Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
In het SGS3 topic lees ik veel verschillende dingen over wat nou de voorwaarden zijn voor het afkopen van een leasetoestel nadat het contract bij Hi is afgelopen.

Ik heb het uitgezocht en het leek me handig dit hier te posten voor iedereen, om het hopelijk duidelijker te maken, aangezien het SGS3-topic vast niet het enige topic is waar dit onderwerp verwarrend is.
Hoe wordt het overname bedrag bepaald?

Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je hem overnemen. De prijs die we dan voor het toestel vragen bedraagt de dan geldende 2e hands-waarde van het toestel. Wij weten echter nu niet wat de waarde tegen het einde van je contract zal zijn.

Onze ervaring is dat de 2e-hands waarde van een 2 jaar oud toestel ongeveer 15% bedraagt van de nieuwwaarde van het toestel op het moment toen je het toestel hebt gekregen.

Nogmaals, dit is een schatting. Op het moment dat je verlengbaar bent, zal de 2e-hands waarde waarvoor je het toestel kunt overnemen, bekend zijn.

bron: http://www.hi.nl/Abonneme...obiel/Hi-ToestelLease.htm
Er is dus geen mogelijkheid om nú te bepalen hoeveel je aan het einde van je contract zal moeten betalen om het toestel over te nemen, hier wordt uitgegaan van "de 2e-hands waarde van het toestel". Er wordt slechts geschat dat het 15% van de huidige waarde zal zijn. Dit is dus een leidraad en geen afspraak.

Verder staat in de Algemene Voorwaarden ook het een en ander over de overname, in artikel 4:5, en dan met name lid 4 (overname) en lid 6 (boete).
Lid 4
Hi kan de Contractant de mogelijkheid bieden het Mobiele Randapparaat voor een door Hi aan te geven prijs te kopen in plaats van het conform lid 3 te retourneren.
Hier staat slechts "een door Hi aan te geven prijs", wederom onduidelijkheid dus.
Lid 6
Als de Contractant na beëindiging van de overeenkomst niet voldoet aan de verplichting het Mobiele Randapparaat te retourneren, geen gebruik maakt van de conform lid 4 gegeven koopoptie en ook de situatie als bedoeld in lid 5 niet van toepassing is, is de Contractant een bedrag aan Hi verschuldigd ter waarde van de in redelijkheid door Hi vastgestelde waarde van het Mobiele Randapparaat vermeerderd met een door Hi bekend gemaakte boete.
Hier wordt gesproken over "een in redelijkheid door Hi vastgestelde waarde" die dan wordt vermeerderd met een door Hi bekend gemaakte boete, €25,- tot €30,- volgens hun FAQ. Ook hier weer vrijheid voor Hi om het bedrag te bepalen.

Samengevat
Hi geeft zichzelf veel speelruimte met het te bepalen bedrag voor toestelovername. Momenteel schatten ze 15% van de huidige nieuwwaarde in (op 600€ dus 90€).

Ter vergelijking: de HTC Desire, die nu meer dan 2 jaar oud is, gaat 2e hands makkelijk voor 100-150€ de deur uit, grofweg tussen de 20-25% dus. Of hun schatting dus zo accuraat is is moeilijk te zeggen.

Daarnaast is "de tweedehandswaarde van een toestel" ook moeilijk in te schatten; waar ga je kijken? Tweakers.net vraag & aanbod? Marktplaats?

15% van de huidige nieuwwaarde is dus géén garantie of afspraak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
Precies om deze redenen zit ik eerlijk gezegd helemaal niet op dit hele toestel lease te wachten. Ik werd toevallig straks gebeld door Hi voor een verlenging, maar het enige dat ze me kon vertellen was deze 15% en dat ik veel voordeliger uit zou zijn en dat zelfde een keer of 10.

Wat is het voordeel van het hele leasen eigenlijk, behalve misschien die toestel service? Ik kan over 2 jaar ook mijn toestel zelf verkopen toch? Of bedenk ik me dit allemaal te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Ik zit me er momenteel ook in te verdiepen aangezien mn stiefzoon weer mag verlengen (en ik zn rekening betaal)
Het is allemaal wel enorm duur geworden, wat ik eigenlijk wel wist, maar sta er toch wel van te kijken.
Wat nou als niemand zn toestel na 2jaar over wil nemen, zit kpn straks met honderden, duizenden gebruikte telefoons... raar hoor...
Ik ga toch maar weer eens kijken of sim-only + gekochte telefoon niet goedkoper is.

