Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
@Hieronder: dank, dat is wat ik bedoelde
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 30-05-2012 12:55 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Sorry voor mijn wat 'onduidelijke' startpost. Maar het frustreert me een klein beetje dat ik zo'n moeite heb met een antwoord vinden op deze vrij simpele vraag.gambieter schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:41:
Ik wil dit topic best wel een kans geven, maar dan verwacht ik toch wel iets meer van de startpost. Kun je aangeven wat je zelf al gedaan hebt om hier uit te komen, en wat de achtergrond van de vraag is?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik een 3D animatie wil maken. De animatie laat zien: de baan van de maan om de aarde, en de baan van de aarde om de zon. Ik wil de animatie wel redelijk goed laten kloppen, maar ik heb moeite met het begrijpen van de precieze standen en rotaties van de zon, aarde, en maan.
Ik heb wat YouTube filmpjes, en plaatjes bekeken. Ook heb ik op Wikipedia geprobeerd een antwoord te vinden. Maar een echt overtuigende bevestiging kan ik nergens echt concreet uithalen.
Ik weet dat de maan altijd met de zelfde kant naar de aarde is gedraaid, dit is ontstaan door de getijdenwerking. Maar dit kan in mijn ogen alleen als de maand met zijn as 'haaks' op die van de aarde staat. In dat geval klopt mijn afbeelding niet, maar dit is wel wat ik uit informatie op internet haal.
Dus eingelijk:
Of: De maan staat nooit 'exact' met dezelfde kan naar de aarde gericht? (we zien soms iets van de zuidpool, en soms iets van de noordpool). Zie het als de seizoenen van de maand die zich allemaal in een maand afspelen...
Of: De as van de maan en de aarde staan haaks op elkaar, en we zien altijd exact dezelfde kant van de maan.
Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
bronGesynchroniseerde rotatie
De rotatie van de Maan (om haar as) is synchroon met haar beweging rond de Aarde. Praktisch betekent dit dat de Maan steeds met dezelfde kant naar de Aarde gericht is. Daarom spreekt men van de voorkant, het vanaf de Aarde zichtbare deel van het maanoppervlak, en de achterkant, het onzichtbare deel van de Maan. Voordat een Russische ruimtesonde genaamd Loena 3 in 1959 een kijkje aan de achterkant had genomen, wist men dan ook niet hoe de achterkant van de Maan eruit zag.
De synchrone rotatie is ontstaan door getijdenkrachten. De zwaartekracht vervormt het gesteente van de Maan waardoor er wrijving ontstaat die de rotatie van de Maan afremt tot de synchrone rotatie ontstaat.[3] Ook de Aarde ondervindt deze krachten en het is aangetoond dat de Aarde steeds langzamer gaat draaien. Elders in het heelal wordt synchrone rotatie ook aangetroffen, bijvoorbeeld (wederzijds) tussen Pluto en zijn maan Charon. Uiteindelijk zal dit er in theorie toe leiden dat ook de Aarde voortdurend met dezelfde zijde naar de Maan gekeerd zal zijn. Dit proces zal naar schatting echter ongeveer 50 miljard jaar duren, de Aarde is tegen die tijd al onleefbaar geworden en door de Zon verzwolgen.
Misschien staat hier (klik) ook wat meer om je een antwoord te kunnen geven.
[ Voor 4% gewijzigd door OzzieMann op 30-05-2012 13:02 ]
https://untappd.com/user/OzzBier
Wikipedia: Libratie
http://www.bpastro.org/in...nything-is-standing-still
[ Voor 25% gewijzigd door link0007 op 31-05-2012 16:09 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Er zijn een paar verschillende hoeken, die corresponderen met 4 relevante assen:Daaaaf schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:12:
Volgens deze info is de inclinatie van de Maan (hoek t.o.v. de ecliptica) 5,145o. Dit in combinatie met de inclinatie van de Aarde van 23,44o betekent dat de hoek waaronder we de Maan waarnemen varieert van 23,44-5,145=18,29o tot 23,44+5,145=28,58o .
* Aarde rondom zon ("ecliptic"), rotatietijd 1 jaar.
* Aarde rondom eigen as, rotatietijd ~1 dag.
* Maan rondom aarde, rotatietijd ~1 maand.
* Maan rondom eigen as, rotatietijd ~1 maand.
Plaatje
Gezien de wet van behoud van impulsmoment zijn de 4 assen redelijk stabiel. Dat wil zeggen dat de hoeken ertussen ook stabiel zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door MSalters op 04-06-2012 12:55 . Reden: Conclusie ]
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
YouTube: One Year of the Moon in 2.5 Minutes
Het is correct dat we maar 1 kant van de maan zien maar ik vind de uitleg toch niet volledig helder.nickvanozzie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:59:
Wij zien dus altijd dezelfde kant.
[...]
bron
Misschien staat hier (klik) ook wat meer om je een antwoord te kunnen geven.
De reden waarom we maar 1 kant van de maan zien is omdat die kant een grote massa-anomalie aanwezig is. Deze is ontstaan vlak nadat de maan aan het afkoelen was en er enkel nog een vaste korst was boven op gesmolten basalt. Er is vermoedelijk een zware meteorietregen geweest die door de korst heeft gepenetreerd en daar is de basalt uitgelopen en maren gevormd (dikke pannenkoeken
Door deze anomalie begon de maan te vertragen in z'n rotatie (door de "extra" aantrekkingskracht van de ene kant door de aarde) en op den duur is deze dus volledig stil gevallen.
Om nu te stellen dat het enkel komt door de vervorming van de gesteenten is een beetje kort door de bocht.
