Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gemiddelde reactie score & comment highlight

Pagina: 1
Acties:

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Een "bug" en twee ideetjes:
  • Een nieuwe comment heeft automatisch een score van 0 en die lijkt ook mee te worden geteld bij het gemiddelde (wat op zich niet logisch lijkt, want niet gemodereerd zou gelijk moeten staan aan niks en dus ook niet bij het gemiddelde mee moeten worden geteld ) (ik merkte dit toen ik van 0.5 score naar 0.6 ging en iedere keer als ik een paar comments schreef weer terug naar 0.5 schoot eerst en daarna weer terug naar 0.6 :P )
  • Een gemiddelde reactie score van het laatste jaar/half jaar is mogelijk logischer dan van alle comments want veel gebruikers worden lid op hun 14-16 of zelfs nog jonger en schrijven dan relatief dommere dingen (is tenminste op mij van toepassing :+ ) terwijl dat niks meer hoeft te zeggen over hun huidige comments.
  • Ook een leuk ideetje zou zijn om op gebruikers profielen de comments met de hoogste score (stuk of 3 tot 5 mss) te tonen. Dan weet je direct waar deze gebruiker veel over weet en sowieso leuk om te zien.
  • Het mooiste zou zijn om de gemiddelde score verandering te kunnen zien op een grafiek, maar dat zou dan alleen vanaf nu kunnen, maar zou nog steeds gaaf zijn (maar een stuk meer werk als de andere twee ideetjes die in no time te implementeren zouden moeten zijn)
Edit: Ik wou de titel prependen met [nieuws/feat] maar zie dat dit niet in het edit scherm kan

[ Voor 4% gewijzigd door David Mulder op 29-05-2012 15:04 ]

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Een nieuwe comment heeft automatisch een score van 0 en die lijkt ook mee te worden geteld bij het gemiddelde (wat op zich niet logisch lijkt, want niet gemodereerd zou gelijk moeten staan aan niks en dus ook niet bij het gemiddelde mee moeten worden geteld ) (ik merkte dit toen ik van 0.5 score naar 0.6 ging en iedere keer als ik een paar comments schreef weer terug naar 0.5 schoot eerst en daarna weer terug naar 0.6 :P )
Het meenemen van een niet-gemodereerde reactie kan inderdaad verwarrend zijn. Ik denk alleen dat dit zo by design is, dus niet echt een bug
Een gemiddelde reactie score van het laatste jaar/half jaar is mogelijk logischer dan van alle comments want veel gebruikers worden lid op hun 14-16 of zelfs nog jonger en schrijven dan relatief dommere dingen (is tenminste op mij van toepassing :+ ) terwijl dat niks meer hoeft te zeggen over hun huidige comments
Ik vind dat een mooie toevoeging. Dat is hetzelfde als we doen bij shopreviews, daar is het van de afgelopen 3 maanden. Dan kun je makkelijker bijhouden of iemand zich heeft verbetert of juist is verslechterd
Ook een leuk ideetje zou zijn om op gebruikers profielen de comments met de hoogste score (stuk of 3 tot 5 mss) te tonen. Dan weet je direct waar deze gebruiker veel over weet en sowieso leuk om te zien.
Ik wil uiteindelijk niet alleen de hoogste score tonen, maar z'n activiteit op Tweakers. $user heeft een productreview geschreven, $user heeft een reactie geplaatst op etc etc. Het enkel tonen van wat comments met een hoge rating vind ik zelf niet bijster interessant
Het mooiste zou zijn om de gemiddelde score verandering te kunnen zien op een grafiek, maar dat zou dan alleen vanaf nu kunnen, maar zou nog steeds gaaf zijn (maar een stuk meer werk als de andere twee ideetjes die in no time te implementeren zouden moeten zijn)
Dat is imho een nice to have. Het is leuk om de ontwikkeling van een ander te kunnen zien, maar of je er zelf bijster wijzer van wordt...

• David Mulder
Het meenemen van een niet-gemodereerde reactie kan inderdaad verwarrend zijn. Ik denk alleen dat dit zo by design is, dus niet echt een bug
Hoezo is dat by design dan? Want in het geval dat het by design is dan zou het logischer zijn om als 'default' op z'n minst het gemiddelde van de gebruiker te gebruiken.
Ik wil uiteindelijk niet alleen de hoogste score tonen, maar z'n activiteit op Tweakers. $user heeft een productreview geschreven, $user heeft een reactie geplaatst op etc etc. Het enkel tonen van wat comments met een hoge rating vind ik zelf niet bijster interessant
Daarom noemde ik het ook meer een 'highlight' in de zin van, comments met een max rating zijn meestal redelijk lange essays (de enige die ik ooit heb gehad was volgens mij een heel relaas over html5 en de verschillende technologieen voor data opslag ofzo) en het is jammer dat dat soort essays totaal verloren gaan terwijl ze meestal best leuk zijn om te lezen. Dus ik zou ook absoluut niet zeggen dat de rest van de activiteit overzichten zouden moeten verdwijnen en zie het dus ook meer als een toevoeging.
Dat is imho een nice to have. Het is leuk om de ontwikkeling van een ander te kunnen zien, maar of je er zelf bijster wijzer van wordt...
Dat was ook echt een after thought, maja, net zoals met de karmagrafiek, daar wordt je ook niet echt wijzer van en is toch leuk om te bekijken altijd :+

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

GreatSlovakia schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:53:
[...]

Hoezo is dat by design dan? Want in het geval dat het by design is dan zou het logischer zijn om als 'default' op z'n minst het gemiddelde van de gebruiker te gebruiken.

