Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Dag Forum,

Heb ik mijn PC voor nu bijna 4 jaar. Vind het wel tijd worden om alles een beetje op te schroeven.
Eerst dacht ik aan overclock, dit is gelukt. Maar na opnieuw installeren van windows geeft mijn crossfire Radeon 4850 steeds meer problemen. Wilt niet mee update naar CCC versie 12 (driver van ATI)
Wat heb ik nu in mijn kast:
Crossfire Radeon HD 4850
8GB (4keer2) 1300 MHz
AMD Phenom II X4 955 3.2 GHz
ASUS M4A79XTD EVO
150GB 7200RPM voor OS 500GB voor rest 7200PRM

Wat zou ik willen voor nieuwe computer.
1. Nu een nieuwe videokaart (Misschien een advies, MSI R7970 Lightning had ik in gedachten)

Extra inkopen voor mijn computer:
2. Processor liever niet vervangen. Hoop nog te kunnen overclocken.
3. Later om een SSD toevoegen (nieuw moederbord nodig met sata-600? Ivy-bridge?)

Waarom zet ik deze post dan bij Cooling?
Omdat ik de vraag heb wat ik moet doen met koeling. Zelf heb ik de kast HAF 922 met daarin genoeg luchtkoeling. (alles draait nu tussen 25C-35C)
Maar als ik mijn processor wil overclocken heb ik dan wel genoeg aan luchtkoeling? Zou het rendabel zijn om als ik een nieuwe videokaart neemt direct overstappen naar waterkoeling? Dat ik meteen waterkoeling voor mijn CPU en GPU doen (processor en videokaart)

Graag hoor ik advies wat ik kan doen. Eventuele aanrandingen zijn altijd welkom.
Hoop hiermee genoeg informatie gegeven te hebben. Ik ben niet beroerd om informatie toe te voegen (foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hallo User,

Nee, investeren in waterkoeling is nooit rendabel. Ja, het is wel leuk! Als je het wil doen uit hobby of omdat je wat steviger wilt gaan overklokken zou ik het zeker aanraden. Als je het wil omdat je dan meer (gaming)performance uit je rig kunt halen absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Nee, investeren in waterkoeling is nooit rendabel. Ja, het is wel leuk! Als je het wil doen uit hobby of omdat je wat steviger wilt gaan overklokken zou ik het zeker aanraden
- Het is altijd leuk inderdaad om mooi kan het ook nog zijn.

Als je het wil omdat je dan meer (gaming)performance uit je rig kunt halen absoluut niet.
- Beter hardware kopen maakt dan meer verschil dan overclocken en de luchtkoeling houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 11:47

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Stefanto schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:14:
Eventuele aanrandingen zijn altijd welkom.
:)

Ontopic: Als je nu alles tussen de 25-35C kunt houden (idle neem ik aan), dan lijkt me dat er nog meer dan genoeg ruimte is voor een dikke OC. Indien je dan toch ergens tegen aan loopt en genoeg geld over hebt voor een leuke WC set, dan is dat zeker een leuke (dus niet een geweldige prijs/kwaliteit, maar wel een hoge fun-/patsfactor) upgrade.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
RoofTurkey schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:20:
[...]
:)
Ontopic: Als je nu alles tussen de 25-35C kunt houden (idle neem ik aan), dan lijkt me dat er nog meer dan genoeg ruimte is voor een dikke OC. Indien je dan toch ergens tegen aan loopt en genoeg geld over hebt voor een leuke WC set, dan is dat zeker een leuke (dus niet een geweldige prijs/kwaliteit, maar wel een hoge fun-/patsfactor) upgrade.
Ik heb het nu zo warm omdat mijn OC van videokaart niet zo goed gegaan is. Ik heb het nu op standaard performance gezet. (het crash soms :( )
Geld is geen probleem. Zou ik dan voor videokaart met processor doen? Is het beter om in stappen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Stefanto schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:30:
[...]

Ik heb het nu zo warm omdat mijn OC van videokaart niet zo goed gegaan is. Ik heb het nu op standaard performance gezet. (het crash soms :( )
Geld is geen probleem. Zou ik dan voor videokaart met processor doen? Is het beter om in stappen te doen?
Als geld geen rol speelt, dan is waterkoeling zeker een leuke optie (stil, looks, koeling, etc.). Neem dan wel zoveel mogelijk oppervlak voor de radiatoren (minstens 360, alleen 480 of meer is natuurlijk 'beter'). Dan kun je misschien in idle wel passief koelen en tijdens intensieve ladingen (serieus bedoeld, maar hoort ook een beetje bij de grap van het 'aanranden' :P ), is die dan gewoon lekker stil. Wel heb je een stuk meer onderhoud eraan en is het installeren toch wel een stukje moeilijker dan een luchtkoeler. Al met al zou ik het in jouw situatie zeker doen, maar verwacht niet dat je tijdens games ineens een videokaart hebt die 30 graden blijft.

