Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:04
Ik ben benieuwd naar jullie tips/mening over onderstaande

Ik ben in het bezit van een auto (destijds nieuw gekocht).
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe auto besteld die begin Juli geleverd wordt.
Ik ben van plan om mijn oude auto aan mijn vriendin te schenken.(haar eerste auto) Vanwege lage onderhoudskosten/verzekering/geen wegenbelasting/verbruik...en ongeveer weten waar je aan toe bent. (prijs per km komt voordeliger uit dan dat zij een vergelijkbare auto met dezelfde extra's en km's 2de hands koopt).
Daarnaast scheelt het mij het betalen van vermogensbelasting (nu zal dat ook maar over +/-60euro gaan maar toch). (en ja ook met het kopen van de nieuwe auto blijf ik daar ruim boven)

Natuurlijk valt dit voor de belastingdienst onder een schenking (van goederen).
Ik heb bij de garage waar ik de nieuwe auto gekocht heb 2 offertes laten maken 1 met inruil van de oude auto 1 zonder inruil van de oude auto.
Natuurlijk de mooie praatjes bij de garage, ah meneer u heeft iets in te ruilen dan kunnen we een mooi prijsje maken....en ah meneer u heeft niks in te ruilen, dan kunnen we een mooi prijsje maken...

Als ik de nieuwe auto koop krijg ik 1000euro korting omdat ik niks inruil.
Waarde nieuwe auto +/-22.000
Aankoop bedrag nieuwe auto +/-21.000euro vanwege korting
Aankoop nieuw auto met inruil +/- 16.000euro

Wat mij betreft voor de waarde bepaling van de oude auto (Prijs aankoop nieuw auto 21.000 - Prijs inruil 16.0000 = waarde oude auto 5000).
(Of is dit Waarde nieuwe auto 22.000 - 16.000 = 6000 )
Of mag ik deze waarde op een andere manier vaststellen om deze omlaag te krijgen? Bijvoorbeeld aanbieden bij een garage zonder nieuw te kopen...(Waar de waarde dan +/- 4000 wordt dan zal er altijd minder betaald worden denk ik)

Nu komt dus de belastingdienst om de hoek kijken.

De belastingvrijstelling voor 2012 is 2012 euro.
Dus de waarde van de auto - vrijstelling is het bedrag waar schenkbelasting overbetaald moet worden.
oftewel 5000-2012 = +/- 3000euro.

Aangezien mijn vriendin en ik niet samenwonen. Zijn we dus volgens de belastingdienst vreemden voor elkaar en moet er 30% belasting betaald worden.
oftewel +/- 900euro
Natuurlijk een beetje zonde om op deze manier de belastingdienst te sponsoren.

Nu heb ik zelf 2 oplossingen bedacht.

1) Ik schenk een gedeelte van de auto (2012 euro), mijn vriendin betaald mij 3000euro. . Het jaar er op schenk ik mijn vriendin 2000euro om de vrijstelling van dat jaar te gebruiken. (de andere 1000euro kan via bijvoorbeeld in contanten langzaam terug betaald worden/ wat meer betalen op vakantie enz... zonder mede weten van de belastingdienst).

2) Ik hou de auto op mijn naam en mijn vriendin gaat er in rijden, risico hier in is natuurlijk dat als zij een ongeluk krijgt mijn no-claim er aan gaat, relatie uit zij rijdt nog even 20boetes (worst case).
Waarschijnlijk gaan we ergens volgend jaar samen wonen en dan wordt het schenking verhaal een stuk anders.

3) zijn er nog andere uitleen constructies te bedenken?

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, zodat zij zelf ook no-claim op kan gaan bouwen, en ik verder geen onverwachte extra kosten op mijn no-claim krijg, of boetes enz bij uitgaan relatie... (dat ik de auto kwijt ben bij uitgaan van de relatie is dan maar zo...)

Hoofd vraag hoe krijg ik de prijs van de auto omlaag zodat ik zo min mogelijk last heb van de belastingdienst (In elkaar rijden is geen optie voor de grappenmakers onder ons).

