Bluray branden op maximum snelheid wil niet

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb sinds kort een bluray brander, aangesloten op eSATA (het is een externe ja :P)
Als media gebruik ik 25GB BD-R 6-speed van Mediarange.

Ik heb Intel Rapid Storage drivers moeten installeren, voordat de brander goed en wel herkend werd, en er daadwerkelijk mee gebrand kon worden. Voor het branden gebruik ik CDBurnerXP, en deze maakt weer gebruik van de drivers van Windows, waardoor het niet uitmaakt of ik CDBurnerXP of een andere gebruik die hetzelfde werkt (denk ik).

Als ik een schijfje brand, dan werkt dat op zich perfect, maar de software wil/durft em niet harder te laten gaan dan 4-speed. Ik vraag me af wat hiervoor de reden kan zijn. Ik kan em misschien wel forceren naar 6-speed, maar ik wil ook geen schijfjes verknallen - ze zijn nogal duur. Bovendien zal hij niet voor niks terugvallen naar 4-speed, alleen is dat omdat er iets met de brander aan de hand is, of omdat de schijfjes niet goed genoeg zijn? Of wordt er bij bluray *altijd* op een snelheid 1 stap lager gebrand?

Ik ben helemaal nieuw met bluray branden, dus ik heb zelf geen idee, maar misschien is iemand er al een keer tegenaan gelopen en heeft een oplossing of verklaring?

Specs:
Windows 7 x64
Plextor PX-950UE
Intel P45 chipset

日本!🎌

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tot welke snelheden zijn die media gecertificeerd? Want vroeger had je met CDs en DVDs ook dat als ze de snelheid niet aankonden de brander vanzelf lager ingesteld werd, het lijkt me dat dat hier hetzelfde is.

Wat gebeurt er als je andere media gebruikt.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het hangt af van de rest van je systeem. BD 6x komt overeen met een sustained data rate van 27MB/s
Blijkbaar schat de software dat jouw systeem dat niet kan halen gedurende het hele brandproces.
Ik heb zelf geen Bluray brander, maar heeft de BD-R standaard geen BURN proof technologie ?

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 29-05-2012 12:03 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou, er staat met koeienletters op de schijfjes dat ze 6-speed zijn, dus ik mag toch aannemen dat ze 6-speed aankunnen. Maar dat kan ik van de brander ook zeggen; die is notabene 12-speed. M'n systeem moet het mak-ke-lijk aankunnen. 27MB/s is echt peanuts voor ieder hedendaags systeem, inclusief mijn systeem.

Ik denk trouwens niet dat de software "vindt" dat mijn systeem te traag is, omdat 2-speed ook niet wordt aangeboden als optie. Hij kan echt alléén maar op 4-speed.

日本!🎌

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Op de blue-ray staat een snelheid, en in de schijf staat de merk/model/fabriek van schijf.
Op de brander staat een maximale snelheid.
In firmware van de brander staat een lijst , hoe snel het brand proces mag zijn met bepaalde merken(dus schijfjes).
Dit is tenminste altijd bij dvd's geweest, dus bij blue-ray zal hetzelfde zijn.
Hierdoor kan de snelheid lager liggen.

Indien je kwaliteit wilt branden, hou de snelheid laag.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis en niet hier.

Een BluRay disc is een opslagmedium, je brandt het via een eSATA-controller. Dit hoort dus duidelijk thuis in Opslagmedia & I/O Controllers.

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zie het ook niet als dumpbak. Ik zie OM gewoon meer als harddisks/raid en dat soort dingen. Dat mijn brander via eSATA aangesloten is, doet niet terzake, omdat hij zich hetzelfde gedraagt via USB - het is niet gerelateerd aan de interface.
Indien je kwaliteit wilt branden, hou de snelheid laag.
Mja, dat klopt ten dele. DVD's en CD's kon je best op een te lage snelheid branden. Die hadden een soort sweet spot, en dat was meestal de hoogste snelheid, omdat de schijfjes daar gewoon voor gemaakt zijn. Vandaar mijn vraag mbt deze bluray schijfjes.

Maar het is dus zo dat de brander de specs van de schijfjes kan negeren en zelfs gaat lopen bepalen wat schijfjes wel en niet aankunnen? Beetje rare praktijken als je het mij vraagt :?

日本!🎌

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

In dit geval denk ik dat het aan de software ligt, ook omdat er al een paar meldingen gemaakt zijn m.b.t het gebruik van lagere brandsnelheden door CDBurnerXP. Het zou goed kunnen dat in deze versie er een bugje in zit.
Om er zeker van te zijn dat het aan dit programma zou ik even snel de trial van Ashampoo Burning Studio 11 downloaden, linkje.
Dit is 10 dagen ongeregistreerd te gebruiken en kun je dus een paar blu-ray diskjes branden.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
En wat gebeurd er met een ander schijfje?
Pagina: 1