Toon posts:

Programmeer & game desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers

Aangezien mijn hardware kennis de laatste paar jaar wat verwaterd was heb ik de afgelopen maanden mijn beste beentje voorgezet en zoveel mogelijk informatie vergaard. Ik denk dat de setup die ik tot dusver opgezet heb dus zeker wel in orde gaat zijn maar er zijn toch nog een paar kleine zaken die ik heel graag bevestigd zie worden door wat experts onder jullie voordat ik overga tot bestelling. Ik wil jullie dan ook al bij voorbaat bedanken voor jullie reacties en afbrekend/onderbouwend kritiek :P

Waar ga ik de computer voor gebruiken? Om het budget in het begin wat te drukken ga ik niet meteen een discrete GPU kopen maar in het begin gewoon even terugvallen op de iGPU van de ivy bridge. Dit gaat voor de eerste weken perfect zijn voor het grootste deel dat ik met deze pc zal doen, zijnde: programmeren (java, php, ..). Als ik weer wat budget op overschot heb ben ik van plan om een mid-range GPU te plaatsen. Ik ga dus vooral geen veel te gestoorde SLI of Crossfire setup draaien en ik ga ook geen 600 euro weggooien voor bv. een 690 of iets soortgelijks.

Wat ik echter wel van plan ben is om er gelijk een beetje een hobby pc van te maken wat inhoud dat ik stilletjes aan onderdelen zal aanschaffen voor waterkoeling. Dat is iets wat ik als 10-jarige al cool vond en nu doet de mogelijkheid zich voordoet wil ik daar toch een keer van profiteren :*)

Tot slot ben ik ook van plan om hem stabiel over te clocken. Het moet geen onmogelijk hoge clock zijn maar wel iets waar hij lekker stabiel op draait. Een belangrijk aspect voor mij is wel dat deze setup future proof is waarmee ik wil zeggen dat ik hopelijk toch momenten krijg waar ik 1 of enkele onderdelen kan vervangen en gewoon verder kan gaan zonder meteen een hele nieuwe set-up te kopen.

De vragen waar ik nu nog mee zit:

1) Voornamelijk maak ik mij enigszins zorgen over de voeding. Ik had oorspronkelijk de 750w versie van de Seasonic voeding die ik hieronder in mijn setup heb. Ik heb gebruik gemaakt van een PSU calculator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) waarin ik aangaf waterkoeling, een GTX 690, 16GB RAM en nog een hele hoop fans e.d. te gebruiken berekend op 100% load en daar kwam ik uit dat 606W nodig had. Natuurlijk heb ik overdreven in wat ik aangevinkt had om zeker future-proof te zijn. Nu weet ik natuurlijk niet hoe betrouwbaar die calculator is, mede omdat er andere calculators zijn (bv. die van Asus) die alles iets hoger inschatten.. Mijn vraag aan jullie is dus of ik met de 660W van Seasonic voldoende future proof ga zijn.

2) Het ram. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de Corsair Vengeance latjes die ik genomen heb niet super zijn om te OC'en. Nu ben ik er (nog) geen grote held in maar heeft het uberhaubt zin om je RAM te overclocken als de SB (en vermoedelijk de IB) nauwelijks een performance gain hebben boven de 1600mhz? Het is toch niet zo dat als je je CPU OC'ed dat je automatisch je RAM mee moet OC'en? Het argument van mij om echter te kiezen voor de low profile is omdat een vriend van mij identiek dezelfde case heeft en helaas problemen heeft met een 240 RAD van boven omdat hij dus geen low profile RAM gebruikt. Mochten jullie een ander soort RAM aanraden dan zou ik het erg fijn vinden mochten jullie het enigszins bij de kleuren van het moederbord doen passen :)

De setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Corsair Graphite 600T Special Edition€ 118,20€ 118,20
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 124,-€ 124,-
1Samsung 830 series 128GB€ 106,87€ 106,87
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1MSI Z77A-GD65€ 164,05€ 164,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 875,52

Nogmaals heel erg bedankt!

