:
Fans met 3-pins connectoren aanschaffen.
Is het dan zeker opgelost? Ik dacht dat dat 3-pins mogelijk VCC, GND, RPM-sensor was.

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 00:42
Je kan zo'n kabeltje halen en de draadjes aan je fan solderen.

http://www.highflow.nl/aa...in-verlengkabel-30cm.html

Maar serieus, kon je dit niet zelf verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hell-Slave schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:00:
Je kan zo'n kabeltje halen en de draadjes aan je fan solderen.

http://www.highflow.nl/aa...in-verlengkabel-30cm.html

Maar serieus, kon je dit niet zelf verzinnen?
Maar serieus, kon je dit zelf niet verzinnen ?
die 3e pin is om de rpm uit te lezen, daar word je fan echt niet stiller van.......
Tenzij dat moederbord het voltage van die pinnen kan verlagen naar aanleiding van temp sensors heb je daar dus niks aan...... (en ik ken geen mobo's die dat doen)

Voor de TS er zijn fan-bays met temp sensoren die doen wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 30-05-2012 17:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Waar het om gaat is dat als je wilt dat je fansnelheden geregeld worden door je moederbord je ze daar op zal moeten aansluiten, een vlotte inschatting van de TS doet mij denken dat de aanschaf van nieuwe fans met de juiste aansluitingen de gemakkelijkste optie is.
Ik ben niet bekend met het genoemde moederbord, maar volgens mij kunnen de meeste moederborden (hoeft niet per definitie een moderne te zijn) prima de snelheden van casefans regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
heuveltje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:04:
[...]

Maar serieus, kon je dit zelf niet verzinnen ?
die 3e pin is om de rpm uit te lezen, daar word je fan echt niet stiller van.......
Tenzij dat moederbord het voltage van die pinnen kan verlagen naar aanleiding van temp sensors heb je daar dus niks aan...... (en ik ken geen mobo's die dat doen)

Voor de TS er zijn fan-bays met temp sensoren die doen wat je wilt.
Misschien wist je het nog niet maar die rpm uitlezing wordt niet gebruikt voor een snelheidsbepaling.
Meeste moederborden zetten een bepaalde spanning op de connector bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:56

Cheezus

Luiaard

Hell-Slave schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:54:
[...]

Misschien wist je het nog niet maar die rpm uitlezing wordt niet gebruikt voor een snelheidsbepaling.
Meeste moederborden zetten een bepaalde spanning op de connector bij een bepaalde temperatuur.
Euh? De RPM uitlezing doet precies dat, RPM uitlezen. Dat de fan een bepaalde spanning krijgt afhankelijk van de temperatuur staat natuurlijk los van het uitlezen van de RPM. 4-pins fans hebben een PWM aansturing, hiermee kan de fan gecontroleerd worden zonder de spanning te verlagen.
Het kan wel zo zijn dat een moederbord de RPM uitlezing gebruikt om te kijken of er uberhaupt een fan is aangesloten en dan pas het voltage gaat regelen, dat heb ik nooit getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Cheezus schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:09:
[...]

Euh? De RPM uitlezing doet precies dat, RPM uitlezen. Dat de fan een bepaalde spanning krijgt afhankelijk van de temperatuur staat natuurlijk los van het uitlezen van de RPM. 4-pins fans hebben een PWM aansturing, hiermee kan de fan gecontroleerd worden zonder de spanning te verlagen.
Het kan wel zo zijn dat een moederbord de RPM uitlezing gebruikt om te kijken of er uberhaupt een fan is aangesloten en dan pas het voltage gaat regelen, dat heb ik nooit getest..
Ik bedoelde daar mee te zeggen dat het rpm signaal niet voor de temperatuur regeling gebruikt wordt.
Als het gebruikt wordt voor fan aanwezigheid, dan werkt mijn trukje niet.
Hoe dan ook ik zou de TS aan raden om een paar nieuwe fans aan te schaven, zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 14:21

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Of, een weerstandje ertussen, net als de silent-adapters van noctua :)

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hij wil de fans via het MB op temperatuur laten regelen, nu zitten ze op een molex.
(Lees de titel Variabele.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Ts wl toch dat zijn 2 casefans variabel zijn,dan moet een fancontroller toch voldoen lijkt me.
zodat de ts de fans makkelijk zelf kan regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 14:21

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Hell-Slave schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:25:
Hij wil de fans via het MB op temperatuur laten regelen, nu zitten ze op een molex.
(Lees de titel Variabele.)
woops, over gelezen..

