Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 22:45
Na lang zoeken, lezen & vergelijken tot het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,95€ 68,95
1Antec Fusion Remote Zwart€ 137,29€ 137,29
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1Rapoo E9080€ 49,95€ 49,95
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 6,30€ 6,30
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 38,75€ 38,75
1Crucial m4 CT064M4SSD2BAA met 3,5" bracket 64GB€ 81,90€ 81,90
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 29,-€ 29,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,09

Op de SSD en Voeding heb ik het systeem klaar 8)
Voordat ik deze ging bestellen, kwam ik toch weer aan het twijfelen wat betreft voeding.
Zo leek mij de Be Quiet! Pure Power L7 300W een beter / stiller / goedkoper alternatief. Welke icm de SSD ook beter verkrijgbaar is (beide goedkoopste in pricewatch via Alternate). Done deal zou je zeggen!?

De Antec Fusion Remote Black past qua hoogte net in mijn tv-meubel: (onder en boven +/- 8mm)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f2cbf81127eb7a81fd793313a1e9c72d.jpg

De fan wordt in deze kast naar boven gericht gemonteerd als ik het goed heb. (silentpcreview)

Mijn twijfels gaan nu uit naar de luchtstroom, de Antec voeding heeft een (kleinere) fan aan de achterzijde. De Be Quiet! een grote fan aan de bovenzijde, maar boven de kast heb ik niet veel ruimte.

- Gaat dit goed? Kan ik zorgeloos voor de Be Quiet gaan?
- Eventueel andere goede alternatieven?
- Heeft iemand ervaring met deze combi kast en voeding? (ook wat betreft kabellengtes)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Zelf heb ik ook dezelfde Be Quiet voeding icm de antec fusion kast. Dit gaat allemaal prima. De Be Quiet is voor HTPC's ook een prima voeding (erg stil). Let alleen wel even op dat de P4 12v CPU stekker vrij kort is. Zonder losse vga past het, maar zelf heb ik voor het cable management een http://www.highflow.nl/aa...4-verleng-kabel-20cm.html aangeschaft voor een paar euro. Verder voldoen alle kabellengtes prima.

De koeling (zelf heb ik een big shuriken die ik van harte aan kan bevelen) is in veel gevallen inderdaad een top down koeler. Deze krijgt frisse lucht vanaf (op het plaatje) de rechterkant, waar 2x 12cm fans zitten (heb ik zelf vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm (aangesloten op het moederbord 3 pins en toerental laten regelen obv CPU temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedkoper is die amper, stiller waarschijnlijk wel, maar beter (qua kwaliteit en prestaties) is die niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
-The_Mask- schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:17:
Goedkoper is die amper, stiller waarschijnlijk wel, maar beter (qua kwaliteit en prestaties) is die niet.
Dat zeg ik voor HTPC gebruik is een bequiet prima. Hij is stil (erg belangrijk!) qua prestaties voldoende (moet iig 100W stabiel kunnen leveren met die config). IMHO voor htpc gebruik icm met de gunstigere prijs bij webshop van voorkeur een goede keuze.

Over prestatie gesproken, weet jij de efficientie curve van deze 2 voedingen bij lage belastingen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
jaapsander schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:34:
Zelf heb ik ook dezelfde Be Quiet voeding icm de antec fusion kast. Dit gaat allemaal prima. De Be Quiet is voor HTPC's ook een prima voeding (erg stil). Let alleen wel even op dat de P4 12v CPU stekker vrij kort is. Zonder losse vga past het, maar zelf heb ik voor het cable management een http://www.highflow.nl/aa...4-verleng-kabel-20cm.html aangeschaft voor een paar euro. Verder voldoen alle kabellengtes prima.

