Netwerk opzetten voor een kleine organisatie

Pagina: 1
Acties:

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In een kleine vrijwilligersorganisatie ben ik belast met het beheer van het 'netwerk' van deze organisatie. In het pand van deze organisatie hebben we ongeveer 10 werkplekken ingericht, die soms allemaal in gebruik zijn en ook nog wel eens worden aangevuld met prive laptops. We verplaatsen behoorlijk wat data (denk aan audio en video). Ik denk erover om het netwerk eens grondig te vernieuwen, maar dat moet natuurlijk wel binnen het budget blijven.

Ons netwerkje kent nu 3 servers (oude, tweedehands dual PIII servers). Een server (Windows) fungeert als router en mailserver, een server fungeert als fileserver (Windows) en nog wat andere taken en een server (Linux) is onze webserver, waarop we een openbare website hosten. Het hart van het netwerk is een Cisco/Linksys gigabit switch (http://www.cisco.com/en/US/products/ps10015/index.html), waarop de werkstations en een eenvoudige accesspoint zitten aangesloten. Daarnaast draait er nog een oude NAS voor wat dataopslag. Onze internetaansluiting is een consumentenglasvezelaansluiting.

Vanwege betrouwbaarheid (de servers zijn alweer behoorlijk oud) en snelheid wil ik een en ander gaan vervangen. Daarnaast is eenvoudige onderhoud een belangrijk punt (vrijwilligersorganisatie).

Mijn idee was om de servers te verwijderen en te vervangen voor een Draytek Vigor 2920n en een Synology RS212 of 812 NAS. De Draytek neemt (uiteraard) de routerfunctie voor zijn rekening. Ik heb deze router gekozen, vanwege de VPN functionaliteit en de goede reacties op internet. De Synology NAS wil ik gaan inzetten als fileserver, FTP server, mailserver en webserver. Ik heb zelf op dit moment een eenvoudiger model Synology NAS (DS212j) en deze ondersteunt al deze functies en dat lijkt goed te werken. De huidige switch lijkt me nog prima, mogelijk dat ik her en der wat 10/100 netwerkkaartjes vervang.

Het uiteindelijke doel:
- VPN voor een aantal medewerkers die vanuit huis werken
- Mail (+webmail) voor alle medewerkers
- Cloud voor iedere medewerker, zodat hij/zij altijd bij zijn bestanden kan (zit in Synology)
- FTP voor ontvangen van bestanden van externe personen
- Webserver voor eigen website
- Terugbrengen van het aantal servers
- Daarmee het terugbrengen van het stroomverbruik
- Daarmee het terugbrengen van het aantal uren onderhoud

Zelf denk ik dat dit een redelijk goede opzet is, waarbij het budget goed in oog wordt gehouden, maar de functionaliteit goed is. Misschien denken jullie er wel heel anders over. Ik hoor het graag!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 11:44

chromeeh

the Gnome

Denk ook even aan het volgende:
Als er brand uit breekt, een waterleiding knapt, of iemand giet een liter koffie over een server heen....
Wat dan?

Maar je meld zelf dat er "veel" data is, ik zou daarom wel goed nadenken over hoe je deze data eventueel veilig stelt.
Ik zou niet alleen van een Cloud service afhankelijk willen zijn, als je om wat voor reden geen internet hebt, heb je nog niets ;)

Je hoeft geen tapestacker / dure library of disk kabinetten te hebben.
Maar op z'n allerminst(!) een external disk die je uit het pand brengt, door deze bijv mee naar huis te nemen elke dag is wel een verstandig idee ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sorry, dat deel had ik vergeten te omschrijven... Op dit moment wordt alles over het internet gebackupped naar een NAS bij mij thuis. De data die eenmaal bestaat, verandert niet zoveel meer. De hoeveelheid data die dus over het internet gaat, valt nog wel mee. Daarmee lijkt me de backup prima voor elkaar. Door bovenstaande, nieuwe, configuratie is een en ander zelfs nog sneller up and running. Een dergelijke NAS heb je al binnen een paar uur ergens gekocht in Nederland, even de configuratie terug zetten en en de data terugpompen en je gaat weer...

Wat betreft de Cloudservice van de Synology NAS, die werkt ongeveer hetzelfde als Dropbox. Een lokale map op je pc wordt dus gesynchroniseerd met de NAS. Voor medewerkers perfect. Ze hebben altijd hun bestanden, ook als internet er even niet is (want lokale kopie). Bovendien worden ze zelf ook geconfronteerd met de enorme hoeveelheid bestanden die ze veroorzaken en dus gaan ze sneller opruimen (aanname van mijn kant).