Zie ik nog iets over het hoofd? of zijn er betere opties om dit te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De auto op haar naam zetten en het nergens meer over hebben?

Eventuele betaling kan ook contant zijn verlopen en dan ziet de BD daar echt niets meer van. Bovendien kan je beweren dat je exact het schenkingsdeel hebt gegeven en dat de rest nog tegoed is die nog voldaan moet worden.

Ik zou bij dit soort zaken er niet heel erg wakker van liggen, aangezien het niet om geldbedragen gaat. Je kan dan inderdaad hele constructies uitvoeren waarmee het legaal wordt. Maar je kan ook exact dezelfde constructie uitvoeren zonder de transactie op papier te zetten en bevestigen met mondelinge afspraken. Dan voldoe je ook exact aan de wet en is er geen haan die er naar kraait. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 16:14
Idd, z'n betaling gaat gewoon contant. Overschrijven en nergens meer over hebben/druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Je maakt het wel erg moeilijk.

Maar als je het volgens de regels wilt doen dan zou je 1) de auto voor de laagst mogelijke schatting aan je vriendin kunnen verkopen, in combinatie met een 2) de maximale jaarlijkse belastingvrije schenking, 3) renteloze lening, 4) uitstaand saldo van de renteloze lening geef je op bij de belasting (paar tientjes netto VRH), 5) elk jaar verminder je de lening met de maximale jaarlijkse belastingvrije schenking.

Als de relatie toch op de klippen loopt schrijf je de lening af wegens oninbaarheid.

Maargoed, eigenlijk gaat dit dus nergens over, want in een beetje relatie gaan er wel grotere bedragen heen en weer dan een paar k voor een auto (vakanties, etc). Ook als je niet samenwoond is er vaak toch sprake van een soort van gezamenlijk huishouden en wederzijdse verzorging.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 21:38
Waarom betaal je eigenlijk vermogenbelasting over die auto?

"Gebruiksvoorwerpen zoals een auto tellen niet mee bij uw vermogen in box 3. U hoeft de waarde van uw auto dan ook niet bij uw vermogen te tellen en u betaalt er geen vermogensrendementsheffing over."

Van:
http://www.spaarbaak.nl/v...+onder+vermogen+belasting

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454708

Je maakt het inderdaad veel ingewikkelder dan ooit nodig is geweest.

Overschrijven, allebei fijn rijden en nergens meer over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:16

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Uhm, misschien denk ik te makkelijk maar:

Waarom verkoop je de auto niet aan je vriendin voor het bedrag van €1? Dan heb je niets geschonken en is het gewoon een 2e hands verkoop geweest. :P
Je mag toch zelf weten wat je vraagt voor de auto? Als ik mijn auto op Marktplaats wil verkopen voor €1 is er niemand die er problemen van gaat maken toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Angeloonie op 30-05-2012 10:36 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tenaamstelling heeft niks met eigendom te maken.
Ik denk dat het voldoende is de auto op haar naam te zetten, en de auto blijft dan officieel jouw eigendom (mocht het daadwerkelijk onder schenkingsbelasting vallen anders. maar daar heb ik nog mijn twijfels over.). Jij hoeft er geen vermogensbelasting of andere belasting over te betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door defusion op 30-05-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
defusion schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:41:
Tenaamstelling heeft niks met eigendom te maken.
Precies. Staat ook op het kentekenbewijs.
Auto komt in haar bezit, maar bijft eigendom van de TS.
"De tenaamgestelde kan niet worden geidentificeerd als de eigenaar" ofzoiets.
Mocht het ooit uit gaan, dan blijft de auto ook gewoon jouw eigendom.

Mijn auto staat ook gewoon op mijn naam en is ook door mij verzekerd, maar de auto is eigendom van mijn vader. Op de originele factuur staat ook de naam van mijn vader (volle tank 70 liter = 100 gulden *O* ). In principe kan hij de auto zo terugclaimen. Maar volgens mij is er wel zoiets dat als ik de auto te goeder trouw 2 jaar lang in mijn bezit heb gehad, dat de auto onder bepaalde voorwaarden wel mijn eigendom wordt. Hoe zit dat precies?