[...]
Dat is wel eens vaker geopperd en daar valt m.i. best wat voor te zeggen. Het punt is alleen dat ook gebruikers die veel goede reacties plaatsen soms erg uit hun slof kunnen schieten, als de situatie erom vraagt. Als zo'n reactie gemiddeld hoger getoond wordt vanwege zijn/haar historie, wordt het moeilijker om dat soort probleemreacties naar beneden te modereren. Andersom geldt natuurlijk ook. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe hoog zo'n gemiddelde zou kunnen worden.

Overigens heeft dit raakvlak met je andere punt, dat het gemiddelde niet over de gehele historie zou moeten werken. Als het alleen over de laatste X maanden zou gelden, zou bovenstaande al wat beter bruikbaar zijn. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
GreatSlovakia schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:53:
[...]

Dat durf ik je niet te zeggen. Ik ben niet betrokken geweest tijdens de bouw van het huidige ratingsysteem
Daarom noemde ik het ook meer een 'highlight' in de zin van, comments met een max rating zijn meestal redelijk lange essays (de enige die ik ooit heb gehad was volgens mij een heel relaas over html5 en de verschillende technologieen voor data opslag ofzo) en het is jammer dat dat soort essays totaal verloren gaan terwijl ze meestal best leuk zijn om te lezen. Dus ik zou ook absoluut niet zeggen dat de rest van de activiteit overzichten zouden moeten verdwijnen en zie het dus ook meer als een toevoeging.
Het probleem dat je dan alsnog hebt is context: een +3 reactie is vaak óf een aanvulling op een artikel óf op een reactie. Een gebruiker zal dat eerst allemaal moeten lezen om je reactie goed te kunnen snappen. Ik twijfel of veel mensen daartoe bereid zijn. Ik denk dat het merendeel alleen denkt "Wat een goede gebruiker, hij heeft een +3 reactie gepost". Daarom zie ik liever iets waarbij je de activiteit kan volgen. "Gebruiker x heeft een Spotlight-reactie geplaatst in bericht y". De gebruiker kan er vervolgens op klikken om alles in 1 keer te lezen. Zo snapt hij de context ook direct

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

crisp

Devver

Pixelated

Misha schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:06:
[...]

Dat durf ik je niet te zeggen. Ik ben niet betrokken geweest tijdens de bouw van het huidige ratingsysteem
Het is niet zozeer by design maar meer een nogal naïeve implementatie; er wordt gewoon een AVG() gedaan op alle comments van een gebruiker en daarbij wordt inderdaad niet gekeken of een comment ueberhaupt gemodereerd is. Dat is technisch wel op te lossen door default NULL in de database te gebruiken in plaats van 0, maar dat vergt weer een hele data migratie en mogelijk nog een aantal code-aanpassingen. Dat is een hoop werk voor een niet-zo-belangrijke feature...

Intentionally left blank

• David Mulder
crisp schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:10:
[...]

Het is niet zozeer by design maar meer een nogal naïeve implementatie; er wordt gewoon een AVG() gedaan op alle comments van een gebruiker en daarbij wordt inderdaad niet gekeken of een comment ueberhaupt gemodereerd is. Dat is technisch wel op te lossen door default NULL in de database te gebruiken in plaats van 0, maar dat vergt weer een hele data migratie en mogelijk nog een aantal code-aanpassingen. Dat is een hoop werk voor een niet-zo-belangrijke feature...
Ah, yep, dat klinkt een stuk logischer ja 8) En trouwens, als je het vanaf nu zou doen zou dat toch niet nodig zijn. Dus de default alleen aanpassen en verder niks. Want AVG() zou het dan niet meetellen, en de "nog niet gemoddereerd" melding enzo zijn dus blijkbaar op basis van de scores join zelf o.i.d (is dat trouwens niet vreselijk onefficient? en als het wel efficient is zou je natuurlijk op diezelfde manier ook een join en where clausule kunnen toevoegen aan zodat het gemiddelde juist zou worden berekend). Maja, je hebt het natuurlijk wel gelijk dat het niet een super belangrijke feature is ofzo en als er echt een data migratie nodig zou zijn dan vooral niet doen (ik weet uit meermaalse ervaring wat voor horror verhalen dat soms kunnen worden :+ ).
Het probleem dat je dan alsnog hebt is context: een +3 reactie is vaak óf een aanvulling op een artikel óf op een reactie. Een gebruiker zal dat eerst allemaal moeten lezen om je reactie goed te kunnen snappen. Ik twijfel of veel mensen daartoe bereid zijn. Ik denk dat het merendeel alleen denkt "Wat een goede gebruiker, hij heeft een +3 reactie gepost". Daarom zie ik liever iets waarbij je de activiteit kan volgen. "Gebruiker x heeft een Spotlight-reactie geplaatst in bericht y". De gebruiker kan er vervolgens op klikken om alles in 1 keer te lezen. Zo snapt hij de context ook direct
Hmm, hoe ik het me voorstelde was als volgt: Een boxje op je profiel met als titel "Top reacties van deze gebruiker", met dan de score + titel van het (nieuws) bericht. En als je er op klikt ga je gewoon naar dat artikel met de url hash van die reactie. Vaak zijn dat soort reacties redelijk goed te volgen zonder context, want ik en veel andere tweakers zetten bijv. hun reactie filter op +2 en dat leest ook gewoon goed. En alleen als het lijstje van nieuwsberichten waar de gebruiker z'n beste comments op schreef heeft dan dus al de eerdergenoemde waarde dat je dus weet waar de gebruiker het meest van af weet (zullen bijv. bij mij voornamelijk artikelen over browsers, html5 en mss wat legale meuk worden terwijl bij sommige anderen juist wetenschappelijke dingen meer naar voren zullen komen). Niet dat je dat ook niet kunt zien op een goed ingevuld profiel, maja, het is ook maar een idee ;) O-)
Pagina: 1