Hulp bij school-project.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggied97
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 13:20
Beste,

Wij hebben een vraag,
Wij zijn bezig meet een school project, "frisian solar challange".
Wij moeten hier een relatie geschenk voor maken, om de mensen hier in Friesland milieuvriendelijker te maken.

Dus ons idee was een motorboot, die zichzelf oplaad d.m.v een oplaadstation.
Hier ondervinden wij ons probleem, namelijk, hoe vind de boot zijn oplaad station terug?

Wij waren al aan het googlen geweest, naar automatische grasmaaiers, maar nergens werd duidelijk uitgelegd hoe de grasmaaier nou terug gaat naar zijn oplaadstation.

Dus wij hoopten dat jullie ons hier wat meer informatie over konden geven.

Gegroet,

Egbert en Dennis.

student - progger - beunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:15
Route bijhouden vanaf het vertrek aan de hand van gevaren afstand en richting, GPS-ontvanger, IR-zender en ontvanger zodat je een richting weet. Zat te bedenken, of het haalbaar is is aan jullie om te bedenken niet?
om de mensen hier in Friesland milieuvriendelijker te maken.
Wou je zeggen dat ik dat niet ben dan? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Invisible_man op 29-05-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe groot is deze motorboot?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:53
Ik heb ooit eens een klein lesje robotica gehad, daar lieten ze de robot de afgelegde weg onthouden en door zo de positie tov de oplader berekenen, en zo de kortste weg terug berekenen. Lijkt me alleen niet haalbaar voor een boot, aangezien je daar natuurlijk ook stroming enzo hebt en geen wielen die de afgelegde afstand kunnen uitrekenen ;), dan zou je iets met gps moeten bedenken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51

Fiber

Beaches are for storming.

GPS... Radio baken, camera met beeldherkennings software, etc...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Bartske schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:13:
Ik heb ooit eens een klein lesje robotica gehad, daar lieten ze de robot de afgelegde weg onthouden en door zo de positie tov de oplader berekenen, en zo de kortste weg terug berekenen. Lijkt me alleen niet haalbaar voor een boot, aangezien je daar natuurlijk ook stroming enzo hebt en geen wielen die de afgelegde afstand kunnen uitrekenen ;), dan zou je iets met gps moeten bedenken denk ik.
Daarom lijkt mij een oplossing met een infrarood zender op het basisstation en een ontvanger op de boot een slim idee, de boot kan alleen het ir-licht van het basisstation zien als hij de punt van de boot daarop richt. Dus even een rondje om je as varen en je weet waar je heen moet varen en "boem is ho", een beetje het idee van een laser guided bomb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds wanneer zijn relatiegeschenken milieuvriendelijk? Volgens mij is het enige juiste antwoord in deze kwestie, geen relatiegeschenk geven.
En anders lijkt IR mij de beste weg om te kiezen.
Wel eentje nemen die in de hoogte een goede hoek heeft om eventuele golfslag aan te kunnen. Beetje lastig als tie alleen waterpas werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Dat lijkt me nog een aardige kluif. Het voertuig laten berekenen wat de kortste route naar zijn oplaadpunt is, is een ding. Ik kan me daarnaast alleen ook voorstellen dat je op het water heel wat gevaren hebt die je ook wilt vermijden. Als het om een klein bootje gaat (vermoedelijk wel), dan kan ik me zo voorstellen dat hij vast kan komen te zitten in riet of iets dergelijks.
Hoe voorkom je dat? Het lijkt mij dat het voertuig dan eigenlijk van tevoren zou moeten weten waar hij wel en niet veilig kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 13:46

Loy

Automagische grasmaaiers werken vaakbij mij thuis met een kabel die in een gesloten lus om het te maaien gebied ligt, die de grenzen aangeeft.

Het laadstation staat dan ook langs deze kabel en als een maairobot merkt dat de batterij leeg raakt, zoekt en volgt hij de kabel tot er laadstroom gemeten word. De contacten zitten in het systeem bij mij bovenop en zijn zo breed dat ze niet te missen zijn.
De robots hebben echt 0 intelligentie of complexiteit, je kunt de state-machine op een bierviltje uittekenen bij wijze van spreken. Dus als ze de kabel vinden net na het laadstation, maken ze dus een heel rondje rond de tuin. Geen andere kant op rijden, altijd rechtsom, ook al is het linksom maar 1 meter naar 'z'n hok'.