Edit:
Rekensommetje Hi vs Simyo incl HTC One V
abo 24 maanden, 500mb, 300 min/sms

Hi Medium - 17,50
300min/sms - 15,00
ToestelLease - 6,00
totaal/mnd = 38,50, eerste 6mnd 6,00
Totaal 6*6.00 + 18*38,50 = 729,00 (+ 15% nog voor het toestel)

Simyo geregeld: 6,99 (eerste 12mnd, daarna 9,99)
500 mb: 7,99 (eerste 6mnd, daarna 9,99)
Totaal 12*6,99 + 12* 9,99 + 6*7,99 + 18*9,99 = 431,52 + toestel=299 = 730,00

maw, het scheelt de kosten voor het kopen van het toestel aan t einde

[ Voor 36% gewijzigd door rinkel op 05-06-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
Ze gaan ook uit van een 2 jarig abonnement, wat in mijn ogen een beetje achter de ellebogen is.

Ik had berekend dat ik voor letterlijk hetzelfde toestel (Galaxy S2) dat ik een jaar geleden met een oude vorm abonnement heb afgesloten, met min of meer (precies hetzelfde kon niet meer) hetzelfde abonnement, ongeveer €65,- meer kwijt zou zijn na 1 jaar. Dit was op basis van die 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
rinkel schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:22:
Wat nou als niemand zn toestel na 2jaar over wil nemen, zit kpn straks met honderden, duizenden gebruikte telefoons... raar hoor...
Als de telefoons allemaal niks waard waren na 2 jaar zou niemand een probleem met deze constructie hebben: we willen allemaal graag ons telefoontje in eigen bezit hebben, want na 2 jaar levert zo'n ding nog 50-150 euro op of meer afh. van toestel.
Dat geldt dan toch ook voor KPN? Lijkt me dat ze zo een hele vrachtlading aan Afrika verkopen.

Ik ben afgelopen week gebeld door Hi om te verlengen. Op zich al vreemd, aangezien ik 2mnd geleden nog van Hi te horen kreeg dat ik vanaf 24-7 kon verlengen.
Ik heb nu
Hi 2010 Online 35 € 30 euro (volgens mij 300 belminuten met mix bel/sms verbruik)
Hi Eindeloos Online Xtra snel a € 3,75 onbeperkt internet, tegenwoordig met 1,5Gb FUP, en daarbij was gesteld dat zolang mijn ik mijn contract zou verlengen deze prijs gelijk zou blijven (actie dec 2009)
Hierbij een DesireHD met 60 euro bijbetaling gekregen.

Nu kan ik verlengen:
HTC One X met lease
150 belmin.
500mb (FUP) op 2Mbit of zo
45 euro per maand, 1e 6mn 17,50

Ik kan ook mijn huidige contract laten doorlopen, maar dan krijg ik geen nieuwe telefoon. Maar dat laatste, dat klopt toch niet? Als ik mijn huidige contract verleng, dat gebaseerd is op een incl. telefoon, maar ik krijg géén nieuwe telefoon, dan verleng ik feitelijk toch naar een simonly en zou het zowieso veel goedkoper moeten worden?
Ik wil gewoon mijn huidige contract en een nieuwe telefoon, stelletje boeven. Ik snap t wel, ze willen van dat goedkope internetabo af. Ik voel me genaaid door Hi

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 07-06-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Ja, ze willen iedereen zo snel mogelijk aan die nieuwe abbo's. Mijn stiefzoon werd ook gebeld of hij zn contract 6 maanden wou verlengen met 20% korting. Dan loopt zijn contract natuurlijk volledig af zonder de mogelijkheid het door te laten lopen, de floeperds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Datzelfde aanbod kreeg ik ook, onder het mom dat je dan tegen de kerst mooie aanbiedingen krijgt. Maar dat is dus bullshit, wel dezelfde contractprijs, maar geen nieuwe telefoon. Maar die contractprijs is wel gebaseerd op een nieuwe telefoon...

Bij Vodafone krijg je voor 50 euro per maand, waarvan de 1e 6 0 euro, een HTC One X, met 200 belminuten (50 meer), onbeperkt SMS (KPN beperkt smsen binnen de bundel) en 1Gb internet (500Mb meer). Totaalprijs over 2 jaar 900 tegen 915 euro.

Ik ga gewoon tegen Hi zeggen dat het een zeer slecht aanbod is, en dat ik gewoon zoals afgesproken in 2009 mijn contract blijf verlengen én een nieuwe telefoon wil, of anders een Simonlytarief voor het Hi 35 abo dat ik nu heb, en dat ik mijn 3,75 internetbundel gewoon blijf houden.
En anders kan ik beter naar VF toe gaan...

Hoe zit dat dan precies met je contract door laten lopen zoals jij omschrijft, tegenover die 6 mnd verlenging?

