Toon posts:

Pc samenstellen voor 3d modelling en rendering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik probeer een pc samen te stellen voor ongeveer 1500 euro. Pc zal voornamelijk gebruikt worden om modellen te vervaardigen om dit vervolgens te 3D printen. Nou heb ik nu een computer staan die het renderen van de modellen niet trekt, maar omdat de pc al een aantal jaren oud is wil ik graag een nieuwe pc kopen.

Met CBCT scans worden er 3D modellen gemaakt. Deze worden bewerkt en worden er oa nieuwe onderdelen ingetekend. Dit is een computer dat puur voor 3D bewerking gebruikt zal worden en voor niks anders. De 3D modellen vergen redelijk wat rekenkracht dus daarom ben ik hierop uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9X79 Pro€ 254,-€ 254,-
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Samsung SH-222BB Zwart€ 13,95€ 13,95
1Antec Three Hundred Two€ 58,90€ 58,90
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 37,60€ 37,60
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 501,-€ 501,-
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 219,-€ 219,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 800W€ 127,90€ 127,90
1G.Skill RipjawsZ F3-12800CL9Q2-32GBZL€ 177,50€ 177,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.489,35

Graag zou ik wat advies willen hebben over de computer. Zijn er bottlenecks of misschien dat ik een aantal dingen moet aanpassen waardoor de pc beter loopt en of dit natuurlijk wel past!

SSD zal er later apart bijkomen maar heeft voorlopig geen prioriteit.

Als ik wat meer informatie moet geven of iets dergelijks hoor ik het graag.

Bedankt alvast!!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Welke software gebruik je en wat voor pc trekt nu je modellen niet? Wat gaat er traag? Editen in de viewport, of cpu renderen? (cpu renderen gaat naar mijn mening altijd te traag :) )

Maar je wilt dus niet cpu renderen, maar vooral modeleren/manipuleren en dan exporteren naar STL voor 3d printen? Of als je wel renderd, met welke software?

Sowieso moet er een SSD in. Profi videokaart misschien maar hoeft vaak niet..

Je hebt kans, afhankelijk van je software en wat je doet dat je beter een quadcore met hogere coresnelheid kan nemen..

CBCT, cewl. Vertel eens wat meer, waar wordt het voor gebruikt? Medisch? Archeologie?

[ Voor 59% gewijzigd door maratropa op 30-05-2012 14:37 ]

specs

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Mugen 2 koelt beter dan de Mugen 3
En waarom geen Matrox, Firepro of Quadro videokaart erin? Ten minste een 7970 :)

Verwijderd

'k zou wat minder geheugen nemen en twee kleine 60GB / 120GB SSD's in RAID0 toevoegen. Dan gaat het desktop /3D gebeuren een stuk sneller en in uit pakken ook etc :) Dit maakt je systeem dus veel sneller en zo kan je langer concentreren op je werk ipv wachten op 'rendering' opdrachten.

Verwijderd

Topicstarter
@ Maratropa
Software: Materialise en 3Matic.
Soms bij het renderen dan knalt de software me eruit, waarschijnlijk omdat er te weinig geheugen in de computer zit. Natuurlijk kan ik extra geheugen in de oude computer zetten maar liever een nieuwe computer :). Dat het cpu renderen traag gaat is misschien minder erg dan dat ik uberhaupt niet kan werken :P.

@DMZ oorspronkelijk heb ik er een 7970 ingedaan, maar helaas ga ik dan over mijn budget heen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de SSD's. Ik vind het jammer dat ik geen betere 3D kaart erin kan zetten, persoonlijk denk ik dat ik de 7970 een goede keus is. Kan ik anders toch wel de 7970 erin zetten en ergens op besparen zodat ik toch ongeveer op de 1500 kom?

• maratropa
  • Niet online
Negeer even het gebrabbel over matrox kaarten en raid 0 ssd's ;)

Je bent nog een beetje summier met specs etc maar wat ik denk;

Je werkt met flink specefieke software, dus ik zou even wat dingen onderzoeken voordat je een keuze maakt. Je gebruikt dus 3-matic van materialise, ook Mimics?