Als je er zelf niet zoveel (nog) van weet, neem dan contact op met een winkel en vraag wat zij jouw aanraden en kijk dan of je het zijn geld waard vindt (onthoud: je koopt waterkoeling niet in de eerste plaats voor de prijs/kwaliteit verhouding).

En als je toch bezig bent, zet dan gerust wat foto's neer zodat wij meteen kunnen zien wat voor koeling je nu in de bak hebt zitten.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Bedankt, zal avond ff foto's maken. Dan zal ik laten zien wat mijn idee is.
BTW ik woon in de middel over no ergens XD Als iemand een winkel in Utrecht weet. Dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
FF vertellen wat er nu in zit.
Rechtonderin: Fan verder naar link komen hardschijven en voeding.
Rechtbovein: cd enz verder naar link komt videokaart en processor
Fan gaat van voorkant van de pc naar achter en omhoog.
Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/9480/img2883e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/5656/img2882pr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/6290/img2881d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/7438/img2880ly.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door Stefanto op 29-05-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 14:02
Mijn advies? Koop eerst een nieuwe videokaart en ga dan over op waterkoeling. Heb dezelfde processor en die kan met goede koeling een leuk stukje hoger geclocked worden. (heb zelf waterkoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Laatst online: 14-04 21:03

Singular1ty

EV Evangelist

Dat gezegd hebbende denk ik dat een 7970 Lightning je geen waar voor je geld gaat bieden. Als je liever bij je Phenom II blijft gaat deze je 7970 niet bezig kunnen houden, zelfs met een overklok. Ik merk met mijn Xeon W3540 (i7 940) die stukken rapper is dan jouw Phenom al dat ik een CPU bottleneck heb in Battlefield 3, in combinatie met een GTX580. Zonder CPU overclock is 16xAA niet mogelijk. Wil je een goed gebalanceerd systeem, haal dan een 6870 of iets vergelijkbaars, anders is het zonde van je geld.

Kijk ook eventjes of je Phenom een C2 of C3 revisie is (met CPU-Z). De C2tjes klokken boven 0 namelijk niet erg goed, 3,8GHz is ongeveer de max. Als je een C2 hebt en je wil substantieel gaan upgraden, kun je beter bijvoorbeeld een 1090T halen.

Zoals eerder aangegeven, waterkoeling is niet rendabel maar wel leuk. Ik ben persoonlijk van mening dat, omdat AMD systemen in de regel minder ver klokken, je daar beter geen waterkoeling op kunt zetten, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Singular1ty schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:43:
Dat gezegd hebbende denk ik dat een 7970 Lightning je geen waar voor je geld gaat bieden. Als je liever bij je Phenom II blijft gaat deze je 7970 niet bezig kunnen houden, zelfs met een overklok. Ik merk met mijn Xeon W3540 (i7 940) die stukken rapper is dan jouw Phenom al dat ik een CPU bottleneck heb in Battlefield 3, in combinatie met een GTX580. Zonder CPU overclock is 16xAA niet mogelijk. Wil je een goed gebalanceerd systeem, haal dan een 6870 of iets vergelijkbaars, anders is het zonde van je geld.

Kijk ook eventjes of je Phenom een C2 of C3 revisie is (met CPU-Z). De C2tjes klokken boven 0 namelijk niet erg goed, 3,8GHz is ongeveer de max. Als je een C2 hebt en je wil substantieel gaan upgraden, kun je beter bijvoorbeeld een 1090T halen.

Zoals eerder aangegeven, waterkoeling is niet rendabel maar wel leuk. Ik ben persoonlijk van mening dat, omdat AMD systemen in de regel minder ver klokken, je daar beter geen waterkoeling op kunt zetten, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Zelf had ik de ASUS Radeon HD7970 op 1GHz met 3GB GDDR5 in gedachten
pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5
of misschien http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/286892;292251

AMD Phenom II X4 955 Revision RB-C2

Misschien is het ook beter om eerst ff videokaart te doen - daarna ssd - daarna processor - daarna waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als je waterkoeling wilt, kun je volgens mij beter een videokaart nemen met reference PCB en dus niet een Asus direct CU.