[ Voor 57% gewijzigd door Trommelrem op 30-05-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dat heeft, volgens mij, te maken met of iets een register goed is. Register goederen worden door het Kadaster in een openbare lijst bijgehouden. Een auto is geen register goed en kan dus, in feitte, nooit "bezit" zijn van iemand in de juridische zin van een vastgelegd iets.

Maar goed, er zijn hier mensen die daar meer van weten dan ik :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zou ook voor optie 1 gaan. Verkopen en langzaam terug krijgen. De no-claim is mooi meegenomen en als het al zo serieus is dat jullie binnen nu en een jaar samenwonen zou ik mezelf niet zo druk maken over het wel of niet terug krijgen van de auto als de relatie uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 21:38
WhizzCat schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:55:
Dat heeft, volgens mij, te maken met of iets een register goed is. Register goederen worden door het Kadaster in een openbare lijst bijgehouden. Een auto is geen register goed en kan dus, in feitte, nooit "bezit" zijn van iemand in de juridische zin van een vastgelegd iets.

Maar goed, er zijn hier mensen die daar meer van weten dan ik :P
Nee hoor, ook zaken die niet geregistreerd in het register worden kunnen bezit zijn van iemand. Anders zou diefstal ook niet mogelijk zijn. (iets dat van niemand is, kun je ook niet stelen)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wirf schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:07:
[...]

Nee hoor, ook zaken die niet geregistreerd in het register worden kunnen bezit zijn van iemand. Anders zou diefstal ook niet mogelijk zijn. (iets dat van niemand is, kun je ook niet stelen)
Misschien is het wat plastisch uitgedrukt, maar zo lees ik het wel. Het enige dat "echt" van mij is, is 't huis, want dat staat op mijn naam.

Nou zal dat in de praktijk natuurlijk anders werken, maar dit is puur juridsch, maar goed we dwalen af :P

Gewoon overschrijven en gaan!

-edit-

Als je als dief gesnaaid wordt en je neemt iets mee van een ander over de drempel van hun huis, is dat degene officieel bezit van de dief en moet deze een verklaring voor vrijgeven tekenen... hoe gek wil je het hebben ... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door WhizzCat op 30-05-2012 11:13 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Zelf doe ik optie 2 met mijn vriendin. Lekker makkelijk en je hoeft er vrijwel niks voor te doen. Zij neemt verder wel alle lasten voor haar rekening. Zij blij want ze rijdt voor weinig in een (bijna nieuwe) auto, ik blij want ik heb geen kosten (behalve de afschrijving) aan die auto.

Over de verzekering maak ik me niet zo druk. Het is ook maar net wat er gebeurt. Kleine schades hoeven wat mij betreft niet geclaimed. Bij grote schades, of beter gezegd grote premieverhogingen, kunnen we altijd nog kijken wat we doen.

Boetes zijn vervelend, maar die gaan ook 1 op 1 door. Mocht de relatie ooit stuklopen, dan is natuurlijk het eerste wat ik doe die sleutels weer terugnemen. Voorkomen is beter dan genezen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:04
Ik zie toch wat verschillende meningen :)

Ik wil het mezelf natuurlijk niet onnodig moeilijk maken :) maar wel netjes binnen de regels blijven... Om achteraf gezeur met de belastingdienst te voorkomen... Het zou natuurlijk zuur zijn als je net een huis samen gekocht hebt en er komt nog een aanslag boven tafel... Momenteel kan ik het geld missen maar dan niet natuurlijk :)
Vandaar dat ik een legale optie zoek om het zo goedkoop mogelijk te regelen...

En dan lijkt gewoon overschrijven zonder kosten me niet helemaal legaal (aangezien het een schenking blijft)
Wirf schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:29:
Waarom betaal je eigenlijk vermogenbelasting over die auto?

"Gebruiksvoorwerpen zoals een auto tellen niet mee bij uw vermogen in box 3. U hoeft de waarde van uw auto dan ook niet bij uw vermogen te tellen en u betaalt er geen vermogensrendementsheffing over."