De koeling (zelf heb ik een big shuriken die ik van harte aan kan bevelen) is in veel gevallen inderdaad een top down koeler. Deze krijgt frisse lucht vanaf (op het plaatje) de rechterkant, waar 2x 12cm fans zitten (heb ik zelf vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm (aangesloten op het moederbord 3 pins en toerental laten regelen obv CPU temperatuur).
Thanks! Erg bruikbare reactie, goede tip om een verlengkabel aan te schaffen, die neem ik zeker mee :*) . De twee 120mm fans ben ik van plan te vervangen door: Arctic Cooling F12 PWM Dit omdat ik nog maar 1 PWM aansluiting heb, en deze fan hebben een PWM sharing mogelijkheid, waardoor ik ze toch beide kan aansturen via Mobo 8)

Zelf heb ik ook een Big Shuriken 2 Rev. B boven de A4 hangen, dus dat gaat wel goed.
Maar als ik het goed begrijp krijgt de voeding genoeg air supply van de twee side fans, dus wat betreft air flow zit ik wel goed wb krappe inbouw en top cooler van de voeding.

P.S. JaapSander, ik zou je nog even laten weten hoe de Rapoo bevalt ;) --> echt super, was benieuwd of het touchpad wel hoogwaardig en goed zou werken, nou het is geen Macbook touchpad, maar komt toch goed (genoeg) in de buurt :*) Werkt beter dan ik had verwacht! Vaak met die multi-gestures en combi-fratsen verneuken ze het, maar dit is gewoon goed. Solide 'feel' en bediening, lekker licht en compact.
-The_Mask- schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:17:
Dan kies ik toch voor de stilte en verkrijgbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Haha toevallig, ik zat ook naar je foto te kijken, zag het toetsenbord en vroeg mij al af of dat degene was die ik laatst tegen was gekomen in jouw post in het BBG topic ;)

Over de voeding, je moet even regelen dat de fan naar boven gemonteerd wordt. Hierdoor is er genoeg ruimte (paar cm) tussen de voeding en de bovenkant van de behuizing. De voeding zuigt lucht aan uit de kast en blaast die naar buiten. Ondertussen zorgen die 2x 12cm fans dat er genoeg frisse lucht in de kast komt (de standaard fans staan trouwens als outtake fans, maar ik heb ze omgedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
jaapsander schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:36:
Haha toevallig, ik zat ook naar je foto te kijken, zag het toetsenbord en vroeg mij al af of dat degene was die ik laatst tegen was gekomen in jouw post in het BBG topic ;)
Ja schuldig! Haha 8) Kwam de rapoo's laatst ook al tegen bij MM (de E9080 tevens voor €50), dus verkrijgbaarheid is zeker goed!
jaapsander schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:36:
Over de voeding, je moet even regelen dat de fan naar boven gemonteerd wordt. Hierdoor is er genoeg ruimte (paar cm) tussen de voeding en de bovenkant van de behuizing. De voeding zuigt lucht aan uit de kast en blaast die naar buiten. Ondertussen zorgen die 2x 12cm fans dat er genoeg frisse lucht in de kast komt (de standaard fans staan trouwens als outtake fans, maar ik heb ze omgedraaid).
Ok, als het goed is krijg ik morgen voeding, fans en SSD binnen, dus kan ik het afmonteren.
Even voor de duidelijkheid: begrijp ik je goed dat de fan vd voeding standaard 'verkeerd' gemonteerd zit, dus even behuizing losschroeven, en fan omdraaien, zodat deze in gemonteerde toestand lucht aanzuigt en aan achterzijde kast uitblaast?

Wat betreft airflow: de Antec is mooi in compartimenten ingedeeld, en je mobo en casefans worden (grotendeels) afgesloten van HDD's & PSU. Zorgt het aanzuigen vd casefans voor genoeg koele lucht (in het HDD-PSU-compartiment)?

Airflow bij aanzuigen case-fans
- De big shuriken (op processor) blaast de hete lucht (van de heatpipes), weg vd processor en (verspreid) in het mobo-compartiment.
- Je zuigt met case-fans koele lucht aan, dit wordt vermengd met hete lucht van processor.
- De PSU moet deze (lauwe;) lucht dan van het gescheiden compartiment aanzuigen en aan achterkant uitblazen.