Of gewoon direct: pricewatch: Powercolor LCS HD7970 3GB GDDR5

[ Voor 38% gewijzigd door RoofTurkey op 30-05-2012 19:21 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Wel, je Phenom is een C2 dus die gaat voor geen meter klokken. Wil je toch met alle geweld een 7970, ga dan eerst een rappere CPU halen. Doe je dat niet, dan kun je net zo goed een maatje kleiner gaan met die videokaart. Anders is 't zonde. 7870 al overwogen? Op wat voor resolutie game je eigenlijk?

Je upgradevolgorde ben ik het wel mee eens :) Videokaart en SSD zul je het meeste profijt van hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 30-05-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
RoofTurkey schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:21:
Als je waterkoeling wilt, kun je volgens mij beter een videokaart nemen met reference PCB en dus niet een Asus direct CU.

Of gewoon direct: pricewatch: Powercolor LCS HD7970 3GB GDDR5
Is een optie om te overwegen. Als u nu een nieuwe videokaart koop dan kan ik zeker 2 jaar verder. Dan zelf vind ik niet zo erg om iets extra te betalen om naar waterkoeling te gaan. maar mini display kabel converter is gewoon vanaf 26euro damm.
Singular1ty schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:51:
Wel, je Phenom is een C2 dus die gaat voor geen meter klokken. Wil je toch met alle geweld een 7970, ga dan eerst een rappere CPU halen. Doe je dat niet, dan kun je net zo goed een maatje kleiner gaan met die videokaart. Anders is 't zonde. 7870 al overwogen? Op wat voor resolutie game je eigenlijk?

Je upgradevolgorde ben ik het wel mee eens :) Videokaart en SSD zul je het meeste profijt van hebben.
Zou mijn koop volgorde kunnen volgen. Dan ik zeg dat ik eerste videokaart (7970) nu koop later een ssd. Veel later de processor/ waterkoeling tegelijk doen in de komende 2jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 13:43
ik zou een HD7870 nemen, veel minder cpu bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Als je nou inderdaad een minder krachtige VGA haalt... Die 7970 gaat niet lekker presteren met je 955. Kan je van het geld dat je bespaart meteen een SSD halen, dáár zul je pas plezier van hebben. 7870 is al significant rapper dan je 4850CF setje, geloof me maar.

Ik zeg het nog 1x, als je voorlopig die CPU niet upgrade is een 7970 een nogal domme investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Dan zou ik uitkomen op een pricewatch: Powercolor PCS+ HD7870 2GB GDDR5 (Vortex II Edition)
SSD pricewatch: Corsair Force F120 (34nm) 120GB

videokaart 370euro
ssd: 210euro
ToTaal: 580euro

pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5
Videokaart: 460

Als ik dan een processor zou nemen kom ik hier op uit
pricewatch: AMD Opteron 6134 2.30GHz Boxed
Zou ik ook nog een nieuwe moederbord voor de socket G34 moeten hebben. (voor AM3 is niet veel beter te vinden meer. is oud) best voor mijn socket is dit:
pricewatch: AMD Phenom II X6 1045T Boxed

[ Voor 29% gewijzigd door Stefanto op 30-05-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02

Fordox

00101010

ik heb zelf de gewone pcs+ versie van powercolor. in mijn inzicht is de voertex 2 edition onnodig, want deze koeler is al geweldig :)
de ssd moet je uit het raam gooien... sata300 is oud, neem sata600, de sandforce controllers zijn niet te vertrouwen van corsair en ocz en 210 euro... de crucial m4 is nu nog maar 110.

daarnaast moet je maar even kijken of je moederbord een bios update heeft naar am3+, dan kun je er FX processoren in gooien.

lees je zelf eerst even in met de ssd's ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Whoa whoa whoa, wat een keuze. Wat Fordox zegt, die SSD is veel te duur en verouderd. Haal lekker een Crucial M3 120GB, die's sneller en kost 100 euro minder. En ja, dan zit je met SSD + GraKa op dezelfde prijs als 1x 7970.

Socket G34 beste jongen, is voor servers bedoeld en jij als gamer/overklokker/potentieel waterkoeler hebt daar helemaal niks mee te doen. Het beste voor jouw socket op AM3 niveau is een Phenom II x6 1100T en en als je moederbordfabrikant er een BIOS update voor heeft uitgebracht, kan je ook AM3+ CPU's als de FX-8150 erin kwijt.

Wil je trouwens zo idioot veel geld uitgeven aan de CPU upgrade dat je serverborden zat te bekijken, dan kan je beter naar Intel overstappen...