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 08-06-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:55:
... en dat ik gewoon zoals afgesproken in 2009 mijn contract blijf verlengen én een nieuwe telefoon wil, of anders een Simonlytarief voor het Hi 35 abo dat ik nu heb, en dat ik mijn 3,75 internetbundel gewoon blijf houden.
En anders kan ik beter naar VF toe gaan...

Hoe zit dat dan precies met je contract door laten lopen zoals jij omschrijft, tegenover die 6 mnd verlenging?
Als je een contact gaat verlengen doe je dat - imho - altijd tegen de nieuwe voorwaarden. Dan zul je ook een ander toestel mogen uitzoeken. Als je je huidige voorwaarden wilt behouden, kun je je contract stilzwijgend laten doorlopen maar dan krijg je geen nieuwe telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:38
Mij staat zelfs iets van bij dat de actietarieven van het internet van hi a 3,75e per maand waren, en dan levenslang oid? Kan alleen nergens mijn contract weervinden waar ik ooit voor getekend heb en Hi kan geen kopie uitsturen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tommzz schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:10:
Mij staat zelfs iets van bij dat de actietarieven van het internet van hi a 3,75e per maand waren, en dan levenslang oid? Kan alleen nergens mijn contract weervinden waar ik ooit voor getekend heb en Hi kan geen kopie uitsturen hiervan.
Dat zal best kunnen. Maar dan moet je wel "levenslang" je huidige contact behouden en zul je dus nooit een nieuwe telefoon kunnen uitzoeken. Maar aan de andere kant: mobiel internet is tegenwoordig zo duur gemaakt dat je met de besparing die je doet met slecht € 3,75 per maand, makkelijk een nieuw toestel kan kopen.

Er vanuit gaande dat je genoeg min/sms/mb/kbps hebt, zou ik dus lekker niets doen en je contact laten doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Ben gisteren ook bij een HI winkel geweest om wat meer info te krijgen over een abbo bij Hi.
(ik zit overigens bij Vodafone, 275 minuten en onbeperkt (FUP) internet), en dat voor net geen 40e)

de verkoper vertelde mij dat het 15% van de nieuwprijs is. blijkt dus dat hij niet hele verhaal verteld heeft.
Zijn mening over Sim Only was wel duidelijk (compleet kut). als je buiten je bundel gaat zitten betaal je een hoop extra.

Opzich, het hele lease verhaal vind ik wel slim. wat doe je nog met je oude telefoon? ik heb ze hier in een doos liggen. Enige waar ze nog goed voor zijn is stof verzamelen en ruimte in nemen.

Toestel is alleen nooit echt van jou. Dus op het moment dat hij gejat word (oid) ben je denk ik redelijk de sjaak. Zou goed kunnen dat je dan nieuw toestel moet afnemen bij Hi, voor de volle mep.
Ze gooien dan snel een verzekering erbij om je daar weer tegen in te dekken, welke ook weer extra per maand kost.

eigenlijk dus gewoon extra manieren om je van je geld te verlossen.

De voorwaarden van KPN zijn wat beter, alleen dan betaal je voor je telefoon nog kosten.
Vodafone heeft op het moment (voor mij) de beste voorwaarden om te verlengen (betaal je ook geen aansluitkosten).
Alleen het blijven prutsers, vanochtend dus weer storing en 3 dagen gratis bellen door die fuckup van laatst. wooptiedoo.

Ben nu ook in conclaaf met ze over mijn tegoed. Heb nogal wat restant tegoed van voorgaande maanden.
als ik verleng, ben ik dat kwijt. (euro of 80 bij mij)
Is nog ff iets om rekening mee te houden als je ergens verlengt!

edit: heb ook ergens gehoord dat wanneer je verlengt, dat je nieuwe abbo dan PER DIRECT in gaat. om dus weer zsm van de oude, voor hun, onvoordelige voorwaarden af te zijn. Dit heb je bij het overstappen naar een nieuwe provider natuurlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door TepelStreeltje op 09-06-2012 14:15 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat laatste klopt: dat was het eerste dat de Hi-medewerker mij meedeelde: ik kon direct zo'n 100 euro verdienen doordat het nieuwe contract nu al inging. Dat moest ie me even uitleggen. Dat was omdat het nieuwe contract dan per direct inging en ik niet meer de laatste 3-4 maanden van mijn huidige contract uit hoefde te dienen.
Maar ik ga naar een duurder contract, want het voorstel is slecht, dus wat is precies het voordeel voor mij? Door dit voorstel ben ik de komende 4 maanden direct al duurder uit. En dacht ie dat ik twee contracten tegelijk ging laten lopen of zo