Marc

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 08:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 07:57:
1) Voornamelijk maak ik mij enigszins zorgen over de voeding. Ik had oorspronkelijk de 750w versie van de Seasonic voeding die ik hieronder in mijn setup heb. Ik heb gebruik gemaakt van een PSU calculator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) waarin ik aangaf waterkoeling, een GTX 690, 16GB RAM en nog een hele hoop fans e.d. te gebruiken berekend op 100% load en daar kwam ik uit dat 606W nodig had. Natuurlijk heb ik overdreven in wat ik aangevinkt had om zeker future-proof te zijn. Nu weet ik natuurlijk niet hoe betrouwbaar die calculator is, mede omdat er andere calculators zijn (bv. die van Asus) die alles iets hoger inschatten.. Mijn vraag aan jullie is dus of ik met de 660W van Seasonic voldoende future proof ga zijn.
Ik heb nu geen beeld van je totale setup, maar de CPU en GPU zijn meestal de grootverbruikers. Ivy is zuinig als wat, zelfs met overclock en Sandy ook. Daar gaat het 'm dus niet in zitten, misschien dat je dan maximaal 100-150 watt verbruikt. Dan heb je dus nog een hele hoop over voor je videokaart, aangezien de rest van wat verbruikt, maar dat eerder tientallen is dan honderden. Ik denk eerlijk gezegd dat je al met minder dan 660 watt toe kan en dat 500 watt of nog minder al ruim genoeg is. Daar valt echter definitief pas wat over te zeggen als je meer duidelijkheid kunt geven over de hele setup, maar het verbruik van zo'n systeem is met een beetje leuke videokaart veel minder dan mensen vaak denken. 250-350 watt onder load is niet onrealistisch. Staar je niet blind op calculatoren, die zijn vrijwel allemaal totale onzin.

Overigens kan je ook nog overwegen voor Sandy Bridge te gaan. Ivy is zuiniger en op dezelfde snelheden wat sneller, maar Sandy Bridge blijkt wat beter over te clocken door een verandering in de IHS. De IGP van Ivy is wel wat beter, maar programmeerwerk e.d. gaat uiteraard perfect op beiden.

Kan je wat meer duidelijkheid geven over de setup zoals je hem voor ogen hebt en die in een RML (een net lijstje met links) zetten?

Edit: Beetje stiekem ninja-editen :p

Waarom ga je voor de i7 en niet voor de i5? Is dat met opzet of omdat een i7 sneller klinkt? Ik ben niet ontzettend goed op de hoogte hoe compileren je hardware belast, maar voor het gamen hoef je het in ieder geval niet te doen. Dan moet je wel zeker weten dat je veel aan hyperthreading (want daar komt het verschil op neer) hebt bij het programmeerwerk, want anders is het echt zonde van al dat geld en eerlijk gezegd denk ik dat het dat is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 08:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:08:
[...]

Ik heb nu geen beeld van je totale setup, maar de CPU en GPU zijn meestal de grootverbruikers. Ivy is zuinig als wat, zelfs met overclock en Sandy ook. Daar gaat het 'm dus niet in zitten, misschien dat je dan maximaal 100-150 watt verbruikt. Dan heb je dus nog een hele hoop over voor je videokaart, aangezien de rest van wat verbruikt, maar dat eerder tientallen is dan honderden. Ik denk eerlijk gezegd dat je al met minder dan 660 watt toe kan en dat 500 watt of nog minder al ruim genoeg is. Daar valt echter definitief pas wat over te zeggen als je meer duidelijkheid kunt geven over de hele setup, maar het verbruik van zo'n systeem is met een beetje leuke videokaart veel minder dan mensen vaak denken. 250-350 watt onder load is niet onrealistisch. Staar je niet blind op calculatoren, die zijn vrijwel allemaal totale onzin.

Overigens kan je ook nog overwegen voor Sandy Bridge te gaan. Ivy is zuiniger en op dezelfde snelheden wat sneller, maar Sandy Bridge blijkt wat beter over te clocken door een verandering in de IHS. De IGP van Ivy is wel wat beter, maar programmeerwerk e.d. gaat uiteraard perfect op beiden.

Kan je wat meer duidelijkheid geven over de setup zoals je hem voor ogen hebt en die in een RML (een net lijstje met links) zetten?

Edit: Beetje stiekem ninja-editen :p

Waarom ga je voor de i7 en niet voor de i5? Is dat met opzet of omdat een i7 sneller klinkt? Ik ben niet ontzettend goed op de hoogte hoe compileren je hardware belast, maar voor het gamen hoef je het in ieder geval niet te doen. Dan moet je wel zeker weten dat je veel aan hyperthreading (want daar komt het verschil op neer) hebt bij het programmeerwerk, want anders is het echt zonde van al dat geld en eerlijk gezegd denk ik dat het dat is.
Camacha: Alvast bedankt voor je vlotte reactie. Jij hebt me duidelijk betrapt op het bekende fenomeen genaamd niet goed wakker zijn! :-) Ik had inderdaad gesubmit voor ik de setup gepost had haha |:(