Een anomalie in de bolvorm (als ik je goed begrijp) is toch niet voldoende om rotatie te doen stoppen? De rotatienergie moet ergens in zijn gaan zitten. Anders krijg je gewoon dat de rotatieas niet precies door het midden van de maan loopt maar hij blijft wel draaien ad infinitum.misterdoom schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:24:
Door deze anomalie begon de maan te vertragen in z'n rotatie (door de "extra" aantrekkingskracht van de ene kant door de aarde) en op den duur is deze dus volledig stil gevallen.
Om nu te stellen dat het enkel komt door de vervorming van de gesteenten is een beetje kort door de bocht.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Overigens, zou de maan niet sowieso afremmen met rotatie door de zwaartekracht, omdat de aantrekkingskracht het dichtst bij de aarde significant hoger is dan verder weg van de aarde? Hierdoor krijg je net zo'n effect als bij de getijden, waar één kant significant meegetrokken wordt, en de andere kant nauwelijks. Dit verschil zet zich vervolgens evengoed om in vervormingen van de maan, gezien hij telkens een beetje ovaal getrokken wordt.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
De maan is helemaal niet stilgevallen.... de omlooptijd is alleen gelijk aan zijn aswentelingmisterdoom schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:24:
[...]
door te zeggen dat de rotatie is stilgevallen maak je je verhaal weer verwarrend imo
[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 08-06-2012 20:51 ]
Relatief gezien staat deze wel stil, als je echter van buitenaf kijkt, draait ze inderdaad even snel als de omlooptijd.Rmg schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:45:
[...]
De maan is helemaal niet stilgevallen.... de omlooptijd is alleen gelijk aan zijn aswenteling
door te zeggen dat de rotatie is stilgevallen maak je je verhaal weer verwarrend imo
Je moet het eerder zien dat, wanneer de anomalie wegdraait van de aarde, er dus aan "getrokken" word en dus afremt. Na een bepaalde tijd krijg je dus een oscillatie waarbij er maar een halve rotatie ipv een volledige rotatie gebeurt en op een gegeven moment is deze dus volledig "gestopt" met roteren. Beter gezegd, de aarde trekt deze anomalie aan zodat dezelfde kant dus steeds naar de aarde is gedraaid maar de maan staat inderdaad niet volledig stil.
Maar zoals ik al zei, het is allemaal relatief en hangt er vanaf hoe je het systeem bekijkt.
Deze informatie haal ik uit m'n eerste jaar Geologie waarbij de basalt anomalie de belangrijkste factor was voor ons met dit klein verhaaltje erbij. Meer weet ik er ook niet van en ik ben zeker geen expert inzake fysica of de maan
Verwijderd
Dat kan natuurlijk nooit voor "stilvallen" zorgen. Weliswaar kan het de draaiïng vertragen als de massa van ons af draait maar het zal de draaiïng weer versnellen als de massa naar ons toe draait.misterdoom schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:36:
... wanneer de anomalie wegdraait van de aarde, er dus aan "getrokken" word en dus afremt...
Het "stilvallen" moet wel met inwendige frictie (dus omzetting van bewegingsenergie naar warmte) te maken hebben.
Misschien kan iemand mij even vlot vertellen waarom op aarde ook vloed is aan de van de maan afgewendde kant?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 01:26 ]
http://commons.wikimedia....sultant_accelerations.pngVerwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 01:21:
[...]<>
Misschien kan iemand mij even vlot vertellen waarom op aarde ook vloed is aan de van de maan afgewendde kant?
uit: Wikipedia: Getijde (waterbeweging)
In het begin lijkt het raar, maar aan gezien het wel zo werkt zal het wel kloppen
[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 07-08-2012 01:54 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Volgens mij is het zo: de vloed aan de van de maan afgewendde kant wordt veroorzaakt door de middelpuntvliedende kracht die het gevolg is van de draaiing van het stelsel aarde-maan (één rotatie per maand).
De vloed aan de kant van de maan wordt veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de maan.
Het zijn dus eigenlijk twee vloeden die niks met mekaar te maken hebben, in ieder geval worden ze veroorzaakt door totaal verschillende krachten. Dat wordt op die Wikipagina niet uitgelegd.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 02:41 ]
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Verwijderd
Jouw stelling klopt niet, de maan zit niet eens in een baan rond de aarde maar in een baan rond het gemeenschappelijk zwaartepunt. De stelling moet zijn:
Getijden ontstaan omdat de zwaartekracht lokaal afwijkt van de krachten die nodig zijn om de aarde in een baan rond het zwaartepunt van het stelsel aarde-maan te houden.
[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 13:18 ]
Verwijderd
Je kan het nog anders zeggen:Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:10:
Mijn stelling klopt.
Jouw stelling klopt niet, de maan zit niet eens in een baan rond de aarde maar in een baan rond het gemeenschappelijk zwaartepunt. De stelling moet zijn:
Getijden ontstaan omdat de zwaartekracht lokaal afwijkt van de krachten die nodig zijn om de aarde in een baan rond het zwaartepunt van het stelsel aarde-maan te houden.
Getijden krachten ontstaan omdat op een star lichaam zoals de aarde niet alle punten tegelijk in vrije val kunnen zijn. De afwijking van vrije val wordt ervaren als een effectieve kracht.
(Deze beschrijving is ten minste ook correct voor andere gevallen van getijden krachten. Daarnaast vermijdt het het kunstmatige onderscheid tussen diverse schijnkrachten waaronder de centrifugaal kracht en de zwaartekracht.)
Verwijderd
De bult water aan de achterkant van de aarde (vanaf de maan gezien) wordt veroorzaakt doordat aarde en maan om elkaar heen slingeren en de daardoor ontstane middelpuntvliedende kracht?

..edit.. Nou eindelijk bevestiging!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 18:47 ]