1,5mm2 luidsprekerkabel dik genoeg voor 15M?

Pagina: 1
Acties:

• Blanex223
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2024
Beste,

Ik heb staan een Onky 515 en Boston Acoustics XS 5.1 Se. Ik wil mijn speakerkabel langs de muur leggen voor mijn achterste surround speaker. Ik kom hierbij voor mij linkerachterspeaker op 15m, voor de rest heb ik allemaal minder nodig.

Nu ben ik geen audiofiel, maar wel een film fanaat. Ik heb hier nog een rol van 100m liggen van:

http://www.van-damme.com/23.html

1,5mm2 van damme blue series.

kan ik deze kabel gebruiken, of doe ik er toch verstandiger aan om 2,5 te halen??

tnx

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Qua vermogen hoef je er in ieder geval niet bang voor te zijn. 1,5 mm² mag 3600W hebben, waar je ruim onder blijft met je 150W per kanaal. Persoonlijk wel veel zwaardere systemen (1000W per kanaal op laag) over 1,5mm² gedraaid en dat klinkt eigenlijk altijd prima, en zeker voor een rear speaker zou ik me er niet zo druk om maken.

Enige wat ik me kan bedenken is dat een lang stuk draad zich volgens mij als een condensator gaat gedragen, wat problemen in het hoog op kan leveren? Ik zou alleen totaal niet weten hoe je dit dan zou moeten berekenen. Maar ik gok dat het verwaarloosbaar is eigenlijk.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met 30m kabel (15 heen en terug) en 8 ohm speakers wordt het geluid minder dan een halve decibel zwakker, dat ga je niet horen.

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Je veranderd de weerstand, en dus ook de klank.
Met een normaal setje speakers hoef je je er echter geen zorgen over te maken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso, rearspeakers doen vaak toch alleen hoog en midden. Het echte vermogen heb je alleen bij de lage tonen nodig - daar moet de grootste speakeruitslag gegenereerd worden. Dus ja, dat kun je makkelijk gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Blanex223
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2024
The Eagle schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:06:
Sowieso, rearspeakers doen vaak toch alleen hoog en midden. Het echte vermogen heb je alleen bij de lage tonen nodig - daar moet de grootste speakeruitslag gegenereerd worden. Dus ja, dat kun je makkelijk gebruiken :)
voor mijn sub heb ik een monsterkabel, dus komt vast goed.

tnx
Pagina: 1