Bij een boot is dat misschien net zo te doen, maar dan met in plaats van een kabel volgen juist een bepaalde afstand van de kant houden. Ergens langs de kant maak je op het water een soort trechter waar de boot invaart en goed beschermd de contacten inzitten.
Aangezien water buiten zekere tekeningen niet in een lus stroomt zou je misschien de uiteindes van een sloot/rivier met een IR-baken kunnen afzetten, waar de boot 180 graden draait.

Chaos is more logic than you understand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn robotstofzuiger doet ongeveer hetzelfde, hij volgt gewoon de muur met de gedachte dat hij ooit wel bij zijn laadstation moet komen, tenzij hij rondjes om een stoel aan het rijden is. En zijn laadstation heeft een IR led die rondknippert om hem te vertellen wanneer hij er is, zoiets moet ook bij water werken.

Je hebt wel complexere methodes, maar daar wil je echt niet mee bezig zijn bij een schoolproject. Als iemand van jullie al wel redelijk wat ervaring met microcontrollers heeft zou je ook een GPS eraan kunnen koppelen, waarmee hij dan de globale lokatie van zijn laadstation weet, en vervolgens weer met IR led de exacte locatie vinden.

Wat ik me vooral afvraag is hoe die boot normaal zijn rondjes vaart, blijkbaar is hij autonoom, maar hoe zorg je dan dat hij niet de kant op vaart?

Moet ook wel zeggen dat ik een motorboot niet als bijzonder milieuvriendelijk relatiegeschenk zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt met IR heel veel leuke dingen doen ja. Heb zelf ooit een programmeerbaar rupsvoertuig gehad, die had ook IR sensors. Dat ding kon je zo programmeren dat hij nergens tegenaan rijdt, of op een bepaalde afstand van een vlak blijft, ook als dat vlak beweegt.
Ik zou zeggen, gebruik een IR afstandsmeting voor "anti-collision" en gebruik een IR ontvanger voor de richting naar het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Zoals andere voor mij al zeiden moet je dan wel met ir's werken die redelijk krachtig zijn en een grote kijkhoek hebben.

Liefst ook meerdere om een grotere kijkhoek te maken vanuit het oplaadpunt, als ik jullie was zou ik de boot ook niet uitrusten met maar 1 ir sensor, maar met 3 sensoren (kosten toch bijna niets) 1 in het midden 1 iets meer naar rechts en 1 iets meer naar links. dan kan je rondraaien tot 1 van de sensoren het signaal oppikt, als dat dan dat de linker is draai je naar rechts tot de middelste het signaal heeft en voor de rechter andersom. Als je nu op je weg naar het laadpunt bijvoorbeeld door de wind wat van koers veranderd kun je dit bijstellen zonder eerst weer uit te zoeken naar welke richting je eigenlijk van koers bent veranderd doordat je het signaal dan opeens niet meer op de middelste maar op 1 van de buitenste sensoren hebt staan.

een mogelijk probleem is alleen dat je dan wel in moeilijkheden komt als er obstakels zitten tussen de boot en het oplaadpunt waardoor de boot het ir signaal niet kan vinden (gps is dan een optie, maar dit is wel een stuk moeilijker te realiseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
huub8 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 01:12:
Liefst ook meerdere om een grotere kijkhoek te maken vanuit het oplaadpunt, als ik jullie was zou ik de boot ook niet uitrusten met maar 1 ir sensor, maar met 3 sensoren (kosten toch bijna niets) 1 in het midden 1 iets meer naar rechts en 1 iets meer naar links. dan kan je rondraaien tot 1 van de sensoren het signaal oppikt, als dat dan dat de linker is draai je naar rechts tot de middelste het signaal heeft en voor de rechter andersom. Als je nu op je weg naar het laadpunt bijvoorbeeld door de wind wat van koers veranderd kun je dit bijstellen zonder eerst weer uit te zoeken naar welke richting je eigenlijk van koers bent veranderd doordat je het signaal dan opeens niet meer op de middelste maar op 1 van de buitenste sensoren hebt staan.
Daar zat ik ook aan te denken ja. Tussen die drie sensors in zet je dan schotjes zodat die alleen maar wat recht van voren komt kunnen zien en je zou ook moeten filteren op een direct sterk signaal en gereflecteerde en dus zwakkere signalen want IR-licht weerkaatst doorgaans prima op van alles en nog wat. Hoeveel last je gaat hebben van reflecties is van te voren moeilijk in te schatten, maar dat kan je natuurlijk prima testen en afregelen. Wellicht is zelfs een automatische kalibratie waarbij je steeds afstemt op het sterkste signaal een idee. Je zou zelfs 360 graden in het rond IR-sensors kunnen plaatsen (met bijvoorbeeld een of stuk tien tot twintig sensors) om zo altijd een richting te weten en zo ook makkelijker te kunnen kalibreren op het sterkste signaal omdat je die dan altijd zou moeten zien op één van de sensors.