-Hoe multithreaded is de software in het werken met de viewports en het model? Mijn ervaring is dat je wel leuk een 6-core kan hebben maar dat hetgeen wat je het meeste doet (viewport modeling etc) niet geoptimaliseerd is voor 6 cores/12 threads en dus gelimiteerd word door de snelheid van de cores. Dan kan het zinvol zijn om een I7 met 4 cores op 3,5ghz te nemen ipv een i7 met 6 cores op 3,2ghz.

-Idem voor het renderen op de CPU? Gebruikt hij alle cores/threads of stopt hij bij 4 bijv?

Iig, het zou (ik denk het wel) best zinvol kunnen zijn om voor een quadcore the gaan op 3,5ghz.

Ik weet niet hoeveel RAM je nodig hebt, scandata kan flink zwaar zijn, maar meer geheugen dan je gebruikt is gewoon zonde. 16Gb is misschien al prima?

Ik zie dat materialise op hun site geen profi kaarten noemt. Ik kan ook niet zien of het OpenGL is, Mimics iig niet... Dus of een Quadro of FireGl heel veel zin heeft denk ik niet.

1 SSD is wel echt heel heel fijn. Mocht je wat kunnen besparen op de CPU en het geheugen dan kan die er vast nog wel bij. Raid 0 is onzin en alleen maar gezeik.

Maar ik zou sowieso even een mailtje naar ze sturen om te vragen wat de limieten zijn van de software qua multithreading. het verschil in prijs tussen een 6 en 4 core is namelijk flink..

specs

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:02
Wat je zou kunnen doen, is op je huidige pc kijken of je geheugen ook echt vol loopt, of dat je CPU gewoon vol bezig is continue.
Bij geheugen zou je kunnen kijken hoeveel virtueel geheugen er op dat moment gebruikt wordt en deze wellicht voor de test nog verhogen naar een waarde dat je zeker weet dat je genoeg hebt. Dan kun je bij elkaar zien hoeveel geheugen je aan komt. Wellicht dat 16GB zat is, of juist te weinig.

• maratropa
  • Niet online
Nog even wat bij elkaar gezocht, het lijkt me meer in balans, en cheaper;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9X79€ 214,-€ 214,-
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Fractal Design Core 3000€ 56,90€ 56,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 259,-€ 259,-
1Asus Radeon HD7970-3GD5€ 392,70€ 392,70
1Corsair Builder CX600 V2€ 57,95€ 57,95
1Samsung 830 series 128GB€ 105,91€ 105,91
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,41

Fancy RAM of een gigantische voeding zijn nergens voor nodig lijkt me

specs

Verwijderd

Topicstarter
Mimics en 3 matic. Ook gebruik ik nog Zedit pro. Sorry dat ik zo kortaf ben, zit momenteel niet achter die computer dus ik weet niet precies wat er allemaal inzit. Ben er even naartoe gegaan en dit zijn de specificaties:

Intel core i5-2400 3.1GHz
2gb ram
AMD Firepro 2270 512 MB
1TB

Ik denk inderdaad dat 16GB zat genoeg is. In principe is een 7970 ook overkill voor de systeemeisen.

Recommended requirements Mimics & 3 Matic:

Windows Vista or 7
any multicore processor
2 GB RAM - for large datasets (> 1 GB) we recommend 8 GB RAM
ATI RADEON or NVIDIA GeForce card with 512 MB RAM
10 GB free hard disk space
Resolution of 1680x1050 or higher
Directx 10.0

Van Zedit pro :
3.2GHZ or better (recommended)
2GB or better (strongly recommended)
True Color Graphics
1024 X 768 pixels, or better
16 bit or better with OpenGL acceleration

Heb ook even gekeken naar CPU verbruik. Bij het renderen gebruikt hij max 3 van de 4 processoren. In principe zou deze computer het nog prima aankunnen. Zouden jullie dan mij adviseren om alleen nieuwe geheugen erin te doen (8 of 16) en een nieuwe 3D kaart?