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 09-06-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

stefijn schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:40:
Dat laatste klopt: dat was het eerste dat de Hi-medewerker mij meedeelde: ik kon direct zo'n 100 euro verdienen doordat het nieuwe contract nu al inging. Dat moest ie me even uitleggen. Dat was omdat het nieuwe contract dan per direct inging en ik niet meer de laatste 3-4 maanden van mijn huidige contract uit hoefde te dienen.
Maar ik ga naar een duurder contract, want het voorstel is slecht, dus wat is precies het voordeel voor mij? Door dit voorstel ben ik de komende 4 maanden direct al duurder uit. En dacht ie dat ik twee contracten tegelijk ging laten lopen of zo
je merkt wel dat die gasten erg actief aan het verkopen zijn, alleen de voordelen en niet de (daadwerkelijke) nadelen opnoemen.
Zit zelf al jaren in de verkoop/marketing, dus ik prik er vrij snel doorheen.
Blijft alleen wel vermoeiend dat je dus eigenlijk nooit direct weet waar je aan toe bent, zonder echt veel research te doen naar alle voorwaarden...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

S1NN3D schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:11:
[...]

Als je een contact gaat verlengen doe je dat - imho - altijd tegen de nieuwe voorwaarden. Dan zul je ook een ander toestel mogen uitzoeken. Als je je huidige voorwaarden wilt behouden, kun je je contract stilzwijgend laten doorlopen maar dan krijg je geen nieuwe telefoon.
Correct. Het hele "verlenging"-idee is ook een ontzettend foute benoeming voor het geheel.

Je sluit een nieuw contract af. Met nieuwe voorwaarden. Een daarvan is een nieuwe telefoon.

Als je niks doet laat je je huidige contract gewoon doorlopen. Met je huidige voorwaarden. Moet je alleen zelf voor een telefoon zorgen als je een nieuwe wilt.

Ik krijg het idee dat men denkt dat je bij een telco een contract voor bepaalde tijd afsluit, en dat verlenging verplicht is als je door wilt blijven bellen. Dat is niet zo. Je sluit een contract af voor onbepaalde tijd, met slechts een bepaalde minimumduur.

* CyBeR heeft bij Vodafone een abo uit 2008 met FUP internet. De minimumcontractsduur was toen een jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 10-06-2012 03:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
KPN medewerker heeft zojuist bevestigd dat de verlenging van 6 maanden met korting geen invloed heeft op mijn contract, behalve dat de "einddatum" verschuift. Tegen die tijd word ik ws. weer gebeld voor een nieuwe aanbieding, maar kan ik ook kiezen om mijn contract door te laten lopen.

Waar kan ik verifiëren dat dat klopt? Hierboven wordt dit tegengesproken, en wordt gezegd dat door met 6 maanden te verlengen (met korting) ik KPN de kans geef om over 6 maanden het contract te beeindigen

Deze bevestiging ontvangen in de mail
Leuk dat je gekozen hebt voor 20% korting op je Hi Abonnement. Je ontvangt de korting op het abonnement met nummer 06.

Nog even wat zaken op een rijtje:
- Je krijgt 20% korting op je huidige Bel & Sms bundel
- Je huidige contract wordt met 6 maanden verlengd, bovenop je einde contractdatum
- Je ontvangt binnen 2 weken een sms als de korting en verlenging geactiveerd zijn
- De korting gaat direct in en loopt door totdat je opnieuw verlengt of je abonnement wijzigt
Hier staat dus: zolang ik mijn contract niet opzeg blijft de korting van 20% .
Als ik mijn contract wijzig, dus bijv. een bundelverlaging of verhoging, óf verlenging (over 6 mnd), ben ik de korting kwijt.
De korting krijg ik omdat ze blij zijn dat ik in ieder geval niet naar een ander ga.

Ik kan dus:
- nieuw contract met nieuwe foon: nieuwe foon is leuk maar de voorwaarden ruk
- helemaal niets doen: contract loopt door tot ik opzeg met huidige voorwaarden, maar geen korting
- 6 maanden verlengen en daarna niets doen: 6 maanden 20% korting, en daarna hou ik dezelfde voorwaarden. Misschien als ik tzt dreig naar VF te gaan ik nog wat langer die korting kan krijgen.

Mijn doel is dus gewoon mijn huidige (retegoedkope) internet-abo van 1,5Gb a 3,75 euro door laten lopen, zelf eventueel een nieuwe telefoon kopen.
Die 20% is leuk nu, want mijn bundel is te ruim. Ik wilde verlagen, maar dat hoeft nu niet meer; ik ben al goedkoper uit :)

edit: zie hier https://verlengshop.www.h...-maanden-korting/728.html

Wat is het addertje, of is dat er niet. Zo te lezen is het "veilig"

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 13-06-2012 14:50 ]

Pagina: 1