Om je vraag wat betreft SB en IB en i7 en i5 te beantwoorden denk ik dat ik net als veel IT'ers lijd aan het syndroom waarbij dat stemmetje in je hoofd zegt: PAK DE NIEUWSTE EN COOLSTE DINGEN! Datzelfde probleem heb ik met gadgets. Ik heb mezelf al erg ingehouden met een aantal zaken en ik probeer ook zeker in mijn achterhoofd te houden dat ik waarschijnlijk een beetje overkill ga hebben op sommige vlakken. Dat andere stemmetje in mijn hoofd is ook diegene die tegen mij zegt: koop geen videokaart van 500-600 euro want je hebt toch niet zoveel tijd om te gamen + ik heb geen setup van 2-3 schermen OF 1 erg high-res scherm..

De keuze ging bij mij tussen de 2600K-2700K maar nu de IB er is en het prijsverschil met de 2600K-2700K zo klein is heb ik dan zoiets van, ach laten we voor die 10% performance gain (en de betere iGPU die ik in het begin wellicht nodig heb) maar meteen voor de IB gaan.. Van wat ik tot nu toe begrepen heb is het verschil voor gamen tussen de i5 en i7 verwaarloosbaar maar is het voor andere reken toepassingen weer wel een +. Wellicht voor zaken zoals compilen en vooral erg veel multitasken dus wel weer handig?

Edit: dat wat je zegt over de overclock capaciteit is inderdaad ook hetgeen ik vernomen heb. Waarschijnlijk wordt dat natuurlijk nog wel wat verbeterd naarmate ze meer en meer IB procs gaan produceren (zelfde met de 2700K) maar het lijkt mij dat de IB op een gewone OC ook perfect zal werken? Ik hoef echt geen CPU die op 5ghz draait want ik vraag me echt af of dat nu goed is voor de levensduur..

2e edit: ok wakker ben ik dus duidelijk echt niet. Lijk wel een papegaai met het stukje over i5 vs i7 wat betreft gamen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 08:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:23:
Edit: dat wat je zegt over de overclock capaciteit is inderdaad ook hetgeen ik vernomen heb. Waarschijnlijk wordt dat natuurlijk nog wel wat verbeterd naarmate ze meer en meer IB procs gaan produceren (zelfde met de 2700K) maar het lijkt mij dat de IB op een gewone OC ook perfect zal werken? Ik hoef echt geen CPU die op 5ghz draait want ik vraag me echt af of dat nu goed is voor de levensduur..
Ivy zal wellicht beter worden, maar het probleem is vooral dat voorheen de heatspreader gesoldeerd werd en daar nu intern koelprut wordt gebruikt (ín de CPU dus). Die schijnt van niet heel hoge kwaliteit te zijn, waardoor de warmte van een overclock minder goed kwijtgeraakt wordt. De chip is dus prima, totdat je flink gaat overclocken. 5 GHz is gelijk wel een extreme overclock, maar dat speelt bij wat lagere clocks (4,5 GHz bijvoorbeeld) ook wel.

Over i5 vs. i7: kijk vooral naar het compilen e.d. Ik weet niet welke taal je gebruikt, maar zoek daarvoor specifiek uit of HT je nog iets gaat brengen en of er nog andere eisen zijn (zoals veel geheugen bij ICS). Als er geen of nauwelijks winst is zou ik niet aan een i7 beginnen, dat is dan echt zonde.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 08:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:49:
[...]

Ivy zal wellicht beter worden, maar het probleem is vooral dat voorheen de heatspreader gesoldeerd werd en daar nu intern koelprut wordt gebruikt (ín de CPU dus). Die schijnt van niet heel hoge kwaliteit te zijn, waardoor de warmte van een overclock minder goed kwijtgeraakt wordt. De chip is dus prima, totdat je flink gaat overclocken. 5 GHz is gelijk wel een extreme overclock, maar dat speelt bij wat lagere clocks (4,5 GHz bijvoorbeeld) ook wel.

Over i5 vs. i7: kijk vooral naar het compilen e.d. Ik weet niet welke taal je gebruikt, maar zoek daarvoor specifiek uit of HT je nog iets gaat brengen en of er nog andere eisen zijn (zoals veel geheugen bij ICS). Als er geen of nauwelijks winst is zou ik niet aan een i7 beginnen, dat is dan echt zonde.
Hm dat tot in de detail wist ik dus niet.. Ik had inderdaad wel iets opgevangen van minder goeie koelpasta maar ik dacht dat ze daarmee gewoon hetgeen bedoelde dat je meegeleverd kreeg bij de stock koeler en dat is natuurlijk een non-issue als je een custom CPU koeler of waterkoeling kiest.. Is dat wel iets wat ze in de komende tijd nog gaan verbeteren? Ik denk dat ik met een stabiele 4.2 ook al erg tevreden ga zijn en dan is het maar net de vraag of het echt uitmaakt dat die CPU bv. 60 graden wordt. Het lijkt mij dat dat toch niet zoveel kwaad kan of vergis ik mij daar in?

