• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 05:53
Situatie

Ik heb het onderstaand systeem al ruim 3 jaar.
  • Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920
  • Gigabyte GA-EX58-DS4, X58
  • OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT, 3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL7-7-7-24, 1.65 Volts, 240pin
  • Silver Power PSU, 600W
Vanaf het begin heb ik af en toe last gehad van koude starten of iets wat er op lijkt. Bij een klein aantal boots werd soms het geheugen niet volledig herkent en eenmaal in windows aangekomen resulteerde dat in een BSOD. Dit gebeurde niet zo vaak, hooguit 1-2x per maand.
Een jaar later heb ik het systeem uitgebreid met weer hetzelfde geheugensetje en een SSD.
Dit ging goed tot de laatste paar maanden.
Momenteel krijg ik het systeem hooguit 1 van de 6-8 pogingen gestart. Eenmaal opgestart werkt de pc normaal. Ik heb het systeem nooit overgeklokt en ook zaken zoals turboboost had ik uit staan. CPU en Memory performance stond op standard ingesteld. Temps waren ok.

Symptonen
  • Alle fans draaien. Bij sommige startpogingen draaien ze keihard.
  • Speakertje doet niets
  • Geen beeld
  • Geen HDD activiteit
Wat ik heb geprobeerd
  • PC instabiel op non-standard settings(turbo of extreme).
  • Meerdere geheugen timing uitgeprobeerd, voltage van 1.5(default) naar 1.64 verhoogt.
  • Meerdere BIOS versies getest en alles gereset naar fail-safe defaults.
  • Alle non-cruciale componenten losgekoppeld.
  • Alle geheugenmodules tegelijk getest met memcheck86. Na 1 pass kreeg ik 130+ errors.
  • Ieder geheugenmodule afzonderlijk getest met memcheck. 1 Module had 3 errors, de rest 0.
  • Booten met de modules met 0 errors gaat nog steeds niet goed.
Niets hielp. Het rare is, wanneer het systeem eenmaal wel start alles normaal loopt.

Mijn vraag
Ik kan het geheugen momenteel niet testen op andere systemen, moet ik mij zorgen maken om die errors(RMA)?
Is mijn moederbord defect?
Voeding kan ik helaas niet meten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moederbord kan de oorzaak zijn, maar de voeding is minstens zo waarschijnlijk. Sluit die hardeware dus eens uit door ze te verwisselen met andere hardware.

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 05:53
TERW_DAN schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:07:
Moederbord kan de oorzaak zijn, maar de voeding is minstens zo waarschijnlijk. Sluit die hardeware dus eens uit door ze te verwisselen met andere hardware.
Thanks, je had helemaal gelijk. Ik heb gisteren de voeding er uit gehaald en vervangen met die van mijn broer. Met zijn Tagan 480W van bijna 10 jaar geleden liep alles stabiel.
Ik heb direct een Corsair HX650W gehaald en momenteel draait alles als een zonnetje.

Memtest86 geeft nog wel 1 error aan bij de geheugenmodule die voorheen 3 errors had. Moet ik mij hier om zorgen maken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou helemaal geen errors moeten geven eigenlijk. Als je sporadisch een error krijgt dan zou ik eerst eens kijken of het geheugen wel op het juiste voltage staat e.d.