• maratropa
  • Niet online
Renderen is altijd een afweging, omdat het altijd langer duurt dan je zou willen. In princiepe kan een pentium 3 het ook nog maar dan duurt het een jaar. Als deze PC op zich snel genoeg renderd, dan zou ik met niet al te druk maken daarom, en vooral op een PC die lekker werkt focussen.

Als niet al je CPU's gebruikt worden bij het renderen dan heb je ook kans dat hij niet snel genoeg bij de data kan, of dat het geheugen niet snel genoeg de boel aanlevert. Meer ram als hij aan het pagen is of een SSD kunnen helpen.

Ik zie dat Zedit er niet is voor 64bit dus daar heb je al niks aan meer dan 4GB..
Als werken met Zedit interface heel traag is zou het kunnen helpen om een betere Profi OpenGL kaart te nemen.. Of staat tijdens het werken je CPU op z'n max?

En de andere programma's?

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 30-05-2012 16:59 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt die computer niet echt ideaal. Het werken met de modellen lukt nog aardig, het renderen zelf duurt wel altijd een aantal minuten. Bovendien als je een 3D model wilt maken vanuit een CBCT en je maximale beeld wilt hebben van het model gooit die je uit de programma, met de melding dat er teweinig geheugen aanwezig is. Dus voorlopig is dat het grootste probleem (maar op te lossen door meer ram erin te zetten)

Ik denk dat meer RAM een SSD en beter grafische kaart inderdaad wel een goede oplossing is. Bedankt in ieder geval! Ik denk dat ik er een 8gb ram in zet met een 128gb SSD en de HD 7850.

• maratropa
  • Niet online
Allright maar als je dus op zich prima kan werken dan betekent dat dus dat an sich je proc en graka er nog redelijk mee overweg kunnen.

MAAR :) let nog even goed op je performance monitor als je dingen aan het doen bent. Het kan best zijn dat die graka weggegooid geld is als je processor tijdens manipulatie nu op de max zit op 1/2/etc core, wat aangeeft dat EN het programma qua interface maar met 1/2/etc core overweg kan en een nieuwe graka niet de hele oplossing is.

Laad eens bijv. een groot model in en ga die eens een beetje rondraaien en ga eens met wat punten in de mesh (of hoe dat ook in die software werkt) en kijk dan even naar wat je CPU doet.

Idem tijdens het renderen. Het kan je cpu zijn maar renderen met te weinig ram is FUNEST voor je snelheid. je data en de pagefile op een SSD zetten zal wel een beetje helpen, maar meer RAM is natuurlijk beter.

3 van de 4 threads vind ik raar, want vaak werkt het of met 1, of met 2, of met 4 etc, niet met 3 of 5. AL kun je dit wel bij sommige programma's instellen zodat je ook nog wat anders kan doen tijdens het renderen. Maar ik denk eerder aan te weinig ram / te veel schijfgebruik.

Maar nou ben ik wel benieuwd, (uit interesse) klus jij kunstheupen in 3D en print je die voor een operatie ofzo? Of doe je dingen met opgegraven meuk?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedoelde max 3 van de 4. 2 werken er echt hard en de 3e die springt afentoe uit. Ik zal even nog wat testjes doen. Kleine upgrade van de computer zal waarschijnlijk al veel schelen.

Nee geen kunstheupen :). We gebruiken CBCT scans van hoofden. Bij fracturen van het bot worden zij "teruggelegd" met de 3d programma. Ook mensen waarbij een tumor weggehaald moet worden kan je met behulp van de 3d software en printer bekijken hoe het later gaat worden. De schedels dienen voorlopig alleen om titaniumplaten om te buigen bij de 3D modellen, bovendien kan je bij een 3D model vaak meer zien dan alleen een CBCT. Helaas hebben we afentoe nog problemen met de tresholding :P.

We willen natuurlijk nog wel verder kijken zoals die platen in 1 keer uit te printen. Of dat er een mogelijkheid is om structuren uit te printen dus misschien later ook een kunstheup :). Dit is nu al mogelijk alleen zover zijn wij nog niet!
Pagina: 1