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 31-05-2012 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Fordox schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:24:
de ssd moet je uit het raam gooien... sata300 is oud, neem sata600, de sandforce controllers zijn niet te vertrouwen van corsair en ocz en 210 euro... de crucial m4 is nu nog maar 110.

daarnaast moet je maar even kijken of je moederbord een bios update heeft naar am3+, dan kun je er FX processoren in gooien.

lees je zelf eerst even in met de ssd's ;)
Over de SSD. Mijn idee was dat 600 niet op de 300 aansluiting konden. Ik blijkt dus verkeerd te zitten. Goed om te weten. Scheelt inderdaad geld. BTW zal ff meer informatie opzoeken over ssd. Daarom is een fourm ook handig :P

Voor mijn moederbord is voor een lange tijd geen nieuwe bios update gemaakt. Laatste versie (die heb ik) komt uit 2010
http://support.asus.com/d...hashedid=vk9Pqxby9MjO0WHm
Singular1ty schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 01:27:
Socket G34 beste jongen, is voor servers bedoeld en jij als gamer/overklokker/potentieel waterkoeler hebt daar helemaal niks mee te doen. Het beste voor jouw socket op AM3 niveau is een Phenom II x6 1100T en en als je moederbordfabrikant er een BIOS update voor heeft uitgebracht, kan je ook AM3+ CPU's als de FX-8150 erin kwijt.

Wil je trouwens zo idioot veel geld uitgeven aan de CPU upgrade dat je serverborden zat te bekijken, dan kan je beter naar Intel overstappen...
Dat van server processor was wel heel stom 8)7

FF een overzicht maken van alles tot nu toe:
Videokaart:
Ik ga deze kopen omdat van mijn oude word ik alleen maar schaga van. Na goed advies (bedankt) ga ik toch voor een videokaart en ssd. Later doe ik dan waterkoeling met processor.
pricewatch: Powercolor PCS+ HD7870 2GB GDDR5 (Vortex II Edition)
SSD:
wat ik belangrijk vind is dat het ongeveer 120GB groot is. Zelf heb ik deze gevonden. Hoop dat M4 van crucial is goed. Wat is lees is crucial een goed merk vind alles de schrijfsnelheid langzaam bij deze.
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB <- is veel beter
Als de schrijfsnelheid langzaam is. Misschien is dan een corsair beter?
pricewatch: Corsair Force GT 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Voor later:
waterkoeling
Als ik later waterkoeling wil dat doe ik ook meteen een nieuw moederbord en processor.
FF voor het idee. Ik ga voor een AMD omdat ik veel virtualisatie doen. Dan is AMD te prettiger. Maar als ik kijk naar intel. Word intel toch meer voor game aangeraden. AMD waarom :?
Moederbord:Asus Sabertooth 990FX
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX
Professor: AMD AM3+ FX-8150 <- bios zou een probleem opleveren omdat laatste bios update was uit 2010
http://tweakers.net/pricewatch/compare/646/303740;292705

Als ik voor intel zou gaan, zeg maar als XD zou ik dat voor ivy-bridge gaan?
Moederbord:
Dure versie:
Rampage IV Extreme Pricewatch
Goedkope versie: MSI X79A-GD45
pricewatch
Professor:Intel Core i7 3930K Boxed -> kan beter worden -> Intel Core i7 3770K Boxed
pricewatch: Intel Core i7 3930K Boxed Intel Core i7 3770k

[ Voor 36% gewijzigd door Stefanto op 31-05-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Je hebt zojuist een S1155 bord uitgekozen en een S2011 CPU. Dat gaat niet passen. Zoek een 3770K uit bijvoorbeeld. Overigens volstaat Sandy Bridge ook nog prima. 2500K of 2600K is snel zat.

Maar je kan gewoon lekker op AMD blijven als je met virtualisatie bezig bent. Met een beetje mazzel past die FX-8150 ook op je huidige plank met het juiste bios.

Ik zou bij die SSD's niet op de sequentiele lees en schrijfsnelheden letten. Dat verschil merk je namelijk helemaal niet, ze zijn enkel allebij stukken rapper dan een hard disk. De Crucial M4 is daarbij goedkoper dan de F120, zet uitstekende prestaties neer en bovendien staat de Marvell controller bekend als veel betrouwbaarder dan de SF-2281 die in dat Corsair ding zit. Dus doe jezelf een lol en haal een M4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
_/-\o_ Voor iedereen bedankt voor advies _/-\o_ . Als mensen iets willen zien (foto's), horen (hoe het gelukt is), zet het hier neer dan zal ik dat gerust doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefanto op 31-05-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02

Fordox

00101010

ik wil wel foto's zien als je je kabels ook een beetje opruimt (A)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
Heb spullen besteld (woensdag binnen) dan ga ik opruimen en foto maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto