WiFi aanleggen over groot oppervlakte

Pagina: 1
Acties:

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
Beste Tweakers,

Laat ik beginnen met het uitleggen wat de eindsituatie moet worden. Mijn ouders wonen op een agrarisch bedrijf en sinds kort is het zo dat 80% van de apparatuur via het netwerk te bedienen valt. Mijn vader heeft hiertoe een iPad 3 gekocht, om zo (terwijl hij over het bedrijf loopt) verschillende parameters van de bedrijfsvoering on-the-move aan te kunnen passen.

Nu zul je misschien denken: wauw, een boerderij die bedient wordt via een iPad, kan dat? Simpel antwoord: ja dat kan, je zult verstelt staan hoe ingenieus bijvoorbeeld een melkrobot in elkaar zit ;)

Om dit te kunnen bereiken gaan er een aantal dingen veranderen en mijn vader heeft mij praktisch een card-blanche gegeven om dit te regelen.

Er moet op het gehele bedrijf een wifi-netwerk komen, zodat mijn vader altijd verbinding heeft met het netwerk met zijn iPad. Tevens komen er een aantal computers bij en gaan er een aantal weg (wat allemaal geen probleem is) maar het verkeer over het netwerk zal zeer groot worden. Zo zal er veel via remote-desktop gewerkt worden, en wordt zelfs de iPad gebruikt voor team-viewer om bepaalde computers te kunnen besturen 'vanaf de keukentafel'.

De requirements zijn dus eigenlijk dat ik een snel netwerk moet opzetten. Dit betekent dat oude bekabeling vervangen wordt zodat er een Gbit-netwerk kan worden opgezet, en zal er met n-wireless worden gewerkt omdat deze tot 300 Mbps kan behalen. Dit is natuurlijk theoretische snelheid, maar het moet echt zo snel mogelijk allemaal.

Mijn plan is om vanaf scratch het netwerk op te bouwen (dus vanaf het modem). Omdat het een boerderij betreft (en de locatie van het modem niet verplaatst kan worden), heb ik dus een modem nodig, waarmee ik via UTP naar een AP (of een WiFi-router die als AP fungeert) ga, waarbij dit AP als basis dient voor het WiFi-netwerk voor de boerderij.

Mijn vraag is uiteindelijk, welke configuratie zorgt ervoor dat ik het snelste netwerk krijg. Is dat door het modem alleen te laten fungeren en de DHCP aanzet op de wifi-router (AP), of is het toch het slimst om de modem als DHCP te gebruiken en als hoofdrouter. De belangrijkste computers (die bekabeld zijn) zullen wel naar het modem gaan.

Mijn tweede vraag is, kan ik beter Range Extenders gebruiken of meerdere AP's met WDS gebruiken? Wat ik tot nog toe heb gelezen van mijn zoektocht is dat Range Extenders basically een tweede wifi-netwerk maken, en wat ik begrijp van de NT FAQ is dat AP's ervoor zorgen dat het één netwerk wordt waarbij de apparaten automatisch het sterkste signaal kiezen. Mijn eerste gedachte is dat AP's dan handiger zijn, omdat er naadloos geswitched kan worden tussen netwerken, en wanneer mijn vader net op de rand van de ene Range Extender en een andere Range Extender zit hij zijn netwerk verbinding soms verliest omdat er geswitched wordt van WiFi-netwerk. Dit is uitermate onhandig, want hij zal lopen op het bedrijf en een constante verbinding nodig hebben.

Nogmaals, het budget is niet echt het probleem: mijn vader geeft liever 500euro meer uit en dat het dan werkt zoals hij het wil dan dat hij dat bespaard en de komende 5 jaar ergernissen heeft.

Met vriendelijke groet,

Djerro123

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mijn eerste gedachte: Wat is het budget? Ik denk dat je nog lelijk kan vergissen in de benodige investering, want een 'groot' oppervlakte voorzien van een constante en snelle draadloze verbinding doe je makkelijker met profi apparatuur dan met het aan elkaar klussen van huis-tuin-en-keuken AP's.

Het tweede: Ik zou Accespoints gebruiken, inderdaad om het probleem wat je bij range extenders noemt te tackelen; die maken een ander netwerk aan en dus moet je steeds switchen tussen netwerken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-12 17:10
Zou het als volgt ongeveer doen:

Internet -> Modem/router combo (of modem en router los, kan ook) -> switch -> kabels naar verschillende AP's verspreid over het terrein.

Met repeaters heb je het probleem dat je maar 50% van de theoretische snelheid overhoud op het eind station.

Range extenders heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij ongeveer hetzelfde te werken als een repeater.

Als je verschillende AP's neerzet met allemaal zelfde SSID en WW dan hoef je verder niets in te stellen oid.

• Djerro123
@ Pixeltje: Als ik bij mn vader aankom met een rekening van 1000-1500 zal hij niet te vreemd opkijken denk ik..

@ Marti-n: Het probleem is, wat ik niet in de OP heb gezet bedenk ik mij nu, dat er geen kabels over het hele terrein getrokken kunnen worden. Het zijn verschillende schuren/stallen, waar bestrating tussen ligt en niet opengebroken kan worden helaas. Heb ook al geïnformeerd naar loze kabelgoten naar de schuren toe maar die zijn er niet. Het zal dus echt met WiFi moeten gebeuren helaas.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:39

Fiber

Beaches are for storming.

Kabels kun je ook hoog ophangen, aan palen, bomen, etc.

Verder met marti-n.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je 1 stroom netwerk hebt door de verschillende gebouwen dan kun je ook powerline gebruiken om naar je APs te komen. Netgear bijvoorbeeld doet setjes met powerline adapters die ook gelijk een AP zijn.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
http://news.thomasnet.com...net-to-open-spaces-580388

Is een buiten antenne die 2 mijl haalt. Specifiek word hier ook een boerderij als voorbeeld genoemd. Misschien is zo iets al wel wat? Als je vanuit het hoofdgebouw naar de rand probeert te komen die het meest centraal op het terrein ligt ben je wellicht al met een punt klaar. Fabrikant lijkt erg amerikaans, maar dergelijk spul is vast ook in de EU te krijgen.
http://www.ayrstone.com/wp/

• Fiber

Fiber

dubbel, foutje...

[ Voor 89% gewijzigd door Fiber op 29-05-2012 15:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

Bestaande wifi routers en AP's zijn ook wel op te voeren soms. Is alleen niet helemaal legaal geloof ik, maar op een boerderij lijkt mij dat niet zo'n probleem.

Probleem is vaak dat je wel ver kan zenden, maar dat ontvangen lastiger is. (Als die iPad moet zenden dus.)

• Djerro123
Dank voor alle reacties!

Na overleg hebben we besloten alleen WiFi beschikbaar te maken waar we ook kunnen bekabelen. Dit scheelt aanzienlijn, want nu hebben we 3 AP's nodig die via een switch hun internet krijgen van het modem.

De vraag nu is welk type AP goed hiervoor is. Ik heb gelezen dat roaming ervoor zorgt dat je naadloos van de ene AP naar de andere over kan gaan, wat nog steeds nodig is. Ik kan echter maar weinig (of hele oude topics) informatie vinden over welke AP's het beste hiervoor gebruikt kunnen worden. Zelf had ik de volgende in gedachte:

pricewatch: Conceptronic 300Mbps 11n Wireless Gigabit Router & Access Point

Dit, omdat deze 300Mbps wifi ondersteunt, en ook een Gbit-aansluiting. de opstelling zal nu alsvolgt worden:

modem -> pricewatch: Asus GX-D1081 ->

-> bekabeling naar computer1
-> bekabeling naar AP1 (hoofd AP, staat in het huis)
-> bekabeling naar AP2 (gebouw1)
-> bekabeling naar AP3 (gebouw2) -> bekabeling vanaf AP3 naar computer 2

Dat laatste heb ik liever ook met een switch, dus van modem->switch->switch -> Computer2/AP3

Kan dat met nog een switch ertussen? Eventueel kan ik ook twee kabels naast elkaar leggen, maar dat zal dan toch zeker 50 meter worden. Is dit nog een probleem voor netwerkkabels, of heb ik dan nog een apart type nodig?

Mvg

Djerro123

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:19

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik zou je adviseren eens te kijken naar het volgende:

http://www.ubnt.com/unifi

Heb dit zelf al in enkele grote huizen/gebouwen gebruikt, om één groot en betrouwbaar draadloos netwerk te maken.
Het werkt simpelweg uitstekend, en super eenvoudig

Deze AP worden gevoed via Power over Ethernet, tot een afstand van +/- 30 meter.
Je hoeft dus als de afstand het toelaat niet lokaal stroom te hebben, maar gewoon in je TR

[ Voor 28% gewijzigd door Totaalgeflipt op 29-05-2012 17:56 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Djerro123 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:48:

De vraag nu is welk type AP goed hiervoor is. Ik heb gelezen dat roaming ervoor zorgt dat je naadloos van de ene AP naar de andere over kan gaan, wat nog steeds nodig is. Ik kan echter maar weinig (of hele oude topics) informatie vinden over welke AP's het beste hiervoor gebruikt kunnen worden. Zelf had ik de volgende in gedachte:

pricewatch: Conceptronic 300Mbps 11n Wireless Gigabit Router & Access Point

Dit, omdat deze 300Mbps wifi ondersteunt, en ook een Gbit-aansluiting. de opstelling zal nu alsvolgt worden:
Ik zou zo snel mogelijk dit soort apparatuur weggooien. Het enige access point in de el-cheapo klasse waarop roaming onder bepaalde omstandigheden wel oke functioneert is de Apple Airport (en Express). In de el-ook-beetje-cheapo klasse is Senao erg goed. Roaming werkt daar erg goed. Maar ik zou het professioneler aanpakken met professionele apparatuur. Gooi die Conceptronic alsjeblieft weg.

Dit is een voorbeeld van een wat goedkoper AP, dat voldoet aan je eisen.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 29-05-2012 20:04 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Trommelrem schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:56:
[...]

Ik zou zo snel mogelijk dit soort apparatuur weggooien. Het enige access point in de el-cheapo klasse waarop roaming onder bepaalde omstandigheden wel oke functioneert is de Apple Airport (en Express). In de el-ook-beetje-cheapo klasse is Senao erg goed. Roaming werkt daar erg goed. Maar ik zou het professioneler aanpakken met professionele apparatuur. Gooi die Conceptronic alsjeblieft weg.
idd..je zegt in je TS: Het moet goed, en liever 500 eur meer en goed dan besparen en ellende.

Vervolgens noem je Conceptronic, repeaters, WDS enz. Allemaal budget merken/technieken die compleet het tegenovergestelde zijn aan je wensen.

Leg je vraag eens neer bij een lokale IT partij. Uiteindelijk is een stukje support ook onderdeel van 'het moet goed'. Of ga je dat zelf doen?

Alleen Engenius (Senao) komt een beetje in de buurt van wat je wilt. Alle goedkopere oplossingen zijn leuk, en werken niet per definitie slecht, maar zijn arbeidsintensiever. Met een DD-WRT based oplossing kun je ook een eind komen, maar dan zit je imho in het hobbysegment.

Wil je een bestaande, door een leverancier ondersteunde, commerciele oplossing dan kom je uit op merken als Cisco, HP, Ruckus, Aerohive enz. Dan heb je ook mogelijkheden als QOS, multi-SSID, meshing enz,en kun je later makkelijk uitbreiden. En je kan roamen tussen je AP's enz

Je kan zelfs in de toekomst je koeien voorzien van tags en lokatiebepaling doen... dan kun je zien waar Bertha40 ergens ligt ;)

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 22:52

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Denk ook dat er een router moet komen, met een paar AP met ddwrt moet het ook wel lukken.

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Ik mis een hele hoop informatie om tot een goed advies te komen.

Hoever ligt alles uit elkaar ? Begin (bij het modem) tot het uiterste puntje.
Aanwezigheid van Struiken/Bomen ? deze absorberen straling als een malle zeker op lange afstanden.
Is er hoogte verschil binnen gebouwen waar de accespoints/repeaters komen ?
Staal in de gebouwen ? Als er veel staal in beton zit komt hier ook weer heel erg slecht de straling doorheen..

Vergis je hier niet in a.u.b.

Verder gebruik ik voor particulieren vaak producten van Senao. Bijvoorbeeld de 9550. http://www.wlanshop.nl/pr...ds-repeater_eap-9550.html en instellen met de transparante WDS even fijn tunen kwa ontvangen en zenden etc. (dingen zenden max op 28dBi).

en anders zoals al eerder aangegeven met echt "goede" producten zoals Ruckus etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Multispeed op 29-05-2012 20:32 ]

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:51
http://nl.hardware.info/n...l-band-router-van-tp-link

750 Mb/s is natuurlijk nog een stuk sneller! nadeel is wel dat hij nog niet leverbaar is.
en misschien de optie homeplug inderdaad ook een goeie, dan heb je een groot deel gewoon kabel via het stroomnetwerk (weet niet of daar allemaal 1 netwerk is want dat is wel een vereiste).

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Djerro123 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:00:
Mijn tweede vraag is, kan ik beter Range Extenders gebruiken of meerdere AP's met WDS gebruiken? Wat ik tot nog toe heb gelezen van mijn zoektocht is dat Range Extenders basically een tweede wifi-netwerk maken,
MIjn ervaring is dat Range Extenders een work-a-around zijn.

Het is altijd beter om de AP's bekabeld aan te sluiten. Pas als dat echt niet kan (teveel boren/buren oid) kan je overwegen om extenders te gebruiken.

Ik zou een simpel netwerk maken met een paar switches. Afhankelijk van de afstanden kan je overwegen om een stukje glas toe te passen in verband met blikseminslag. Kabels graven is een kutwerk, maar als je het 1 keer doet kan je er jaren mee doen, zeker met glasvezel. Waarschijnlijk heeft je vader wel machines om dit te doen of liggen er al holle buizen op het terrein.

Verder zou ik een sterke buitenantenne plaatsen en indien nodig per gebouw nog een aparte, niet teveel AP's ivm het beheer.

Belangrijk is:
- Hoeveel devices heb je (dus hoeveel ethernetpoorten heb je nodig).
- Welke locaties kan je opdelen in een eigen netwerk. Ik zou maximaal 3 switches aan elkaar knopen.
- Zijn de afstanden tussen 2 locaties zo groot dat je glasvezel nodig hebt?
- Kan je een centrale zendmast plaatsen voor WiFi?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Fiber

Fiber

Nilsepils schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:33:
http://nl.hardware.info/n...l-band-router-van-tp-link

750 Mb/s is natuurlijk nog een stuk sneller! nadeel is wel dat hij nog niet leverbaar is.
en misschien de optie homeplug inderdaad ook een goeie, dan heb je een groot deel gewoon kabel via het stroomnetwerk (weet niet of daar allemaal 1 netwerk is want dat is wel een vereiste).
Ik denk niet dat snelheid het belangrijkste is... Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Het gaat hier om range en vooral om betrouwbaarheid en bestand tegen de (weers)omstandigheden.

Wellicht handig om eerst eens met een gedetailleerde plattegrond van het terrein te komen... :)

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12 20:11

Midas.e

Is handig met dinges

Voor het idee, budget is 1500, daar ga je het misschien net mee halen..
Zoals fiber al aangaf, doe is een plattegrond met daarin waar welk apparaat staat en waar je overal bereik wil hebben.
Hier gebruiken we alleen maar Cisco stuff, dan zit je per ap op 500, switch van 1000 en dan nog een dagje configgen. Heb je wel een volledig roaming netwerk met Poe ap's

Hacktheplanet / PVOutput

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
In de OP kom ik meerdere malen tegen dat het netwerk zeer snel moet zijn, echter waar is dit op gebaseerd? Hoevaal data zal er daadwerkelijk getransporteerd moeten worden, en over welke afstanden?

Ik kom zeer vaak tegen dat de eisen voor netwerken altijd zijn zeer snel, maar wanneer je dan gaat meten kom ik zeer vaak tegen dat de belasting vaak gemiddeld niet hoger is dan 20mbit voor een aantal man die aan het werk zijn.

Natuurlijk wanneer je continu met het wegschrijven van grote files bezig bent op netwerk locaties wordt dit anders, dit komt echter in de OP niet aan het licht, er wordt voornamelijk gesproken over het bedienen van apparatuur en PC's overnemen en dit zijn nu meestal niet echt taken waar veel bandbreedte voor nodig is.

Voor de rest wanneer dit bedrijfsmatig/bedrijft kritisch is, kijk naar hardware van aanbieders die zich bewezen hebben. Als het budget geen probleem is ga dan ook voor aanbieders die zich bewezen hebben in de zakelijk markt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Motorola, Proxim, Cisco, Sonicwall.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12 22:34
Als ik het zo lees, lijkt me de benodigde snelheid niet zo hoog te liggen. RDP sessies hebben niet zoveel nodig. Ik vermoed tevens dat als er per gebouw (welke Op een boerderij meestal zonder al teveel muren gebouwd zijn?) een fatsoenlijke moderne senao/Apple/Linksys AP opgehangen wordt, elk bedraad aangesloten op een centrale router, je er wel zo'n beetje bent.

De aanleg van de bekabeling moet je eenmalig goed doen met goede kabels in kabelgoten of buizen. Als die basis goed is, kun je later eventueel altijd nog je AP's vervangen door professionele Cisco apparatuur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02
Dennism schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:16:
In de OP kom ik meerdere malen tegen dat het netwerk zeer snel moet zijn, echter waar is dit op gebaseerd? Hoevaal data zal er daadwerkelijk getransporteerd moeten worden, en over welke afstanden?

Ik kom zeer vaak tegen dat de eisen voor netwerken altijd zijn zeer snel, maar wanneer je dan gaat meten kom ik zeer vaak tegen dat de belasting vaak gemiddeld niet hoger is dan 20mbit voor een aantal man die aan het werk zijn.

Natuurlijk wanneer je continu met het wegschrijven van grote files bezig bent op netwerk locaties wordt dit anders, dit komt echter in de OP niet aan het licht, er wordt voornamelijk gesproken over het bedienen van apparatuur en PC's overnemen en dit zijn nu meestal niet echt taken waar veel bandbreedte voor nodig is.
Precies.

Remote desktop wordt genoemd, maar dat werkt met vrijwel niks nog acceptabel. De melkrobot zal ook geen live streaming in HD van koeieuiers continu versturen neem ik aan. Het verhaal klinkt eigenlijk als een single user netwerk. Ik lees dus geheel geen noodzaak om een 100mbit/s netwerk naar 1gb/s op te waarderen, evenmin om per se voor een 300mbps wifi te gaan.

Een stabiel netwerk met groot bereik lijkt eerder een requirement te zijn dan pure snelheid.
Pagina: 1