Ik programmeer voornamelijk in Java en ga zeker eens opzoeken hoe de performance gain is tijdens het compilen. Op zich is het compilen ook niet iets wat je elke 5 minuten doet maar ik zou het wel erg fijn vinden als die machine gewoon lekker vliegt met de IDE open terwijl ik daarnaast 1 of 2 applicatieservers draai en nog een aantal andere tools.

Mits ik toch voor een i5 zou gaan, zou je dan alsnog bij de SB blijven of één van de IB i5's kiezen? Ik weet niet of alle IB hetzelfde probleem hebben wat betreft die koelprut?

Heb je verder nog advies wat betreft het RAM? In ieder geval thanks voor de input tot nu toe!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:07:
Hm dat tot in de detail wist ik dus niet.. Ik had inderdaad wel iets opgevangen van minder goeie koelpasta maar ik dacht dat ze daarmee gewoon hetgeen bedoelde dat je meegeleverd kreeg bij de stock koeler en dat is natuurlijk een non-issue als je een custom CPU koeler of waterkoeling kiest.. Is dat wel iets wat ze in de komende tijd nog gaan verbeteren?
Dat valt te hopen, maar ik zou het echt niet weten. Als ik zelf zou moeten gokken denk ik van niet, aangezien de CPU's gewoon doen wat ze moeten doen bij normale temperaturen, maar dat is echt een uneducated guess. Wellicht komen ze met een nieuwe stepping die ook gesoldeerd is of betere koelprut gebruikt of met een speciale overclockeditie.
Ik denk dat ik met een stabiele 4.2 ook al erg tevreden ga zijn en dan is het maar net de vraag of het echt uitmaakt dat die CPU bv. 60 graden wordt. Het lijkt mij dat dat toch niet zoveel kwaad kan of vergis ik mij daar in?
Ik denk dat dat haalbaar moet zijn, maar kijk voor een indruk ook vooral even hier. Een graad of 60 is nog wel te doen, maar de degradatie neemt wel toe met de temperatuur. Als het goed is zal je CPU met die temperaturen langer meegaan dan je die processor wilt gebruiken, al heb je zoals altijd met overclocken geen garanties.
Mits ik toch voor een i5 zou gaan, zou je dan alsnog bij de SB blijven of één van de IB i5's kiezen? Ik weet niet of alle IB hetzelfde probleem hebben wat betreft die koelprut?
Het is een ietwat complexe kwestie. Sandy kan je makkelijker verder clocken, Ivy verzet meer werk per clock. Uiteindelijk lijkt Sandy net in het voordeel te zijn qua hoeveel werk het ding per tijdseenheid kan doen. Ivy heeft ondersteuning voor PCI-E 3.0, maar dat zal je voorlopig niet nodig hebben, dus het is zonde daar te veel waarde aan te hechten. Ivy heeft ook een betere IGP, maar de vraag is of je daarvoor een chip wilt kopen als je daarna toch aan de losse GPU gaat. Tot slot is Ivy zuiniger, wat voor sommige mensen van belang kan zijn.

Ik denk dat je uiteindelijk met een overclock meer werk kunt verzetten op Sandy, maar wellicht dat de andere factoren voor jou belangrijk zijn. Ik kan niet expliciet zeggen dat de één beter is of de ander, dat hangt namelijk van jouw voorkeuren af en bovendien zijn de verschillen tussen Sandy en Ivy niet zo groot.
Heb je verder nog advies wat betreft het RAM? In ieder geval thanks voor de input tot nu toe!
De hoeveelheid hangt wederom sterk van je compiler e.d. af. Voor games is 8 GB voorlopig voldoende. Qua snelheid is over het algemeen 1600 MHz voldoende, tenzij je extreem gaat overclocken, maar dat lijkt het plan niet.

Waar had je gelezen dat de Vengeances niet zo briljant overclocken? Ik lees uiteraard ook niet alles (al probeer ik het wel), dus ik ben benieuwd :Y

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:31:
[...]