Van:
http://www.spaarbaak.nl/v...+onder+vermogen+belasting
Dat zou het geval zijn als ik de auto bij de garage zou inruilen en dus 5000euro korting zou krijgen oftewel, 5000euro op mijn bankrekening zou houden.

[ Voor 4% gewijzigd door foto op 30-05-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Gewoon over laten schrijven en verder niet meer over hebben.

Niet te moeilijk over doen en anders heeft ze het gewoon betaald desnoods in natura :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom moet je zo nodig schenken?
Simpelweg op haar naam zetten betekent niet dat ze eigenaar wordt. Zo hoef je dus ook niet lastig te doen met belastingen, verzekeringen, etc.

Als ze vragen stellen: het is nog steeds jouw eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
foto schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:14:
Ik zie toch wat verschillende meningen :)

Ik wil het mezelf natuurlijk niet onnodig moeilijk maken :) maar wel netjes binnen de regels blijven... Om achteraf gezeur met de belastingdienst te voorkomen... Het zou natuurlijk zuur zijn als je net een huis samen gekocht hebt en er komt nog een aanslag boven tafel... Momenteel kan ik het geld missen maar dan niet natuurlijk :)
Vandaar dat ik een legale optie zoek om het zo goedkoop mogelijk te regelen...

En dan lijkt gewoon overschrijven zonder kosten me niet helemaal legaal (aangezien het een schenking blijft)
Het lijkt wel of je een manier zoekt om belasting te betalen joh ;)

Zoals al is aangehaald, gewoon overschrijven, auto blijft jouw eigendom, zij heeft hem in bezit. Al vraag ik me af of er ooit uberhaupt iemand vragen komt stellen over een wagen van 5K, welke niet terug te vinden is op bankafschriften.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je afspreekt dat je de auto terug krijgt als de relatie uit gaat, leen je haar gewoon de auto uit. Daarbij kan je hem wel overschrijven op haar naam en kan ze hem gewoon verzekeren.

Tegen de tijd dat het uitgaat, moet je alsnog 'n regeling treffen (teruggeven of alsnog schenken), maar is de waarde van de auto misschien dermate laag dat je 'm gewoon kunt schenken zonder belasting te hoeven betalen, mocht je tegen die tijd van gedachten veranderen. Daarnaast, tegen de tijd dat het uitgaat, gun je haar misschien die nota van de schenking wel :P

Uitlenen om niet is gewoon toegestaan volgens de belastingwetgeving ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:23

Kju

Ik zou de auto, als ik echt zo bang zou zijn voor een aanslag schenkingsrecht, gewoon op eigen naam houden en op haar naam verzekeren (ze is immers hoofdbestuurder) :)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ach en je vriendin mag toch in natura betalen ;-) zou er niet een al te moeilijk verhaal van maken en je kan hem ook gewoon op je eigen naam laten staan inclusief verzekering maar wel haar naam geven aan de verzekering als bestuurder, bouw je wel no-claim op en zij betaald niet teveel in het begin.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Niet zo lastig maken voor jezelf: Overschrijven en niet meer over hebben. Ze kan je altijd in natura betalen en dat is veel beter dan wakker liggen over schenkingsdelen, vermogensbelasting enzo ;)

Ik vraag me overigens ook af of je überhaupt wel vermogensbelasting moet betalen over goederen. Ik denk het niet, eigenlijk. Voor zover ik weet betaal je vermogensbelasting over geld, alle andere zaken worden ofwel bij aanschaf belast (BTW, eventueel extra belasting) en/of gedurende het gebruik ervan (Wegenbelasting, gemeentebelasting).