De IR zender op het basisstation zou dan inderdaad vrij breed moeten uitzenden zodat die van overal op het water te zien is, maar daarbij zou ik wel er voor zorgen dat deze zo veel mogelijk op het horizontaal vlak blijft en niet te veel omhoog en omlaag uitstraalt (heb je toch niet nodig) om zo de hoeveelheid reflecties te verminderen.

Maar ik mis een beetje terugkoppeling van de TS, we kunnen uiteindelijk wel van alles bedenken hier (wat we opzich niet erg vinden want daar zijn wij tweakers voor), maar het is uiteindelijk wel zijn huiswerkopdracht dus het moet niet allemaal van één kant komen hier. Ik denk dat de meesten hier het ook wel op prijs zouden stellen als de TS zijn verdere bevindingen en testresultaten hier zou terugplaatsen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggied97
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 13:20
Invisible_man schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:04:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken ja. Tussen die drie sensors in zet je dan schotjes zodat die alleen maar wat recht van voren komt kunnen zien en je zou ook moeten filteren op een direct sterk signaal en gereflecteerde en dus zwakkere signalen want IR-licht weerkaatst doorgaans prima op van alles en nog wat. Hoeveel last je gaat hebben van reflecties is van te voren moeilijk in te schatten, maar dat kan je natuurlijk prima testen en afregelen. Wellicht is zelfs een automatische kalibratie waarbij je steeds afstemt op het sterkste signaal een idee. Je zou zelfs 360 graden in het rond IR-sensors kunnen plaatsen (met bijvoorbeeld een of stuk tien tot twintig sensors) om zo altijd een richting te weten en zo ook makkelijker te kunnen kalibreren op het sterkste signaal omdat je die dan altijd zou moeten zien op één van de sensors.

De IR zender op het basisstation zou dan inderdaad vrij breed moeten uitzenden zodat die van overal op het water te zien is, maar daarbij zou ik wel er voor zorgen dat deze zo veel mogelijk op het horizontaal vlak blijft en niet te veel omhoog en omlaag uitstraalt (heb je toch niet nodig) om zo de hoeveelheid reflecties te verminderen.

Maar ik mis een beetje terugkoppeling van de TS, we kunnen uiteindelijk wel van alles bedenken hier (wat we opzich niet erg vinden want daar zijn wij tweakers voor), maar het is uiteindelijk wel zijn huiswerkopdracht dus het moet niet allemaal van één kant komen hier. Ik denk dat de meesten hier het ook wel op prijs zouden stellen als de TS zijn verdere bevindingen en testresultaten hier zou terugplaatsen niet?
Ten eerste willen wij iedereen bedanken die hier aanmeedenkt.

Wij zijn opdit moment bezig met de aandrijving en kijken waar wij het voordeligst de IR sensoren kunnen aanschaffen.

wij blijven ,qua budget/moeilijkheidsgraad, bij 1 of 2 sensoren.
Wij hopen ook dat dit allemaal kan met attiny, maar daar gaan we nog naar kijken :)

student - progger - beunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Daarvoor hoef je de extra sensoren echt niet te laten, ze kosten hier 60 cent

De moeilijkheid is niet groot, gewoon aan de ingangen van een microcontroller hangen, zijn zat schemaatjes voor te vinden. Ga in ieder geval niet voor 2 maar 1 of drie, twee heeft weinig meerwaarde denk ik. Als je het direct op een attiny wil aansluiten kan het denk ik net met drie sensoren (heb je nog twee pinnen over voor de aansturing van de boot, bv richten en snelheid). als je nog meer ingangen/uitgangen wil moet je met extra chips gaan werken om de hoeveelheid uit te breiden, maar dat lijkt mij wellicht wat te ingewikkeld voor jullie (niet beledigend bedoelt uiteraard). Of een microcontroller met meer pinnen uitzoeken (stuk makkelijker).