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:41:
De Ts wl toch dat zijn 2 casefans variabel zijn,dan moet een fancontroller toch voldoen lijkt me.
zodat de ts de fans makkelijk zelf kan regelen.
Het MB heeft nog 2 aansluitingen, daar wil hij gebruik van maken.
tripkip schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:59:

Het mobo heeft nog twee fan aansluiting CHA_FAN1 en PWR_FAN1, elk 3-pins fan aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
Als ik even mag samenvatten is het dus niet duidelijk dat die 3pins van mijn moederbord een variabele spanning geven naar gelang de case temp en zal ik het maar moeten wagen?

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
tripkip schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 01:16:
Als ik even mag samenvatten is het dus niet duidelijk dat die 3pins van mijn moederbord een variabele spanning geven naar gelang de case temp en zal ik het maar moeten wagen?
Waarschijnlijk gaat het niet werken want de PWR_FAN1 en de CHA_FAN1 aansluitingen hebben waarschijnlijk geen speed regeling.
Er wordt niks gemeld in de manual over deze aansluiting.
Je zou dit eerst moeten uit proberen en kijken of de regeling ook werkt op beide aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Kan je het niet software matig doen? met een simpel programma zoals (inb4 kloteprogramma opmerkingen) Speedfan kan ik thuis handmatig mijn fansnelheden instellen.
gewoon iets lager qua percentage zetten en dan zullen ze al een stuk stiller zijn, hoef je ook niet te kloten met je hardware

[ Voor 28% gewijzigd door Drunken_Bear op 31-05-2012 10:32 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Bjarne666 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:31:
Kan je het niet software matig doen? met een simpel programma zoals (inb4 kloteprogramma opmerkingen) Speedfan kan ik thuis handmatig mijn fansnelheden instellen.
gewoon iets lager qua percentage zetten en dan zullen ze al een stuk stiller zijn, hoef je ook niet te kloten met je hardware
Hoe wil je het softwarematig doen als de 2 fans de TS nu heeft op een molex aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:24
Ben niet zo bekend met Asrock mb, maar met Asus kan je CHA_FAN1 en CHA_FAN2 beperkt aansturen via je BIOS (quiet, normal, turbo, zoiets). Softwarematig is dit vaak ook gewoon mogelijk, wellicht heeft je mb hier een tooltje voor.
Met een 3pins connector heb je het sowieso opgelost (1 voor uitlezen, andere 2 voor voltage veranderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Stefan1987 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:16:
Ben niet zo bekend met Asrock mb, maar met Asus kan je CHA_FAN1 en CHA_FAN2 beperkt aansturen via je BIOS (quiet, normal, turbo, zoiets). Softwarematig is dit vaak ook gewoon mogelijk, wellicht heeft je mb hier een tooltje voor.
Met een 3pins connector heb je het sowieso opgelost (1 voor uitlezen, andere 2 voor voltage veranderen)
Ik heb het bekeken in de manual en het lijkt erop dat alleen de cpu connector een soort van smart fan aansturing heeft.
De andere aansluitingen worden daarin niet genoemd.
Misschien is een andere fan sturing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Hell-Slave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:41:
[...]

Ik heb het bekeken in de manual en het lijkt erop dat alleen de cpu connector een soort van smart fan aansturing heeft.
Je kan natuurlijk altijd nog een frontpanel fancontroller inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Sluit die dingen gewoon aan en kijk daarna of er nog wat te klagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Hell-Slave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:41:
[...]

Wat hij zegt lijkt mij ook. Heb even de bios config door gespit en ik zie geen optie om een profiel als 'silent' 'cool' etc te selecteren. Is vaak een teken dat die optie er niet is.

In principe kan je je 4pins connector op de CPU instellen en de andere op CHA_FAN1 en CHA_FAN2. De CHA fan zal hard draaien en de enige manier om dat te voorkomen is een weerstandje te solderen of een te kopen met ingebouwde weerstand. Mijn Noctua fans hadden zo'n weerstandje er bij. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Stefan1987 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:49:
[...]

Je kan natuurlijk altijd nog een frontpanel fancontroller inbouwen.
En wat denk jij dat ik met andere sturing bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Hell-Slave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:47:
[...]

En wat denk jij dat ik met andere sturing bedoel?
Een ander mobo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Nee dus. :+
Pagina: 1