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Frogmen schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:34:
Ach en je vriendin mag toch in natura betalen ;-) zou er niet een al te moeilijk verhaal van maken en je kan hem ook gewoon op je eigen naam laten staan inclusief verzekering maar wel haar naam geven aan de verzekering als bestuurder, bouw je wel no-claim op en zij betaald niet teveel in het begin.
Ook over betalingen in natura moet je belasting betalen hoor :P
Verkopen voor 1 euro, of gewoon op haar naam zetten lijkt mij het makkelijkst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Angeloonie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:36:
Waarom verkoop je de auto niet aan je vriendin voor het bedrag van €1? Dan heb je niets geschonken en is het gewoon een 2e hands verkoop geweest. :P
Zo makkelijk gaat het natuurlijk niet. Ook de BD weet goederen prima op waarde te schatten :) Zo kan ik niet het huis van mijn schoonmoeder kopen voor € 1,- al zal ze het best willen dat het in de familie zou blijven (die wonen er al 150 jaar namelijk). Als het bedrag niet klopt met de marktconforme dagwaarde komt de DB echt wel aankloppen met hun eigen schatting en dan mag je als nog het geld overmaken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
'Verkoop' je auto aan een derde (goede vriend of zo) die dan de auto weer aan je vriendin verkoopt.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Mijn vriendin en ik hebben meerdere keren een auto "heen- en weergeschoven" en, op de wegenbelasting na, nog nooit iets van gehoord van de belastingdienst. Op naam hebben =/= eigendom. Gewoon overschrijven, verzekeren en rijden!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Je maakt het jezelf veel te moeilijk het is geen villa in Frankrijk.

Zoals eerder gezegd gewoon overschrijven en er is niks aan de hand.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 15:52

Haan

dotnetter

Sinds wanneer moet je überhaupt belasting betalen voor de waarde van je auto :? (dat lees ik tenminste in de TS?)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
c0ne schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:52:
Op naam hebben =/= eigendom.
Precies. Dat dus. Staat letterlijk zo op het kentekenbewijs.

Ik snap dus ook niet waarom anderen iets anders blijven beweren en ik snap al helemaal niet waarom TS zo graag wil schenken aan de belastingdienst. TS mag het ook wel op mijn rekening storten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 17:54
c0ne schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:52:
Op naam hebben =/= eigendom.
Dat is niet helemaal waar. Het is pas eigendom als je in bezit bent van het eigendomsbewijs.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Jaapio_B schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:15:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Het is pas eigendom als je in bezit bent van het eigendomsbewijs.
Het eigendomsbewijs is volgens mij zelfs vormvrij. Zo heeft mijn vader een factuur uit 1992 van de auto waarin ik rijd. Die factuur is het eigendomsbewijs. Ik heb het overschrijvingsbewijs en de auto staat bij de registers van de RDW op mijn naam en ik heb de auto verzekerd. De auto is dus eigendom van mijn vader.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 31-05-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat ligt eraan: als hij het eigendom aan jou heeft overgedragen, dan ben jij eigenaar ;) En dat eigendom kun je al geven door te zeggen, "hier, alsjeblieft, kado'tje".

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:36
Pixeltje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:20:
Voor zover ik weet betaal je vermogensbelasting over geld, alle andere zaken worden ofwel bij aanschaf belast (BTW, eventueel extra belasting) en/of gedurende het gebruik ervan (Wegenbelasting, gemeentebelasting).
De reden om schenkbelasting te heffen is vermeerdering van draagkracht bij de ontvanger. Wanneer er voorafgaand aan de schenking het e.e.a. geheven is doet daar niets aan af. Dat gezegd hebbende sluit ik me aan in de rij: overschrijven en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er eigenlijk als je hem gewoon voor 1000 euro aan haar verkoopt?

Dan is het geen schenking. Je hebt hem gewoon met verlies verkocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 31-05-2012 21:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:42
Dat ging dus niet op.
De BD zal kijken naar de dagwaarde waarvoor je de auto aan een willekeurige derde zou verkopen.
Dit zou dus zo'n € 5k zijn (check marktplaats, autoverkoper etc.) Als je het perfect doet laat je de waarde zwart op wit zetten.

Je mag 2k vrij schenken dus dan zal zo'n 2/4k belast zijn.

Wat hier boven dan nog genoemd wordt is op haar naam verzekeren dat zij de auto van je 'leent' en jij het eigendom houdt. Wellicht is dit een legitieme optie.. Je kunt altijd overleggen met de fiscus.