[ Voor 20% gewijzigd door huub8 op 31-05-2012 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hou er wel rekening mee dat een boot last heeft van drift (tgv wind e/o stroming) dus dat het recht op een IR sensor afvaren niet makkelijk te doen is in dergelijke drift omstandigheden.

Stel, de wind e/o stroming komt van links:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
------------------------------------wal------------------------------------------
>>>                         IR BEACON [X]
>>>
>>>
>>>                                     ^
>>>                                     B
>>>                                     o
>>>                                     o
>>>                                     t
>>>                                     |
>>>                                     x

dan heb je na even dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
------------------------------------wal------------------------------------------
>>>                         IR BEACON [X]
>>>
>>>
>>>
>>>                                        ^
>>>                                           B
>>>                                               o
>>>                                                  o
>>>                                                      t
>>>                                                         \
>>>                                                            x

Het scheepje drijft steeds verder weg terwijl het toch op het baken afstuurt!!! En dat gaat door en door en de boot zal nooit het baken kunnen bereiken maar de wal raken.

code:
1
2
3
4
5
>>>                         IR BEACON [X]    <Boot-x
>>>
>>>
>>>

De oplossing hiervoor is om ook achteruit te kijken (en dus daar ook een baken te hebben) zodat het bootje kan uitrekenen hoe het zich op de lijn tussen die twee bakens bevindt om zo te compenseren voor de drift.
Dat je er niet bij de presentatie van je project pas achter komt.

Of je hebt een laad station midden in de plas die meedraait met de wind/stroming zodat de laad opening altijd aan lij zit, kan natuurlijk ook, of je maakt meerdere landpunten, de reden dat vlieghavens ook meerdere banen hebben (zodat ze altijd met een minimale crosswind kunnen landen).
Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 31-05-2012 00:32 . Reden: Ascii art is niet mijn sterkste punt ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Je kan het richtingsprobleem ook nog wel op een andere manier oplossen. In plaats van een continue IR-signaal, stuur je een gepulst signaal. Voeg je daarbij op het basisstation dan meerdere IR-bronnen met elk hun eigen pulscode waarbij elke bron een bepaalde richting uitzend (en die richtingen ook goed te isoleren met tussenschotjes), kan je aan de hand van welke puls je ontvangt bepalen uit welke richting ten opzichte van het basisstation je vaart en zo je koers eventueel aanpassen. Infrarood afstandsbedieningen werken immers ook met pulscodes om de diverse knoppen te onderscheiden, en met een microcontroller kan je die pulsen wel weer uitlezen. Het genereren van IR-pulsen op het basisstation vraagt natuurlijk wel wat extra electronica, maar dat kan eventueel zelfs wel zonder een microcontroller met wat NE555 schakelingetjes enzo. Met deze methode weet de boot dus in welke richting het basisstation is en in welke richting tenopzichte daarvan hij daar op afvaart. Het enigste wat je dan nog niet weet is de afstand er tussen. Wil je dat ook nog hebben, zou je iets met driehoeksbepaling kunnen doen, maar daar wordt het wel nog een heel stuk complexer van.

Vooral met deze methode zal één van de grootste uitdagingen het afvangen van valse signalen door reflecties zijn (omdat je nu over meerdere IR-signalen praat die door elkaar kunnen gaan lopen), maar daar zouden jullie dan eerst gewoon wat testen mee moeten doen met een pulsende IR-bron en een IR-ontvanger met een oscilloscoop er aan en zo kijken hoeveel last je hebt van reflecties. Experimenteer hierbij dan met tussenschotjes (zodat het IR-licht maar één kant op schijnt bij de bron en maar vanuit één kant ontvangen kan worden bij de ontvangstzijde) en diverse vermogens op de IR-bron (voor zover dat mogelijk is) en ga meten hoeveel reflectie je ziet vanuit diverse richtingen. Test dit vooral op het water omdat dat nog wel eens de grootste reflector in dit verhaal kan zijn, of juist niet en heb je meer last van muren, geen idee eigenlijk 8)

Qua kosten van de componenten zullen de IR-onderdelen niet het meeste budget opnemen, eventueel sloop je wat oude afstandsbedieningen uit elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 31-05-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Voordat iedereen hier de robotica in duikt... even een praktische opmerking.

