• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
http://www.nu.nl/internet/2821870/kamer-verwerpt-acta.html

Een mooie dag voor de internetvrijheid lijkt me, nu en in de toekomst aangezien D66 meteen een motie erdoor heeft gekregen die toekomstige verdragen die eenzelfde doel hebben, blokkeert.

Nu is de vraag: betekent dit dat in heel de EU ACTA niet doorgaat (ik meen me namelijk te herinneren dat iedereen het er mee eens moest zijn) en of dit ook geldt voor alle toekomstige verdragen in de EU dankzij de extra motie (als inderdaad op dit vlak telkens een unaniem oordeel nodig is, wordt deze namelijk door de extra motie telkens niet gehaald doordat NL telkens Nee zegt).

Verwijderd

Ik zag het net staan, voor het eerst in tijden dat ik me kan vinden in een beslissing van de kamer. Ben hier oprecht happy mee.

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mooi, de methodes gehanteerd bij zowel tot standkoming van onderhandelingen alsmede de selectieprocedures voor expertises en vertegenwoordiging waren ronduit contraproductief aan welk oprecht oogmerk dan ook.

Dat betekent echter nog niet dat ACTA op Europees vlak er ook niet komt. Dat is niet waarschijnlijk, maar er zijn nog mogelijkheden. Onderschat nooit de kracht van de lobby. Persoonlijk verwacht ik dat ACTA nog wel een flinke tijd zal blijven gespeeld worden, maar dat ondertussen er weer hard gewerkt gaat worden aan hetzelfde maar vanuit een andere insteek om het beter te kunnen verkopen nu het er door heen sluizen niet gelukt is door de gekozen methodiek.

Wij kennen trouwens geen precedentswetgeving, en daar is ook een flinke portie Europees recht en recht vanuit handelsverdragen van toepassing. Die motie is leuk, maar zegt en doet niet veel ook al haalt hij het. Juridisch aspect is er een, maar onderschat ook niet de ruime mogelijkheden om met een volgend voorstel (of twee) à la ACTA middels andere insteek dezelfde netto resultaten te bereiken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.