Beetje raar dat je aan je vriendin iets moet schenken (zoals hierboven genoemd betalingen van vakanties e.d. zul je niemand over horen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Geef de auto aan jouw vriendin in ruil voor een schuldbekentenis van 3000 euro. Volgend jaar geef jij haar 2000 euro en lost zij 2k af. Lijkt me een mooie legale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric123123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik ben het met RemcoDelft in groten delen eens. De auto gaat over naar je vriendin voor de waarde in het economisch verkeer. Vraag bijvoorbeeld de waarde aan een garage voor een goede waarde-indicatie. Hier tegenover staat een lening ter grootte van hetzelfde bedrag. Elk jaar (ook het eerste jaar) schend je een deel kwijt. (Je hoeft dus niet je vriendin geld te geven zodat zij dit weer terug kan geven voor de aflossing.)

Houdt er rekening mee dat er over de lening in principe rente moet worden betaald door je vriendin aan jou. Als gevolg van jurisprudentie heeft de wetgever ervoor gekozen dat een renteloze lening een schenking van een fictieve rente betekend vanaf 1 jan 2010. De aflossing moet dus iets minder bedragen dan 2.000. Anders moet je over de rente (bv 5% over 3000) schenkbelasting betalen, en aangifte doen. Ik stel voor om in drie jaren de lening af te lossen, miv van het huidige jaar.

Het voordeel van bovenstaande methode is dat je geen aangifte hoeft te doen. Zolang je alles goed op papier zet, is verdere actie niet nodig. Je hoeft dus ook niet geld te geven en terug over te maken etc. Als maar blijkt dat je geld leent aan je vriendin waarmee zij de auto koopt. De aflossing geschiedt door kwijtschending.

Gr Eric

-edit- Ik zit masterfase van Fiscaal Recht, miss goed om te weten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon overschrijven en klaar. En als de BD moeilijk doet zeg je dat ze 4000 euro of zo heeft betaald maar dat dit al weer op is. Moet je vriendin wel even 4000 opnemen voor de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Jaapio_B schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:15:
[...]

!? Wat beweer ik dan, volgens jou?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric123123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09-2022
Doe nou niet alleen overschrijven. Als je ook even op papier zet dat je geld leent tegen een rente van 0%. En je elk jaar, laten we zeggen 1800, kwijtscheld ben je ook klaar. Met als zekerheid dat er nooit gedoe van komt. BD ziet dit waarschijnlijk toch niet, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:37
Of eens informeren bij de belastingtelefoon? Ben wel benieuwd wat die zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verkoop de auto aan je vriendin t.w.v. 4000 euro (check marktplaats wat de reguliere aangeboden prijs is), waarbij jouw vriendin een schuldbekentenis tekent dat ze jou die 4000 euro nog tegoed heeft + 5% rente over het openstaand bedrag. Na een jaar betaalt zij dan 200 euro rente aan jou, scheldt jij haar 2012 euro kwijt (waardoor je nog 4000-2012 euro=1988 euro tegoed hebt) want dat is het vrij te schenken bedrag elk jaar. En in jaar 2 betaalt je vriendin dan 5% over 1988 euro = 99,40 euro terwijl jij haar wederom 2012 euro kwijtscheldt. Netto blijft er dan niets over, heeft jouw vriendin jou 299,40 euro betaald en heeft zij de auto in eigendom sinds het moment dat ze de schuldbekentenis heeft getekend.

Niet zo moeilijk doen dus.. gewoon een koopovereenkomst aangaan, op papier aangeven dat jouw vriendin je de koopprijs nog schuldig blijft + 5% rente over het openstaande bedrag en klaar ben je. Zij de auto, jij krijgt de rente betaald en je scheldt haar de koopprijs kwijt over twee jaar tijd bezien. Zo mag de BD het nooit aanmerken als schenking want je verkoopt hem niet voor een geringe waarde noch doet afstand van de rente. Je maakt zo optimaal gebruik van de mogelijkheden die je hebt :) Gewoon een kwestie van het goed op papier zetten zodat de BD niks te vertellen heeft :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:03