Dat valt te hopen, maar ik zou het echt niet weten. Als ik zelf zou moeten gokken denk ik van niet, aangezien de CPU's gewoon doen wat ze moeten doen bij normale temperaturen, maar dat is echt een uneducated guess. Wellicht komen ze met een nieuwe stepping die ook gesoldeerd is of betere koelprut gebruikt of met een speciale overclockeditie.
Ik mag inderdaad ook hopen van wel! Uiteindelijk kies je toch voor een K versie met het oog op de unlocked multiplier met als doel het OC'en?
[...]

Het is een ietwat complexe kwestie. Sandy kan je makkelijker verder clocken, Ivy verzet meer werk per clock. Uiteindelijk lijkt Sandy net in het voordeel te zijn qua hoeveel werk het ding per tijdseenheid kan doen. Ivy heeft ondersteuning voor PCI-E 3.0, maar dat zal je voorlopig niet nodig hebben, dus het is zonde daar te veel waarde aan te hechten. Ivy heeft ook een betere IGP, maar de vraag is of je daarvoor een chip wilt kopen als je daarna toch aan de losse GPU gaat. Tot slot is Ivy zuiniger, wat voor sommige mensen van belang kan zijn.

Ik denk dat je uiteindelijk met een overclock meer werk kunt verzetten op Sandy, maar wellicht dat de andere factoren voor jou belangrijk zijn. Ik kan niet expliciet zeggen dat de één beter is of de ander, dat hangt namelijk af van wat voor jou belangrijk is en bovendien zijn de verschillen tussen Sandy en Ivy niet zo groot.
Uiteindelijk draait het er inderdaad altijd om wat je het belangrijkste vind. Bij het kiezen van het moederbord vond ik dit vooral een ramp! Je leest over elk bord wel weer een voordeel waarvan je denkt ok dat is handig om vervolgens weer overgehaald te worden door iets wat iemand anders weer schrijft! Echt rampzalig om dan een keuze te maken :-) Ik denk dat ik, aangezien ik tegenwoordig toch zelf de rekeningen betaal, het wel fijn vind als de computer zo zuinig mogelijk is (voor zover je een high end systeem zuinig krijgt..). De PCI-E 3.0 standaard is inderdaad wel een plus voor in de toekomst maar ik kan inderdaad ook nu 50 euro uitsparen om over een jaartje of 2 alsnog een andere CPU te kopen. De vraag is dan alleen of je dan niet meteen overgaat naar de nieuwste chipset en meteen je mobo + cpu + ram vervangt. Ik vraag me eigenlijk sowieso wel af of het überhaupt zin heeft om je daar te hard aan vast te klemmen. Ik heb het idee dat er om de haverklap nieuwe chipsets komen waardoor je bijna altijd wel de 3 in eens zult moeten vervangen? In dat opzicht lijkt het mij het beste om meteen de IB te pakken en daar gewoon iets langer mee te doen. Over 2 jaar een IB kopen die nog op deze chipset past is dan wellicht een beetje weggegooid geld aangezien je dan toch iets koopt wat al aardig verouderd is (wat natuurlijk een slechte 'coolheidsfactor' heeft).
[...]
De hoeveelheid hangt wederom sterk van je compiler e.d. af. Voor games is 8 GB voorlopig voldoende. Qua snelheid is over het algemeen 1600 MHz voldoende, tenzij je extreem gaat overclocken, maar dat lijkt het plan niet.

Waar had je gelezen dat de Vengeances niet zo briljant overclocken? Ik lees uiteraard ook niet alles (al probeer ik het wel), dus ik ben benieuwd :Y
Uit ervaring met bedrijfslaptops weet ik dat 4GB ram die er meestal standaard in zit vaak een ramp is als je tegelijkertijd developed en applicatieservers moet draaien gewoonweg omdat zo'n app. server aardig wat RAM kan vreten. Vanuit dat standpunt heb ik ook besloten om minstens 8GB RAM te nemen in de vorm van 2 latjes wat me toelaat altijd nog 8GB er bij te zetten. Het lijkt me echter sterk dat ik ooit meer dan 8GB nodig ga hebben en wat jij zegt over games en RAM wist ik inderdaad al dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Dat van die vengeance latjes heb ik toevallig gisteren gelezen in dit topic. Meer specifiek deze reactie. Natuurlijk is dat de ervaring van 1 persoon en geen cold hard fact... Mij rest natuurlijk alleen maar de vraag die ik initieel stelde: de performance gain van RAM bij SB boven de 1600 is zo verwaarloosbaar dat ik me afvraag of je überhaupt je RAM wel moet overclocken. Het is toch niet direct verbonden aan een CPU of GPU OC?
Pagina: 1