Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 21:28
Zit met het onderstaande probleem.

Ik heb zoals hierboven beschreven een Mbp mid 2010. Deze heeft de onderstaande (standaard) aanpassingen ondergaan.
  • Upgrade ram geheugen van 4gb naar 8gb
  • SSD OCZ Vertex 3 120 gb in plaats van de superdrive.
  • De HDD eruit en een Toshiba HDD 750 gb in de locatie van de HDD. Had het eerst andersom, maar kreeg al gauw te horen dat de HDD vanaf de superdrive locatie enorm herrie maakte.
  • Upgrade van SL naar Lion.
De volgende problemen zijn hierna ontstaan. Batterijduur enorm verminderd!
MBP wordt tijdens het surfen alleen heet, ter hoogte van de batterij in het midden!
Zodra hij aanstaat, stationair, hoor ik hem al draaien. Dit zijn niet de ventilatoren!

Mijn vraag is, weet iemand waardoor dit onstaan is. Het lijkt me dat de batterijduur te wijten is aan het plaatsen van twee harde schijven, of komt dit door Lion? Waarom wordt hij heet, dit was nooit het geval? Wat hoor ik draaien, het stoort me wel? Al met al, na veel lezen, toch besloten hier een topic over te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is die Toshiba een 7200rpm-schijf? Dan lijkt mij dat het probleem. Haal die Toshiba er eens uit en bekijk of je dezelfde symptomen hebt.

Bedenk dat een superdrive slechts sporadisch wordt gebruikt, een hdd is continue aan het spinnen.

[ Voor 27% gewijzigd door DAzN op 30-05-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
Nee, het betreft een 5400rpm schijf van Transcend. Excuses, dacht dat het een Toshiba was.

Heb enkel mijn gehele home directory verplaatst naar deze HDD. De SDD bevat de OS-X en de apps.

[ Voor 35% gewijzigd door Rel8mpago op 30-05-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 12:37
Het kan zijn dat de hdd+ssd veel meer stroom verbruiken als alleen een hdd. Verder zou ik ook eens naar je battery health kijken via coconutbattery.

Heb je trouwens een macbook met dedicated grafische kaart? Kijk dan met gfxcardstatus welke gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
Batteryhealth gegevens:
Maximum charge 4989mAh
Design capacity5770mAh
Age of mac 22 months
Battery loadcycles 270
Battery temperature 30.4 C

Er zit een grafische kaart on board, dat ik weet. gfxcardstatus geeft aan dat ik een systeem gebruik en dat ik een enkel gpu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ondanks dat het een 5400rpm-schijf betreft, vermoed ik dat de twee schijven in je mbp zoveel energie vragen dat de machine en warm wordt, en minder lang met de batterij doet.

Haal die tweede schijf er eens uit en bekijk het verschil. Maak eventueel een nieuwe gebruiker aan die je voor de test gebruikt (zodat je de home directory niet opnieuw hoeft te kopiëren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
DAzN schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:15:

...Haal die tweede schijf er eens uit en bekijk het verschil. Maak eventueel een nieuwe gebruiker aan die je voor de test gebruikt (zodat je de home directory niet opnieuw hoeft te kopiëren).
Gaan ik doen. Bedankt voor je reply en advies. I'll be back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Koelpasta vervangen en koeler schoonmaken wil ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
HDD eruit gehaald. SSD op de plaats van de originele HDD plek geplaatst. DVD drive weer eringezet. Het loeien is afgelopen. Dit kwam dus door de SDD die in de superdrive zat. De batterijgebruik is afgenomen. Dus goed nieuws. Alleen zit ik met het warm worden, want hij is weer heet. Ter hoogte van de SDD en de batterij.

Zou de koelpasta en koeler helpen? Want de laptop is niet zo oud??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
bjk1903 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:49:
HDD eruit gehaald. SSD op de plaats van de originele HDD plek geplaatst. DVD drive weer eringezet. Het loeien is afgelopen. Dit kwam dus door de SDD die in de superdrive zat. De batterijgebruik is afgenomen. Dus goed nieuws. Alleen zit ik met het warm worden, want hij is weer heet. Ter hoogte van de SDD en de batterij.

Zou de koelpasta en koeler helpen? Want de laptop is niet zo oud??
Waarom zou een SSD op de plek van de superdrive loeien? Lag het niet eerder aan de HDD die druk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
Het geluid kwam duidelijk onder het toetsenbord vandaan. Dus dit vulde ik hierdoor in.

Edit: sinds de HDD eruit is zijn de bovenstaande problemen geheel verholpen. Dus dit kan op slot.

[ Voor 36% gewijzigd door Rel8mpago op 14-06-2012 10:07 . Reden: Probleem opgelost ]

Pagina: 1