Een autonome robot mag het water niet op. Er moet altijd iemand zijn die het ding bestuurt. En een mens die een motorboot kan besturen heeft waarschijnlijk ook de intelligentie om het stekertje van de oplader terug te vinden.

offtopic:
Ik vind een motorboot een beetje duur voor een relatiegeschenk... een boot op accu's niet praktisch, en een boot met de besturingslogica van een grasmaaier levensgevaarlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me niet dat het een boot van 4m lang gaat worden, eerder iets van 40 cm lang. Ik denk niet dat het gemiddelde vrachtschip last heeft om hier overheen te varen. ;)
Trouwens, hoe zit het dan met een radiografisch bootje waar de accu van leeg is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Daarnaast heb ik het vermoeden dat het hier slechts gaat om het maken van één prototype als schoolproject en niet direct met de bedoeling er een paar honderd van te maken. Komt allemaal zo precies niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Je kan een WII Camera gebruiken : http://letsmakerobots.com/node/7752

Als je dan 2 ir beacons op een bekende afstand naast elkaar plaatst kan je vrij gemakkelijk hoek en afstand berekenen

Als je ze laat pulseren kan je misschien ook nog onderscheid maken tussen je beacons en andere ir bronnen (zoals de zon bijvoorbeeld :+)
RocketKoen schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:09:
Voordat iedereen hier de robotica in duikt... even een praktische opmerking.

Een autonome robot mag het water niet op. Er moet altijd iemand zijn die het ding bestuurt. En een mens die een motorboot kan besturen heeft waarschijnlijk ook de intelligentie om het stekertje van de oplader terug te vinden.

offtopic:
Ik vind een motorboot een beetje duur voor een relatiegeschenk... een boot op accu's niet praktisch, en een boot met de besturingslogica van een grasmaaier levensgevaarlijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweedehands.nu/foto/f/b/e/370348_f_fbe21122679c5dcc038428070508b150.jpg :?

[ Voor 50% gewijzigd door Rmg op 31-05-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Relatiegeschenken vallen in de max 5 euro categorie.

Hebben jullie al eens over een BEAM robot nagedacht? Dat kan in dat budget, is erg leuk en duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik denk niet dat het met zo'n wii camera goed gaat werken, die hebben een vrij grootte hoek maar je hebt er al snel meerdere nodig, daarnaast worden de te registreren stipjes denk ik wel echt klein bij een wat groter meertje.
Voor dit doel zie ik ook niet helemaal in waarom je zo'n camera boven een ir sensor zou verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

huub8 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:48:
ik denk niet dat het met zo'n wii camera goed gaat werken, die hebben een vrij grootte hoek maar je hebt er al snel meerdere nodig, daarnaast worden de te registreren stipjes denk ik wel echt klein bij een wat groter meertje.
Voor dit doel zie ik ook niet helemaal in waarom je zo'n camera boven een ir sensor zou verkiezen.
Omdat je dan met meerdere beacons in het zelfde zichtsveld kan gaan werken. Met IR sensoren wordt het lastig om 2 dicht bij elkaar staande beacons te herkenen.

Je hebt al bijna een array van sensoren nodig om er iets mee te kunnen behalve "hey daar is het beacon"

Ook zijn de gangbare sensoren lastig omdat je een narrow field of view op je sensor wilt anders pik je je beacon te snel op. zeker als je met meerdere sensoren werkt. (de standaard 20 cent ir ldr's)

En dan ga je zitten met je beacon, wat doe je daar op, wil je iets kunnen met je sensoren moet je daar al bijna een ir laser op gaan bouwen om te zorgen dat je niet al je sensoren verzadigd maar 1 of 2 zodat je positie kan bepalen

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 31-05-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

kleine kanttekening:

Het gebruik van accu's is zo ongeveer de meest verspillende vorm van energie die ik kan bedenken. Weet niet of dat in je "milieuvriendelijker" plaatje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Eens met hierboven. Iets extra geven is nooit milieuvriendelijk. Dat is hetzelfde als een nieuw kantoorpand bouwen om milieuvriendelijker te zijn. Koekoek, een heel pand bouwen is nooit milieuvriendelijk. Netzelfde als dit. Jij gaat honderdeden accu's verspreiden. Dit is verre van milieuvriendelijk, en dan heb ik het nog niet eens over het veel te chemische process voor het maken van zonnecellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bloemstukje op 31-05-2012 13:23 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
IR weet ik zo net nog niet maar hoe dan ook met 1 enkele beacon wordt het lastig om met een klein bootje dit punt terug te vinden of je nu een radio signaal gebruikt of een licht signaal maakt weinig uit. Het is simpel weg erg lastig om je afstand tot het punt te bepalen zonder een driehoeks meting uit te voeren en daar heb je dus een driehoek voor nodig.
GPS zo als iemand al voorstelde is leuk maar de precisie is te laag helaas, en ook dit is simpel weg een driehoeks meting zij het met iets meer complexiteit dan alleen signaal sterkte.

Je zou met meerdere sensoren/antenne op de boot kunnen werken om op die manier tot je meerdere meetpunten te komen maar dat is erg lastig omdat je simpel weg op een relatie geschenk niet erg veel ruimte hebt en dus een hele kleine driehoek maakt die dus erg nauwkeurig moet zijn om de verschillen tussen de verschillende punten te bepalen.

Een camera is leuk maar dan moet je hoe dan ook geheel om je heen kunnen kijken en wat gebeurt er als je het oplaad punt niet kunt zien omdat er bijvoorbeeld een boot of een eend of wat tussen boot en oplaad station beweegt.

Persoonlijk zou ik een radio signaal proberen als ik door middel van drie antenne instaat ben om voldoende verschil te meten om een richting te bepalen dan ben je al een heel eind op de goede weg. Je hebt nog steeds een camera nodig om te voorkomen dat je bijvoorbeeld om een andere boot of iets dergelijke moet varen maar dat is een ander verhaal.
(ik zou dan alleen wel een catamaran als boot gebruiken om op die manier wat meer ruimte te hebben tussen de verschillende antennes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hier wat ervaring mee opgedaan tijdens m'n opleiding. Sleutelwoorden: SLAM, Path finding, MRPT en playerstage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
AtomicShockwave schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:20:
kleine kanttekening:

Het gebruik van accu's is zo ongeveer de meest verspillende vorm van energie die ik kan bedenken. Weet niet of dat in je "milieuvriendelijker" plaatje past.
gebruiken ze tijdens de solar challenge ook. en toch heet het milieu vriendelijk

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

looyenss schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:47:
[...]

gebruiken ze tijdens de solar challenge ook. en toch heet het milieu vriendelijk
Ja, als populaire marketing-term om sponsoren en televisie-crews naar binnen te krijgen. Die trappen namelijk makkelijk in de redenering "Elektrisch = milieuvriendelijk".

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je IR gebruikt zou ik zowiezo een pulserend signaal gebruiken.

Een BBQ , kampvuurtje of een lamp stralen ook IR uit. En je boot zou maar net de voorkeur hebben voor dat kampvuurtje.

Doet hij iig maar 1x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:18:
Als je IR gebruikt zou ik zowiezo een pulserend signaal gebruiken.

Een BBQ , kampvuurtje of een lamp stralen ook IR uit. En je boot zou maar net de voorkeur hebben voor dat kampvuurtje.

Doet hij iig maar 1x :)
Een kampvuur midden op het water? ;)

Afgezien daarvan, volgens mij werken al die IR-zenders en ontvangers al met op elkaar afgestemde lichtfrequenties (IR is niet één frequentie maar een frequentiebereik) nog afgezien van de pulscodes die je toepast waardoor je van veel storing geen last hebt. Zo is het in ieder geval bij afstandsbedieningen het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Invisible_man schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:35:
[...]

Een kampvuur midden op het water? ;)

Afgezien daarvan, volgens mij werken al die IR-zenders en ontvangers al met op elkaar afgestemde lichtfrequenties (IR is niet één frequentie maar een frequentiebereik) nog afgezien van de pulscodes die je toepast waardoor je van veel storing geen last hebt. Zo is het in ieder geval bij afstandsbedieningen het geval.
Klopt IR werkt op frequentie. daarom geeft het vaak alleen binnen problemen als je je IR niet op een andere frequentie afstemd dan bijvoorbeeld je TL bakken zitten

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm t idee is wel grappig voor int zwembad in de tuin :D

404 Signature not found

Pagina: 1