Airflow bij uitblazen case-fans
- Warme lucht van de shuriken wordt door beide case-fans direct naar buiten geblazen.
- Door de gescheiden compartimenten zal deze warme lucht (minimaal) bij HDD-PSU-compartiment komen.
- PSU zuigt lucht aan van buiten (ervanuitgaand dat buitenlucht koeler is, dan in de kast), blaast dit de kast in, waar het uiteindelijk door de case-fans weer naar buiten wordt geblazen.

Correct me if I'm wrong, maar dat zijn IMHO de twee situaties. Ja wat is dan wijsheid?
Ik neig er toch naar om situatie te kiezen waarbij je lucht aanzuigt. Denk namelijk dat in 9 vd 10 situaties, buitenlucht kouder zal zijn als in de kast. Hoop in dat geval alleen dat je de warme lucht niet gaat 'opsluiten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:27:
[...]

Ja schuldig! Haha 8) Kwam de rapoo's laatst ook al tegen bij MM (de E9080 tevens voor €50), dus verkrijgbaarheid is zeker goed!

[...]

Ok, als het goed is krijg ik morgen voeding, fans en SSD binnen, dus kan ik het afmonteren.
Even voor de duidelijkheid: begrijp ik je goed dat de fan vd voeding standaard 'verkeerd' gemonteerd zit, dus even behuizing losschroeven, en fan omdraaien, zodat deze in gemonteerde toestand lucht aanzuigt en aan achterzijde kast uitblaast?

Wat betreft airflow: de Antec is mooi in compartimenten ingedeeld, en je mobo en casefans worden (grotendeels) afgesloten van HDD's & PSU. Zorgt het aanzuigen vd casefans voor genoeg koele lucht (in het HDD-PSU-compartiment)?

Airflow bij aanzuigen case-fans
- De big shuriken (op processor) blaast de hete lucht (van de heatpipes), weg vd processor en (verspreid) in het mobo-compartiment.
- Je zuigt met case-fans koele lucht aan, dit wordt vermengd met hete lucht van processor.
- De PSU moet deze (lauwe;) lucht dan van het gescheiden compartiment aanzuigen en aan achterkant uitblazen.

Airflow bij uitblazen case-fans
- Warme lucht van de shuriken wordt door beide case-fans direct naar buiten geblazen.
- Door de gescheiden compartimenten zal deze warme lucht (minimaal) bij HDD-PSU-compartiment komen.
- PSU zuigt lucht aan van buiten (ervanuitgaand dat buitenlucht koeler is, dan in de kast), blaast dit de kast in, waar het uiteindelijk door de case-fans weer naar buiten wordt geblazen.

Correct me if I'm wrong, maar dat zijn IMHO de twee situaties. Ja wat is dan wijsheid?
Ik neig er toch naar om situatie te kiezen waarbij je lucht aanzuigt. Denk namelijk dat in 9 vd 10 situaties, buitenlucht kouder zal zijn als in de kast. Hoop in dat geval alleen dat je de warme lucht niet gaat 'opsluiten'.
Nee de fan in de voeding zelf is prima, alleen moet je de voeding zo in de behuizing plaatsen dat de ventilator naar boven staat (of ze hebben ondertussen de kast een upgrade gegeven met een geperforeerde onderkant?) Of je moet natuurlijk willen dat de voeding van de achterkant koele lucht aanzuigt naar binnen.

Je moet je wel realiseren dat je erg zuinig hardware in je HTPC hebt, door luchtstroom te genereren met 2 12cm fans zal de temperatuur amper oplopen in je behuizing. Bij mij draaien de fans op een zeer lage snelheid en bij mij is de CPU (i3 2100) nooit boven de 35 graden onder typische belasting.

Zelf blazen/zuigen bij mij de fans aan de rechterkant lucht naar binnen (intake fans) hierdoor is de lucht bij de CPU koeler altijd koel. Door de luchtstroom in de kast komt een gedeelte van deze (maar zeer licht opgewarmde) lucht bij de voeding die de lucht zelf weer naar buiten blaast met z'n eigen fan. Bij mij werkt dit zeer goed.

Maar je kan natuurlijk ook zelf wat testen en proberen ;) nadat je het systeem in elkaar hebt gezet. Altijd leuk om de verschillende concepten te testen met prime95 en coretemp ;)
Pagina: 1