In het SGS3 topic lees ik veel verschillende dingen over wat nou de voorwaarden zijn voor het afkopen van een leasetoestel nadat het contract bij Hi is afgelopen.
Ik heb het uitgezocht en het leek me handig dit hier te posten voor iedereen, om het hopelijk duidelijker te maken, aangezien het SGS3-topic vast niet het enige topic is waar dit onderwerp verwarrend is.
Verder staat in de Algemene Voorwaarden ook het een en ander over de overname, in artikel 4:5, en dan met name lid 4 (overname) en lid 6 (boete).
Samengevat
Hi geeft zichzelf veel speelruimte met het te bepalen bedrag voor toestelovername. Momenteel schatten ze 15% van de huidige nieuwwaarde in (op 600€ dus 90€).
Ter vergelijking: de HTC Desire, die nu meer dan 2 jaar oud is, gaat 2e hands makkelijk voor 100-150€ de deur uit, grofweg tussen de 20-25% dus. Of hun schatting dus zo accuraat is is moeilijk te zeggen.
Daarnaast is "de tweedehandswaarde van een toestel" ook moeilijk in te schatten; waar ga je kijken? Tweakers.net vraag & aanbod? Marktplaats?
15% van de huidige nieuwwaarde is dus géén garantie of afspraak!
Ik heb het uitgezocht en het leek me handig dit hier te posten voor iedereen, om het hopelijk duidelijker te maken, aangezien het SGS3-topic vast niet het enige topic is waar dit onderwerp verwarrend is.
Er is dus geen mogelijkheid om nú te bepalen hoeveel je aan het einde van je contract zal moeten betalen om het toestel over te nemen, hier wordt uitgegaan van "de 2e-hands waarde van het toestel". Er wordt slechts geschat dat het 15% van de huidige waarde zal zijn. Dit is dus een leidraad en geen afspraak.Hoe wordt het overname bedrag bepaald?
Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je hem overnemen. De prijs die we dan voor het toestel vragen bedraagt de dan geldende 2e hands-waarde van het toestel. Wij weten echter nu niet wat de waarde tegen het einde van je contract zal zijn.
Onze ervaring is dat de 2e-hands waarde van een 2 jaar oud toestel ongeveer 15% bedraagt van de nieuwwaarde van het toestel op het moment toen je het toestel hebt gekregen.
Nogmaals, dit is een schatting. Op het moment dat je verlengbaar bent, zal de 2e-hands waarde waarvoor je het toestel kunt overnemen, bekend zijn.
bron: http://www.hi.nl/Abonneme...obiel/Hi-ToestelLease.htm
Verder staat in de Algemene Voorwaarden ook het een en ander over de overname, in artikel 4:5, en dan met name lid 4 (overname) en lid 6 (boete).
Hier staat slechts "een door Hi aan te geven prijs", wederom onduidelijkheid dus.Lid 4
Hi kan de Contractant de mogelijkheid bieden het Mobiele Randapparaat voor een door Hi aan te geven prijs te kopen in plaats van het conform lid 3 te retourneren.
Hier wordt gesproken over "een in redelijkheid door Hi vastgestelde waarde" die dan wordt vermeerderd met een door Hi bekend gemaakte boete, €25,- tot €30,- volgens hun FAQ. Ook hier weer vrijheid voor Hi om het bedrag te bepalen.Lid 6
Als de Contractant na beëindiging van de overeenkomst niet voldoet aan de verplichting het Mobiele Randapparaat te retourneren, geen gebruik maakt van de conform lid 4 gegeven koopoptie en ook de situatie als bedoeld in lid 5 niet van toepassing is, is de Contractant een bedrag aan Hi verschuldigd ter waarde van de in redelijkheid door Hi vastgestelde waarde van het Mobiele Randapparaat vermeerderd met een door Hi bekend gemaakte boete.
Samengevat
Hi geeft zichzelf veel speelruimte met het te bepalen bedrag voor toestelovername. Momenteel schatten ze 15% van de huidige nieuwwaarde in (op 600€ dus 90€).
Ter vergelijking: de HTC Desire, die nu meer dan 2 jaar oud is, gaat 2e hands makkelijk voor 100-150€ de deur uit, grofweg tussen de 20-25% dus. Of hun schatting dus zo accuraat is is moeilijk te zeggen.
Daarnaast is "de tweedehandswaarde van een toestel" ook moeilijk in te schatten; waar ga je kijken? Tweakers.net vraag & aanbod? Marktplaats?
15% van de huidige nieuwwaarde is dus géén garantie of afspraak!