Lordy79

Vastberaden

Het is mega-eenvoudig:

- Je verkoopt de auto voor 6000 euro (dan heb je iig geen gezeur over te laag bedrag)
- Jij schenkt 2000 euro aan 'din
- Je schenkt 2000 euro aan haar vader
- Je schenkt 2000 euro aan haar moeder
- Haar ouders schenken elk 2000 euro aan hun dochter

En klaar :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
foto schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:16:
Ik ben benieuwd naar jullie tips/mening over onderstaande

Ik ben in het bezit van een auto (destijds nieuw gekocht).
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe auto besteld die begin Juli geleverd wordt.
Ik ben van plan om mijn oude auto aan mijn vriendin te schenken.(haar eerste auto) Vanwege lage onderhoudskosten/verzekering/geen wegenbelasting/verbruik...en ongeveer weten waar je aan toe bent. (prijs per km komt voordeliger uit dan dat zij een vergelijkbare auto met dezelfde extra's en km's 2de hands koopt).
Daarnaast scheelt het mij het betalen van vermogensbelasting (nu zal dat ook maar over +/-60euro gaan maar toch). (en ja ook met het kopen van de nieuwe auto blijf ik daar ruim boven)
..
Als je die auto gewoon op eigen naam hebt is er ook geen probleem. Je betaalt dan ook een stukje minder vermogensbelasting.Twee of drie auto's op eigen naam is geen probleem voor de belastingdienst en het valt ook niet onder box-III-vermogen.

* Iblies is ook mr in fiscaalrecht en heeft het vermoeden dat TS van een mug een olifant maakt.

Netjes afspreken met je vriendin dat ze vrij is om er in te rijden wanneer ze wil, maar dat je de eigenaar bent en blijft. Verzekering even puzzelen hoe je dat wilt oplossen. Na een aantal jaar als dat ding drastisch in waarde is gedaald eventueel schenken,
maar als jullie dan al samenwonen of getrouwd zijn O-) dan heeft dat probleem zichzelf opgelost (uiteraard nadat je de huwelijks voorwaardes goed hebt doorgenomen of een partnerschap bent aangegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Gewoon over schrijven en klaar.. Zeker als het particulier betreft.. Dat je hier nog over nadenkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 15-06 23:12

Brons

Fail!

Ik denk dat je het moeilijker maakt dan het is. Maar laat ik even opmerken dat een schuldbekentenis ook onder je VRH valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
ID-College schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:44:
Gewoon over schrijven en klaar.. Zeker als het particulier betreft.. Dat je hier nog over nadenkt :D
:Y Ik snap werkelijk niet wat er hier moeilijk aan is.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Donde schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 07:35:
[...]

:Y Ik snap werkelijk niet wat er hier moeilijk aan is.
Precies, dat advies is al meerdere malen gegeven en de feitelijke waarheid daarvan is zelfs met bronnen aangetoond, en toch blijft men er tegenin gaan met slechte adviezen waar alleen de belastingdienst blij van wordt.

"De tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geidentificeerd als eigenaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 14:45
ID-College schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:44:
Dit dus. Ik heb het ook gedaan met een auto van mijn schoonvader. Overschrijven en klaar! Niemand die om de hoek kwam kijken of het wel goed ging. Enkel een brief van de BD of ik wel netjes wegenbelasting wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 16-06 16:14
Ik snap werkelijk niet dat na 1 post van de TS een week geleden dat het nog een discussie is :) Alle oplossingen zijn wel aangedragen en zonder verdere feedback van de TS kunnen we blijven speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08
De meest beste en voor jou voordeligste procedure:

Je gaat naar het postkantoor met je rijbewijs (of geldig legitimatiebewijs) en je autopapieren
Je vriendin gaat naast je staan.
Je geeft jullie legitmatie aan de baliemedewerk(of medewerkster).
Je verzoekt vriendelijk of hij/zij de auto wil overschrijven
Je betaalt de kosten hiervoor
Done

Afbeeldingslocatie: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/162/317/2vA1a.png?1313349760

wijze woorden

Pagina: 1